REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowanie dochodów budżetowych z tytułu zadań wykonywanych na rzecz administracji rządowej

Księgowanie dochodów budżetowych z tytułu zadań wykonywanych na rzecz administracji rządowej./ fot. Fotolia
Księgowanie dochodów budżetowych z tytułu zadań wykonywanych na rzecz administracji rządowej./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

PROBLEM: MOPS jako jednostka budżetowa realizuje dochody związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej (są to dochody zarówno gminy, jak i budżetu państwa – inne niż ujęte w sprawozdaniu Rb-27S).

Ewidencja księgowa wygląda następująco:

REKLAMA

REKLAMA

1. Wn 221/Ma 720 – przypis należności podlegającej zwrotowi organowi właściwemu wierzyciela (tj. urzędowi miasta), przypis 100% należnej kwoty,

2. Wn 130/Ma 221 – wpływ na rachunek bankowy MOPS środków uzyskanych od dłużników (komornika),

3. Wn 222/Ma 130 – przelew na konto budżetu państwa,

REKLAMA

4. Wn 800/Ma 222 – przeksięgowanie zrealizowanych dochodów na podstawie sprawozdania Rb-27ZZ.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dochody te mają wpływ na wynik finansowy MOPS (są ujęte w rachunku zysków i strat) i są odnoszone na fundusz jednostki (wykazywane w zestawieniu zmian w funduszu jednostki). Czy ewidencja dochodów Skarbu Państwa powinna wyglądać tak samo jak dochodów jednostki (Wn 221/Ma 720)? Czy powinny one wystąpić w rachunku zysków i strat i zestawieniu zmian w funduszu jednostki? W ocenie naszej jednostki, właściwe byłoby przypisywanie na konto 720 tylko należności związanych z dochodami jednostki, a dochody państwa: Wn 221/Ma 225. Wówczas dochody budżetu państwa nie byłyby wykazywane ani w rachunku zysków i strat ani zestawieniu zmian w funduszu jednostki.

ODPOWIEDŹ: Dochody budżetowe z tytułu zadań wykonywanych na rzecz administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części należnej budżetowi państwa nie będą ujmowane na kontach Zespołu "7" "Przychody, dochody i koszty", w związku z czym nie będą miały wpływu na wynik finansowy samorządowej jednostki budżetowej, jak również nie będą wykazywane w rachunku zysków i strat i nie będą miały wpływu na fundusz jednostki.

Salda występujące na kontach księgowych/rozrachunkowych (konto 221 i konto 225) wykazywane będą w bilansie jednostki.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł:

Księgowanie dochodów budżetowych z tytułu zadań wykonywanych na rzecz administracji rządowej

Poznaj uzasadnienie odpowiedzi.

Źródło: INFOR LEX Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA