REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przetargi związane z Euro 2012 muszą być otwarte i konkurencyjne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
EGI

REKLAMA

REKLAMA

W planowanej nowelizacji prawa zamówień publicznych uchyla się art. 21 ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012. Tym samym wszelkie zamówienia udzielane przez spółki celowe dla organizacji mistrzostw wracają pod skrzydła przepisów prawa zamówień publicznych.

a

REKLAMA

REKLAMA

Jako państwo będące członkiem UE przyjęliśmy na siebie zobowiązania w zakresie zapewnienia jednolitego rynku, którego elementem jest dostęp do zamówień publicznych na równych zasadach przez wykonawców ze wszystkich państw członkowskich. Zgodnie z przepisami podstawową procedurą dla pozyskania najkorzystniejszej oferty jest procedura w pełni otwarta i rozpoczynająca się ogłoszeniem (przetarg nieograniczony i ograniczony). Wyłączenie jej przy przedsięwzięciu prestiżowym i jak na warunki naszego kraju nietypowym nie może przejść bez echa na arenie międzynarodowej.

Krytyka prawa zamówień publicznych koncentruje się zwykle na udowadnianiu, że procedury są długotrwałe. Argumenty przybierają na sile w sytuacji, gdzie czas wykonania zamówienia jest ściśle określony i niemożliwy do przekroczenia (tak jak w Euro 2012). Zarzut ten nie jest zasadny. Oczywiście procedury zajmują określony czas, ale nie można dokonać dobrze wyboru i przygotować odpowiedniej umowy z dnia na dzień. Bez względu na to, czy procedura oparta jest na przepisach prawa zamówień publicznych, czy też wybór dokonywany jest inaczej - potrzebny jest czas. Po drugie koncentracja na walce z ustawą - Prawo zamówień publicznych jest tematem zastępczym - odciąga uwagę od tego, co istotne, czyli od stanu przygotowania inwestycji.

Weźmy jako przykład budowę stadionu narodowego. 18 kwietnia 2007 r. ogłoszono, że Polska jest współorganizatorem mistrzostw, a 26 kwietnia 2007 r. prezydent Warszawy podpisała decyzję o warunkach zabudowy - a więc jeden z pierwszych niezbędnych dokumentów dla prawidłowej realizacji inwestycji. Dopiero 29 listopada 2007 r. wybrano projektanta stadionu narodowego - bez stosowania procedur wynikających z zamówień publicznych. Czyli po siedmiu miesiącach od uzyskania warunków zabudowy.

REKLAMA

Wnioski nasuwają się same - zamawiający winni szybciej i bardziej dokładnie przygotowywać swoje zamówienia. Sprawne podejmowanie decyzji, wiedza, czego się oczekuje (co przekłada się na opis przedmiotu zamówienia) i sprecyzowane warunki realizacji umowy to klucz do sukcesu. Na procedurę wtedy nie zabraknie czasu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ustawie o Euro 2012 zdecydowano się na łatwe legislacyjnie rozwiązanie i pozwolono na korzystanie przy udzielaniu zamówień związanych z Euro z artykułu 5 ustawy Prawo zamówień publicznych. Każdy zamawiający wie, że stosowanie popularnej piątki jest łatwe i przyjemne - nawet jeśli zastosujemy tryb konkurencyjny, np. przetarg nieograniczony, to można wyznaczyć krótkie terminy na składanie wniosków lub ofert, wreszcie stosować kryteria oceny ofert, które odnoszą się do właściwości wykonawcy (np. kryterium doświadczenia), nie zaś kryteria odnoszące się do przedmiotu oferty.

Dążenie do uchwalenia takiego przepisu było niezrozumiałe, przede wszystkim ze względu na jego niezgodność z prawem unijnym. Ponadto jeżeli inwestycje miałyby być dofinansowywane ze środków UE, to z pewnością takie ich wydatkowanie spowoduje uznanie ich za tzw. środki niekwalifikowane i obowiązek ich zwrotu. Zarządy spółek celowych w związku z tym i tak prawdopodobnie organizowałyby procedury konkursowe, a jak wskazuje doświadczenie w nowych instytucjach przygotowanie dobrego przetargu nie jest łatwe.


Małgorzata Stachowiak

prawnik z Grupy Doradczej Sienna

 


Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA