REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wybór inkasenta jest zamówieniem publicznym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andrzela Gawrońska-Baran
Radca prawny, doktor nauk prawnych z kilkunastoletnim doświadczeniem w dziedzinie zamówień publicznych, specjalizujący się również w kwestiach legislacyjnych. Autorka licznych profesjonalnych publikacji poświęconych problematyce zamówień publicznych. Wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych w latach 2007-2008, w latach 2010-2016 dyrektor departamentu zamówień publicznych w dużej instytucji zamawiającej. W ramach praktyki zawodowej prowadzi AGB Kancelarię Radcy Prawnego.

REKLAMA

REKLAMA

Sposób powołania inkasenta może mieć cechy zamówienia publicznego. Jednak na ostateczny charakter wyboru ma także wpływ ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.

Obowiązek stosowania przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp) mają przede wszystkim zamawiający (m.in. gmina) należący do jednostek sektora finansów publicznych. Oznacza to, że gmina stosuje przepisy Pzp, ale tylko wtedy, gdy udziela zamówienia publicznego, tj. zawiera umowę odpłatną z wykonawcą, której przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane. Musi zatem dojść do zawarcia umowy cywilnoprawnej, w której wykonawca zobowiąże się spełnić na rzecz zamawiającego określone świadczenie w zamian za wynagrodzenie. Aby stwierdzić, czy do wyboru inkasentów przez gminę stosuje się Pzp, niezbędne jest ustalenie, czy tego typu działanie gminy wypełnia znamiona zamówienia publicznego. Konieczne jest jej powiązanie z przepisami ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: ustawa o podatkach).

REKLAMA

REKLAMA

Uprawnienie rady gminy

Pobór opłat lokalnych (np. targowej) zarządza rada gminy (art. 19 pkt 2 ustawy o podatkach) i ustala wysokość wynagrodzenia za inkaso. Potwierdzają to także przepisy ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (dalej: Ordynacja podatkowa), stanowiące, że rada gminy (powiatu oraz sejmik województwa) mogą ustalać wynagrodzenie dla płatników lub inkasentów z tytułu poboru podatków stanowiących dochody budżetu gminy, powiatu lub województwa. Prawo wyboru inkasenta jest więc suwerennym i w pełni uznaniowym uprawnieniem rady gminy. Realizacja tego uprawnienia następuje w drodze uchwały - aktu prawa miejscowego o charakterze wykonawczym, a nie w formie umowy zawartej przez organ wykonawczy.

Jako inkasent może zostać wskazany w uchwale rady gminy np. podmiot, z którym zawarto umowę administrowania targowiskiem (wyrok NSA z 21 września 2007 r., sygn. akt II FSK 1008/06). Natomiast w odniesieniu do wysokości wynagrodzenia inkasenta brak jest określenia w przepisach dolnej czy górnej granicy tego wynagrodzenia. Oznacza to, że jego wysokość pozostawiono do uznania rady gminy.

Relacje gmina-inkasent

W momencie określenia w uchwale rady gminy osoby inkasenta nawiązuje się z nim stosunek o charakterze administracyjno-prawnym. Nie wymaga on dla swej skuteczności wyrażenia woli adresata normy prawa miejscowego ani też zawarcia z inkasentami umów cywilnoprawnych. Przyjęcie przez ustawodawcę jednoznacznej kompetencji rady gminy w zakresie określenia inkasentów i wynagrodzenia za inkaso wyklucza możliwość powierzenia inkasa w drodze umowy (uchwała RIO z 12 października 2005 r., syg. akt OwSS 2006/2/61/119).

REKLAMA

Administracyjno-prawny charakter stosunku łączący radę gminy i inkasenta wyklucza stosowanie Pzp. Nie mamy tu do czynienia z zawarciem umowy cywilnoprawnej, do której skuteczności wymagane są zgodne oświadczenia obydwu stron umowy. Powołanie inkasenta następuje bowiem w ramach wyłącznej kompetencji organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego. Przesądza to o tym, że wybór inkasentów przez gminę nie jest zamówieniem publicznym, a znaczenie drugorzędne ma fakt, że gmina jest jednocześnie zamawiającym w rozumieniu Pzp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Andrzela Gawrońska-Baran

Podstawy prawne:

• Ustawa z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2007 r. nr 232, poz. 1655; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 19, poz. 101)

• Ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (j.t. Dz.U. z 2006 r. nr 121, poz. 844; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 116, poz. 730)

• Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 209, poz. 1320)

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

Pomagają pomagać. Pożyczki dla ekonomii społecznej.

Są firmy i organizacje, których celem jest nie tyle zysk, co przede wszystkim pomaganie ludziom. To podmioty ekonomii społecznej, które łączą działalność gospodarczą z misją społeczną. Często to jednak one same potrzebują finansowania, by wystartować z nowymi usługami, utrzymać działalność albo się rozwijać. Dzięki programowi Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego z pożyczek oferowanych na bardzo korzystnych warunkach mogą skorzystać zarówno początkujące, jak i rozwijające się organizacje.

REKLAMA

Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

Wstrzymywanie planowych zabiegów w szpitalach to ekonomiczny absurd. Zamrożony blok operacyjny kosztuje tyle samo, co działający … tylko nie leczy

Zawieszanie planowych zabiegów ma być sposobem na „oszczędności” w szpitalach. W rzeczywistości to finansowa i medyczna pułapka: pacjenci wracają później na SOR w gorszym stanie, koszty rosną, a zaufanie do systemu znika. Szpital nie jest urzędem — nie może „zawiesić przyjmowania interesantów” - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

Precedens. Setki gmin chcą do sądu po Szczecinie. Ten pozwie Skarb Państwa o 111 mln zł. Bo nie wystarczało nawet na pensje nauczycieli

Miasto Szczecin pozwie Skarb Państwa domagając się zwrotu ponad 111 mln zł z tytułu różnicy w otrzymanej subwencji oświatowej a faktycznie poniesionymi wydatkami na edukację. "Subwencja oświatowa od 2018 r. nie wystarczała nawet na wynagrodzenia dla nauczycieli" prezydent Szczecina Piotr Krzystek. Zdaniem Andrzeja Porawskiego: "Gdyby zaistniał taki precedens to będzie on w interesie wszystkich samorządów”. Miasto żąda ponad 111 mln zł za okres 2018-2020.

eZUS zastąpi PUE ZUS. Nowy portal z prostszą obsługą i większym bezpieczeństwem

Zakład Ubezpieczeń Społecznych szykuje duże zmiany dla swoich klientów. Trwają prace nad nowym portalem eZUS, który już wkrótce zastąpi dobrze znaną Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Serwis ma być bardziej intuicyjny, bezpieczniejszy i dostępny dla wszystkich – także osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Projekt MRPiPS zakłada podwyżki od 1 stycznia 2026 r.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych (z wyrównaniem?) od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, co zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych opublikowany w wykazie prac legislacyjnych rządu.

ZUS zapowiada przerwę techniczną. Niedostępne usługi w Płatniku, ePłatniku i e-ZLA

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o planowanych pracach serwisowych, które odbędą się 25 października (sobota) w godzinach od 5.30 do 12.00. W tym czasie mogą występować utrudnienia w komunikacji elektronicznej z ZUS, dotyczące kilku popularnych systemów i aplikacji.

REKLAMA