REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak pogodzić zasadę jawności z ochroną interesu zamawiającego

Dorota Grześkowiak-Stojek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób zamawiający ma przestrzegać zasady jawności przy prowadzeniu postępowania o zamówienie publiczne, a z drugiej strony nie dopuścić do sparaliżowania prac komisji przetargowej przez wykonawców albo też do zbyt wczesnego udostępnienia informacji o zamówieniu, co mogłoby godzić w interes zamawiającego?

Etap przygotowywania postępowania jest niejawny. Zamawiający, opracowując opis przedmiotu zamówienia oraz szacując jego wartość, musi dołożyć wszelkiej staranności, aby informacje te nie dotarły poza krąg osób zajmujących się bezpośrednio przygotowaniem postępowania. Jedynym wyjątkiem jest publikacja o planowanych zamówieniach - jednak skierowana jest ona do wszystkich potencjalnie zainteresowanych oraz zawiera tylko bardzo ogólne informacje.

REKLAMA

REKLAMA

Bardzo ważnym przejawem jawności jest ogłoszenie o zamówieniu (oczywiście w zależności od trybu). Nieprzestrzeganie go jest obwarowane odrębnymi konsekwencjami. Wzory ogłoszeń (ZP-400 w pozycji II.1.3) oraz Formularz 2-Pl II.2.1) wskazują na konieczność podania wielkości lub zakresu zamówienia. Nie jest jednak konieczne podawanie w tym miejscu wartości zamówienia - można bowiem wskazać bądź wartość progową (np. ponad 137 tys. euro), bądź też określić wielkość lub zakres zamówienia w sposób opisowy.

Następnie do chwili otwarcia ofert publicznie powinna być dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia (s.i.w.z.), wszystkie pytania do s.i.w.z., wyjaśnienia i jej modyfikacje. Jeżeli w danym trybie przewidziane jest składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu - są one jawne po upływie terminu ich składania. Należy natomiast pamiętać, iż wszelkie negocjacje i dialog są z zasady poufne.

Jeśli chodzi o protokół postępowania (druk ZP-1 lub ZP-2), który musi być prowadzony na bieżąco, jest on jawny (do momentu wyboru oferty najkorzystniejszej/unieważnienia postępowania - bez załączników) od samego początku i musi być udostępniany publicznie. Na tym etapie prac zamawiający wypełnia m.in. pkt 2 tego protokołu, dotyczący przedmiotu zamówienia. Wymienia on również wartość szacunkową, jednak zgodnie ze wzorem, informację tę można uzupełnić po otwarciu ofert. Ujawnienie tej kwoty wcześniej miałoby jedynie sens w przypadku, gdy zamawiający obawia się, iż wykonawcy złożą oferty z dużo wyższymi cenami bądź w sytuacji, gdy zamawiający ma konkretną kwotę do wydania i chce uzyskać za nią jak najwięcej lub o jak najwyższej jakości (np. w przypadku usług);

REKLAMA

Również otwarcie ofert jest jawne - od tego momentu również oferty złożone w postępowaniu stają się jawne. Zamawiający podaje kwotę, którą zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Jest to pierwszy moment, gdy zamawiający ma obowiązek ujawnić de facto wartość szacunkową zamówienia (kwota przeznaczona na sfinansowanie zamówienia jest zazwyczaj wartością szacunkową po dodaniu podatku VAT);

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast ocena i badanie ofert do momentu wyboru oferty najkorzystniejszej bądź unieważnienia postępowania jest niejawny. Korespondencja z wykonawcami, wszelkie oświadczenia itp. muszą być sporządzane na piśmie i stanowią załączniki do protokołu postępowania - dostępne publicznie są dopiero po wyborze oferty najkorzystniejszej. Protokoły z posiedzeń komisji przetargowych, jeżeli są sporządzane, oraz inne dokumenty wymagane na podstawie wyłącznie procedur wewnętrznych zamawiającego - nie podlegają upublicznieniu, jako dokumenty wewnętrzne, pomocnicze, służące jedynie podjęciu ostatecznych decyzji przez kierownika zamawiającego.

Protokół i załączniki, jako dokumenty zawierające informacje publiczne, podlega regulacjom zawartym w ustawie o dostępie do informacji publicznej (w szczególności w art. 12 - 15). Mówią one o terminie udostępniania informacji, możliwościach technicznych, a także ewentualnych opłatach i kosztach związanych z udostępnianiem dokumentów.

WNIOSEK

Zamawiający ma obowiązek udostępniania wszystkich informacji wskazanych w przepisach, jednakże na zapoznanie się z nimi może wyznaczyć termin dogodny dla Zamawiającego, umożliwiający prawidłową i sprawną pracę, m.in. Komisji Przetargowej. Wykonawcy nie mogą również zażądać udostępniania informacji za pomocą środków technicznych, jakimi nie dysponuje Zamawiający, a w przypadku gdy z udostępnianiem wiązałyby się nadmierne koszty po stronie Zamawiającego - można pobrać opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom.

DOROTA GRZEŚKOWIAK-STOJEK

ekspert w Kancelarii Zamówień Publicznych

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

REKLAMA

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

REKLAMA

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA