REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Whistleblowing - który sygnalista nie ma szans na ochronę według projektu ustawy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Nie każdy sygnalista ma ochronę według projektu ustawy
Nie każdy sygnalista ma ochronę według projektu ustawy

REKLAMA

REKLAMA

Termin na implementację Dyrektywy o ochronie sygnalistów w Polsce już minął, a prace nad ustawą o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa się przeciągają, ale pojawia się coraz więcej pytań od klientów, między innymi o ochronę sygnalistów.

Termin na implementację Dyrektywy o ochronie sygnalistów w Polsce już minął, a prace nad ustawą o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa się przeciągają, ale pojawia się coraz więcej pytań od klientów, między innymi o ochronę sygnalistów.

REKLAMA

REKLAMA

Pod jakimi warunkami jest chroniony sygnalista według projektu ustawy?

Zgodnie z projektem ustawy o sygnalista (zwany w ustawie zgłaszającym) podlega ochronie określonej w przepisach  ustawy, pod warunkiem że miał uzasadnione podstawy sądzić, że będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego informacja o naruszeniu prawa jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że informacja taka stanowi informację o naruszeniu prawa.

Czyli sygnalista może zgłosić każde naruszenie prawa, np. mobbing i będzie chroniony?

REKLAMA

Niestety nie. Zgodnie z projektem ustawy, Naruszeniem prawa jest działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa dotyczące:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. zamówień publicznych;
  2. usług, produktów i rynków finansowych;
  3. zapobiegania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu;
  4. bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
  5. bezpieczeństwa transportu;
  6. ochrony środowiska;
  7. ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
  8. bezpieczeństwa żywności i pasz;
  9. zdrowia i dobrostanu zwierząt;
  10. zdrowia publicznego;
  11. ochrony konsumentów;
  12. ochrony prywatności i danych osobowych;
  13. bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
  14. interesów finansowych Unii Europejskiej;
  15. rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych.

Jeżeli sygnalista dokona zgłoszenia innego naruszenia prawa niż powyższe, niezależnie czy to będzie zgłoszenie wewnętrzne, zewnętrzne czy ujawnienie publiczne, to według wykładni językowej tej ustawy, ochrona przed działaniami odwetowymi nie będzie mu przysługiwała. Według mnie to olbrzymia wada tego projektu.

A co w przypadku, gdy podmiot dopuści w regulaminie zgłaszanie wszystkich możliwych naruszeń prawa w tym regulacji wewnętrznych i zasad etyki?

W mojej ocenie, w przypadku dopuszczenia przez dany podmiot zgłaszanie wszystkich możliwych naruszeń prawa w tym regulacji wewnętrznych i zasad etyki powinien on chronić przed działaniami odwetowymi wszystkich sygnalistów. Choć na gruncie projektu ustawy są duże wątpliwości, czy rozszerzenie w regulaminie zgłoszeń wewnętrznych katalogu naruszeń powoduje objęcie takich dodatkowych zgłoszeń wszystkimi obowiązkami i sankcjami.

Ponadto w sytuacji gdy sygnalista dokona zgłoszenia zewnętrznego lub ujawnienia publicznego naruszenia prawa, które nie jest wymienione w ustawie np. mobbingu, to na gruncie tej ustawy nie będzie im przysługiwała ochrona przed działaniami odwetowymi. Uważam to za duży błąd legislacyjny.

Jakie są jeszcze błędne zapisy w projekcie ustawy w tym zakresie?

Po pierwsze projekt ustawy mówi, że nie stosuje się jej do:

1)     ochrony informacji niejawnych;

2)     tajemnicy związanej z wykonywaniem zawodu;

3)     tajemnicy narady sędziowskiej;

4)     postępowania karnego.

Oczywiście zgadzam się, że np., adwokat czy radca prawny nie może być sygnalistą bo musi przestrzegać tajemnicy adwokackiej/radcowskiej. Natomiast nie można pozbawiać statusu sygnalisty pozostałych osób, zobowiązanych do zachowania tajemnicy zawodowej. Jest to rozwiązanie sprzeczne  z Dyrektywą.

Po drugie, nie może być tak, że dokonanie przez sygnalistę bezpośrednio ujawnienia publicznego w prasie pozbawia go ochrony przed działaniami odwetowymi. Przepisy ustawy o ujawnieniu publicznym powinno się stosować również w przypadku gdy przekazanie informacji o naruszeniu prawa następuje bezpośrednio do prasy.

Podobnie problematyczne jest pozbawienie statusy sygnalisty osoby, która np. złożyła zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa do prokuratury. Nie można zmuszać sygnalisty by się zastanawiał w jaki sposób ma dokonać zgłoszenia zewnętrznego by zachować prawo do ochrony przed działaniami odwetowymi.

Nie rozumiem, też dlaczego ustawy mamy nie stosować do naruszeń prawa w zakresie zamówień publicznych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa. Przecież to zaproszenie do ustawiania przetargów itp. czynów zabronionych.

Brakuje mi jasnego zapisu, że ustawa chroni też sygnalistów w mundurach.

Reasumując obecne zapisy w projekcie ustawy ograniczają kto i kiedy może być sygnalistą, często naruszając zapisy lub ducha Dyrektywy.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

Pomagają pomagać. Pożyczki dla ekonomii społecznej

Są firmy i organizacje, których celem jest nie tyle zysk, co przede wszystkim pomaganie ludziom. To podmioty ekonomii społecznej, które łączą działalność gospodarczą z misją społeczną. Często to jednak one same potrzebują finansowania, by wystartować z nowymi usługami, utrzymać działalność albo się rozwijać.

REKLAMA

Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

Wstrzymywanie planowych zabiegów w szpitalach to ekonomiczny absurd. Zamrożony blok operacyjny kosztuje tyle samo, co działający … tylko nie leczy

Zawieszanie planowych zabiegów ma być sposobem na „oszczędności” w szpitalach. W rzeczywistości to finansowa i medyczna pułapka: pacjenci wracają później na SOR w gorszym stanie, koszty rosną, a zaufanie do systemu znika. Szpital nie jest urzędem — nie może „zawiesić przyjmowania interesantów” - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA