REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Whistleblowing – potencjalne korzyści

Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Whistleblowing – potencjalne korzyści
Whistleblowing – potencjalne korzyści

REKLAMA

REKLAMA

Dwuletni termin na implementację Dyrektywy o ochronie sygnalistów w Polsce już minął miesiąc temu, a prace nad ustawą o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa się przeciągają.

Coraz więcej podmiotów rozpoczyna jednak wdrażanie systemów Whistleblowingu (czyli przyjmowania zgłoszeń i podejmowania działań następczych).

REKLAMA

Jakie są potencjalne korzyści dla podmiotów wdrażających systemy dla sygnalistów?

W mojej ocenie, ale i według innych ekspertów, potencjalne korzyści dla podmiotów wdrażających systemy dla sygnalistów to m.in.:

  1. powstanie lub zwiększenie przez podmioty możliwości identyfikacji i szybszego przeciwdziałania nieprawidłowościom i naruszeniom,
  2. minimalizacja ryzyka braku zgodności z obowiązującymi przepisami, procedurami, zobowiązaniami itd.,
  3. zapobieganie lub minimalizacja szkodom powstałym w wyniku nieprawidłowości lub naruszeń oraz zwiększenie szans na odzyskanie utraconych środków,
  4. poprawa kultury organizacyjnej i zarządzania,
  5. przyciąganie i zatrzymanie personelu dla którego ważne są wartości i Kulturę organizacyjną,
  6. poprawa reputacji podmiotu i zwiększenie zaufania do podmiotu, poprzez prezentowanie interesariuszom (właścicielom, klientom, kontrahentom, pracownikom, rynkom, Społeczeństwu itd.), że podmiot działa rzetelnie i etycznie.

Oczywiście te korzyści będą możliwe jeżeli dany podmiot będzie posiadał skuteczny i efektywny system dla sygnalistów.

W jaki sposób skuteczny system przyjmowania zgłoszeń i podejmowania działań następczych zwiększa zaufanie interesariuszy do podmiotu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skuteczny system przyjmowania zgłoszeń i podejmowania działań następczych zwiększa zaufanie interesariuszy do podmiotu poprzez:

  1. zaangażowanie najwyższego kierownictwa we wdrożenie, utrzymanie, funkcjonowanie i doskonalenie systemu przyjmowania zgłoszeń i podejmowania działań następczych,
  2. zachęcanie ludzi do wczesnego zgłaszania naruszeń lub nieprawidłowości,
  3. rzetelne i sprawne przeprowadzanie  działań następczych, w  tym postępowania wyjaśniającego, stosowanie zasady zero tolerancji oraz przekazywanie informacji zwrotnych sygnalistom,
  4. skuteczną ochronę sygnalistów przed działaniami odwetowymi,
  5. promowaniu w podmiocie kultury otwartości, przejrzystości, uczciwości i odpowiedzialności.  

O czym należy pamiętać przy wdrożeniu, a potem przy  utrzymaniu systemu przyjmowania zgłoszeń i podejmowania działań następczych?

Cały system przyjmowania zgłoszeń i podejmowania działań następczych powinien funkcjonować w cyklu Deminga (Zaplanuj, Wykonaj, Sprawdź i Działaj). To jest ciągły proces w trakcie którego m.in.:

  1. musimy zapewnić odpowiednie  Przywództwo i zaangażowanie najwyższego kierownictwa,
  2. musimy zapewnić odpowiednie wsparcie dla systemu (zasoby, kompetencje, świadomość w organizacji, komunikację),
  3. zrozumieć organizację i jej otoczenie,
  4. zrozumieć potrzeby i oczekiwania interesariuszy,
  5. zdobyć i utrzymać zaufanie interesariuszy, a szczególnie sygnalistów,
  6. bezstronnie i rzetelnie prowadzić działania następcze,
  7. zapewnić ochronę sygnalistom,
  8. itd.,

- po to by osiągnąć zamierzone rezultaty, o których pisałem powyżej w niniejszym artykule.

Dlatego należy pamiętać, że regulamin przyjmowania zgłoszeń, a szerzej dokumentacja, to nie jest ani pierwszym ani ostatni krok we wdrożeniu i utrzymaniu systemu. To tylko jeden z elementów i to ten najprostszy.   

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

REKLAMA

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

REKLAMA

Poradnik kryzysowy. Pierwsze 72 h każde gospodarstwo powinno przetrwać o własnych siłach

Do końca roku do obywateli ma trafić tzw. poradnik kryzysowy. Robert Klonowski z MSWiA przekazał PAP: - Przez trzy dni wszyscy obywatele, każde gospodarstwo domowe, powinno przetrwać o własnych siłach.

Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych – alternatywa dla drogi sądowej

Zgodnie z obowiązującą ustawą z 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw od 1 lipca 2024 r. doszło do zniesienia wojewódzkich komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych. W ramach pozasądowego trybu kompensaty szkód medycznych zastąpił je Rzecznik Praw Pacjenta będący dysponentem Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych.

REKLAMA