REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Whistleblowing – powinien być dopasowany do podmiotu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Whistleblowing
Whistleblowing
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Whistleblowing: Dwuletni termin na implementację Dyrektywy o ochronie sygnalistów w Polsce już minął ponad miesiąc temu, a prace nad ustawą o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa się przeciągają.

Coraz więcej podmiotów rozpoczyna jednak wdrażanie systemów Whistleblowingu (czyli przyjmowania zgłoszeń i podejmowania działań następczych).

REKLAMA

Czy można kupić gotowy system dla sygnalistów, czy też powinien być on dostosowany do podmiotu?

Wiem, że na rynku pojawiły się „systemy dla sygnalistów”, wzory dokumentacji itp. oferty.

W mojej ocenie, ale i według innych ekspertów każdy system oparty na analizie ryzyka (system Zarządzania Zgodnością – Compliance, system Ochrony Danych Osobowych, system przyjmowania zgłoszeń i podejmowania działań następczych), musi być jak garnitur szyty na miarę lub parasol na zamówienie. Pisałem o tym wielokrotnie, choćby 1,5 roku temu w artykule „Compliance w samorządzie terytorialnym - czy da się opracować jeden uniwersalny model systemu?”.

Dlaczego warunkiem skuteczności systemu przyjmowania zgłoszeń i podejmowania działań następczych jest jego dostosowanie do podmiotu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skuteczny system przyjmowania zgłoszeń i podejmowania działań następczych musi uwzględniać czynniki zewnętrzne i wewnętrzne, które wpływają lub mogą wpłynąć na ten system. Jako przykłady takich czynników można wymienić między innymi:

  1. wielkość podmiotu,
  2. strukturę organizacyjną podmiotu,
  3. lokalizację podmiotu,
  4. Kulturę organizacyjną podmiotu
  5. sektor lub sektory w których prowadzi działalność,
  6. charakter, skalę i złożoność działań operacyjnych podmiotu,
  7. model biznesowy
  8. charakter i potrzeby personelu,
  9. podmioty nad którymi podmiot sprawuje kontrolę,
  10. podmioty, które sprawują kontrolę nad podmiotem, w tym beneficjentów rzeczywistych,
  11. współpracowników i kontrahentów podmiotu,
  12. obowiązki publiczne ciążące na podmiocie,
  13. obowiązki ustawowe,
  14. obowiązki i zobowiązania umowne,
  15. inne obowiązki i zobowiązania,
  16. itd.

Każdy podmiot jest inny, działa w innym otoczeniu, ma inne potrzeby i wyzwania, innych interesariuszy. Systemy dla sygnalistów powinny to uwzględniać.

Co według Pana jest najważniejsze przy wdrożeniu, a potem przy  utrzymaniu systemu przyjmowania zgłoszeń i podejmowania działań następczych?

To zależy od przyjętej perspektywy i kryteriów. Ale osobiście uważam, że bardzo ważne jest ZAUFANIE.

Najwyższe kierownictwo musi zaufać:

  1. swoim pracownikom, że będą zgłaszać nieprawidłowości, a nie odwracać wzrok lub próbować wykorzystywać system w niecnych celach,
  2. osobom odpowiedzialnym za przyjmowanie zgłoszeń i osobom prowadzącym działania następcze, że będą wykonywać swe obowiązki rzetelnie, uczciwie, profesjonalnie, obiektywnie i bezstronnie.

Pracownicy muszą zaufać:

  1. najwyższemu kierownictwu, że nie będzie podejmować działań odwetowych i będzie stosować zasadę zero tolerancji (każdy kto naruszy zasady zostanie ukarany niezależnie od tego kim jest),
  2. osobom odpowiedzialnym za przyjmowanie zgłoszeń i osobom prowadzącym działania następcze, że będą wykonywać swe obowiązki rzetelnie, uczciwie, profesjonalnie, obiektywnie i bezstronnie, a nie że np., zlekceważą zgłoszenie lub ujawnią dane sygnalisty.

Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń i osoby prowadzącym działania następcze muszą zaufać:

  1.  najwyższemu kierownictwu, że zapewni im wsparcie i zasoby oraz będzie stosować zasadę zero tolerancji,
  2. Pracownikom, że będą zgłaszać nieprawidłowości, a nie odwracać wzrok lub próbować wykorzystywać system w niecnych celach.

Zaufanie pozwala na komunikację. A jak pisałem wielokrotnie Komunikacja jest niezbędna by system skutecznie działał.

Dlatego bardzo ważna jest wiarygodność osób przyjmujących zgłoszenia oraz prowadzących działania następcze oraz stałe wsparcie najwyższego kierownictwa.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

REKLAMA

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

REKLAMA

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

Plany ewakuacyjne i szkolenia. Nowe zadania gmin w 2025 r.

Do końca 2025 r. gminy muszą opracować plany ewakuacyjne. To jedno z zadań nałożonych na samorządy przez ustawę z 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej.

REKLAMA