REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Whistleblowing – powinien być dopasowany do podmiotu

Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Whistleblowing
Whistleblowing
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Whistleblowing: Dwuletni termin na implementację Dyrektywy o ochronie sygnalistów w Polsce już minął ponad miesiąc temu, a prace nad ustawą o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa się przeciągają.

Coraz więcej podmiotów rozpoczyna jednak wdrażanie systemów Whistleblowingu (czyli przyjmowania zgłoszeń i podejmowania działań następczych).

REKLAMA

REKLAMA

Czy można kupić gotowy system dla sygnalistów, czy też powinien być on dostosowany do podmiotu?

Wiem, że na rynku pojawiły się „systemy dla sygnalistów”, wzory dokumentacji itp. oferty.

W mojej ocenie, ale i według innych ekspertów każdy system oparty na analizie ryzyka (system Zarządzania Zgodnością – Compliance, system Ochrony Danych Osobowych, system przyjmowania zgłoszeń i podejmowania działań następczych), musi być jak garnitur szyty na miarę lub parasol na zamówienie. Pisałem o tym wielokrotnie, choćby 1,5 roku temu w artykule „Compliance w samorządzie terytorialnym - czy da się opracować jeden uniwersalny model systemu?”.

REKLAMA

Dlaczego warunkiem skuteczności systemu przyjmowania zgłoszeń i podejmowania działań następczych jest jego dostosowanie do podmiotu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skuteczny system przyjmowania zgłoszeń i podejmowania działań następczych musi uwzględniać czynniki zewnętrzne i wewnętrzne, które wpływają lub mogą wpłynąć na ten system. Jako przykłady takich czynników można wymienić między innymi:

  1. wielkość podmiotu,
  2. strukturę organizacyjną podmiotu,
  3. lokalizację podmiotu,
  4. Kulturę organizacyjną podmiotu
  5. sektor lub sektory w których prowadzi działalność,
  6. charakter, skalę i złożoność działań operacyjnych podmiotu,
  7. model biznesowy
  8. charakter i potrzeby personelu,
  9. podmioty nad którymi podmiot sprawuje kontrolę,
  10. podmioty, które sprawują kontrolę nad podmiotem, w tym beneficjentów rzeczywistych,
  11. współpracowników i kontrahentów podmiotu,
  12. obowiązki publiczne ciążące na podmiocie,
  13. obowiązki ustawowe,
  14. obowiązki i zobowiązania umowne,
  15. inne obowiązki i zobowiązania,
  16. itd.

Każdy podmiot jest inny, działa w innym otoczeniu, ma inne potrzeby i wyzwania, innych interesariuszy. Systemy dla sygnalistów powinny to uwzględniać.

Co według Pana jest najważniejsze przy wdrożeniu, a potem przy  utrzymaniu systemu przyjmowania zgłoszeń i podejmowania działań następczych?

To zależy od przyjętej perspektywy i kryteriów. Ale osobiście uważam, że bardzo ważne jest ZAUFANIE.

Najwyższe kierownictwo musi zaufać:

  1. swoim pracownikom, że będą zgłaszać nieprawidłowości, a nie odwracać wzrok lub próbować wykorzystywać system w niecnych celach,
  2. osobom odpowiedzialnym za przyjmowanie zgłoszeń i osobom prowadzącym działania następcze, że będą wykonywać swe obowiązki rzetelnie, uczciwie, profesjonalnie, obiektywnie i bezstronnie.

Pracownicy muszą zaufać:

  1. najwyższemu kierownictwu, że nie będzie podejmować działań odwetowych i będzie stosować zasadę zero tolerancji (każdy kto naruszy zasady zostanie ukarany niezależnie od tego kim jest),
  2. osobom odpowiedzialnym za przyjmowanie zgłoszeń i osobom prowadzącym działania następcze, że będą wykonywać swe obowiązki rzetelnie, uczciwie, profesjonalnie, obiektywnie i bezstronnie, a nie że np., zlekceważą zgłoszenie lub ujawnią dane sygnalisty.

Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń i osoby prowadzącym działania następcze muszą zaufać:

  1.  najwyższemu kierownictwu, że zapewni im wsparcie i zasoby oraz będzie stosować zasadę zero tolerancji,
  2. Pracownikom, że będą zgłaszać nieprawidłowości, a nie odwracać wzrok lub próbować wykorzystywać system w niecnych celach.

Zaufanie pozwala na komunikację. A jak pisałem wielokrotnie Komunikacja jest niezbędna by system skutecznie działał.

Dlatego bardzo ważna jest wiarygodność osób przyjmujących zgłoszenia oraz prowadzących działania następcze oraz stałe wsparcie najwyższego kierownictwa.

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA