REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pięć lat obowiązywania RODO – czy mamy RODO-erę?

Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Pięć lat obowiązywania RODO – czy mamy RODO-erę?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

RODO obowiązuje już 5 lat, a prawo ochrony danych osobowych obowiązuje w Polsce od 30 kwietnia 1998 r. czyli już ćwierć wieku.

25 maja 2018 r., w dniu wejścia w życie RODO (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE) opublikował Pan w Inforze artykuł „Co oznacza RODO–ERA?”

REKLAMA

REKLAMA

Czy faktycznie żyjemy w RODO-erze?

Przypomnę tylko, że RODO obowiązuje już 5 lat, a prawo ochrony danych osobowych obowiązuje w Polsce od 30 kwietnia 1998 r. czyli już ćwierć wieku. Niestety ochrona danych osobowych cały czas powoduje problemy.

W mojej ocenie żyjemy w RODO-erze, ponieważ:

  1. RODO, co do zasady, wprowadza jednolite zasady ochrony danych osobowych na terenie całej UE, choć łatwo zauważyć, że niestety praktyka organów Nadzorów często bardzo się różni – np. jedno ścigają np. META (właściciel Facebook`a) a inne nie. 
  2. RODO zmieniło filozofię ochrony danych osobowych. RODO w odróżnieniu od poprzednich regulacji nie wskazuje przy pomocy jakich środków i jak zabezpieczać dane i jak zapewnić poprawność przetwarzania. Niestety nadal w wielu podmiotach ale i w PUODO pokutuje papierologia – na wszystko musi być papier.
  3. RODO muszą stosować zarówno olbrzymie korporacje, jak i osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą – niestety często duże korporacje narzucają swoje rozwiązania lub lekceważą RODO (próbował ktoś negocjować umowę powierzenia danych z Google lub Microsoft) z drugiej strony wielu małych czy mikroprzedsiębiorców nadal nie wie co to RODO.
  4. RODO nakłada cały szereg obowiązków na administratora, np. obowiązek informacyjny – niestety nadal nie wszyscy są tego świadomi.
  5. RODO daje nam cały szereg uprawnień i coraz więcej ludzi jest tego świadomych i korzysta z tego. 

 

REKLAMA

Co się sprawdziło z rzeczy które niepokoiły Pana w związku z RODO-erą?

Niestety ustawodawca dopiero po roku od dnia wejścia w życie w RODO opublikował  ustawę wprowadzającą ustawę o ochronie danych osobowych. Zmieniła ona blisko sto kilkadziesiąt ustaw. Niestety nie zlikwidowała części sprzeczności lub luk prawnych ale zlikwidowała zdecydowanie większość. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na szczęście nie spełniły się moje obawy dotyczące działalności RODO-Trolli, czyli osób, które chcą nieuczciwie lub nieetycznie „zarobić” wykorzystując Państwa strach, niewiedzę lub błąd.

Nie ma też za dużo RODO-pieniaczy lub osób „Świętszych od Papieża” – czyli osób, które   nadużywają lub nie wypaczają praw, które daje nam RODO.

Niestety nadal brak wiedzy na temat RODO lub wiele osób je źle rozumienie. Skutkuje to tym, że wiele podmiotów nadal nie wdrożyło systemów ochrony danych osobowych lub zrobiło to nieprawidłowo.

Czy to na co Pan liczył w związku z RODO sprawdziło się?

Powoli coraz lepiej chronimy nasze i czyjeś dane osobowe. Powoli też odzyskujemy kontrolę nad naszymi danymi ale jeszcze długa droga przed nami. Nadal wielkie korporacje z Ameryki (np. Google, Meta (Facebook)) przetwarzają masowo nasze dane.

PUODO raczej edukuje i ostrzega niż karze. Mógłby publikować więcej  rekomendacji określających np. środki techniczne i organizacyjne stosowane w celu zapewnienia bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych. Mógłby też uzgadniać je szerzej z praktykami ochrony danych osobowych.

Chciałbym pochwalić PUODO za współpracę przy tworzeniu kodeksów postępowania, niestety do dziś mamy tylko jeden zatwierdzony kodeks. I tylko jeden podmiot certyfikujący.

Nadal liczę, że uda się zrealizować szczytne cele które stoją za RODO.

Na szczęście mniej jest straszenia karami, a więcej rozmowy jak lepiej chronić nasze prawa i wolności,

Jakie są największe problemy administracji w związku z RODO?

Myślę, że największe problemy administracji z ochroną danych osobowych to:

  1. Po pierwsze cyber-bezpieczeństwo. Potwierdza to chociażby raport Najwyższej Izby Kontroli „żeby elektronicznie znaczyło bezpiecznie”. NIK stwierdził, że dane osobowe przetwarzane przez samorządy są często słabo chronione. Zgadzam się z NIK, że administracja powinna:
  1. prowadzić okresowe analiz ryzyka utraty integralności, poufności lub dostępności informacji, 
  2. opracować i wdrożyć oraz aktualizować Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji,
  3. zapewnić prowadzenie przynajmniej raz w roku okresowego audytu wewnętrznego z zakresu bezpieczeństwa informacji,
  4. przeprowadzić analizy i oceny procesów przetwarzania danych,
  5. szkolić pracowników w tym kadrę kierowniczą
  6. traktować wydatki na ochronę danych osobowych jako niezbędną inwestycję a nie zbędny koszt
  7. pamiętać, że dobry Inspektor Ochrony Danych czy bezpiecznik jest bezcenny. Trzeba go dobrze wynagradzać, szkolić, rozmawiać z nim i słuchać.
  1. Po drugie administracja często nie posiada odpowiednich zasobów finansowych lub ludzkich:
  1. częstego braku odpowiednich budżetów na wdrożenia, szkolenia i audyty,
  2. brak odpowiednich ludzi na stanowiskach IOD. Nadal zdarza się, że są to ludzie z łapanki lub na część etatu. Choć znam też mnóstwo świetnych Inspektorów Ochrony Danych, którzy pracują w administracji.

 

  1. Po trzecie często niskiej świadomości zagadnień związanych z RODO lub kiepskiego ich rozumienia przez władze oraz słabego wsparcia Inspektorów Danych Osobowych. Niestety nie da się wdrożyć skutecznych Systemów Bezpieczeństwa Danych Osobowych bez właściwego wsparcia góry. Nadal niestety zdarza się, że IOD nie jest od początku włączany w różne projekty. 

 

  1. Po czwarte częste luki lub sprzeczność przepisów. Administracja np. z jednej strony musi być transparentna a z drugiej chronić prawa i wolności osób. Czasami niestety te cele są sprzeczne.

Co bym radził dziś po 5 latach RODO-Ery?

Tu jestem nudny. Radzę to samo co 5 lat temu:

  1. W razie wątpliwości należy pytać ekspertów.
  2. Komuś, kto postępuje etycznie, uczciwie, rozsądnie i rzetelnie RODO nie powinno być straszne.
  3. Uczyć się. Jest mnóstwo materiałów, darmowych szkoleń itd. Jest sporo ekspertów, którzy za rozsądną stawkę przeprowadzą audyt lub warsztaty.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA