REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dziura w drodze - odpowiedzialność zarządcy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Dochodzenie odszkodowania od zarządcy drogi w wyniku uszkodzenia pojazdu na dziurze to temat medialnie modny. Większość poradników prasowych jednak znacząco upraszcza ten temat wskazując, że w zasadzie wykazanie wysokości szkody rozwiązuje problem.

Powszechnie wiadomo, że odszkodowania za uszkodzenie pojazdu na dziurze należy dochodzić od zarządcy drogi. Drogi dzielimy na drogi krajowe, drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne.

REKLAMA

REKLAMA

Zarząd tymi drogami należy odpowiednio do gminy, powiatu, województwa lub Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Zarządzanie drogą może być jednak wykonywane również przez utworzoną przez sejmik województwa, radę powiatu czy radę gminy jednostkę organizacyjną.

Nie każda jednak szkoda powstała z winy stanu asfaltu pozwala na przyjęcie odpowiedzialności zarządcy. Szczegółowa analiza tego problemu wymaga ustalenia zakresu obowiązków zarządcy, które zostały zawarte w ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Zgodnie z art. 20 powołanej ustawy do obowiązków zarządcy drogi należy m.in. utrzymanie nawierzchni drogi, przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i drogowych obiektów inżynierskich, przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników, wprowadzanie ograniczeń lub zamykanie dróg i drogowych obiektów inżynierskich dla ruchu oraz wyznaczanie objazdów drogami różnej kategorii, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób lub mienia.

Bezsprzecznie z artykułu tego wynika obowiązek zarządcy drogi podejmowania stosownych działań zmierzających do utrzymania stanu drogi lub jej natychmiastowej poprawy celem wyeliminowania zagrożenia bezpieczeństwa osób i mienia. Przepis ten wskazuje jednak również na to, że odpowiedzialność zarządcy opiera się na zasadzie winy. Dopiero zaniechanie lub wadliwe wypełnienie obowiązków, które ciążą na zarządcy prowadzi do powstania odpowiedzialności odszkodowawczej po jego stronie.

REKLAMA

W praktyce oznacza to, że zarządca drogi zwłaszcza w okresie wczesnowiosennym może wykazywać brak swojej winy w powstaniu dziur w asfalcie powołując się na siłę wyższą. Zgodnie z art. 6 kc ciężar udowodnienia okoliczności zaniechania lub niedopełnienia obowiązków przez zobowiązanego zarządcę spoczywa na poszkodowanym, który dochodzi odszkodowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwestia dowodowa w tego typu sporach jest więc wyjątkowo trudna i istotna. Oprócz podstawowych kwestii jak udokumentowanie zakresu szkody w pojeździe oraz dziury w asfalcie (np. zdjęciami lub notatką policyjną) warto również sięgnąć do innych okoliczności dowodowych ? takich jak np. dowód ze świadków mogących potwierdzić od jak dawna taka dziura w tym miejscu występuje czy też ustalenia ogólnego stanu tej drogi (i ilości dziur). Istotne jest również oznaczenie drogi ? bowiem na zarządcy drogi spoczywa szczególny obowiązek oznaczenia drogi właściwymi znakami ostrzegawczymi o złym stanie nawierzchni. Jednak i takie oznaczenie nie może wyłączać odpowiedzialności zarządcy ? bowiem trzeba pamiętać, że oprócz znaków ostrzegawczych zarządca drogi powinien eliminować z ruchu te fragmenty pasa, których technologiczna naprawa wymaga dłuższego czasu pracy. Taki pogląd jest również zgody z przyjętą linią orzecznictwa. Sąd Apelacyjny w Lublinie stwierdził, że gdy kierowca prowadzi pojazd, kierując się zaufaniem do nawierzchni drogi i dochodzi do wypadku drogowego, w miejscu, w którym Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji nie postawił ani znaku informującego o istnieniu dziury, ani znaku zobowiązującego do ograniczenia prędkości, to istnieje związek przyczynowo-skutkowy między kolizją a zaniedbaniem zarządcy drogi. Przy próbie powoływania się przez zarządcę na okoliczności wyłączające jego odpowiedzialność za stan nawierzchni warto powołać się na wyrok Sądu Najwyższego z dnia 26 marca 2003 r. (II CKN 1347/2000), w którym Sąd uznał, że praca jednostki organizacyjnej sprawującej zarząd drogi powinna być tak zorganizowana, żeby miała ona możliwość odpowiednio szybkiego stwierdzenia wystąpienia na drodze zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu i podjęcia działań zmierzających do usunięcia tego zagrożenia.

Źródło: www.forum.prawnikow.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA