REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak można zabezpieczyć serwisy przed wyciekiem danych osobowych?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Generalny Inspektor Danych Osobowych przypomina o obowiązku zabezpieczenia serwisów internetowych przed wyciekiem przetwarzanych w nich danych osobowych.

REKLAMA

W związku z napływającymi w ostatnim czasie zgłoszeniami związanymi z upublicznieniem na serwerach Google danych osobowych osób, które nie wyraziły na to zgody Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych apeluje do administratorów i specjalistów odpowiedzialnych za tworzenie i administrowanie stron internetowych, o stosowanie właściwych narzędzi zabezpieczających je przed niekontrolowanym upublicznieniem objętych ochroną informacji. Do zdarzeń takich dochodzi często w serwisach, które oprócz powszechnie dostępnych informacji oferują różnorodne usługi osobom indywidualnym, takie jak np. pośrednictwo w poszukiwaniu pracy, których realizacja wymaga najczęściej kontrolowanej wymiany danych osobowych typu CV, tj. udostępniania ich tylko osobom upoważnionym.

REKLAMA

Z analizy zgłaszanych przypadków wynika, że jedną z przyczyn zaistniałych zdarzeń jest brak zabezpieczenia serwisów informacyjnych przed ingerencją robotów internetowych określanych często agentami programowymi, które działając autonomicznie mogą indeksować i kopiować zawarte serwisach internetowych informacje. W szczególności wielu administratorów nie blokuje robotom internetowym dostępu do danych, które powinny być udostępniane jedynie zalogowanym i uprawnionym osobom. Brak takiej blokady powoduje indeksowanie i kopiowanie wszystkich zamieszczonych informacji do wewnętrznych zasobów wyszukiwarek i w konsekwencji ich udostępniania osobom postronnym.

Tylko w czerwcu 2011 r. do Biura GIODO zgłoszone zostały 2 przypadki wycieku danych spowodowane brakiem wspomnianych zabezpieczeń, tj. niewłaściwą konfiguracją serwisów, co spowodowało ich zaindeksowanie i skopiowanie na serwery wyszukiwarki Google.

Prawo do anonimowości w Internecie, czyli czym są dane osobowe i jak je chronić?


Podstawowe wskazówki dotyczące ochrony danych przed ingerencją robotów internetowych działających na zlecenie wyszukiwarek zamieszczone zostały w sekcji „Porady i wskazówki” w katalogu „Wskazówki dla administratorów danych”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co może zrobić osoba, której dane zostały bez jej zgody ujawnione w Internecie?

Działania, jakie może podjąć osoba, której dane osobowe zostały bez jej zgody zamieszczone w Internecie zależne są w dużej mierze od rodzaju zaistniałej sytuacji. Jeśli dane zostały świadomie opublikowane bez naszej zgody przez administratora serwisu, wówczas należy w pierwszej kolejności skontaktować się z tym administratorem (właścicielem serwisu/webmasterem) z żądaniem ich usunięcia. Podobnie, należy postąpić w przypadku portali społecznościowych, jeśli dane umieszczone zostały przez nieznanego użytkownika portalu lub użytkownika, do którego istnieje kontakt, ale nie reaguje on na kierowane do niego żądanie. W sytuacji natomiast, kiedy dane osobowe pojawiły się w Internecie na skutek niewłaściwego ich zabezpieczenia, żądanie ich usunięcia należy kierować do administratora serwisu, z którego nastąpił ich wyciek. W niektórych przypadkach, np. jeśli dany serwis jest nieczynny i/lub nie ma możliwości szybkiego skontaktowania się z jego administratorem, w przypadku, gdy dane zostały skopiowane na inne serwery lub serwisy, wówczas należy skierować żądanie usunięcia kwestionowanych danych bezpośrednio do administratorów tych serwerów/serwisów. W przypadku np. gdy niewłaściwie zabezpieczone dane w serwisie, do którego przekazano dane, zostały zaindeksowane i skopiowane do podręcznych pamięci wyszukiwarki np. Google, a serwis do którego przekazaliśmy dane jest nieczynny, wówczas żądanie usunięcia danych należy skierować do administratora tej wyszukiwarki lub obsługującego takie żądania serwisu. W przypadku przeglądarki Google usługa, o której wspomniano dostępna jest pod adresem: https://www.google.com/webmasters/tools/removals. Do wysłania takiego żądania potrzebne będzie konto w serwisie Google.

Zobacz: Ochrona danych osobowych w Internecie

Co może zrobić administrator danych, jeśli jako właściciel strony otrzyma prośbę o usunięcie danych?

REKLAMA


Zadaniem administratora danych osobowych jest przede wszystkim podejmowanie działań i stosowanie odpowiednich środków ochrony, aby nigdy nie doszło do nieuprawnionego ujawnienia przetwarzanych przez niego danych. Jeśli jednak, na skutek popełnienia przez niego błędu lub przestępczych działań innych osób, do ujawnienia takiego dojdzie, wówczas administrator ten powinien podjąć wszelkie możliwe działania, aby jak najszybciej usunąć błąd systemu powodujący nieuprawnione udostępnienie danych, a w przypadku ich skopiowania na inne serwery dostępne w „przestrzeni publicznej” również powinien podjąć działania zmierzające do usunięcia tych danych z w/w serwerów.

Jeśli zatem np. na skutek błędu w administrowaniu serwisem nastąpiło zaindeksowanie i skopiowanie przetwarzanych danych do podręcznej pamięci wyszukiwarki, administrator danych po usunięciu błędu powinien się również zwrócić do administratora danej wyszukiwarki o jak najszybsze usunięcie skopiowanych w wyniku zaistniałego incydentu danych. W przypadku przeglądarki Google żądanie usunięcia skopiowanych w wyniku błędu administratora danych powinno być jak najszybciej zgłoszone do serwisu dostępnego pod adresem:
https://www.google.com/webmasters/tools/removals.

Dodatkowe wskazówki dla administratorów serwisów informacyjnych w zakresie dotyczącym prawidłowego konfigurowania internetowych serwisów informacyjnych zamieszczone zostały w serwisie informacyjnym Biura GIODO w sekcji „Porady i wskazówki” w katalogu „Wskazówki dla administratorów danych”.

AS/Źródło:GIODO

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

REKLAMA

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

REKLAMA