Kategorie

Jak można zabezpieczyć serwisy przed wyciekiem danych osobowych?

Generalny Inspektor Danych Osobowych przypomina o obowiązku zabezpieczenia serwisów internetowych przed wyciekiem przetwarzanych w nich danych osobowych.
Reklama

W związku z napływającymi w ostatnim czasie zgłoszeniami związanymi z upublicznieniem na serwerach Google danych osobowych osób, które nie wyraziły na to zgody Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych apeluje do administratorów i specjalistów odpowiedzialnych za tworzenie i administrowanie stron internetowych, o stosowanie właściwych narzędzi zabezpieczających je przed niekontrolowanym upublicznieniem objętych ochroną informacji. Do zdarzeń takich dochodzi często w serwisach, które oprócz powszechnie dostępnych informacji oferują różnorodne usługi osobom indywidualnym, takie jak np. pośrednictwo w poszukiwaniu pracy, których realizacja wymaga najczęściej kontrolowanej wymiany danych osobowych typu CV, tj. udostępniania ich tylko osobom upoważnionym.

Z analizy zgłaszanych przypadków wynika, że jedną z przyczyn zaistniałych zdarzeń jest brak zabezpieczenia serwisów informacyjnych przed ingerencją robotów internetowych określanych często agentami programowymi, które działając autonomicznie mogą indeksować i kopiować zawarte serwisach internetowych informacje. W szczególności wielu administratorów nie blokuje robotom internetowym dostępu do danych, które powinny być udostępniane jedynie zalogowanym i uprawnionym osobom. Brak takiej blokady powoduje indeksowanie i kopiowanie wszystkich zamieszczonych informacji do wewnętrznych zasobów wyszukiwarek i w konsekwencji ich udostępniania osobom postronnym.

Tylko w czerwcu 2011 r. do Biura GIODO zgłoszone zostały 2 przypadki wycieku danych spowodowane brakiem wspomnianych zabezpieczeń, tj. niewłaściwą konfiguracją serwisów, co spowodowało ich zaindeksowanie i skopiowanie na serwery wyszukiwarki Google.

Prawo do anonimowości w Internecie, czyli czym są dane osobowe i jak je chronić?


Podstawowe wskazówki dotyczące ochrony danych przed ingerencją robotów internetowych działających na zlecenie wyszukiwarek zamieszczone zostały w sekcji „Porady i wskazówki” w katalogu „Wskazówki dla administratorów danych”.

Co może zrobić osoba, której dane zostały bez jej zgody ujawnione w Internecie?

Działania, jakie może podjąć osoba, której dane osobowe zostały bez jej zgody zamieszczone w Internecie zależne są w dużej mierze od rodzaju zaistniałej sytuacji. Jeśli dane zostały świadomie opublikowane bez naszej zgody przez administratora serwisu, wówczas należy w pierwszej kolejności skontaktować się z tym administratorem (właścicielem serwisu/webmasterem) z żądaniem ich usunięcia. Podobnie, należy postąpić w przypadku portali społecznościowych, jeśli dane umieszczone zostały przez nieznanego użytkownika portalu lub użytkownika, do którego istnieje kontakt, ale nie reaguje on na kierowane do niego żądanie. W sytuacji natomiast, kiedy dane osobowe pojawiły się w Internecie na skutek niewłaściwego ich zabezpieczenia, żądanie ich usunięcia należy kierować do administratora serwisu, z którego nastąpił ich wyciek. W niektórych przypadkach, np. jeśli dany serwis jest nieczynny i/lub nie ma możliwości szybkiego skontaktowania się z jego administratorem, w przypadku, gdy dane zostały skopiowane na inne serwery lub serwisy, wówczas należy skierować żądanie usunięcia kwestionowanych danych bezpośrednio do administratorów tych serwerów/serwisów. W przypadku np. gdy niewłaściwie zabezpieczone dane w serwisie, do którego przekazano dane, zostały zaindeksowane i skopiowane do podręcznych pamięci wyszukiwarki np. Google, a serwis do którego przekazaliśmy dane jest nieczynny, wówczas żądanie usunięcia danych należy skierować do administratora tej wyszukiwarki lub obsługującego takie żądania serwisu. W przypadku przeglądarki Google usługa, o której wspomniano dostępna jest pod adresem: https://www.google.com/webmasters/tools/removals. Do wysłania takiego żądania potrzebne będzie konto w serwisie Google.

Zobacz: Ochrona danych osobowych w Internecie

Co może zrobić administrator danych, jeśli jako właściciel strony otrzyma prośbę o usunięcie danych?

Reklama


Zadaniem administratora danych osobowych jest przede wszystkim podejmowanie działań i stosowanie odpowiednich środków ochrony, aby nigdy nie doszło do nieuprawnionego ujawnienia przetwarzanych przez niego danych. Jeśli jednak, na skutek popełnienia przez niego błędu lub przestępczych działań innych osób, do ujawnienia takiego dojdzie, wówczas administrator ten powinien podjąć wszelkie możliwe działania, aby jak najszybciej usunąć błąd systemu powodujący nieuprawnione udostępnienie danych, a w przypadku ich skopiowania na inne serwery dostępne w „przestrzeni publicznej” również powinien podjąć działania zmierzające do usunięcia tych danych z w/w serwerów.

Jeśli zatem np. na skutek błędu w administrowaniu serwisem nastąpiło zaindeksowanie i skopiowanie przetwarzanych danych do podręcznej pamięci wyszukiwarki, administrator danych po usunięciu błędu powinien się również zwrócić do administratora danej wyszukiwarki o jak najszybsze usunięcie skopiowanych w wyniku zaistniałego incydentu danych. W przypadku przeglądarki Google żądanie usunięcia skopiowanych w wyniku błędu administratora danych powinno być jak najszybciej zgłoszone do serwisu dostępnego pod adresem:
https://www.google.com/webmasters/tools/removals.

Dodatkowe wskazówki dla administratorów serwisów informacyjnych w zakresie dotyczącym prawidłowego konfigurowania internetowych serwisów informacyjnych zamieszczone zostały w serwisie informacyjnym Biura GIODO w sekcji „Porady i wskazówki” w katalogu „Wskazówki dla administratorów danych”.

AS/Źródło:GIODO

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    1 sty 2000
    23 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    CEEB – obowiązek składania deklaracji od 1 lipca 2021 r.

    CEEB – obowiązek składania deklaracji od 1 lipca 2021 r. Czym jest deklaracja źródeł ciepła? Kogo dotyczy deklaracja? Jak można złożyć deklarację? Jakie są obowiązki gmin związane z Centralną Ewidencją Emisyjności Budynków?

    Akademie praktyczne – nowa kategoria uczelni zawodowych

    Akademie praktyczne – nowa kategoria uczelni zawodowych. Jak będą funkcjonować?

    Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021–2025

    Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021–2025. Ponad miliard złotych zostanie przeznaczonych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa (NPRCz) 2.0 na różne formy wsparcia i promocji czytelnictwa w Polsce.

    Wnioski paszportowe od 26 czerwca można składać w soboty

    Wnioski paszportowe - w związku ze zwiększonym zainteresowaniem sprawami paszportowymi, MSWiA przekazało wojewodom dyspozycję wydłużenia godzin pracy urzędów wojewódzkich. Wnioski paszportowe będzie można składać także w soboty, natomiast w dni powszednie obsługa będzie się odbywać w wydłużonych godzinach.

    Remont mieszkania spółdzielczego

    Remont mieszkania spółdzielczego. Spółdzielnia pozostaje właścicielem mieszkań użytkowanych na podstawie własnościowego i lokatorskiego prawa spółdzielczego. Warto wyjaśnić, czy remont takich lokali może być problematyczny.

    Kiedy wyniki egzaminu ósmoklasisty 2021?

    Wyniki egzaminu ósmoklasisty 2021 – kiedy? Gdzie i jak sprawdzić wyniki egzaminu ósmoklasisty? Przedstawiamy ważne informacje dla uczniów kończących w tym roku szkołę podstawową.

    Unijny Certyfikat COVID - jak pobrać na telefon?

    Unijny Certyfikat COVID - tzw. paszport covidowy (szczepionkowy) od dziś jest już dostępny w aplikacji mObywatel i można go pobrać na telefon komórkowy. Jak pobrać paszport covidowy?

    Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych dla samorządów

    Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Rusza nowy rządowy program, który zapewni pieniądze na inwestycje dla samorządów. Na co i na jakich zasadach będzie można otrzymać dofinansowanie?

    Dodatkowe zajęcia wspomagające w szkole - dla kogo, na jakich zasadach?

    Dodatkowe zajęcia wspomagające w szkole - dla kogo, na jakich zasadach? Czy mogą być one prowadzone w formie zdalnej? Z jakich przedmiotów organizuje się zajęcia wspomagające? Jak poinformować o nich rodziców? Jak prawidłowo wyliczyć przysługującą szkole liczbę zajęć wspomagających? Ministerstwo Edukacji i Nauki odpowiada na najczęściej pojawiające się pytania dotyczące dodatkowych lekcji po powrocie do szkół.

    Zmiany w programie Aktywna tablica 2020-2024

    Aktywna tablica 2020-2024 - zmiany. Proponowane nowe rozwiązania dotyczą m.in. wprowadzenia nowego rodzaju sprzętu, który będzie można zakupić w ramach programu i rozszerzenia na kolejne lata (2021-2024) możliwości zakupu laptopów wraz ze sprzętem umożliwiającym przetwarzanie wizerunku i głosu. Trwają konsultacje społeczne, opinie można przesyłać do 9 lipca 2021 r.

    Do kiedy Spis Powszechny?

    Spis Powszechny – do kiedy trwa? Do kiedy można się spisać przez Internet? Czy każdy domownik musi się spisać osobno? Jakie kary grożą za brak udziału w spisie ludności i mieszkań w 2021 roku?

    Nieskuteczność systemów Compliance, systemów Whistleblowingu lub ochrony danych osobowych - przyczyny

    Nieskuteczność systemów. Czy da się zlikwidować ryzyko compliance lub ryzyko naruszenia danych osobowych? Jakie są powody pozorności lub nieskuteczności systemów?

    Program Kangur - autobusy elektryczne dla gmin wiejskich

    Program Kangur - autobusy elektryczne dla gmin wiejskich. Dzięki wsparciu NFOŚiGW, w wysokości prawie 40 mln zł, autobusy elektryczne będą woziły dzieci do szkół w kolejnych 16 gminach.

    Czyste Powietrze - zmiany w programie, koniec dotacji na piece węglowe

    Czyste Powietrze - co się zmieni w programie? Do kiedy można jeszcze uzyskać dotację na piece węglowe?

    Pakiet psychologiczny – rekomendacje dla uczelni dotyczące pomocy studentom

    Pakiet psychologiczny. Na podstawie przekazanych przez uczelnie informacji na temat udzielanego w okresie epidemii wsparcia studentom, Ministerstwo Edukacji i Nauki opracowało poniższe zalecenia w zakresie zwiększenia pomocy psychologicznej.

    Nauczyciel w Polsce - pasja czy zawód? Raport o statusie nauczycieli w Polsce 2021

    Nauczyciel w Polsce - pasja czy zawód? Raport o statusie nauczycieli w Polsce 2021. Nauczyciel to zawód często oceniany. Ale czy doceniany? W raporcie zbadano, co myślą o nauczycielach rodzice, uczniowie, a także oni sami o swojej pracy.

    Domowa Opieka Medyczna - Pulsoksymetr i PulsoCare

    Domowa Opieka Medyczna to program mający na celu zdalne monitorowanie stanu zdrowia Pacjentów. Program wykorzystuje pulsoksymetr jako narzędzie diagnostyczne i aplikację PulsoCare do przekazywania i monitoringu danych.

    CEEB - zadania gmin związane ze spisem źródeł ciepła

    CEEB - zadania gmin związane ze spisem źródeł ciepła. W jakim terminie gmina powinna wprowadzić dane do ewidencji? Ile czasu ma urzędnik na wprowadzenie danych z deklaracji do systemu? Czy każdy pracownik urzędu może wprowadzać dane do CEEB? Czy przewidziano finansowanie dla gmin?

    Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) - od kiedy, deklaracja

    Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) - od kiedy, jak złożyć deklarację źródeł ciepła? Przedstawiamy najważniejsze informacje o nowym obowiązku, który będzie spoczywał na właścicielach i zarządcach budynków.

    CEEB - jakie kary za brak zgłoszenia do ewidencji źródeł ciepła?

    CEEB - Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków rusza już 1 lipca 2021 roku. Oznacza to nowy obowiązek dla milionów Polaków, którzy będą musieli zgłosić, czym ogrzewają swoje domy. Jakie kary grożą za brak zgłoszenia?

    Szczepienia przeciw COVID-19 w aptekach - NFZ przyjmuje wnioski

    Szczepienia przeciw COVID-19 w aptekach. Oddziały Wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia przyjmują od wtorku wnioski od aptek, które chcą przystąpić do Narodowego Programu Szczepień przeciw COVID-19. Nabór jest otwarty i ciągły, nie ma konkretnej daty jego zakończenia.

    Aplikacja mObywatel - co można w niej znaleźć?

    Aplikacja mObywatel - co można w niej znaleźć? Już ponad 3 miliony Polaków korzysta z naszej aplikacji mObywatel, czyli cyfrowego portfela na dokumenty. Wkrótce trafi do niej Unijny Certyfikat COVID.

    Tymczasowy profil zaufany będzie stały

    Tymczasowy profil zaufany będzie stały. 17 czerwca 2021 roku wejdą ważne zmiany dotyczące profilu zaufanego, szczególnie jego tymczasowej wersji. Co się zmieni?

    Kiedy wyniki matur 2021?

    Wyniki matur 2021 – kiedy? Jak i gdzie je sprawdzić? Przedstawiamy ważne informacje dla tysięcy tegorocznych maturzystów.

    Profilaktyka 40 plus - badania od 1 lipca 2021 r.

    Profilaktyka 40 plus - badania od 1 lipca 2021 r. Minister zdrowia podpisał rozporządzenie zapowiedziane w programie Polski Ład. Z jakich badań będzie można skorzystać?