REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak można zabezpieczyć serwisy przed wyciekiem danych osobowych?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Generalny Inspektor Danych Osobowych przypomina o obowiązku zabezpieczenia serwisów internetowych przed wyciekiem przetwarzanych w nich danych osobowych.

W związku z napływającymi w ostatnim czasie zgłoszeniami związanymi z upublicznieniem na serwerach Google danych osobowych osób, które nie wyraziły na to zgody Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych apeluje do administratorów i specjalistów odpowiedzialnych za tworzenie i administrowanie stron internetowych, o stosowanie właściwych narzędzi zabezpieczających je przed niekontrolowanym upublicznieniem objętych ochroną informacji. Do zdarzeń takich dochodzi często w serwisach, które oprócz powszechnie dostępnych informacji oferują różnorodne usługi osobom indywidualnym, takie jak np. pośrednictwo w poszukiwaniu pracy, których realizacja wymaga najczęściej kontrolowanej wymiany danych osobowych typu CV, tj. udostępniania ich tylko osobom upoważnionym.

REKLAMA

REKLAMA

Z analizy zgłaszanych przypadków wynika, że jedną z przyczyn zaistniałych zdarzeń jest brak zabezpieczenia serwisów informacyjnych przed ingerencją robotów internetowych określanych często agentami programowymi, które działając autonomicznie mogą indeksować i kopiować zawarte serwisach internetowych informacje. W szczególności wielu administratorów nie blokuje robotom internetowym dostępu do danych, które powinny być udostępniane jedynie zalogowanym i uprawnionym osobom. Brak takiej blokady powoduje indeksowanie i kopiowanie wszystkich zamieszczonych informacji do wewnętrznych zasobów wyszukiwarek i w konsekwencji ich udostępniania osobom postronnym.

Tylko w czerwcu 2011 r. do Biura GIODO zgłoszone zostały 2 przypadki wycieku danych spowodowane brakiem wspomnianych zabezpieczeń, tj. niewłaściwą konfiguracją serwisów, co spowodowało ich zaindeksowanie i skopiowanie na serwery wyszukiwarki Google.

Prawo do anonimowości w Internecie, czyli czym są dane osobowe i jak je chronić?

REKLAMA


Podstawowe wskazówki dotyczące ochrony danych przed ingerencją robotów internetowych działających na zlecenie wyszukiwarek zamieszczone zostały w sekcji „Porady i wskazówki” w katalogu „Wskazówki dla administratorów danych”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co może zrobić osoba, której dane zostały bez jej zgody ujawnione w Internecie?

Działania, jakie może podjąć osoba, której dane osobowe zostały bez jej zgody zamieszczone w Internecie zależne są w dużej mierze od rodzaju zaistniałej sytuacji. Jeśli dane zostały świadomie opublikowane bez naszej zgody przez administratora serwisu, wówczas należy w pierwszej kolejności skontaktować się z tym administratorem (właścicielem serwisu/webmasterem) z żądaniem ich usunięcia. Podobnie, należy postąpić w przypadku portali społecznościowych, jeśli dane umieszczone zostały przez nieznanego użytkownika portalu lub użytkownika, do którego istnieje kontakt, ale nie reaguje on na kierowane do niego żądanie. W sytuacji natomiast, kiedy dane osobowe pojawiły się w Internecie na skutek niewłaściwego ich zabezpieczenia, żądanie ich usunięcia należy kierować do administratora serwisu, z którego nastąpił ich wyciek. W niektórych przypadkach, np. jeśli dany serwis jest nieczynny i/lub nie ma możliwości szybkiego skontaktowania się z jego administratorem, w przypadku, gdy dane zostały skopiowane na inne serwery lub serwisy, wówczas należy skierować żądanie usunięcia kwestionowanych danych bezpośrednio do administratorów tych serwerów/serwisów. W przypadku np. gdy niewłaściwie zabezpieczone dane w serwisie, do którego przekazano dane, zostały zaindeksowane i skopiowane do podręcznych pamięci wyszukiwarki np. Google, a serwis do którego przekazaliśmy dane jest nieczynny, wówczas żądanie usunięcia danych należy skierować do administratora tej wyszukiwarki lub obsługującego takie żądania serwisu. W przypadku przeglądarki Google usługa, o której wspomniano dostępna jest pod adresem: https://www.google.com/webmasters/tools/removals. Do wysłania takiego żądania potrzebne będzie konto w serwisie Google.

Zobacz: Ochrona danych osobowych w Internecie

Co może zrobić administrator danych, jeśli jako właściciel strony otrzyma prośbę o usunięcie danych?


Zadaniem administratora danych osobowych jest przede wszystkim podejmowanie działań i stosowanie odpowiednich środków ochrony, aby nigdy nie doszło do nieuprawnionego ujawnienia przetwarzanych przez niego danych. Jeśli jednak, na skutek popełnienia przez niego błędu lub przestępczych działań innych osób, do ujawnienia takiego dojdzie, wówczas administrator ten powinien podjąć wszelkie możliwe działania, aby jak najszybciej usunąć błąd systemu powodujący nieuprawnione udostępnienie danych, a w przypadku ich skopiowania na inne serwery dostępne w „przestrzeni publicznej” również powinien podjąć działania zmierzające do usunięcia tych danych z w/w serwerów.

Jeśli zatem np. na skutek błędu w administrowaniu serwisem nastąpiło zaindeksowanie i skopiowanie przetwarzanych danych do podręcznej pamięci wyszukiwarki, administrator danych po usunięciu błędu powinien się również zwrócić do administratora danej wyszukiwarki o jak najszybsze usunięcie skopiowanych w wyniku zaistniałego incydentu danych. W przypadku przeglądarki Google żądanie usunięcia skopiowanych w wyniku błędu administratora danych powinno być jak najszybciej zgłoszone do serwisu dostępnego pod adresem:
https://www.google.com/webmasters/tools/removals.

Dodatkowe wskazówki dla administratorów serwisów informacyjnych w zakresie dotyczącym prawidłowego konfigurowania internetowych serwisów informacyjnych zamieszczone zostały w serwisie informacyjnym Biura GIODO w sekcji „Porady i wskazówki” w katalogu „Wskazówki dla administratorów danych”.

AS/Źródło:GIODO

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wstrzymywanie planowych zabiegów w szpitalach to ekonomiczny absurd. Zamrożony blok operacyjny kosztuje tyle samo, co działający … tylko nie leczy

Zawieszanie planowych zabiegów ma być sposobem na „oszczędności” w szpitalach. W rzeczywistości to finansowa i medyczna pułapka: pacjenci wracają później na SOR w gorszym stanie, koszty rosną, a zaufanie do systemu znika. Szpital nie jest urzędem — nie może „zawiesić przyjmowania interesantów” - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

Precedens. Setki gmin chcą do sądu po Szczecinie. Ten pozwie Skarb Państwa o 111 mln zł. Bo nie wystarczało nawet na pensje nauczycieli

Miasto Szczecin pozwie Skarb Państwa domagając się zwrotu ponad 111 mln zł z tytułu różnicy w otrzymanej subwencji oświatowej a faktycznie poniesionymi wydatkami na edukację. "Subwencja oświatowa od 2018 r. nie wystarczała nawet na wynagrodzenia dla nauczycieli" prezydent Szczecina Piotr Krzystek. Zdaniem Andrzeja Porawskiego: "Gdyby zaistniał taki precedens to będzie on w interesie wszystkich samorządów”. Miasto żąda ponad 111 mln zł za okres 2018-2020.

eZUS zastąpi PUE ZUS. Nowy portal z prostszą obsługą i większym bezpieczeństwem

Zakład Ubezpieczeń Społecznych szykuje duże zmiany dla swoich klientów. Trwają prace nad nowym portalem eZUS, który już wkrótce zastąpi dobrze znaną Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Serwis ma być bardziej intuicyjny, bezpieczniejszy i dostępny dla wszystkich – także osób z niepełnosprawnościami.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Projekt MRPiPS zakłada podwyżki od 1 stycznia 2026 r.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych (z wyrównaniem?) od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, co zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych opublikowany w wykazie prac legislacyjnych rządu.

REKLAMA

ZUS zapowiada przerwę techniczną. Niedostępne usługi w Płatniku, ePłatniku i e-ZLA

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o planowanych pracach serwisowych, które odbędą się 25 października (sobota) w godzinach od 5.30 do 12.00. W tym czasie mogą występować utrudnienia w komunikacji elektronicznej z ZUS, dotyczące kilku popularnych systemów i aplikacji.

Szefowa NRPiP: pielęgniarki powinny badać, zlecać badania i wystawiać L4 – czas to uregulować

Prezes Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, Mariola Łodzińska, apeluje o zmiany w organizacji pracy pielęgniarek i położnych. Jej zdaniem powinny one mieć możliwość samodzielnego przyjmowania pacjentów, zlecania badań, ordynowania leków oraz wystawiania zwolnień lekarskich. Obecnie ich kompetencje – mimo że szerokie – nie są w pełni wykorzystywane w polskim systemie ochrony zdrowia.

Karta Rodziny Mundurowej. Jakie przywileje, dla kogo i od kiedy według nowego projektu?

Do Sejmu wpłynął poselski projekt ustawy o Karcie Rodziny Mundurowej. Kto – zgodnie z założeniami – będzie mógł uzyskać taki dokument i od kiedy? Zgodnie z szacunkami nowe przywileje objęłyby ponad milion beneficjentów.

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem. Został przygotowany przez ekspertów z Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego (IOŚ-PIB) i dotyczy województwa śląskiego.

REKLAMA

Papierowe listy odchodzą do lamusa! Urzędy całkowicie przechodzą na e-Doręczenia

Od 2026 roku urzędy i instytucje publiczne będą musiały wysyłać pisma wyłącznie elektronicznie – przez system e-Doręczeń. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że kończy się okres przejściowy, a papierowa korespondencja odejdzie do historii.

Polska pod lupą Brukseli! Rząd ujawnia, jak naprawdę wygląda walka z nadmiernym deficytem

Rząd przedstawił Brukseli raport, który pokazuje, jak Polska radzi sobie z ograniczaniem deficytu mimo rekordowych wydatków na obronę i spadku wpływów z podatków. Czy Unia Europejska uzna te działania za wystarczające?

REKLAMA