REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

REKLAMA

Powstaje zbiór jednolitych zasad regulujących kontakty dziennikarzy z sądami. W sądach zostaną powołane biura prasowe zajmujące się obsługą dziennikarzy. Ujednolicone zasady dostępu dziennikarzy do informacji sądowych ułatwią pracę mediom.

Stowarzyszenie Sędziów Polskich Iustitia wraz z Krajową Radą Sądownictwa opracowują zbiór zasad, dzięki którym dziennikarzom będzie łatwiej uzyskiwać informacje sądowe, a sędziowie będą wiedzieli, jak się zachowywać w kontaktach z mediami.

REKLAMA

REKLAMA

Dwóch rzeczników

Jednym z pomysłów jest powołanie w każdym z sądów po dwóch rzeczników. Rzecznikami powinni być sędziowie.

- Sędzia sprawujący funkcję rzecznika to dobre rozwiązanie. Zna on bowiem prawo, procedurę i łatwiej dociera do samych sędziów - tłumaczy sędzia Waldemar Żurek, rzecznik Stowarzyszenia Sędziów Polskich Iustitia.

Aby zapewnić kompleksową obsługę dziennikarzy, planuje się, że jeden z sędziów powinien się zajmować sprawami karnymi, a drugi sądzić w sprawach cywilnych.

REKLAMA

- Rzecznicy powinni mieć także asystentów, którzy cały czas będą dostępni pod telefonem i mailem - mówi sędzia Barbara Rymaszewska, szef zespołu medialnego Stowarzyszenia Sędziów Polskich Iustitia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast pomocnikiem rzecznika prasowego sądu ma być były dziennikarz.

- Dziennikarz prowadzący biuro prasowe w sądzie to właściwe rozwiązanie. On najlepiej zna zaplecze pracy dziennikarskiej i wie, czego dziennikarze oczekują - tłumaczy sędzia Barbara Rymaszewska.

Sędziowie chcą też utworzyć w sądach specjalną komórkę, która zajmie się tylko obsługą dziennikarzy. W Krakowie natomiast jest już pokój prasowy, w którym dziennikarze mają dostęp do maila, telefonu i faksu.

Dostęp do informacji

Dziś kwestia dostępu dziennikarzy do sali rozpraw czy też wglądu do akt uregulowana jest w każdym sądzie inaczej.

- Wynika to z różnych przyzwyczajeń oraz z nieprecyzyjnych przepisów. Dziennikarz wchodząc do sądu powinien wiedzieć, czego ma się spodziewać - tłumaczy sędzia Barbara Rymaszewska.

Iustitia przygotowuje opracowanie dla dziennikarzy, w którym wskazane będą różnice między sądami karnymi a cywilnymi w dostępie do akt. Regulamin urzędowania sądów powszechnych mówi, że dziennikarzowi akt udziela przewodniczący wydziału.

- Dziennikarz nie może czekać godzinami na decyzję. Powinno się umożliwić przesłanie mu faksem prośby i potwierdzenia telefonicznego o otrzymaniu akt - postuluje sędzia Waldemar Żurek.

Proponuje się także, by dziennikarze mieli dostęp do wokand z miesięcznym wyprzedzeniem.

- Informacje o sprawach, które mogą budzić zainteresowanie, powinny być na miesiąc wcześniej udostępniane przez biura prasowe - uważa sędzia Barbara Rymaszewska.

Sędziowie powinni znać też zasady kontaktów z dziennikarzami. Często bowiem nie wiedzą, jak się zachować, gdy dziennikarz wejdzie do sali rozpraw.

- Obecnie nie ma jednolitości. Tylko przepisy karne regulują tę kwestię precyzyjnie - uważa Waldemar Żurek.

 

Okresowe konferencje

Proponuje się też organizowanie przez sądy okresowych konferencji, na których będzie można zapoznać się ze specyfiką pracy sędziego.

- Społeczność lokalna powinna wiedzieć, jaki jest czas oczekiwania na rozprawę, gdzie są punkty informacyjne, jaka jest strona internetowa sądu - wyjaśnia krakowski sędzia.

SZERSZA PERSPEKTYWA

W Szwajcarii utworzona jest lista sprawozdawców sądowych zatwierdzana przez Krajową Radę Sądownictwa w Szwajcarii. Są na niej doświadczeni dziennikarze i tylko oni mogą pisać o sprawach sądowych.

Współpraca sądów i mediów

MAŁGORZATA KRYSZKIEWICZ

malgorzata.kryszkiewicz@infor.pl


MAREK CELEJ

sędzia Sądu Okręgowego w Warszawie

Mediom towarzyszy przekonanie, że jeżeli wszystko w pracy sądów jest w porządku, to się o tym nie pisze, a zajmuje się tematem wówczas, gdy dochodzi do jakiejś patologii. Należy więc zmienić pogląd mediów na sądownictwo. Rzecznicy sądowi powinni być bardziej mobilni, częściej kontaktować się z dziennikarzami i organizować konferencje prasowe. I to nie tylko wówczas, gdy nastąpiło ogłoszenie wyroku w jakiejś ważnej sprawie.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA