REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaoszczędzić na oprogramowaniu i nie pogorszyć jakości usług administracji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
_ POL

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób nie obniżyć jakości użytkowanego w urzędzie oprogramowania i jednocześnie osiągnąć oszczędności? Czy można obniżyć koszty nie przestawiając się na aplikacje open source?

Robert Kamiński

REKLAMA

ekspert Stowarzyszenia Komputer w Firmie

REKLAMA

Urzędnicy mogą uniknąć kosztów zakupu popularnego oprogramowania Microsoft. Są metody, by korzystać z równie dobrych rozwiązań i nie nadwyrężać urzędowego budżetu. Podstawa i sprawdzona metoda na oszczędności nosi nazwę upgrade (ulepszenie). To jedna ze ścieżek, którą udostępnia w ramach działań promocyjnych sam producent. Zamiast kupować nową wersję produktu, możemy wybrać pakiet składający się ze starszej wersji oraz uaktualnienia do wersji najnowszej. Tego typu pakiet jest często tańszy niż pudełkowa wersja programu - sprzedawana osobno, niezależnie od komputera. Pakiet biurowy kupiony jako uaktualnienie do starszej wersji programu nie różni się od najnowszej wersji dostępnej w sklepie. Ma przewagę nad nowością, bo może być przenoszony z komputera na komputer, a klientowi, który go kupił, przysługuje wsparcie techniczne.

Inaczej wygląda sprawa w przypadku programów przypisanych do konkretnego komputera, czyli popularnych OEM-ów. Jeśli chodzi o funkcjonalność, nie różnią się one od wersji pudełkowych. Niespodzianki kryją się w szczegółach. Decydując się na kupno oprogramowania w wersji OEM, będziemy mogli zainstalować je tylko na jednym komputrze. Przenoszenie oprogramowania OEM na inny komputer jest już nielegalne. W tym przypadku pozbawieni też jesteśmy wsparcia technicznego ze strony producenta.

REKLAMA

Inna metoda, która pozwala osiągnąć oszczędności, polega na dokładnym sprecyzowaniu oczekiwań, jakie mamy w stosunku do systemu operacyjnego czy pakietu biurowego. Może się bowiem okazać, że w zupełności wystarczy podstawowa wersja oprogramowania, która jest znacznie tańsza od pełnej wersji. Ta uwaga dotyczy w szczególności szeregowych urzędników, dla których tak wyrafinowane narzędzia jak MS Access czy Publisher są często mało przydatne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli idzie o system operacyjny instalowany na komputerach w urzędzie, alternatywą dla MS Windows jest dostępny w wersji open source system Linux. Jego wdrożenie i użytkowanie wymaga jednak ponadprzeciętnej wiedzy komputerowej. Jeśli zaś chodzi o aplikacje biurowe open source, to dają one możliwość pracy na dotychczasowym poziomie i osiągnięcia oszczędności. Należy jednak zachować świadomość, że Open Office w wersji ze wsparciem technicznym nie jest oprogramowaniem darmowym, choć zdecydowanie tańszym od jego komercyjnych odpowiedników. Decydując się na to rozwiązanie, trzeba również pamiętać, że nie jest ono w pełni kompatybilne z programami pakietu MS Office. Oznacza to, że jeśli np. otrzymamy dokument zapisany w edytorze Word, z naniesionymi komentarzami (dość często wykorzystywana funkcja recenzji), to po otworzeniu go w Open Office nie zostanie już po komentarzach żaden ślad.

Urzędy administracji publicznej kupują licencje oprogramowania w drodze zamówienia publicznego. Często odwołują się tu do umowy polskiego rządu z koncernem Microsoft, dzięki któremu zakup komercyjnego oprogramowania dla urzędów jest tańszy niż na wolnym rynku. Trudno więc się dziwić, że urzędy państwowe chętnie i niejako naturalnie używają zarówno programu operacyjnego Windows, jak i komercyjnych aplikacji z pakietu biurowego. Niemniej również w ich przypadku możliwe jest realizowanie polityki obniżania kosztów, choćby za pomocą wykorzystania mechanizmów upgrade i poprzedzania zakupu dokładną analizą potrzeb, która wskaże, na jakich stanowiskach można ograniczyć się do tańszych aplikacji w wersji bazowej. Doświadczenia dowodzą, że jednostki administracji, z pożytkiem finansowym, mogą sięgać i stosować aplikacje open source.

POL

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tańsze leki dzięki importowi równoległemu? Konieczne są zmiany legislacyjne w obszarze importu równoległego. Apel do resortu zdrowia

Trwają prace nad nowelizacją ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych oraz niektórych innych ustaw. Stowarzyszenie reprezentujące importerów równoległych leków apeluje o uproszczenie procedur i likwidację barier administracyjnych, które dziś blokują ten segment rynku.

Ponad 500 pociągów PKP Intercity na dobę w nowym rozkładzie jazdy na lato

15 czerwca wchodzi w życie letni rozkład jazdy PKP Intercity. Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zapowiedział, że planowanych jest ponad 500 pociągów na dobę.

Prof. Jerzy Stępień: Potrzebujemy holistycznego spojrzenia na samorząd

Po raz pierwszy w historii niepubliczna uczelnia została współorganizatorem Zjazdu Katedr i Zakładów Prawa Konstytucyjnego. Wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz akademicki, w tym roku odbywa się na Uczelni Łazarskiego. O znaczeniu tej zmiany, stanie polskiego samorządu terytorialnego oraz wyzwaniach dla prawa konstytucyjnego rozmawiamy z prof. Jerzym Stępniem – byłym prezesem Trybunału Konstytucyjnego, współtwórcą reformy samorządowej i wykładowcą Uczelni Łazarskiego.

Pożar w lesie. Co robić?

Od stycznia do 28 maja w Polsce odnotowano 2491 pożarów lasów. Brak śniegu zimą i sucha wiosna zwiększyły zagrożenie pożarowe. W lasach panuje susza, dlatego strażacy i leśnicy apelują o ostrożność.

REKLAMA

Minimum 8000 zł brutto dla pracowników sądów? Związki zawodowe apelują o reformy

Brak rąk do pracy, niskie wynagrodzenia i narastający problem rotacji – pracownicy sądów alarmują, że bez systemowych reform i podwyżek polski wymiar sprawiedliwości może się załamać. Związek Zawodowy Ad Rem wskazuje, że choć podpisano porozumienie z rządem, jest to dopiero pierwszy krok do normalizacji.

5 mitów na temat "snusów"

W debacie publicznej coraz częściej słyszy się o "snusie" – produkcie, który rzekomo zyskuje popularność wśród osób uzależnionych od nikotyny. W rzeczywistości jednak termin ten jest bardzo często używany nieprawidłowo.

Aktywne wakacje 2025 r.: Od 1 500 zł do 2 500 zł dofinansowania na dziecko. Wnioski można składać do 15 sierpnia 2025 r.

Ministerstwo Sportu i Turystyki ruszyło z naborem wniosków o dofinansowania w ramach programu „Aktywne Wakacje”. Wnioski można składać do 15 sierpnia 2025 r. Kto może się ubiegać? Jakie warunki należy spełniać?

Strategia zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej [PROJEKT]

W czwartek, 29 maja 2025 r. w wykazie legislacyjnym prac rządu pojawił się projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia strategii zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej. Chodzi o poprawę zarządzania służbą cywilną.

REKLAMA

Wydłużenie do 30 czerwca 2026 r. pilotażowego programu dla osób z doświadczeniem traumy [PROJEKT]

Wydłużeniu ma ulec program pilotażowy dotyczący oddziaływań terapeutycznych skierowanych do osób z doświadczeniem traumy. Odpowiednie rozporządzenie Ministra Zdrowia trafiło do uzgodnień i konsultacji publicznych.

Nocna prohibicja – jakich błędów unikać przy podejmowaniu uchwały

Rady gmin mają możliwość wprowadzenia ograniczeń w godzinach nocnej sprzedaży napojów alkoholowych. Jednak, aby skutecznie podjąć w tym zakresie uchwałę, muszą przestrzegać określonych zasad. Jakie błędy gminy popełniają najczęściej?

REKLAMA