REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rzecznik prasowy w urzędzie pełni podwójną rolę. Przekazuje informacje mieszkańcom i dziennikarzom, a ponadto szuka danych dla wójta, burmistrza lub prezydenta. Żeby dobrze wypełniać obowiązki rzecznika prasowego, trzeba wykazać się odpowiednimi cechami charakteru i wykształceniem.

Public relations (PR) oraz polityka informacyjna odgrywają jedną z podstawowych ról w administracji. Zadaniem – a właściwie obowiązkiem – urzędu jest bowiem nie tylko informowanie odbiorców-społeczności lokalnej o swoich działaniach, ale także reprezentowanie publicznych interesów oraz likwidowanie potencjalnych konfliktów.

REKLAMA

REKLAMA

Cechy dobrego rzecznik prasowego

Rzecznik prasowy to zawód z pogranicza public relations oraz dziennikarstwa. Osoba, która wykonuje tę profesję, musi wiedzieć, jak działają dziennikarze i jakich informacji potrzebują. 

Zadania rzecznika prasowego obejmują:

• informację i kontakty z mediami poprzez konferencje prasowe, wydarzenia medialne,

REKLAMA

• stały kontakt z dziennikarzami poprzez rozsyłanie do nich biuletynów i czasopism oraz materiałów prasowych,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• monitoring mediów,

• opracowanie informacji prasowych.

Dobry rzecznik prasowy powinien być „medialny”, oznacza to, że musi być otwarty na media, na pytania, na problemy i nigdy nie zbywa dziennikarzy byle czym. Kolejne ważne cechy, które łączą się z pojęciem medialności, to otwartość na otoczenie oraz umiejętność rozmowy, perswazji i negocjacji.

Rzecznik prasowy musi być także elokwentny, logiczny w myśleniu i słowie oraz opanowany, odporny na stres i odpowiedzialny za to, co mówi. Musi także znać odpowiedź na niemal każde pytanie dziennikarza, a gdy jej nie zna, obiecuje zdobyć informacje. Praca w tym zawodzie wymaga dużej odporności psychofizycznej. Zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych, kiedy trzeba opanować emocje i przekazywać tylko rzeczowe informacje. Rzecznik reprezentuje swojego pracodawcę, dlatego zawsze musi wyglądać elegancko i schludnie, żeby być pozytywną wizytówką firmy czy instytucji.

Powinien być również wyposażony w praktyczne umiejętności, np. z dziedziny retoryki i erystyki, umiejętności stosowania pewnych zakresów prawa – np. prawa prasowego, prawa dotyczącego ustroju samorządowego czy prawa do informacji niejawnych.

Rzecznik po studiach z dziennikarstwa lub komunikacji społecznej

Drogi do „rzecznikowania” są różne. Bardzo dobrze nadają się do funkcji rzecznika prasowego dziennikarze lub specjalności w zakresie PR. Potrzebne są więc studia, które dadzą wiedzę i umiejętności, ale praktyka w tym zawodzie jest niezastąpiona. Studiować można na kilku uczelniach państwowych oraz na kilkudziesięciu niepaństwowych. I choć public relations jako kierunek to ciągle rzadkość, to w ramach innych kierunków, jak: zarządzanie i marketing, politologia, ekonomia czy dziennikarstwo, jest specjalnością powszechnie spotykaną. Absolwenci tych kierunków zdobywają wiedzę z dziedziny komunikowania interpersonalnego, komunikowania w organizacjach, komunikowania w społecznościach lokalnych oraz komunikowania się z mass mediami. Oprócz teorii ważne są też umiejętności praktyczne, których studenci uczą się poprzez udział w treningach interpersonalnych oraz warsztatach menedżerskich.

Kierunek politologia czy dziennikarstwo prowadzi w trybie stacjonarnym i niestacjonarnym praktycznie większość uczelni wyższych (np. Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Uniwersytet Szczeciński). Są to studia 3-letnie zawodowe, które kończą się tytułem licencjata. Podczas zajęć studenci, którzy wybrali specjalizacje marketing polityczny i komunikacja medialna, poznają cechy m.in.:

• marketingu politycznego,

• zawodu rzecznika prasowego,

• organizacji kampanii wyborczych,

• zachowania w sytuacjach publicznych.

Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie prowadzi zajęcia o kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna o specjalizacji reklama i public relations. Na 5. semestrze słuchacze odkrywają warsztat rzecznika prasowego m.in. na specjalnie do tego zorganizowanych praktykach. Studenci muszą przygotować konferencję prasową, opracować sprostowanie do mediów, udzielić wypowiedzi w sytuacji kryzysowej.

Również socjologia to kierunek, który daje podstawy wiedzy z zakresu kontaktów interpersonalnych koniecznych w zawodzie rzecznika prasowego. Tak skonstruowana jest oferta dla studentów w Wyższej Szkole Zarządzania Personelem w Warszawie. Pierwsze lata nauki to zajęcia m.in. z

• podstaw socjologii,

• współczesnych teorii socjologicznych,

• systemów, struktur i procesów społecznych,

• dynamiki zmian współczesnego społeczeństwa.

Osoby, które myślą o zawodzie rzecznika prasowego i zapoznały się z elementami socjologii, wybierają specjalizację marketing społeczny. Podczas zajęć trwających 2 semestry studenci uczą się m.in. sztuki wystąpień publicznych, autoprezentacji i podstaw dobrych obyczajów.

 

Zawód rzecznika głównie na studiach podyplomowych

Specyfikę zawodu rzecznika prasowego opanowały głównie studia podyplomowe. Oferta jest bogata i umożliwia zdobycie profesjonalnego warsztatu. Studia te skierowane są do osób, które mają wykształcenie wyższe, ale chcą uzupełnić je o konkretne elementy związane z techniką komunikacji społecznej. Można ją poznać m.in. podczas zajęć podyplomowego studium dziennikarstwa na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego.

W ramach studium można wybrać jedną z trzech specjalizacji: prasową, radiową i telewizyjną. Przedmioty zaplanowane w programie to m.in.: prawo prasowe, etyka dziennikarska, public relations, reklama i marketing medialny.

Podobną specjalizację można znaleźć na Uniwersytecie Śląskim, który oferuje podyplomowe studia dziennikarskie. Student w toku dwuletnich studiów uzyskuje wiedzę z zakresu dziennikarstwa prasowego, medioznawstwa, PR, a także technik komputerowych.

W warszawskiej Szkole Głównej Handlowej (SGH), w ramach specjalizacji PR, student uczy się, jak:

• sporządzić budżet kampanii reklamowej,

• prowadzić działalność sponsoringową i lobbing,

• zbudować system wewnętrznych działań PR w firmie-urzędzie,

• efektywnie współpracować z mediami.

Powinien się również nauczyć skutecznej autoprezentacji poprzez wygląd, język i mowę ciała.

Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa z Katowic również organizuje studia podyplomowe z zakresu public relations. Oprócz teorii słuchacze poznają specyfikę działań PR w konkretnych obszarach – np. w sektorze bankowym, publicznym, instytucji non-profit, w Internecie. Omawiane są m.in. kampanie reklamowe w polityce, PR miasta oraz protokół dyplomatyczny.

W ofercie studiów podyplomowych Uniwersytetu Wrocławskiego na rok akademicki 2009/2010 znajdują się dwie specjalności: dziennikarstwo i public relations. Dwusemestralne studia (podzielone na 14 weekendowych zjazdów w roku) kosztują 2200 zł za semestr.

Najtaniej jest studiować dziennikarstwo na Uniwersytecie Śląskim, płacąc tylko 1400 zł za semestr. Zdobycie dyplomu zajmie jednak aż 2 lata. Krócej, bo tylko rok, trwają studia w SGH. Mimo tylko dwóch semestrów do kasy szkoły trzeba wpłacić w sumie 6000 zł.

Kursy i szkolenia na rzecznika prasowego

Coraz więcej firm organizujących szkolenia dodaje do swojej oferty kursy dla rzeczników prasowych. Uczestnik szkolenia zapoznaje się m.in. ze specyfiką współpracy z przedstawicielami mediów, zdobywa wiedzę z zakresu organizacji biura, sporządzania informacji tekstowych, wystąpień publicznych, przygotowywania konferencji prasowej, mowy ciała i odpowiedniego ubioru.

Część z firm szkolących zawęża zakres zajęć, organizuje je tylko dla rzeczników prasowych urzędów samorządowych lub rządowych. Takie kursy pt. „Kreowanie informacji szkolenie dla rzeczników prasowych organów administracji rządowej” organizuje Europejska Grupa Doradcza. Celem szkolenia jest dostarczenie wiedzy z zakresu prawa prasowego, możliwości działania rzeczników prasowych w urzędach organów administracji rządowej oraz podniesienie jakości warsztatu pracy osób odpowiedzialnych za politykę informacyjną w urzędach organów administracji rządowej. Podczas kursu uczestnicy zapoznają się m.in. z następującą tematyką:

1. Reguły działania mediów:

• prawo prasowe,

• mechanizmy ataków medialnych,

• wygaszanie sporów.

2. Zarządzanie informacją:

• techniki udzielania wywiadu,

• wystąpienia publiczne,

• sporządzanie notatek prasowych.

3. Narzędzia i metody promocji jednostek sektora publicznego.

4. Znaczenie i możliwości działania rzeczników prasowych w jednostkach sektora publicznego.

5. Prowadzenie konferencji prasowej.

Kursy najczęściej trwają od kilku godzin do kilku dni, od tego uzależnione są też opłaty za szkolenie. Za kurs jednodniowy trzeba zapłacić ok. 300–800 zł, natomiast za 3 dni zajęć nawet 3000 zł.

Zawód rzecznika prasowego w urzędzie wymaga nie tylko znajomości technik prezentacji i kontaktów z dziennikarzami i mieszkańcami, ale i wiedzy fachowej z zakresu działalności samorządu, prawa, sytuacji politycznej i społecznej. Osoba na stanowisku rzecznika prasowego jest wizytówką urzędu i od niej zależy jak będzie on postrzegany przez innych.

 

Renata Maciejczak

 

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA