reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Klienci > Rzecznik prasowy w urzędzie

Rzecznik prasowy w urzędzie

Rzecznik prasowy w urzędzie pełni podwójną rolę. Przekazuje informacje mieszkańcom i dziennikarzom, a ponadto szuka danych dla wójta, burmistrza lub prezydenta. Żeby dobrze wypełniać obowiązki rzecznika prasowego, trzeba wykazać się odpowiednimi cechami charakteru i wykształceniem.

Public relations (PR) oraz polityka informacyjna odgrywają jedną z podstawowych ról w administracji. Zadaniem – a właściwie obowiązkiem – urzędu jest bowiem nie tylko informowanie odbiorców-społeczności lokalnej o swoich działaniach, ale także reprezentowanie publicznych interesów oraz likwidowanie potencjalnych konfliktów.

Cechy dobrego rzecznik prasowego

Rzecznik prasowy to zawód z pogranicza public relations oraz dziennikarstwa. Osoba, która wykonuje tę profesję, musi wiedzieć, jak działają dziennikarze i jakich informacji potrzebują. 

Zadania rzecznika prasowego obejmują:

• informację i kontakty z mediami poprzez konferencje prasowe, wydarzenia medialne,

• stały kontakt z dziennikarzami poprzez rozsyłanie do nich biuletynów i czasopism oraz materiałów prasowych,

• monitoring mediów,

• opracowanie informacji prasowych.

Dobry rzecznik prasowy powinien być „medialny”, oznacza to, że musi być otwarty na media, na pytania, na problemy i nigdy nie zbywa dziennikarzy byle czym. Kolejne ważne cechy, które łączą się z pojęciem medialności, to otwartość na otoczenie oraz umiejętność rozmowy, perswazji i negocjacji.

Rzecznik prasowy musi być także elokwentny, logiczny w myśleniu i słowie oraz opanowany, odporny na stres i odpowiedzialny za to, co mówi. Musi także znać odpowiedź na niemal każde pytanie dziennikarza, a gdy jej nie zna, obiecuje zdobyć informacje. Praca w tym zawodzie wymaga dużej odporności psychofizycznej. Zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych, kiedy trzeba opanować emocje i przekazywać tylko rzeczowe informacje. Rzecznik reprezentuje swojego pracodawcę, dlatego zawsze musi wyglądać elegancko i schludnie, żeby być pozytywną wizytówką firmy czy instytucji.

Powinien być również wyposażony w praktyczne umiejętności, np. z dziedziny retoryki i erystyki, umiejętności stosowania pewnych zakresów prawa – np. prawa prasowego, prawa dotyczącego ustroju samorządowego czy prawa do informacji niejawnych.

Rzecznik po studiach z dziennikarstwa lub komunikacji społecznej

Drogi do „rzecznikowania” są różne. Bardzo dobrze nadają się do funkcji rzecznika prasowego dziennikarze lub specjalności w zakresie PR. Potrzebne są więc studia, które dadzą wiedzę i umiejętności, ale praktyka w tym zawodzie jest niezastąpiona. Studiować można na kilku uczelniach państwowych oraz na kilkudziesięciu niepaństwowych. I choć public relations jako kierunek to ciągle rzadkość, to w ramach innych kierunków, jak: zarządzanie i marketing, politologia, ekonomia czy dziennikarstwo, jest specjalnością powszechnie spotykaną. Absolwenci tych kierunków zdobywają wiedzę z dziedziny komunikowania interpersonalnego, komunikowania w organizacjach, komunikowania w społecznościach lokalnych oraz komunikowania się z mass mediami. Oprócz teorii ważne są też umiejętności praktyczne, których studenci uczą się poprzez udział w treningach interpersonalnych oraz warsztatach menedżerskich.

Kierunek politologia czy dziennikarstwo prowadzi w trybie stacjonarnym i niestacjonarnym praktycznie większość uczelni wyższych (np. Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Uniwersytet Szczeciński). Są to studia 3-letnie zawodowe, które kończą się tytułem licencjata. Podczas zajęć studenci, którzy wybrali specjalizacje marketing polityczny i komunikacja medialna, poznają cechy m.in.:

• marketingu politycznego,

• zawodu rzecznika prasowego,

• organizacji kampanii wyborczych,

• zachowania w sytuacjach publicznych.

Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie prowadzi zajęcia o kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna o specjalizacji reklama i public relations. Na 5. semestrze słuchacze odkrywają warsztat rzecznika prasowego m.in. na specjalnie do tego zorganizowanych praktykach. Studenci muszą przygotować konferencję prasową, opracować sprostowanie do mediów, udzielić wypowiedzi w sytuacji kryzysowej.

Również socjologia to kierunek, który daje podstawy wiedzy z zakresu kontaktów interpersonalnych koniecznych w zawodzie rzecznika prasowego. Tak skonstruowana jest oferta dla studentów w Wyższej Szkole Zarządzania Personelem w Warszawie. Pierwsze lata nauki to zajęcia m.in. z

• podstaw socjologii,

• współczesnych teorii socjologicznych,

• systemów, struktur i procesów społecznych,

• dynamiki zmian współczesnego społeczeństwa.

Osoby, które myślą o zawodzie rzecznika prasowego i zapoznały się z elementami socjologii, wybierają specjalizację marketing społeczny. Podczas zajęć trwających 2 semestry studenci uczą się m.in. sztuki wystąpień publicznych, autoprezentacji i podstaw dobrych obyczajów.

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

Samorzad.infor.pl

Zdjęcia


Czas pracy 2020. Planowanie, rozliczanie i ewidencja59.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

ELPIGAZ

ELPIGAZ jest czołowym producentem i dostawcą nowoczesnych rozwiązań dla motoryzacji w zakresie gazowych układów zasilania pojazdów, zbiorników LPG i ciśnieniowych zbiorników powietrza.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama