REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak mediować w postępowaniu administracyjnym

Postępowanie administracyjne mediacje
Postępowanie administracyjne mediacje
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Mediacja jest alternatywną formą rozwiązywania sporów - również w postępowaniu administracyjnym. Jej największe zalety to możliwość znacznego przyspieszenia postępowania oraz wspólnego znalezienia rozwiązania, które zadowoli wszystkie strony. Pozwala uniknąć postępowania odwoławczego lub postępowania sądowoadministracyjnego. Choć daje stronom aktywny wpływ na wynik postępowania, zawsze musi zmierzać do podjęcia ustaleń dotyczących jej załatwienia w granicach obowiązującego prawa.

Dopuszczalność przeprowadzania mediacji w postępowaniu administracyjnym została przewidziana wprost w art. 96a-96n Kodeksu postępowania administracyjnego. Mediacja może być prowadzona, jeśli pozwala na to charakter sprawy. Jej celem jest wyjaśnienie i rozważenie okoliczności faktycznych i prawnych sprawy, a następnie sformułowanie ustaleń dotyczących jej załatwienia w granicach obowiązującego prawa - w tym także przez wydanie decyzji lub zawarcie ugody.

REKLAMA

REKLAMA

Z punktu widzenia stron postępowania celem ubocznym jest najczęściej chęć uniknięcia rozciągniętego w czasie i sformalizowanego postępowania oraz eskalacji konfliktu, który doprowadzi do postępowania odwoławczego lub sądowoadministracyjnego.

Przedmiot mediacji w postępowaniu administracyjnym został określony bardzo ogólnie. Wniosek - może ona być prowadzona niemal w każdej kwestii spornej, która pojawi się w trakcie postępowania. Przepisy nie zawierają ani katalogu spraw, które mogą jej podlegać, ani takich, które są z niej wyłączone. Nie wprowadzają także ograniczeń ze względu na wartość przedmiotu sporu czy odnoszących się do kategorii organu, który prowadzi postępowanie. Należy jednak pamiętać, że pomimo tak szerokiego zakreślenia przedmiotu mediacji - granicą zawsze będzie możliwość dokonania przez strony ustaleń.

PRZYKŁAD

REKLAMA

Starosta udzielił spółce zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów. W trakcie prowadzenia przez nią tej działalności komenda straży pożarnej powiadomiła starostę o nieprawidłowościach w zakresie ochrony przeciwpożarowej wykrytych podczas czynności kontrolno-rozpoznawczych. Starosta wezwał spółkę do niezwłocznego zaniechania naruszeń. Wyznaczył termin usunięcia nieprawidłowości. W toku dalszego postępowania, po upływie wyznaczonego terminu, komenda straży pożarnej stwierdziła, że nieprawidłowości nie zostały usunięte. Wojewódzki inspektor ochrony środowiska, po przeprowadzeniu stosownych czynności, złożył do starosty wniosek o cofnięcie udzielonego zezwolenia. Wtedy spółka złożyła wniosek o przeprowadzenie w tej sprawie mediacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym wypadku nie było to jednak możliwe, ponieważ decyzja o cofnięciu udzielonego zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zbierania i przetwarzania odpadów ma charakter związany. Oznacza to, że w przypadku niezastosowania się posiadacza odpadów do wezwania do niezwłocznego zaniechania naruszeń i usunięcia nieprawidłowości (wystosowanego na podstawie art. 47 ust. 1 ustawy o odpadach) organ ma obowiązek wydać decyzję o cofnięciu zezwolenia. Charakter tej sprawy nie pozostawia więc miejsca na uznanie organu oraz załatwienie sprawy w drodze dokonania przez strony stosownych ustaleń - a tym samym nie ma możliwości prowadzenia w tym zakresie mediacji.

Małgorzata Masłowska

Artykuł pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX »

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA