REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ergonomia w pracy biurowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Zielińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ponad połowa stanowisk pracy w polskich biurach zupełnie nie spełnia wymogów ergonomii. W efekcie, prawie 90 proc. pracowników skarży się na bóle kręgosłupa bądź oczu

Sekretariat to najczęściej jednoosobowe stanowisko pracy. W dużych firmach może się jednak składać z kilku pracowników, tworząc odrębną komórkę organizacyjną. Wyróżniamy sekretariaty uniwersalne, osobiste, imprez, działowe:

REKLAMA

• Sekretariat uniwersalny funkcjonuje w małych i średnich firmach i zajmuje się zadaniami kancelaryjnymi i sekretarskimi, podobnie jak sekretariat działowy obsługujący działy lub wydziały firmy.

• Sekretariat osobisty dotyczy obsługi administracyjno-technicznej kierownictwa.

• Sekretariat imprez działa podczas konferencji, sympozjów, wystaw.

REKLAMA

Sekretariat musi być wyposażony w urządzenia zapewniające doskonałą łączność w firmie, takie jak wielofunkcyjny aparat telefoniczny z automatyczną sekretarką, faks, wideofon, Do niezbędnych środków technicznych występujących w biurze należy komputer z dostępem do Internetu, notebook, drukarka, skaner, palmtop, kserokopiarka lub urządzenie wielofunkcyjne, dyktafon, niszczarka, laminator, bindownica, gilotyna, frankownica.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawowe meble biurowe to biurko z dużym blatem, stolik do komputera, krzesło obrotowe, szafa służąca do przechowywania akt, pomocy biurowych i garderoby, szafa pancerna do przechowywania ważnych dokumentów lub pieniędzy, szafka na naczynia, lodówka, mały stolik, dwa lub trzy krzesła dla interesantów, wieszak na wierzchnie okrycie, biblioteczka, w której znajdują się słowniki wyrazów obcych, poprawnej polszczyzny, a także książki telefoniczne, książki oznaczeń kodowych, mapa Polski, plan miasta, zbiór przepisów prawnych, aktualne rozkłady jazdy pociągów, autobusów, promów czy metra. W zależności od funkcjonalności, meble biurowe dzielimy na te powszechnego zastosowania (administracyjno-biurowe), stanowiące wyposażenie pomieszczeń niestałej pracy i pomieszczeń pomocniczych, jak szatnia czy sala posiedzeń, oraz meble o przeznaczeniu specjalnym - biurka, pulpity.

Oto normy, jakie powinno spełniać biurko/stół w sekretariacie:

• wysokość 650/750 mm, wymiary powierzchniowe blatu 1200/1600 na 800/900 mm, prześwit pionowy co najmniej 650 mm, poziomy co najmniej 480 mm,

• wysokość regulowanego blatu biurka powinna zależeć od wzrostu użytkownika, umożliwiać wygodną pracę z zachowaniem kąta minimum 90 stopni między przedramieniem a ramionami (68-76 cm),

• faktura blatu powinna być jasna, matowa lub półmatowa,

• blat biurka nie może wychodzić dalej od przodu szuflad niż 5 mm,

• narożniki blatu muszą być zaokrąglone,

• szuflady nie mogą być zamykane za pomocą drzwi, żaluzji,

• odległość między dolną krawędzią stołu a siedzeniem krzesła powinna wynosić około 25 cm.

• nad kolanami pracownika nie powinny znajdować się szuflady.

Ergonomiczne krzesło (fotel) składa się z zagłówka, oparcia, podłokietników, siedziska, kolumny fotela, podstawy, kółek. Podstawowy wymóg dla krzesła to stabilność oraz wysokość około 42-53 cm, zależna od wzrostu użytkownika. Krzesło powinno mieć regulowane oparcie i podłokietniki. Przednia krawędź siedziska powinna znajdować się tuż poniżej kolan, między krawędzią siedziska a kolanami powinien być odstęp 1-2 cm, siedzisko powinno być odpowiednio sprężyste i miękkie, dostosowane do ciężaru osoby siedzącej na fotelu, o wymiarach 42 na 42 cm, przy podłokietnikach należy dążyć do uzyskania kąta 90 stopni między przedramieniem a ramieniem, oparcie siedziska powinno przylegać do pleców. Zakres ruchomości oparcia może wahać się w granicach 5 stopni do przodu i 30 stopni do tyłu. Podłokietniki powinny mieć szerokość co najmniej 5 cm i nie mogą ograniczać ruchu. Kółka fotela powinny umożliwiać płynne przemieszczanie się wraz z fotelem. Typ kółek powinien być dostosowany do rodzaju podłoża: na wykładzinie kółka twarde, a do parkietów, płytek ceramicznych kółka miękkie. Krzesło musi zapewniać maksymalną swobodę ruchów.

Warunki w biurze

• dopływ świeżego powietrza na jedną godzinę na jednego pracownika powinien wynosić w pomieszczeniu dla niepalących co najmniej 20 m3, a w pomieszczeniu dla palących 35 m3,

• temperatura - 19-22°C,

• stopień wilgotności od 40 do 60%,

• w pomieszczeniach musi być zapewniona wymiana powietrza wynikająca z potrzeb użytkowych, funkcji pomieszczeń, bilansu ciepła i wilgotności,

• oświetlenie musi być przystosowane do rodzaju wykonywanej pracy, najbardziej korzystny jest dla pracującego dopływ światła z lewej strony,

• dopuszczalny poziom dźwięku na stanowisku pracy biurowej do 55 decybeli.

Izabela Zielińska

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 mitów na temat "snusów"

W debacie publicznej coraz częściej słyszy się o "snusie" – produkcie, który rzekomo zyskuje popularność wśród osób uzależnionych od nikotyny. W rzeczywistości jednak termin ten jest bardzo często używany nieprawidłowo.

Aktywne wakacje 2025 r.: Od 1 500 zł do 2 500 zł dofinansowania na dziecko. Wnioski można składać do 15 sierpnia 2025 r.

Ministerstwo Sportu i Turystyki ruszyło z naborem wniosków o dofinansowania w ramach programu „Aktywne Wakacje”. Wnioski można składać do 15 sierpnia 2025 r. Kto może się ubiegać? Jakie warunki należy spełniać?

Strategia zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej [PROJEKT]

W czwartek, 29 maja 2025 r. w wykazie legislacyjnym prac rządu pojawił się projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia strategii zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej. Chodzi o poprawę zarządzania służbą cywilną.

Wydłużenie do 30 czerwca 2026 r. pilotażowego programu dla osób z doświadczeniem traumy [PROJEKT]

Wydłużeniu ma ulec program pilotażowy dotyczący oddziaływań terapeutycznych skierowanych do osób z doświadczeniem traumy. Odpowiednie rozporządzenie Ministra Zdrowia trafiło do uzgodnień i konsultacji publicznych.

REKLAMA

Nocna prohibicja – jakich błędów unikać przy podejmowaniu uchwały

Rady gmin mają możliwość wprowadzenia ograniczeń w godzinach nocnej sprzedaży napojów alkoholowych. Jednak, aby skutecznie podjąć w tym zakresie uchwałę, muszą przestrzegać określonych zasad. Jakie błędy gminy popełniają najczęściej?

Drones360 Nowe technologie na rzecz zielonej i cyfrowej przyszłości edukacji zawodowej w Europie

Innowacyjny projekt Drones360, realizowany przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy w ramach programu Erasmus+ (VET) to przedsięwzięcie mające na celu wprowadzenie fundamentalnej zmiany w sposobie przygotowywania młodych ludzi i dorosłych do pracy w kluczowych sektorach przyszłości: zielonej gospodarce i cyfrowych technologiach. Działania w projekcie skupiają się na rozwoju nowoczesnych narzędzi edukacyjnych wykorzystujących drony, wirtualną rzeczywistość (VR) i rozszerzoną rzeczywistość (AR). Inicjatywa łączy ośrodki naukowe, instytucje edukacyjne i firmy z sześciu krajów Unii Europejskiej.

Raport o stanie gminy na ostatniej prostej

To już ostatni moment na przygotowanie i przedłożenie radzie raportu o stanie gminy. Termin mija 31 maja. Jego dochowanie jest konieczne dla uzyskania przez wójta wotum zaufania. Warto prześledzić, co musi zawierać taki dokument, oraz jaka jest procedura jego opracowania i przyjęcia.

Ile Polacy planują wydać na wakacje i jak będą odpoczywać w tym roku?

Wakacje zbliżają się wielkimi krokami. Jaki budżet na wyjazd przewidują Polacy? Co planują robić podczas urlopu?

REKLAMA

Bilety kolejowe za złotówkę z okazji Dnia Dziecka

W niedzielę 1 czerwca jest Dzień Dziecka, z tej okazji Koleje Śląskie wprowadzają jednodniową promocję. Bilety dla dzieci i młodzieży w wieku od 4 do 16 lat będą kosztować 1 zł na pociągi regionalnego przewoźnika kursujące w granicach woj. śląskiego.

Narodowy Portal Onkologiczny - baza wiedzy dla pacjentów

Jest już dostępny Narodowy Portal Onkologiczny. To portal dla pacjentów, którzy szukają sprawdzonych informacji na temat choroby onkologicznej, możliwościach jej leczenia i o profilaktyce.

REKLAMA