REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powierzenie pracownikowi dodatkowych zadań powinno znajdować odzwierciedlenie w zakresie jego obowiązków i mieć formę pisemną

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dorota Wołoszyn
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownika samorządowego wyznaczono na kierownika kancelarii tajnej, nakładając na niego nie tylko obowiązki kierownika kancelarii tajnej, ale też zadania całego referatu, w skład którego - jako wyodrębniona komórka organizacyjna - wchodzi kancelaria tajna. Następnie na kierownika kancelarii tajnej nałożono kolejne, dodatkowe, stałe zadania, których liczba i ciężar gatunkowy zupełnie wykraczają poza jego obowiązki. Polecenie wykonywania tych prac nastąpiło w formie ustnej. Jednocześnie do ich wykonywania upoważniony jest imiennie zarządzeniem prezydenta inny pracownik. Czy nakładane na pracownika dodatkowe, stałe zadania powinny mieć odzwierciedlenie w jego zakresie czynności lub innych dokumentach? Jeśli tak, to w jakich? Czy bezpośredni przełożony (pełnomocnik ochrony) może polecać podległemu pracownikowi wykonywanie takich zadań jedynie w formie ustnej, chociaż zarządzenie prezydenta upoważnia do tego w całości imiennie zupełnie innego pracownika tego referatu?

ODPOWIEDŹ

Możliwość wydawania pracownikowi poleceń przez pracodawcę samorządowego na podstawie art. 16 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych powinna być związana z zakresem obowiązków wykonywanych przez pracownika. Ustne wydawanie poleceń nie powinno stanowić podstawy dla stałego powierzenia pracownikowi dodatkowych czynności, zwłaszcza w sytuacji, gdy ich wykonywanie zostało przypisane innemu pracownikowi.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 50 ust. 2 ustawy z 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych, kancelaria tajna stanowi wyodrębnioną komórkę organizacyjną podległą bezpośrednio pełnomocnikowi ochrony, odpowiedzialną za właściwe rejestrowanie, przechowywanie, obieg i wydawanie takich dokumentów uprawnionym osobom. Zgodnie natomiast z par. 2 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego do tej ustawy, kancelarią kieruje kierownik kancelarii, wyznaczany przez kierownika jednostki organizacyjnej na wniosek pełnomocnika ochrony.

Podstawowe zadania kierownika określa par. 3 tego rozporządzenia. Do zadań pracownika kancelarii tajnej powinno więc należeć wykonywanie przede wszystkim zadań wskazanych w rozporządzeniu. Oczywiście na kierownika kancelarii tajnej pracodawca może nałożyć zadania dodatkowe. Należy jednak uznać, że powinny być one określone w zakresie obowiązków tego pracownika sporządzonym w formie pisemnej, z którym pracownik zapoznaje się i podpisuje.

Obowiązek wykonywania przez pracowników samorządowych poleceń przełożonych wynika z art. 16 ustawy o pracownikach samorządowych. Ust. 1 tego artykułu stanowi, że pracownik samorządowy powinien wykonywać polecenia przełożonego w sposób sumienny i staranny. Ustawa reguluje konieczność realizacji poleceń przełożonych wydanych służbowo, a więc takich, które mają związek z zakresem czynności wykonywanych przez pracownika samorządowego w ramach stosunku pracy.

Z brzmienia tego przepisu można wywnioskować, iż regulacja z art. 16 ustawy o pracownikach samorządowych dotyczy poleceń odnoszących się do wykonywanych już przez pracownika obowiązków służbowych określonych w zakresie jego obowiązków. Na podstawie powyższego przepisu pracodawca może wprawdzie nałożyć na pracownika zadanie niemieszczące się w zakresie jego obowiązków, jednak należy podkreślić, że wykonywanie takiego zadania dodatkowego na podstawie ustnego polecenia nie może mieć trwałego charakteru.

Konieczność realizacji obowiązku z art. 16 ustawy o pracownikach samorządowych nie może stanowić podstawy do nakładania na pracownika samorządowego stałych zadań, niemieszczących się w zakresie jego obowiązków. Tym bardziej wykonywanie na ustne polecenie przełożonego stałych zadań niemających odzwierciedlenia w czynnościach przypisanych do stanowiska tego pracownika nie powinno mieć miejsca w sytuacji, w której za realizację tych zadań odpowiada inny pracownik, co zostało stwierdzone w stosownym zarządzeniu.

Należy podkreślić, że wydawanie pracownikowi ustnych poleceń dotyczących stałych zadań realizowanych w danej komórce uniemożliwia pracodawcy (podmiotowi działającemu w imieniu pracodawcy, odpowiedzialnemu za ich realizację) przypisanie odpowiedzialności za ewentualne nieprawidłowe ich wykonanie pracownikowi, któremu pisemnie tych zadań nie powierzono.

DOROTA WOŁOSZYN

PODSTAWA PRAWNA:

l Ustawa z 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz.U. z 2005 r. nr 196, poz. 1631 z późn. zm.)

l Rozporządzenie Rady Ministrów z 18 października 2005 r. w sprawie organizacji i funkcjonowania kancelarii tajnych (Dz.U. nr 208, poz. 1741)

l Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 z późn. zm.)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

Podatek od nieruchomości 2026 – znamy nowe maksymalne stawki. Sprawdź, ile możesz zapłacić!

Znamy już maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2026 rok. Wyższe limity dotyczą gruntów, budynków oraz budowli. To ważna informacja dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców, którzy powinni przygotować się na możliwe podwyżki. Sprawdź szczegóły i zaplanuj swoje wydatki!

REKLAMA

MEN odpowiada na zapowiedź protestu ZNP: podwyżki z 2024 r. przywróciły adekwatny poziom płac

Wiceminister edukacji uważa, że protesty ZNP są nieuzasadnione, bo skala podwyżek wynagrodzeń nauczycieli w 2024 roku była rekordowa i przywróciła satysfakcjonującą relację płac do warunków rynkowych. W 2024 roku nauczyciele początkujący otrzymali podwyżkę nominalną o ok. 40 proc., mianowani i dyplomowani – ok. 37 proc., co przekłada się na wzrost o tysiące złotych (od 1 894 do 2 674 zł) względem 2023 roku.

Leczenie gruźlicy wielolekoopornej – projekt nowelizacji przedłuża pilotaż do połowy 2026 roku [Projekt rozporządzenia MZ]

Resort zdrowia przedstawił projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczący programu pilotażowego leczenia gruźlicy wielolekoopornej w warunkach ambulatoryjnych. Projekt trafił do uzgodnień i konsultacji.

"Nie wrzucaj banana do czarnego worka" - o bioodpadach, które mogą zasilać Twoją żarówkę

Dlaczego wciąż tak wielu z nas ignoruje brązowy pojemnik? Co dzieje się z obierkami po ziemniakach i jak jedna skórka z banana może oświetlić pokój przez sześć godzin? O mitach, błędach i przyszłości bioodpadów rozmawiamy z Katarzyną Gromadzką, ekspertką z firmy Bioodpady.pl.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

REKLAMA

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Społeczni opiekunowie zabytków – cisi partnerzy systemu ochrony dziedzictwa

W ustawie istnieją od lat, ale często traktowani są jako margines. Tymczasem dziś, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, potrzebujemy ich obecności. Społeczni opiekunowie zabytków mogą być realnym wsparciem państwowego systemu ochrony dziedzictwa – jeśli tylko będą traktowani na poważnie.

REKLAMA