REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powierzenie pracownikowi dodatkowych zadań powinno znajdować odzwierciedlenie w zakresie jego obowiązków i mieć formę pisemną

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dorota Wołoszyn
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownika samorządowego wyznaczono na kierownika kancelarii tajnej, nakładając na niego nie tylko obowiązki kierownika kancelarii tajnej, ale też zadania całego referatu, w skład którego - jako wyodrębniona komórka organizacyjna - wchodzi kancelaria tajna. Następnie na kierownika kancelarii tajnej nałożono kolejne, dodatkowe, stałe zadania, których liczba i ciężar gatunkowy zupełnie wykraczają poza jego obowiązki. Polecenie wykonywania tych prac nastąpiło w formie ustnej. Jednocześnie do ich wykonywania upoważniony jest imiennie zarządzeniem prezydenta inny pracownik. Czy nakładane na pracownika dodatkowe, stałe zadania powinny mieć odzwierciedlenie w jego zakresie czynności lub innych dokumentach? Jeśli tak, to w jakich? Czy bezpośredni przełożony (pełnomocnik ochrony) może polecać podległemu pracownikowi wykonywanie takich zadań jedynie w formie ustnej, chociaż zarządzenie prezydenta upoważnia do tego w całości imiennie zupełnie innego pracownika tego referatu?

ODPOWIEDŹ

Możliwość wydawania pracownikowi poleceń przez pracodawcę samorządowego na podstawie art. 16 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych powinna być związana z zakresem obowiązków wykonywanych przez pracownika. Ustne wydawanie poleceń nie powinno stanowić podstawy dla stałego powierzenia pracownikowi dodatkowych czynności, zwłaszcza w sytuacji, gdy ich wykonywanie zostało przypisane innemu pracownikowi.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 50 ust. 2 ustawy z 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych, kancelaria tajna stanowi wyodrębnioną komórkę organizacyjną podległą bezpośrednio pełnomocnikowi ochrony, odpowiedzialną za właściwe rejestrowanie, przechowywanie, obieg i wydawanie takich dokumentów uprawnionym osobom. Zgodnie natomiast z par. 2 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego do tej ustawy, kancelarią kieruje kierownik kancelarii, wyznaczany przez kierownika jednostki organizacyjnej na wniosek pełnomocnika ochrony.

Podstawowe zadania kierownika określa par. 3 tego rozporządzenia. Do zadań pracownika kancelarii tajnej powinno więc należeć wykonywanie przede wszystkim zadań wskazanych w rozporządzeniu. Oczywiście na kierownika kancelarii tajnej pracodawca może nałożyć zadania dodatkowe. Należy jednak uznać, że powinny być one określone w zakresie obowiązków tego pracownika sporządzonym w formie pisemnej, z którym pracownik zapoznaje się i podpisuje.

Obowiązek wykonywania przez pracowników samorządowych poleceń przełożonych wynika z art. 16 ustawy o pracownikach samorządowych. Ust. 1 tego artykułu stanowi, że pracownik samorządowy powinien wykonywać polecenia przełożonego w sposób sumienny i staranny. Ustawa reguluje konieczność realizacji poleceń przełożonych wydanych służbowo, a więc takich, które mają związek z zakresem czynności wykonywanych przez pracownika samorządowego w ramach stosunku pracy.

Z brzmienia tego przepisu można wywnioskować, iż regulacja z art. 16 ustawy o pracownikach samorządowych dotyczy poleceń odnoszących się do wykonywanych już przez pracownika obowiązków służbowych określonych w zakresie jego obowiązków. Na podstawie powyższego przepisu pracodawca może wprawdzie nałożyć na pracownika zadanie niemieszczące się w zakresie jego obowiązków, jednak należy podkreślić, że wykonywanie takiego zadania dodatkowego na podstawie ustnego polecenia nie może mieć trwałego charakteru.

Konieczność realizacji obowiązku z art. 16 ustawy o pracownikach samorządowych nie może stanowić podstawy do nakładania na pracownika samorządowego stałych zadań, niemieszczących się w zakresie jego obowiązków. Tym bardziej wykonywanie na ustne polecenie przełożonego stałych zadań niemających odzwierciedlenia w czynnościach przypisanych do stanowiska tego pracownika nie powinno mieć miejsca w sytuacji, w której za realizację tych zadań odpowiada inny pracownik, co zostało stwierdzone w stosownym zarządzeniu.

Należy podkreślić, że wydawanie pracownikowi ustnych poleceń dotyczących stałych zadań realizowanych w danej komórce uniemożliwia pracodawcy (podmiotowi działającemu w imieniu pracodawcy, odpowiedzialnemu za ich realizację) przypisanie odpowiedzialności za ewentualne nieprawidłowe ich wykonanie pracownikowi, któremu pisemnie tych zadań nie powierzono.

DOROTA WOŁOSZYN

PODSTAWA PRAWNA:

l Ustawa z 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz.U. z 2005 r. nr 196, poz. 1631 z późn. zm.)

l Rozporządzenie Rady Ministrów z 18 października 2005 r. w sprawie organizacji i funkcjonowania kancelarii tajnych (Dz.U. nr 208, poz. 1741)

l Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 z późn. zm.)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Segregacja odpadów to za mało. Ekspert: "Najlepsze śmieci to te, które nigdy nie powstały"

Dlaczego recykling nie wystarczy? Jakie błędy popełniamy w gospodarowaniu bioodpadami? I co musi się zmienić, by Polska była gotowa na gospodarkę obiegu zamkniętego? O tym wszystkim opowiada Michał Paca – ekspert ds. gospodarki odpadami i zrównoważonego rozwoju.

Program "70 AED na 70-lecie" – defibrylatory dla OSP z małych gmin. Jak złożyć wniosek?

Fundacja Totalizatora Sportowego uruchomiła nowy program wsparcia dla jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej z mniejszych miejscowości. W ramach inicjatywy "70 AED na 70-lecie" do wybranych OSP trafi sprzęt ratujący życie – automatyczne defibrylatory zewnętrzne (AED). Wnioski można składać do grudnia 2026 r.

Planujesz urlop we Włoszech? W jednym z miejsc przywrócono dress code

Planujesz wyjście do mediolańskiego teatru operowego La Scala? Pamiętaj o stosownym ubiorze. Dyrekcja przywróciła, po przerwie, zalecane zasady ubioru i zaapelowała do widzów, by dobierali stroje stosownie do powagi miejsca.

Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

REKLAMA

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

REKLAMA

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

REKLAMA