| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Pracownicy > Pracownicy samorządowi zatrudnieni na podstawie wyboru i powołania mogą otrzymywać dodatki specjalne

Pracownicy samorządowi zatrudnieni na podstawie wyboru i powołania mogą otrzymywać dodatki specjalne

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów 5 listopada 2009 r. wydała pismo (nr DP-171-471920/09/MT) w sprawie dodatków specjalnych dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru i powołania.

W omawianym piśmie wyjaśniono, że zgodnie z art. 36 ust. 5 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych pracodawca samorządowy może przyznać pracownikom samorządowym dodatek specjalny, niezależnie od podstawy zatrudnienia – a zatem także tym, z którymi stosunek pracy nawiązano na podstawie wyboru i powołania (tj. wicestaroście, członkom zarządu powiatu, skarbnikowi powiatu). Dodatek ten może być przyznany z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań. Jest to dodatek o charakterze fakultatywnym. O jego przyznaniu decyduje zatem wola pracodawcy.

Również w kwestii wysokości tego dodatku pracodawcy została pozostawiona swoboda działania, co jest istotne ze względu na różną kondycję finansową jednostek samorządu terytorialnego.

ZAPAMIETAJ!

Pracodawca samorządowy, w stosunku do pracowników zatrudnionych na podstawie powołania i wyboru, ma możliwość indywidualnego przyznania dodatku w indywidualnie określonej wysokości – np. w zależności od stopnia trudności powierzonych dodatkowych zadań lub intensywności zwiększonych obowiązków.

Wydaje się, że przyznanie dodatku specjalnego może nastąpić w indywidualnym akcie, w którym przyznaje się ten dodatek, określa się, w związku z jakimi czynnościami został przyznany, wskazuje jego wysokość oraz okres, na który został przyznany.

Zasadniczym celem ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych było dostosowanie metod organizowania pracy samorządu terytorialnego do zróżnicowanych potrzeb występujących na poszczególnych jego szczeblach. Stąd wypracowana została koncepcja zarządzania kadrami, proponująca pozostawienie większości kwestii uregulowanych dotychczas na poziomie ustawy i rozporządzeń (np. związanych właśnie z określaniem wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych czy też dodatków do wynagrodzenia), do samodzielnych decyzji pracodawcy samorządowego.

Departament Prawny Kancelarii Prezesa Rady Ministrów zastrzegł ponadto, że przedstawione powyżej stanowisko należy traktować wyłącznie jako opinię. W obecnym porządku prawnym brak jest bowiem organu upoważnionego do dokonywania wiążącej wykładni przepisów prawa.

PODSTAWA PRAWNA

● Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458)

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Compliance 2020

Eksperci portalu infor.pl

INDOS SA

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »