Rząd pracuje nad zmianą kilometrówki w 2022 r. MF postuluje liczenie kilometrówki od mocy silnika a nie pojemności [Interpelacja]
REKLAMA
REKLAMA
Szanowna Pani Marszałek,
REKLAMA
uprzejmie przekazuję odpowiedź na interpelację nr 32993 posła Mirosława Suchonia w sprawie tzw. „kilometrówki”.
Czy Ministerstwo zna problem braku regulacji opłat za tzw. kilometrówki i obowiązujących niezmiennie od 2007r. stawek zwrotu kosztów za używanie prywatnych pojazdów do celów służbowych?
Tak, do MF wpływają wystąpienia w sprawie stawek „kilometrówki”, określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy.
Z jakich powodów podczas posiedzenia Komisji Infrastruktury w dniu 01.10.2018r. Ministerstwo zmierzało do odrzucenia projektu ustawy (druk 819) regulującego stawki tzw. kilometrówki, pomimo zapewnień o zmianie w Rozporządzeniu dla omawianej kwestii?
Podczas posiedzenia 1 października 2018 r. negatywne stanowisko Rządu do druku 819 przedstawił resort infrastruktury.
Dlaczego podczas podejmowania decyzji o niepodwyższaniu stawek, Ministerstwo zbagatelizowało wyniki analiz Instytutu Transportu Drogowego i Ministerstwa Infrastruktury (!), które miały potwierdzać zasadność wprowadzenia zmian w rozliczaniu tzw. kilometrówki?
Stanowisko MF do omawianego poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym (druk 819), było zbieżne z negatywnym stanowiskiem Rządu do tego projektu. Projekt ustawy posiadał mankamenty legislacyjne, związane między innymi z brakiem zwolnienia tzw. „kilometrówki” z opodatkowania podatkiem PIT, co negatywnie odbiłoby się na pracownikach otrzymujących zwrot kosztów.
W jakim terminie Ministerstwo planuje podjęcie działań, zmierzających do urealnienia obowiązujących od 14 lat stawek tzw. kilometrówki oraz zasad rozliczania prywatnych pojazdów wykorzystywanych w państwowej służbie?
Do wystąpienia z inicjatywą legislacyjną, skutkującą zmianą stawek „kilometrówki” określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy, właściwy jest resort infrastruktury.
Czy Ministerstwo przygotowało projekt zmiany ww. Rozporządzenia, który pozwoli na uaktualnienie obowiązujących od 2007r. stawek tzw. kilometrówki o wskaźniki inflacji w latach 2007-2021, którego skumulowana wartość wynosi ok. 30%?
Ministerstwo Finansów zaopiniowało przygotowane przez MI dwa warianty propozycji nowych maksymalnych wysokości stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu. Materiał MI opierał się na analizie eksperckiej ITS, przeprowadzonej zarówno w odniesieniu do objętości skokowej silników spalinowych, BEV i hybrydowych, jak i mocy silników. Obliczenia zostały przeprowadzone dla wariantu pełnych kosztów eksploatacji, jak i wybranych kosztów (tj. bez AC i NW, przy średnim rocznym przebiegu pojazdu). Ministerstwo Finansów po raz kolejny zgłosiło postulat, aby przy określeniu stawek „kilometrówki” pojemność została zastąpiona mocą. W ten sposób regulacja objęłaby wszystkie pojazdy, również te napędzane alternatywnie. Byłoby to adekwatne do bieżących warunków technologicznych i pozwoliłoby na ujednolicenie obowiązujących przepisów, dotyczących używania pojazdów prywatnych do celów służbowych, jaki i służbowych do celów prywatnych.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.