Dodatkowe zatrudnienie urzędnika i pracownika służby cywilnej
REKLAMA
REKLAMA
Wszystko zaczęło się od licznych afer gospodarczych, które jedna po drugiej wypływały na jaw, w przeciągu kilku lat od transformacji. Wówczas zaistniała inicjatywa, aby ustawowo zmniejszyć szanse i możliwości urzędników w czerpaniu nielegalnych korzyści majątkowych i ewentualnemu podważaniu zaufania do korpusu cywilnego. Taka praktyka stosowana jest już od wielu lat w krajach Europy Zachodniej, gdzie praca urzędnika traktowana jest niemal jako powołanie, a cyniczne wykorzystywanie swojego tytułu (jeśli udowodnione) jest tam bezwzględnie potępiane. W tychże państwach podobne ograniczenia urzędnicy często przyjmowali z ulgą, gdyż oczyszczało ich to z jakichkolwiek podejrzeń o haniebne praktyki. W Polsce jest nieco inaczej, ale sytuacja się zmienia.
REKLAMA
Zobacz również: Stanowisko urzędnicze - właściwa interpretacja
Pracownik a urzędnik
REKLAMA
W myśl nowych ograniczeń urzędnikom odbiera się możliwość podważenia (nawet niechcący) reputacji swoich urzędów, czy ugodzenia w ich interesy. Zabrania się im podejmowania jakiejkolwiek działalności, która mogłaby być postrzegana jako niezgodna z misją ich placówek, chyba że wyrazi na to pisemną zgodę jej dyrektor generalny.
Warto tu przypomnieć różnicę między pracownikiem służby cywilnej a urzędnikiem służby cywilnej. Pracownik jest osobą zatrudnioną na podstawie umowy o pracę, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o służbie cywilnej. Urzędnik zaś jest osobą zatrudnioną na podstawie mianowania, zgodnie z powyżej wymienionymi zasadami. Według tejże ustawy wynika również, że urzędnik jest w bardziej komfortowej sytuacji, jeśli chodzi o stabilność pracy. Wobec pracowników istnieje ustawowy katalog możliwości rozwiązania stosunku pracy. Dlatego pracownicy mają możliwość podjęcia dodatkowego zatrudnienia (bez pozwolenia dyrektora), jeśli jej wykonywanie nie nawiązuje stosunku pracy. Co do urzędników, to jakiekolwiek dodatkowe zajęcia, przynoszące korzyści finansowe muszą być zatwierdzone przez dyrektora generalnego.
Oświadczenie o działalności gospodarczej małżonka
W art. 8 z ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. wynika, iż urzędnik obowiązany jest do przedłożenia oświadczenia o zarobkach i działalności gospodarczej (jeśli taka ma miejsce) małżonka. Oświadczenie musi zostać złożone przed powołaniem urzędnika na stanowisko lub w trakcie pełnienia funkcji, jeśli działalność małżonka wcześniej nie była prowadzona. Komisja w ciągu dwóch tygodni ma obowiązek wydać opinię na wniosek kierownika placówki, bądź osoby zainteresowanej, czy działalność małżonka korpusu cywilnego nie kładzie cienia podejrzenia na jego osobę o stronniczość i interesowność.
Zadaj pytanie: Forum
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.