| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Pracownicy > Dodatkowe zatrudnienie urzędnika i pracownika służby cywilnej

Dodatkowe zatrudnienie urzędnika i pracownika służby cywilnej

Dodatkowe zatrudnienie urzędnika i pracownika służby cywilnej jest obwarowane ścisłymi ograniczeniami. Przyczyną jest m. in. potrzeba zminimalizowania zarzutów o korupcję. Większość urzędników ma obowiązek ubiegać się o pisemną zgodę dyrektora generalnego swojej placówki, jeśli chcą podjąć dodatkowe zatrudnienie.

Wszystko zaczęło się od licznych afer gospodarczych, które jedna po drugiej wypływały na jaw, w przeciągu kilku lat od transformacji. Wówczas zaistniała inicjatywa, aby ustawowo zmniejszyć szanse i możliwości urzędników w czerpaniu nielegalnych korzyści majątkowych i ewentualnemu podważaniu zaufania do korpusu cywilnego. Taka praktyka stosowana jest już od wielu lat w krajach Europy Zachodniej, gdzie praca urzędnika traktowana jest niemal jako powołanie, a cyniczne wykorzystywanie swojego tytułu (jeśli udowodnione) jest tam bezwzględnie potępiane. W tychże państwach podobne ograniczenia urzędnicy często przyjmowali z ulgą, gdyż oczyszczało ich to z jakichkolwiek podejrzeń o haniebne praktyki. W Polsce jest nieco inaczej, ale sytuacja się zmienia.

Zobacz również: Stanowisko urzędnicze - właściwa interpretacja

Pracownik a urzędnik

W myśl nowych ograniczeń urzędnikom odbiera się możliwość podważenia (nawet niechcący) reputacji swoich urzędów, czy ugodzenia w ich interesy. Zabrania się im podejmowania jakiejkolwiek działalności, która mogłaby być postrzegana jako niezgodna z misją ich placówek, chyba że wyrazi na to pisemną zgodę jej dyrektor generalny.

Warto tu przypomnieć różnicę między pracownikiem służby cywilnej a urzędnikiem służby cywilnej. Pracownik jest osobą zatrudnioną na podstawie umowy o pracę, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o służbie cywilnej. Urzędnik zaś jest osobą zatrudnioną na podstawie mianowania, zgodnie z powyżej wymienionymi zasadami. Według tejże ustawy wynika również, że urzędnik jest w bardziej komfortowej sytuacji, jeśli chodzi o stabilność pracy. Wobec pracowników istnieje ustawowy katalog możliwości rozwiązania stosunku pracy. Dlatego pracownicy mają możliwość podjęcia dodatkowego zatrudnienia (bez pozwolenia dyrektora), jeśli jej wykonywanie nie nawiązuje stosunku pracy. Co do urzędników, to jakiekolwiek dodatkowe zajęcia, przynoszące korzyści finansowe muszą być zatwierdzone przez dyrektora generalnego.

Oświadczenie o działalności gospodarczej małżonka

W art. 8 z ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. wynika, iż urzędnik obowiązany jest do przedłożenia oświadczenia o zarobkach i działalności gospodarczej (jeśli taka ma miejsce) małżonka. Oświadczenie musi zostać złożone przed powołaniem urzędnika na stanowisko lub w trakcie pełnienia funkcji, jeśli działalność małżonka wcześniej nie była prowadzona. Komisja w ciągu dwóch tygodni ma obowiązek wydać opinię na wniosek kierownika placówki, bądź osoby zainteresowanej, czy działalność małżonka korpusu cywilnego nie kładzie cienia podejrzenia na jego osobę o stronniczość i interesowność.

Zadaj pytanie: Forum

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł Partnerski

Compliance 2020

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawnicza Polz & Polz

Kancelaria Prawnicza Polz & Polz działa na rynku od 2004 roku. Świadczymy kompleksowe usługi doradztwa prawnego dla podmiotów gospodarczych oraz osób fizycznych, zarówno polskich jak i zagranicznych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »