REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatkowe zatrudnienie urzędnika i pracownika służby cywilnej

Michał Noskowski
Drugi etat dla urzędnika?
Drugi etat dla urzędnika?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dodatkowe zatrudnienie urzędnika i pracownika służby cywilnej jest obwarowane ścisłymi ograniczeniami. Przyczyną jest m. in. potrzeba zminimalizowania zarzutów o korupcję. Większość urzędników ma obowiązek ubiegać się o pisemną zgodę dyrektora generalnego swojej placówki, jeśli chcą podjąć dodatkowe zatrudnienie.

Wszystko zaczęło się od licznych afer gospodarczych, które jedna po drugiej wypływały na jaw, w przeciągu kilku lat od transformacji. Wówczas zaistniała inicjatywa, aby ustawowo zmniejszyć szanse i możliwości urzędników w czerpaniu nielegalnych korzyści majątkowych i ewentualnemu podważaniu zaufania do korpusu cywilnego. Taka praktyka stosowana jest już od wielu lat w krajach Europy Zachodniej, gdzie praca urzędnika traktowana jest niemal jako powołanie, a cyniczne wykorzystywanie swojego tytułu (jeśli udowodnione) jest tam bezwzględnie potępiane. W tychże państwach podobne ograniczenia urzędnicy często przyjmowali z ulgą, gdyż oczyszczało ich to z jakichkolwiek podejrzeń o haniebne praktyki. W Polsce jest nieco inaczej, ale sytuacja się zmienia.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Stanowisko urzędnicze - właściwa interpretacja

Pracownik a urzędnik

W myśl nowych ograniczeń urzędnikom odbiera się możliwość podważenia (nawet niechcący) reputacji swoich urzędów, czy ugodzenia w ich interesy. Zabrania się im podejmowania jakiejkolwiek działalności, która mogłaby być postrzegana jako niezgodna z misją ich placówek, chyba że wyrazi na to pisemną zgodę jej dyrektor generalny.

Warto tu przypomnieć różnicę między pracownikiem służby cywilnej a urzędnikiem służby cywilnej. Pracownik jest osobą zatrudnioną na podstawie umowy o pracę, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o służbie cywilnej. Urzędnik zaś jest osobą zatrudnioną na podstawie mianowania, zgodnie z powyżej wymienionymi zasadami. Według tejże ustawy wynika również, że urzędnik jest w bardziej komfortowej sytuacji, jeśli chodzi o stabilność pracy. Wobec pracowników istnieje ustawowy katalog możliwości rozwiązania stosunku pracy. Dlatego pracownicy mają możliwość podjęcia dodatkowego zatrudnienia (bez pozwolenia dyrektora), jeśli jej wykonywanie nie nawiązuje stosunku pracy. Co do urzędników, to jakiekolwiek dodatkowe zajęcia, przynoszące korzyści finansowe muszą być zatwierdzone przez dyrektora generalnego.

REKLAMA

Oświadczenie o działalności gospodarczej małżonka

W art. 8 z ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. wynika, iż urzędnik obowiązany jest do przedłożenia oświadczenia o zarobkach i działalności gospodarczej (jeśli taka ma miejsce) małżonka. Oświadczenie musi zostać złożone przed powołaniem urzędnika na stanowisko lub w trakcie pełnienia funkcji, jeśli działalność małżonka wcześniej nie była prowadzona. Komisja w ciągu dwóch tygodni ma obowiązek wydać opinię na wniosek kierownika placówki, bądź osoby zainteresowanej, czy działalność małżonka korpusu cywilnego nie kładzie cienia podejrzenia na jego osobę o stronniczość i interesowność.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadaj pytanie: Forum

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

REKLAMA

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

REKLAMA

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA