REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymagania wobec pracowników samorządowych

REKLAMA

Ustawa o pracownikach samorządowych zawiera katalog wymagań wobec pracowników samorządowych. Wymagania wobec pracowników samorządowych dzielą się ze względu na formę prawną nawiązania stosunku pracy oraz dodatkowo specyfikę piastowanego stanowiska.

Do wymogów wskazanych przez ustawodawcę, wspólnych dla wszystkich pracowników samorządowych bez względu na podstawę prawną ich zatrudnienia ustawodawca zaliczył posiadanie:
1) obywatelstwa polskiego,
2) pełnej zdolności do czynności prawnych,
3) odpowiednich kwalifikacji zawodowych.

REKLAMA

REKLAMA

Pracownikiem samorządowym może być zatem osoba, która:

1) jest obywatelem polskim, z zastrzeżeniem art. 11 ust. 2 i 3

Względny warunek posiadania obywatelstwa polskiego jest pierwszą z wymienionych przez ustawodawcę przesłanek koniecznych do spełnienia przez osobę ubiegającą się o zatrudnienie w charakterze pracownika samorządowego.

REKLAMA

Ustawodawca dopuszcza jednak możliwość zatrudnienia osoby nieposiadającej obywatelstwa polskiego. Zgodnie z art. 11 ust. 2 i 3 kierownik jednostki prowadzącej nabór na stanowisko pracownika samorządowego, upowszechniając informacje o wolnych stanowiskach urzędniczych, w tym kierowniczych stanowiskach urzędniczych, wskazuje stanowiska, o które poza obywatelami polskimi mogą ubiegać się:
• obywatele Unii Europejskiej oraz
• obywatele innych państw,
którym na podstawie umów międzynarodowych lub przepisów prawa wspólnotowego przysługuje prawo do podjęcia zatrudnienia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoba nieposiadająca obywatelstwa polskiego może zostać zatrudniona na stanowisku, na którym wykonywana praca nie polega na bezpośrednim lub pośrednim udziale w wykonywaniu władzy publicznej i funkcji mających na celu ochronę generalnych interesów państwa, tylko jeżeli posiada znajomość języka polskiego potwierdzoną dokumentem określonym w przepisach o służbie cywilnej.

2) ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych

Kolejnym wymogiem wobec pracowników samorządowych jest dysponowanie przez kandydata ubiegającego się o zatrudnienie pełną zdolnością do czynności prawnych oraz korzystaniem z pełni praw publicznych.

Pełną zdolność do czynności prawnych nabywa się z chwilą uzyskania pełnoletniości. Jednocześnie nie mają zdolności do czynności prawnych osoby, które nie ukończyły lat 13 oraz osoby ubezwłasnowolnione całkowicie.

Natomiast skutkiem braku zdolności do czynności prawnej jest nieważność czynności prawnej dokonanej przez osobę, która nie ma zdolności do czynności prawnych. Wyjątek stanowi zawieranie umów należących do umów powszechnie zawieranych w drobnych bieżących sprawach życia codziennego, chyba że pociągają za sobą rażące pokrzywdzenie osoby niezdolnej do czynności prawnych.

Zobacz serwis: Pracownicy

3) posiada kwalifikacje zawodowe wymagane do wykonywania pracy na określonym stanowisku

Ostatnim w tej kategorii wymogów jest warunek posiadania kwalifikacji zawodowych wymaganych do wykonywania pracy na określonym stanowisku.

Przesłanka posiadania kwalifikacji wymaganych na danym stanowisku pracy jest oczywistą przesłanką konieczną do spełnienia przez kandydata do pracy.

Doprecyzowanie konkretnych wymaganych kwalifikacji należy każdorazowo do kierownika urzędu, w którym prowadzony jest nabór. Uzależnione powinny być one natomiast od zadań realizowanych na obsadzanym stanowisku pracy.

Wymagania wobec pracowników samorządowych z wyboru lub powołania

Odnosząc się do kategorii pracowników samorządowych wyodrębnionych według kryterium nawiązania stosunku pracy na podstawie wyboru lub powołania, ustawodawca rozszerzył katalog podstawowych przesłanek niezbędnych i wymaganych od kandydata ubiegającego się o pracę w samorządzie terytorialnym o przesłankę braku skazania prawomocnym wyrokiem sądu za:
• umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub
• umyślne przestępstwo skarbowe.

Przeczytaj także: Pracownicy samorządowi – rodzaje stosunku pracy

Wymagania wobec pracowników samorządowych – umowa o pracę

Warunek niekaralności za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe, jest jednym z trzech dodatkowych koniecznych do wykazania przez pracownika samorządowego zatrudnionego na podstawie umowy o pracę na stanowisku urzędniczym.

Dodatkowo osoba taka zobowiązana jest:
1) legitymować się wykształceniem średnim oraz
2) cieszyć się nieposzlakowaną opinią.

Wykształcenie średnie posiada osoba, która ukończyła:
• szkołę ponadpodstawową z wyjątkiem zasadniczych szkół zawodowych lub
• szkołę ponadgimnazjalną (np. 3-letnie licea ogólnokształcące, których ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego, 3-letnie licea profilowane kształcące w profilach kształcenia ogólnozawodowego, których ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego, 4-letnie technika, których ukończenie umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu, a także umożliwiające uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego, 2-letnie uzupełniające licea ogólnokształcące).

Osoba o nieposzlakowanej opinii w kontekście administracyjnym to natomiast taka, co do której nie istnieją w danym środowisku społecznym informacje i opinie, jakoby miała dopuścić się czynów społecznie potępianych, a więc np. nieuczciwych, niegodnych, haniebnych.

Zobacz również Forum

Wymagania wobec pracowników samorządowych - kierownik

Pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na kierowniczym stanowisku urzędniczym może być natomiast osoba, która:
1) spełnia wymagania ogólne właściwe dla pracownika samorządowego,
2) nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe,
3) cieszy się nieposzlakowaną opinią, a ponadto
4) posiada co najmniej 3-letni staż pracy lub wykonywała przez co najmniej 3 lata działalność gospodarczą o charakterze zgodnym z wymaganiami na danym stanowisku oraz
5) posiada wykształcenie wyższe pierwszego lub drugiego stopnia w rozumieniu przepisów o szkolnictwie wyższym.

Przeczytaj także: Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Podstawa prawna:
• Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U.z 2009 r., nr 50, poz. 398).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA