Elastyczny czas pracy dla pracowników samorządowych
REKLAMA
REKLAMA
Elastyczny czas pracy dla pracowników samorządowych
Nowelizacja Kodeksu pracy, jaka obowiązuje od 23 sierpnia 2013 roku, znacznie uelastyczniła przepisy o czasie pracy. Wprowadzono możliwość wydłużenia okresów rozliczeniowych we wszystkich systemach czasu pracy do 12 miesięcy oraz stosowania ruchomego czasu pracy. Zmiany te dotyczą wszystkich pracowników, do których stosuje się przepisy Kodeksu pracy o czasie pracy, a także tych, dla których zagadnienia tego ustawy szczególne nie regulują wyczerpująco.
REKLAMA
Zobacz również: Elastyczny czas pracy w służbie cywilnej
REKLAMA
Pracownicy samorządowi posiadają własną pragmatykę zawodową - podlegają regulacji ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. 2008 nr 223 poz. 1458 ze zm.). Jedyną jednak kwestią związaną z czasem pracy, jaka uregulowana została w tej ustawie jest praca w godzinach nadliczbowych. Poza tym nie zawiera ona żadnych przepisów odnoszących się do czasu pracy tej grupy zawodowej, stąd też zastosowanie mają przepisy Kodeksu pracy. Pracownicy jednostek samorządowych mogą więc pracować według rozkładu pracy, przewidującego różne godziny rozpoczynania pracy w dniach, które według tegoż rozkładu są dla nich dniami pracy (tzw. ruchomy czas pracy). Ma to szczególne znaczenie dla mieszkańców, którym wydłużenie godzin pracy urzędów w wybrane dni tygodnia pozwoli załatwić swoje urzędowe sprawy w dogodnym dla siebie czasie. Chociaż rozwiązania takie stosowane były w wielu urzędach także przed zeszłoroczną nowelizacją, praktyka ta była jednak niejednokrotnie niezgodna z ówcześnie obowiązującymi przepisami o czasie pracy. Obecna regulacja nie stoi już na przeszkodzie takim rozwiązaniom, jedynym warunkiem zastosowania ruchomego czasu pracy jest uprzednie przeprowadzenie odpowiednich konsultacji. Zgodnie bowiem z art. 150 §3 Kodeksu pracy rozkłady czasu pracy, o których mowa w art. 1401, ustala się:
1) w układzie zbiorowym pracy lub w porozumieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi; jeżeli nie jest możliwe uzgodnienie treści porozumienia ze wszystkimi zakładowymi organizacjami związkowymi, pracodawca uzgadnia treść porozumienia z organizacjami związkowymi reprezentatywnymi w rozumieniu art. 24125a, albo
2) w porozumieniu zawieranym z przedstawicielami pracowników, wyłonionymi w trybie przyjętym u danego pracodawcy – jeżeli u pracodawcy nie działają zakładowe organizacje związkowe.
Powyższe rozkłady czasu pracy mogą być także stosowane na pisemny wniosek pracownika, niezależnie od ustalenia takich rozkładów czasu pracy w powyższym trybie.
REKLAMA
Wykonywanie pracy w takim systemie nie może naruszać prawa pracownika do odpoczynku dobowego( nieprzerwane 11 godzin) i tygodniowego (35 godzin nieprzerwanego odpoczynku, obejmującego co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku dobowego), a ponowne wykonywanie pracy w tej samej dobie nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych. Podobnie zresztą jak ma to miejsce w sytuacji zwolnienia od pracy, udzielonego pracownikowi, na jego pisemny wniosek, w celu załatwienia spraw osobistych. Odpracowanie zwolnienia od pracy również nie może naruszać prawa pracownika do odpoczynku, ale czas odpracowania nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych. Ma to znaczenie o tyle, iż pracownikowi samorządowemu za pracę wykonywaną na polecenie przełożonego w godzinach nadliczbowych przysługuje, według jego wyboru, wynagrodzenie albo czas wolny w tym samym wymiarze, z tym że wolny czas, na wniosek pracownika, może być udzielony w okresie bezpośrednio poprzedzającym urlop wypoczynkowy lub po jego zakończeniu.
Nie ma przeszkód w stosowaniu do pracowników samorządowych art. 129 §2 Kodeksu pracy, zgodnie z którym jeżeli jest to uzasadnione przyczynami obiektywnymi czy technicznymi lub dotyczącymi organizacji pracy, okres rozliczeniowy może być przedłużony, nie więcej jednak niż do 12 miesięcy, przy zachowaniu ogólnych zasad dotyczących ochrony bezpieczeństwa i zdrowia pracowników. W tym celu jednak również konieczne jest zastosowanie odpowiedniej procedury. Stąd też, podobnie jak w przypadku rozkładów tzw. ruchomego czasu pracy, wydłużenie okresu rozliczeniowego jest możliwe w:
1) układzie zbiorowym pracy lub porozumieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi; jeżeli nie jest możliwe uzgodnienie treści porozumienia ze wszystkimi zakładowymi organizacjami związkowymi, pracodawca uzgadnia treść porozumienia z organizacjami związkowymi reprezentatywnymi w rozumieniu art. 24125a, albo
2) porozumieniu zawieranym z przedstawicielami pracowników, wyłonionymi w trybie przyjętym u danego pracodawcy – jeżeli u pracodawcy nie działają zakładowe organizacje związkowe.
Następnie w ciągu 5 dni roboczych od zawarcia pracodawca zobowiązany jest przekazać kopię porozumienia w sprawie przedłużenia okresu rozliczeniowego czasu pracy właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy.
Polecamy serwis: Pracownicy
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.