REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy należy przeprowadzić ocenę okresową pracownika administracyjnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Kasprzak
Radca prawny, doktor nauk prawnych. Pracowała w Departamencie Prawnym Głównego Inspektoratu Pracy, autorka licznych publikacji w wiodących polskich wydawnictwach prawniczych. Doradca prawny w kancelariach prawnych, wykładowca akademicki, prezes zarządu ANTERIS Fundacji Pomocy Prawnej

REKLAMA

Czy dopuszczalne jest przeprowadzanie ocen okresowych pracowników administracyjnych domu pomocy społecznej (DPS) w terminach co półtora roku? Czy w szczególnych przypadkach dyrektor DPS może przeprowadzić ocenę wybranych pracowników w terminach przez siebie ustalonych? Jak należy postąpić, gdy w wyznaczonym terminie oceny pracownik jest nieobecny w pracy? Zasady dokonywania ocen okresowych wszystkich pracowników naszego DPS wynikają z przepisów ustawy o pracownikach samorządowych.

Termin dokonywania okresowych ocen pracowników samorządowych – pracowników administracyjnych DPS nie może być ustalony rzadziej niż raz na 2 lata i nie częściej niż co 6 miesięcy. Są to jedyne wytyczne dotyczące terminów takich ocen określone w art. 27 ust. 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: ustawa o pracownikach samorządowych). W związku z tym ustalenie przeprowadzania procedury oceniania pracowników administracyjnych DPS co półtora roku jest zgodne z przepisami tej ustawy. Jeżeli wyniki pracy lub podejście do obowiązków służbowych danego pracownika lub całej grupy pracowników są niezadowalające lub – co więcej – naganne, pracodawca może w takiej sytuacji wcześniej przeprowadzić ocenę okresową. Ważne jest jedynie, aby była ona dokonana nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od poprzedniej oceny.

REKLAMA

REKLAMA

Ocena pracowników dotyczy wywiązywania się przez nich z obowiązków wynikających z zakresu czynności na zajmowanym stanowisku pracy oraz podstawowych obowiązków pracownika samorządowego. Katalog podstawowych obowiązków został określony w art. 24 ustawy o pracownikach samorządowych. Jest to katalog zamknięty, który obejmuje obowiązki podlegające ocenie. Mimo że katalog ten dotyczy obowiązkowych ocen okresowych pracowników samorządowych zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych i kierowniczych, może być również stosowany do pracowników jednostek pomocy społecznej niższego szczebla. Sposób i kryteria dokonywania okresowej oceny swoich pracowników dyrektor jednostki pomocy społecznej może określić również w drodze zarządzenia lub regulaminu oceniania. Ustalone zasady oceniania pracowników powinny określać:

● sposób dokonywania okresowych ocen,

● okresy, za które jest sporządzana ocena,

REKLAMA

● kryteria, na podstawie których jest sporządzana ocena, oraz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● skalę ocen, biorąc pod uwagę potrzebę prawidłowego dokonywania tych ocen oraz specyfikę funkcjonowania jednostki.

Dyrektor jednostki ma dużą swobodę w tym zakresie, ponieważ od jego decyzji zależą kryteria sporządzania ocen, a także ich skala. Jednak ustalony przez dyrektora system ocen pracowniczych powinien uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o pracownikach samorządowych, w tym – dotyczące zakresu podmiotowego, przedmiotowego oraz wytyczne w sprawie procedury sporządzania ocen. Dyrektor w tym zakresie działa w granicach przysługujących mu uprawnień kierowniczych, uwzględniając przy tym potrzebę prawidłowego dokonywania ocen oraz specyfikę funkcjonowania jednostki, którą kieruje.

Dyrektor jednostki pomocy społecznej, tworząc zasady dokonywania ocen pracowników zatrudnionych na innych niż urzędnicze stanowiskach, może, ale nie musi, uwzględniać przepisy ustawy o pracownikach samorządowych w zakresie trybu dokonywania takich ocen wobec urzędników. Może tym samym ustalić inne okresy dokonywania ocen i tryb ich przeprowadzania niż obowiązują przy dokonywaniu oceny pracy urzędników. Swoboda dyrektora w tym zakresie wynika z faktu, że ustawa o pracownikach samorządowych nie przewiduje żadnych zasad dokonywania ocen okresowych pracowników zatrudnionych na stanowiskach innych niż urzędnicze.

Jeżeli pracownik jest nieobecny w pracy w terminie dokonania oceny okresowej, co uniemożliwia jej przeprowadzenie, ocena powinna zostać przeprowadzona w innym terminie. Przełożony wyznacza wówczas nowy termin na przeprowadzenie oceny pracownika. O zmianie takiego terminu pracownik powinien zostać poinformowany. Nieobecność pracownika w dniu przeprowadzania ocen jest przyczyną niezawinioną przez pracodawcę, na którą nie ma on żadnego wpływu. W takim przypadku uzasadnione będzie późniejsze ocenienie nieobecnego pracownika bez dodatkowych konsekwencji prawnych.

MAGDALENA KASPRZAK

prawnik, wykładowca, były pracownik Departamentu Prawnego Głównego Inspektoratu Pracy, specjalista w zakresie prawa pracy i wynagrodzeń

Podstawa prawna

● art. 24, art. 27 ust. 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 645)

Polecamy serwis: Pracownicy

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

REKLAMA

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

REKLAMA