REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy należy przeprowadzić ocenę okresową pracownika administracyjnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Kasprzak
Radca prawny, doktor nauk prawnych. Pracowała w Departamencie Prawnym Głównego Inspektoratu Pracy, autorka licznych publikacji w wiodących polskich wydawnictwach prawniczych. Doradca prawny w kancelariach prawnych, wykładowca akademicki, prezes zarządu ANTERIS Fundacji Pomocy Prawnej

REKLAMA

Czy dopuszczalne jest przeprowadzanie ocen okresowych pracowników administracyjnych domu pomocy społecznej (DPS) w terminach co półtora roku? Czy w szczególnych przypadkach dyrektor DPS może przeprowadzić ocenę wybranych pracowników w terminach przez siebie ustalonych? Jak należy postąpić, gdy w wyznaczonym terminie oceny pracownik jest nieobecny w pracy? Zasady dokonywania ocen okresowych wszystkich pracowników naszego DPS wynikają z przepisów ustawy o pracownikach samorządowych.

REKLAMA

Termin dokonywania okresowych ocen pracowników samorządowych – pracowników administracyjnych DPS nie może być ustalony rzadziej niż raz na 2 lata i nie częściej niż co 6 miesięcy. Są to jedyne wytyczne dotyczące terminów takich ocen określone w art. 27 ust. 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: ustawa o pracownikach samorządowych). W związku z tym ustalenie przeprowadzania procedury oceniania pracowników administracyjnych DPS co półtora roku jest zgodne z przepisami tej ustawy. Jeżeli wyniki pracy lub podejście do obowiązków służbowych danego pracownika lub całej grupy pracowników są niezadowalające lub – co więcej – naganne, pracodawca może w takiej sytuacji wcześniej przeprowadzić ocenę okresową. Ważne jest jedynie, aby była ona dokonana nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od poprzedniej oceny.

REKLAMA

Ocena pracowników dotyczy wywiązywania się przez nich z obowiązków wynikających z zakresu czynności na zajmowanym stanowisku pracy oraz podstawowych obowiązków pracownika samorządowego. Katalog podstawowych obowiązków został określony w art. 24 ustawy o pracownikach samorządowych. Jest to katalog zamknięty, który obejmuje obowiązki podlegające ocenie. Mimo że katalog ten dotyczy obowiązkowych ocen okresowych pracowników samorządowych zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych i kierowniczych, może być również stosowany do pracowników jednostek pomocy społecznej niższego szczebla. Sposób i kryteria dokonywania okresowej oceny swoich pracowników dyrektor jednostki pomocy społecznej może określić również w drodze zarządzenia lub regulaminu oceniania. Ustalone zasady oceniania pracowników powinny określać:

● sposób dokonywania okresowych ocen,

● okresy, za które jest sporządzana ocena,

● kryteria, na podstawie których jest sporządzana ocena, oraz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● skalę ocen, biorąc pod uwagę potrzebę prawidłowego dokonywania tych ocen oraz specyfikę funkcjonowania jednostki.

REKLAMA

Dyrektor jednostki ma dużą swobodę w tym zakresie, ponieważ od jego decyzji zależą kryteria sporządzania ocen, a także ich skala. Jednak ustalony przez dyrektora system ocen pracowniczych powinien uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o pracownikach samorządowych, w tym – dotyczące zakresu podmiotowego, przedmiotowego oraz wytyczne w sprawie procedury sporządzania ocen. Dyrektor w tym zakresie działa w granicach przysługujących mu uprawnień kierowniczych, uwzględniając przy tym potrzebę prawidłowego dokonywania ocen oraz specyfikę funkcjonowania jednostki, którą kieruje.

Dyrektor jednostki pomocy społecznej, tworząc zasady dokonywania ocen pracowników zatrudnionych na innych niż urzędnicze stanowiskach, może, ale nie musi, uwzględniać przepisy ustawy o pracownikach samorządowych w zakresie trybu dokonywania takich ocen wobec urzędników. Może tym samym ustalić inne okresy dokonywania ocen i tryb ich przeprowadzania niż obowiązują przy dokonywaniu oceny pracy urzędników. Swoboda dyrektora w tym zakresie wynika z faktu, że ustawa o pracownikach samorządowych nie przewiduje żadnych zasad dokonywania ocen okresowych pracowników zatrudnionych na stanowiskach innych niż urzędnicze.

Jeżeli pracownik jest nieobecny w pracy w terminie dokonania oceny okresowej, co uniemożliwia jej przeprowadzenie, ocena powinna zostać przeprowadzona w innym terminie. Przełożony wyznacza wówczas nowy termin na przeprowadzenie oceny pracownika. O zmianie takiego terminu pracownik powinien zostać poinformowany. Nieobecność pracownika w dniu przeprowadzania ocen jest przyczyną niezawinioną przez pracodawcę, na którą nie ma on żadnego wpływu. W takim przypadku uzasadnione będzie późniejsze ocenienie nieobecnego pracownika bez dodatkowych konsekwencji prawnych.

MAGDALENA KASPRZAK

prawnik, wykładowca, były pracownik Departamentu Prawnego Głównego Inspektoratu Pracy, specjalista w zakresie prawa pracy i wynagrodzeń

Podstawa prawna

● art. 24, art. 27 ust. 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 645)

Polecamy serwis: Pracownicy

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

REKLAMA

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

REKLAMA

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

Plany ewakuacyjne i szkolenia. Nowe zadania gmin w 2025 r.

Do końca 2025 r. gminy muszą opracować plany ewakuacyjne. To jedno z zadań nałożonych na samorządy przez ustawę z 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej.

REKLAMA