REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy należy przeprowadzić ocenę okresową pracownika administracyjnego

Magdalena Kasprzak
Radca prawny, doktor nauk prawnych. Pracowała w Departamencie Prawnym Głównego Inspektoratu Pracy, autorka licznych publikacji w wiodących polskich wydawnictwach prawniczych. Doradca prawny w kancelariach prawnych, wykładowca akademicki, prezes zarządu ANTERIS Fundacji Pomocy Prawnej

REKLAMA

Czy dopuszczalne jest przeprowadzanie ocen okresowych pracowników administracyjnych domu pomocy społecznej (DPS) w terminach co półtora roku? Czy w szczególnych przypadkach dyrektor DPS może przeprowadzić ocenę wybranych pracowników w terminach przez siebie ustalonych? Jak należy postąpić, gdy w wyznaczonym terminie oceny pracownik jest nieobecny w pracy? Zasady dokonywania ocen okresowych wszystkich pracowników naszego DPS wynikają z przepisów ustawy o pracownikach samorządowych.

Termin dokonywania okresowych ocen pracowników samorządowych – pracowników administracyjnych DPS nie może być ustalony rzadziej niż raz na 2 lata i nie częściej niż co 6 miesięcy. Są to jedyne wytyczne dotyczące terminów takich ocen określone w art. 27 ust. 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: ustawa o pracownikach samorządowych). W związku z tym ustalenie przeprowadzania procedury oceniania pracowników administracyjnych DPS co półtora roku jest zgodne z przepisami tej ustawy. Jeżeli wyniki pracy lub podejście do obowiązków służbowych danego pracownika lub całej grupy pracowników są niezadowalające lub – co więcej – naganne, pracodawca może w takiej sytuacji wcześniej przeprowadzić ocenę okresową. Ważne jest jedynie, aby była ona dokonana nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od poprzedniej oceny.

REKLAMA

REKLAMA

Ocena pracowników dotyczy wywiązywania się przez nich z obowiązków wynikających z zakresu czynności na zajmowanym stanowisku pracy oraz podstawowych obowiązków pracownika samorządowego. Katalog podstawowych obowiązków został określony w art. 24 ustawy o pracownikach samorządowych. Jest to katalog zamknięty, który obejmuje obowiązki podlegające ocenie. Mimo że katalog ten dotyczy obowiązkowych ocen okresowych pracowników samorządowych zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych i kierowniczych, może być również stosowany do pracowników jednostek pomocy społecznej niższego szczebla. Sposób i kryteria dokonywania okresowej oceny swoich pracowników dyrektor jednostki pomocy społecznej może określić również w drodze zarządzenia lub regulaminu oceniania. Ustalone zasady oceniania pracowników powinny określać:

● sposób dokonywania okresowych ocen,

● okresy, za które jest sporządzana ocena,

REKLAMA

● kryteria, na podstawie których jest sporządzana ocena, oraz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● skalę ocen, biorąc pod uwagę potrzebę prawidłowego dokonywania tych ocen oraz specyfikę funkcjonowania jednostki.

Dyrektor jednostki ma dużą swobodę w tym zakresie, ponieważ od jego decyzji zależą kryteria sporządzania ocen, a także ich skala. Jednak ustalony przez dyrektora system ocen pracowniczych powinien uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o pracownikach samorządowych, w tym – dotyczące zakresu podmiotowego, przedmiotowego oraz wytyczne w sprawie procedury sporządzania ocen. Dyrektor w tym zakresie działa w granicach przysługujących mu uprawnień kierowniczych, uwzględniając przy tym potrzebę prawidłowego dokonywania ocen oraz specyfikę funkcjonowania jednostki, którą kieruje.

Dyrektor jednostki pomocy społecznej, tworząc zasady dokonywania ocen pracowników zatrudnionych na innych niż urzędnicze stanowiskach, może, ale nie musi, uwzględniać przepisy ustawy o pracownikach samorządowych w zakresie trybu dokonywania takich ocen wobec urzędników. Może tym samym ustalić inne okresy dokonywania ocen i tryb ich przeprowadzania niż obowiązują przy dokonywaniu oceny pracy urzędników. Swoboda dyrektora w tym zakresie wynika z faktu, że ustawa o pracownikach samorządowych nie przewiduje żadnych zasad dokonywania ocen okresowych pracowników zatrudnionych na stanowiskach innych niż urzędnicze.

Jeżeli pracownik jest nieobecny w pracy w terminie dokonania oceny okresowej, co uniemożliwia jej przeprowadzenie, ocena powinna zostać przeprowadzona w innym terminie. Przełożony wyznacza wówczas nowy termin na przeprowadzenie oceny pracownika. O zmianie takiego terminu pracownik powinien zostać poinformowany. Nieobecność pracownika w dniu przeprowadzania ocen jest przyczyną niezawinioną przez pracodawcę, na którą nie ma on żadnego wpływu. W takim przypadku uzasadnione będzie późniejsze ocenienie nieobecnego pracownika bez dodatkowych konsekwencji prawnych.

MAGDALENA KASPRZAK

prawnik, wykładowca, były pracownik Departamentu Prawnego Głównego Inspektoratu Pracy, specjalista w zakresie prawa pracy i wynagrodzeń

Podstawa prawna

● art. 24, art. 27 ust. 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 645)

Polecamy serwis: Pracownicy

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA