REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podział środków z rezerwy celowej na dodatek specjalny dla członków korpusu służby cywilnej a stan zatrudnienia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Roman Pawliczak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy jednostką budżetową, otrzymaliśmy decyzję o przyznaniu środków z rezerwy celowej na dodatek specjalny dla członków korpusu służby cywilnej. Środki podzielone zostały zgodnie z limitem zatrudnienia, jaki jest w planie finansowym jednostki na rok 2008, a liczba faktycznych etatów jest mniejsza. Czy otrzymaną całą rezerwę należy podzielić na ilość etatów i wykorzystać w całości (otrzymaliśmy więcej środków, niż zatrudniamy ludzi) i czy w związku z wyrównaniem od stycznia od dodatku specjalnego należy potrącać chorobowe?

REKLAMA

Otrzymane środki rezerwy celowej mogą Państwo wykorzystać w całości, niezależnie od stanu zatrudnienia. Ostateczne wielkości dla poszczególnych pracowników w miesiącach kończących rok można tak dopasować, aby jak najpełniej wykorzystać otrzymane środki. Trzeba tylko pamiętać, że dodatki specjalne mogą być finansowane tylko z tej rezerwy, a nie z budżetu podstawowego, i ich wielkości należy dostosować do wielkości otrzymanych środków na dodatki specjalne w 2008 r.

REKLAMA

Podziału środków na dodatki specjalne dokonano zgodnie z kwotami należnymi poszczególnym jednostkom wynikającymi z procentowego podziału środków na wynagrodzenia ujętego w uchwale Rady Ministrów nr 133 z 11 czerwca 2008 r. w sprawie procentowego podziału na poszczególne urzędy środków na wynagrodzenia, przewidzianych na dodatki specjalne w służbie cywilnej. W przedmiotowej uchwale, rozdzielając środki, przyjęto zasadę, według której kwoty przekazane do dyspozycji poszczególnym jednostkom (urzędom) zostały określone w jednakowej wysokości „per capita” (87,73 zł/m-c bez pochodnych). Podstawą określenia liczby zatrudnionych był limit zatrudnienia członków korpusu służby cywilnej przyjęty w ustawie budżetowej na 2008 r. Wszelkie zmiany tej wielkości, które miały miejsce w trakcie br., nie miały wpływu na wysokość przyznanej kwoty.

Przepisy art. 57 ust. 2 i 3 ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (dalej: ustawa o służbie cywilnej) weszły w życie z dniem 1 stycznia 2008 r. Oznacza to, że od tego dnia dodatek specjalny stał się składnikiem wynagrodzenia każdego członka korpusu służby cywilnej. Jako należny składnik wynagrodzenia powinien być wypłacony wszystkim członkom korpusu służby cywilnej, którzy byli uprawnieni do wynagrodzenia po wejściu w życie wskazanych przepisów. Dotyczy to również tych członków korpusu służby cywilnej, których stosunek pracy w służbie cywilnej ustał po wejściu w życie przepisu art. 57 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej, a przed podjęciem przez Radę Ministrów uchwały i przed otrzymaniem środków z rezerwy celowej, przeznaczonych na wypłatę dodatków specjalnych.

Zapamiętaj!

Wypłata dodatku specjalnego jako obligatoryjnego składnika wynagrodzenia każdego członka korpusu służby cywilnej powinna nastąpić niezwłocznie z wyrównaniem od 1 stycznia 2008 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy ustalaniu wysokości dodatku specjalnego (składnika wynagrodzenia) należy brać pod uwagę specyfikę i charakter zadań wykonywanych przez członka korpusu służby cywilnej. Ustalenie wysokości wynagrodzenia członka korpusu służby cywilnej, w tym podział na poszczególne jego składniki, należy do wyłącznej kompetencji dyrektora generalnego urzędu (lub innej osoby upoważnionej do dokonywania czynności ze stosunku pracy).

Zapamiętaj!

Dodatek specjalny przyznaje się na czas określony, przy czym jego wysokość w danym roku budżetowym jest uzależniona od wysokości środków na wynagrodzenia przewidzianych na te dodatki, przyznanych zatrudniającemu go urzędowi, na podstawie uchwały Rady Ministrów.

Dodatek specjalny przyznaje się kwotowo ze środków na wynagrodzenia, przewidzianych na dodatki specjalne.

Zapamiętaj!

Jedynym źródłem finansowania dodatków specjalnych są otrzymane środki na wynagrodzenia przewidziane na wypłatę tych dodatków (art. 57 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej).

Otrzymane środki finansowe powinny być podzielone w taki sposób, aby zagwarantować wypłatę dodatku specjalnego wszystkim członkom korpusu służby cywilnej zatrudnionym w jednostce (urzędzie) w danym roku budżetowym, biorąc w szczególności pod uwagę możliwe zmiany stanu zatrudnienia w trakcie roku oraz zmiany warunków pracy i płacy członków korpusu służby cywilnej.

Zapamiętaj!

W razie nieprzyznania członkowi korpusu służby cywilnej dodatku specjalnego może on dochodzić swoich roszczeń z tego tytułu przed sądem pracy.

Odpowiadając wprost na zadane pytanie, należy stwierdzić, że przy wykorzystaniu środków rezerwy celowej na dodatki specjalne należy kierować się wielkością przyznanej rezerwy celowej oraz zasadami podziału środków na poszczególnych członków korpusu służby cywilnej określonymi przez kierownika jednostki (urzędu). Wielkość rezerwy celowej z tytułu zmiany zatrudnienia (etatów) nie będzie korygowana, w związku z tym przyznane wielkości środków stanowią nieprzekraczalny limit na dodatki specjalne.

Zapamiętaj!

Środki niewykorzystane do końca 2008 r. podlegają zwrotowi do budżetu państwa.

REKLAMA

W związku z tym, że od 1 stycznia 2008 r. dodatek specjalny stał się obligatoryjnym składnikiem wynagrodzenia pracownika służby cywilnej oraz zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z 25 czerwca 1999 r., przy ustalaniu podstawy wymiaru zasiłku chorobowego nie uwzględnia się składników wynagrodzenia, jeżeli postanowienia układów zbiorowych pracy lub przepisy o wynagradzaniu nie przewidują zmniejszania ich za okres pobierania zasiłku, dodatek specjalny wchodzi do podstawy wymiaru zasiłku chorobowego. Odwrotnie niż np. dodatek stażowy, który nie wchodzi do podstawy wymiaru zasiłku chorobowego, gdyż nie jest pomniejszany za czas absencji chorobowej. Proporcjonalne zmniejszenie wynagrodzenia za dni absencji chorobowej wynika ze sposobu obliczania wynagrodzenia za czas przepracowany, określonego w § 11 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy.

Ponadto w związku z wyrównaniem tego dodatku od 1 stycznia 2008 r. istnieje konieczność przeliczenia wynagrodzenia oraz pozostałych należności tym pracownikom, którzy otrzymali nagrodę jubileuszową lub odprawę, a także tym, którzy odeszli w 2008 r. z pracy lub przeszli na emeryturę.

Podstawy prawne

• Ustawa z 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (Dz.U. Nr 170, poz. 1218; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1242)

• Ustawa z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz.U. z 2005 r. Nr 31, poz. 267; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 93, poz. 582)

• Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz.U. Nr 62, poz. 289; ost.zm. Dz.U. z 2003 r. Nr 230, poz. 2292)

• Uchwała Rady Ministrów nr 133 z 11 czerwca 2008 r. w sprawie procentowego podziału na poszczególne urzędy środków na wynagrodzenia, przewidzianych na dodatki specjalne w służbie cywilnej (M.P. Nr 49, poz. 435)

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania cholesterolu w bilansie sześciolatka. Od kiedy?

Od 5 maja do programu badań bilansu zdrowia sześciolatka wchodzi lipidogram. Rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak uważa to za ogromny sukces, bo zwiększy się świadomość, że choroby serca mogą dotykać także młodych.

Jak i kiedy rezerwować wakacje, żeby było najtaniej?

Jak Polacy planują wakacje? Na ostatnią chwilę czy z wyprzedzeniem? Jak najtaniej zarezerwować hotel? Czy Polacy chętnie spędzają wakacje w kraju?

Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

REKLAMA

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

REKLAMA