REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ocena okresowa pracownika samorządowego

Joanna Skrobisz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymanie przez pracownika negatywnej oceny wymaga dokonania ponownej oceny nie wcześniej niż po upływie 3 miesięcy od dnia przeprowadzenia poprzedniej. Konsekwencją uzyskania kolejnej negatywnej oceny jest rozwiązanie umowy o pracę z zachowaniem okresów wypowiedzenia.

Podstawowym obowiązkiem pracownika samorządowego jest wykonywanie nałożonych na niego zadań publicznych oraz dbałość o środki publiczne. Pracownik musi również uwzględniać interesy państwa oraz indywidualne interesy obywateli. Decyzje podejmowane przez pracownika samorządowego muszą zabezpieczać wydatkowanie środków publicznych w sposób racjonalny i jak najmniej obciążający finanse danej jednostki samorządu terytorialnego.

REKLAMA

REKLAMA

Obok obowiązków ogólnych ustawa o pracownikach samorządowych określiła obowiązki szczegółowe, którymi są:

• przestrzeganie prawa,

• wykonywanie zadań urzędu sumiennie, sprawnie i bezstronnie,

REKLAMA

• informowanie organów, instytucji i osób fizycznych oraz udostępnianie dokumentów znajdujących się w posiadaniu urzędu, jeżeli prawo tego nie zabrania (nie oznacza to zwolnienia pracownika samorządowego z obowiązku konsultacji z przełożonym możliwości udzielenia określonych informacji i ich zakresu).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek udzielania informacji należy rozpatrywać również na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej, a mianowicie w kontekście:

• zachowania tajemnicy państwowej i służbowej w zakresie przez prawo przewidzianym,

• zachowania uprzejmości i życzliwości w kontaktach ze zwierzchnikami, podwładnymi współpracownikami oraz w kontaktach z obywatelami,

• zachowania się z godnością w miejscu pracy i poza nim.

Ponadto pracownik samorządowy musi wypełniać obowiązki wynikające z powszechnego prawa pracy.

Do wszystkich pracowników samorządowych mają zastosowanie ogólne uregulowania prawne dotyczące obowiązków pracowniczych, określone w art. 100 k.p., a w szczególności:

• przestrzegania ustalonego wymiaru i rozkładu czasu pracy,

• dyscypliny i porządku pracy,

• przestrzegania przepisów oraz zasad bhp,

• dbałości o mienie samorządowego zakładu pracy i wykorzystywanie go zgodnie z przeznaczeniem,

• wykonywanie poleceń przełożonego.

Należy pamiętać, że pracownik samorządowy nie zawsze ma obowiązek wykonania polecenia służbowego. Jeżeli wydane polecenie w przekonaniu pracownika samorządowego stanowiłoby przestępstwo bądź groziłoby niepowetowaną stratą, pracownik ma wówczas prawo odmowy jego wykonania.

Ocena okresowa

Naruszenie obowiązków pracowniczych może skutkować pociągnięciem pracownika samorządowego do odpowiedzialności porządkowej na podstawie Kodeksu pracy. Dlatego też, aby wyeliminować negatywne działania pracowników samorządowych, przede wszystkim zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych, ich praca podlega ocenie.

WAŻNE!

Okresowym ocenom podlega każdy pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, z uwzględnieniem kierowniczego.

Wśród pracowników, dla których pracodawcy mają obowiązek przeprowadzania okresowych ocen, są pracownicy zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych, takich jak:

• specjalista,

• inspektor ds. bhp,

• samodzielny referent,

• księgowy,

• kasjer,

• referent.

Pracodawca samorządowy ustala sposób oceniania pracowników samorządowych zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych w wydanym przez siebie zarządzeniu (art. 28 ustawy o pracownikach samorządowych). W akcie tym w szczególności określa się:

• sposób okresowej oceny,

• terminy jej dokonywania,

• okresy, za które ocena jest dokonywana,

• kryteria będące podstawą sporządzenia oceny,

• skalę oceny.

Celem wprowadzenia zarządzenia o przeprowadzaniu okresowych ocen powinno być przede wszystkim podniesienie wydajności pracy i poprawa jej jakości. Zarządzenie o okresowej ocenie powinno służyć kompleksowej ocenie wyników pracy każdego pracownika samorządowego, jak też określać jego przydatność zawodową na danym stanowisku pracy oraz jego możliwości rozwoju zawodowego. System ocen w zakresie polityki personalnej ma ułatwiać planowanie rozwoju zawodowego pracownika samorządowego oraz podejmowanie decyzji w sprawie przyznawania nagród czy też dokonywania przeszeregowań pracowników.

 

Czytaj także: Podnoszenie kwalifikacji zawodowych >>

 

Przeprowadzanie ocen pracowników

Ocena okresowa pracownika samorządowego jest sporządzana na piśmie i dokonywana nie rzadziej niż raz na 2 lata oraz nie częściej niż raz na 6 miesięcy.

Przeprowadzając ocenę pracowników, bezpośredni przełożony może korzystać z opracowanego przez kierownika jednostki samorządowej arkusza oceny pracownika, w którym powinny być określone kryteria i terminy oceny. Arkusz powinien zawierać ogólne kryteria oceny, lecz może też przewidywać kryteria indywidualne. Kryteria oceny ogólne, które są jednakowe dla wszystkich pracowników zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych i według których każdy pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym będzie oceniany, powinny być zamieszczone w arkuszu. Kryteria indywidualne ustala kierownik odrębnie dla poszczególnych stanowisk pracy.

Arkusz okresowej oceny powinien także zawierać część informacyjną, w której będą zamieszczone informacje o pracowniku i o poprzedniej ocenie. Z treści arkusza powinno wynikać, ile kryteriów ocen może wybrać oceniający, np. nie mniej niż 3 i nie więcej niż 5.

WAŻNE!

Podczas dokonywania oceny kryteria nie mogą ulegać zmianom.

Ocenę na ogół poprzedza rozmowa z ocenianym pracownikiem, podczas której omawia się wykonywanie przez niego zadań w okresie, w którym podlegał ocenie, oraz spełnianie przez ocenianego ustalonych kryteriów oceny.

Jeśli pracownik samorządowy nie zgadza się z wystawioną oceną, może w terminie 7 dni od jej doręczenia odwołać się do kierownika jednostki, w której jest zatrudniony.

Odwołanie rozpatruje się w terminie 14 dni od dnia wniesienia. W przypadku uwzględnienia odwołania ocenę zmienia się albo dokonuje się jej po raz drugi.

Skala ocen będzie wynikała z wydanego zarządzenia, w którym znajdzie się ocena wyróżniająca (bardzo dobra) i negatywna. Jeżeli zdarzy się, że pracownik otrzyma negatywną ocenę, wówczas ponownej oceny dokonuje się nie wcześniej niż po upływie 3 miesięcy od dnia zakończenia poprzedniej. Gdy pracownik uzyska ponownie negatywną ocenę, to konsekwencją tego jest rozwiązanie umowy o pracę z zachowaniem okresów wypowiedzenia.

 

Czytaj także: Zatrudnienie w sektorze samorządowym >> 

 

Podstawa prawna:

• ustawa o pracownikach samorządowych z 21 listopada 2008 r. (DzU nr 223, poz. 1458).

Joanna Skrobisz

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA