REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ocena okresowa pracownika samorządowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Skrobisz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymanie przez pracownika negatywnej oceny wymaga dokonania ponownej oceny nie wcześniej niż po upływie 3 miesięcy od dnia przeprowadzenia poprzedniej. Konsekwencją uzyskania kolejnej negatywnej oceny jest rozwiązanie umowy o pracę z zachowaniem okresów wypowiedzenia.

Podstawowym obowiązkiem pracownika samorządowego jest wykonywanie nałożonych na niego zadań publicznych oraz dbałość o środki publiczne. Pracownik musi również uwzględniać interesy państwa oraz indywidualne interesy obywateli. Decyzje podejmowane przez pracownika samorządowego muszą zabezpieczać wydatkowanie środków publicznych w sposób racjonalny i jak najmniej obciążający finanse danej jednostki samorządu terytorialnego.

REKLAMA

REKLAMA

Obok obowiązków ogólnych ustawa o pracownikach samorządowych określiła obowiązki szczegółowe, którymi są:

• przestrzeganie prawa,

• wykonywanie zadań urzędu sumiennie, sprawnie i bezstronnie,

REKLAMA

• informowanie organów, instytucji i osób fizycznych oraz udostępnianie dokumentów znajdujących się w posiadaniu urzędu, jeżeli prawo tego nie zabrania (nie oznacza to zwolnienia pracownika samorządowego z obowiązku konsultacji z przełożonym możliwości udzielenia określonych informacji i ich zakresu).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek udzielania informacji należy rozpatrywać również na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej, a mianowicie w kontekście:

• zachowania tajemnicy państwowej i służbowej w zakresie przez prawo przewidzianym,

• zachowania uprzejmości i życzliwości w kontaktach ze zwierzchnikami, podwładnymi współpracownikami oraz w kontaktach z obywatelami,

• zachowania się z godnością w miejscu pracy i poza nim.

Ponadto pracownik samorządowy musi wypełniać obowiązki wynikające z powszechnego prawa pracy.

Do wszystkich pracowników samorządowych mają zastosowanie ogólne uregulowania prawne dotyczące obowiązków pracowniczych, określone w art. 100 k.p., a w szczególności:

• przestrzegania ustalonego wymiaru i rozkładu czasu pracy,

• dyscypliny i porządku pracy,

• przestrzegania przepisów oraz zasad bhp,

• dbałości o mienie samorządowego zakładu pracy i wykorzystywanie go zgodnie z przeznaczeniem,

• wykonywanie poleceń przełożonego.

Należy pamiętać, że pracownik samorządowy nie zawsze ma obowiązek wykonania polecenia służbowego. Jeżeli wydane polecenie w przekonaniu pracownika samorządowego stanowiłoby przestępstwo bądź groziłoby niepowetowaną stratą, pracownik ma wówczas prawo odmowy jego wykonania.

Ocena okresowa

Naruszenie obowiązków pracowniczych może skutkować pociągnięciem pracownika samorządowego do odpowiedzialności porządkowej na podstawie Kodeksu pracy. Dlatego też, aby wyeliminować negatywne działania pracowników samorządowych, przede wszystkim zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych, ich praca podlega ocenie.

WAŻNE!

Okresowym ocenom podlega każdy pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, z uwzględnieniem kierowniczego.

Wśród pracowników, dla których pracodawcy mają obowiązek przeprowadzania okresowych ocen, są pracownicy zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych, takich jak:

• specjalista,

• inspektor ds. bhp,

• samodzielny referent,

• księgowy,

• kasjer,

• referent.

Pracodawca samorządowy ustala sposób oceniania pracowników samorządowych zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych w wydanym przez siebie zarządzeniu (art. 28 ustawy o pracownikach samorządowych). W akcie tym w szczególności określa się:

• sposób okresowej oceny,

• terminy jej dokonywania,

• okresy, za które ocena jest dokonywana,

• kryteria będące podstawą sporządzenia oceny,

• skalę oceny.

Celem wprowadzenia zarządzenia o przeprowadzaniu okresowych ocen powinno być przede wszystkim podniesienie wydajności pracy i poprawa jej jakości. Zarządzenie o okresowej ocenie powinno służyć kompleksowej ocenie wyników pracy każdego pracownika samorządowego, jak też określać jego przydatność zawodową na danym stanowisku pracy oraz jego możliwości rozwoju zawodowego. System ocen w zakresie polityki personalnej ma ułatwiać planowanie rozwoju zawodowego pracownika samorządowego oraz podejmowanie decyzji w sprawie przyznawania nagród czy też dokonywania przeszeregowań pracowników.

 

Czytaj także: Podnoszenie kwalifikacji zawodowych >>

 

Przeprowadzanie ocen pracowników

Ocena okresowa pracownika samorządowego jest sporządzana na piśmie i dokonywana nie rzadziej niż raz na 2 lata oraz nie częściej niż raz na 6 miesięcy.

Przeprowadzając ocenę pracowników, bezpośredni przełożony może korzystać z opracowanego przez kierownika jednostki samorządowej arkusza oceny pracownika, w którym powinny być określone kryteria i terminy oceny. Arkusz powinien zawierać ogólne kryteria oceny, lecz może też przewidywać kryteria indywidualne. Kryteria oceny ogólne, które są jednakowe dla wszystkich pracowników zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych i według których każdy pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym będzie oceniany, powinny być zamieszczone w arkuszu. Kryteria indywidualne ustala kierownik odrębnie dla poszczególnych stanowisk pracy.

Arkusz okresowej oceny powinien także zawierać część informacyjną, w której będą zamieszczone informacje o pracowniku i o poprzedniej ocenie. Z treści arkusza powinno wynikać, ile kryteriów ocen może wybrać oceniający, np. nie mniej niż 3 i nie więcej niż 5.

WAŻNE!

Podczas dokonywania oceny kryteria nie mogą ulegać zmianom.

Ocenę na ogół poprzedza rozmowa z ocenianym pracownikiem, podczas której omawia się wykonywanie przez niego zadań w okresie, w którym podlegał ocenie, oraz spełnianie przez ocenianego ustalonych kryteriów oceny.

Jeśli pracownik samorządowy nie zgadza się z wystawioną oceną, może w terminie 7 dni od jej doręczenia odwołać się do kierownika jednostki, w której jest zatrudniony.

Odwołanie rozpatruje się w terminie 14 dni od dnia wniesienia. W przypadku uwzględnienia odwołania ocenę zmienia się albo dokonuje się jej po raz drugi.

Skala ocen będzie wynikała z wydanego zarządzenia, w którym znajdzie się ocena wyróżniająca (bardzo dobra) i negatywna. Jeżeli zdarzy się, że pracownik otrzyma negatywną ocenę, wówczas ponownej oceny dokonuje się nie wcześniej niż po upływie 3 miesięcy od dnia zakończenia poprzedniej. Gdy pracownik uzyska ponownie negatywną ocenę, to konsekwencją tego jest rozwiązanie umowy o pracę z zachowaniem okresów wypowiedzenia.

 

Czytaj także: Zatrudnienie w sektorze samorządowym >> 

 

Podstawa prawna:

• ustawa o pracownikach samorządowych z 21 listopada 2008 r. (DzU nr 223, poz. 1458).

Joanna Skrobisz

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz lat 75+ to podwyższenie zasiłku pielęgnacyjnego 215,84 zł (z MOPS). Jesteś młodszy bez podwyżki do 2028 r. [Petycje]

Co więcej podwyżka nie dla każdej osoby 75+, ale takiej, która nie ma prawa do emerytury i renty. To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

REKLAMA

WZON. Niewidoma ma sprawne ręce i 61 punkty. Przez ręce zero świadczeń. O co chodzi? Przecież sama otwiera drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

REKLAMA

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS od 11 lat łamią prawo i nie przyznaje świadczenia dla starszych osób niepełnosprawnych

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

REKLAMA