REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można powierzać pełnienie obowiązków

Dorota Wołoszyn
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Powierzanie pełnienia obowiązków na stanowiskach samorządowych, w sytuacji gdy przepisy prawa nie przewidują takiej możliwości, jest czynnością podejmowaną bez podstawy prawnej, która może być zakwestionowana przez organ nadzoru - wskazał w wyroku z 1 grudnia 2008 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie.

Wojewódzki Sąd Administracyjny (dalej: WSA) uznał w wyroku z 1 grudnia 2008 r. (sygn. akt III SA/Lu 413/08) stosowanie formuły „p.o.” za omijanie przepisów dotyczących wymagań kwalifikacyjnych oraz obowiązku obsadzania kierowniczych stanowisk urzędniczych w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru.

REKLAMA

REKLAMA

Stan faktyczny

W połowie 2008 r. Zarząd Powiatu w Łukowie powierzył uchwałą pełnienie obowiązków dyrektora domu pomocy społecznej (dalej: DPS), na czas określony od 1 lipca 2008 r. do 30 czerwca 2010 r., osobie, która nie spełniała wymagań kwalifikacyjnych przewidzianych na to stanowisko (wymogu co najmniej 3-letniego stażu pracy w pomocy społecznej).

Rozstrzygnięciem nadzorczym z 3 września 2008 r. Wojewoda Lubelski stwierdził nieważność uchwały Zarządu Powiatu w Łukowie w tej sprawie.

W konsekwencji Zarząd Powiatu wniósł do WSA skargę na rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie powierzenia pełnienia obowiązków dyrektora DPS. Wyrokiem z 1 grudnia 2008 r. WSA oddalił skargę Zarządu Powiatu.

REKLAMA

Argumenty wojewody

Podejmując rozstrzygnięcie nadzorcze, wojewoda zwrócił uwagę na fakt, że uchwała Zarządu Powiatu została podjęta bez podstawy prawnej, gdyż przepisy prawa nie przewidują możliwości powierzenia pełnienia obowiązków dyrektora DPS. W uchwale jako podstawę prawną powołano art. 112 ust. 7 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (dalej: ustawa o pomocy społecznej), który przewiduje możliwość powołania kierowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej. Przepis ten nie przewiduje możliwości powoływania osób pełniących obowiązki kierownika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyznaczenia osoby pełniącej obowiązki kierownika jednostki organizacyjnej pomocy społecznej nie przewiduje także żadna inna ustawa.

Osoba, której powierzono stanowisko dyrektora, nie spełniała natomiast wymogu dotyczącego stażu pracy w pomocy społecznej.

Kolejnym argumentem wojewody było naruszenie nieobowiązującego już art. 3a ust. 1 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (dalej: ustawa o pracownikach samorządowych) poprzez powołanie na wspomniane stanowisko osoby, która nie została wyłoniona w drodze postępowania konkursowego, jak wymaga tego wskazany przepis.

Argumenty Zarządu Powiatu

Zarząd Powiatu podnosił w argumentacji, że odstąpienie od ścisłego respektowania wymogów ustawowych w zakresie powołania nowego dyrektora DPS było spowodowane niewyłonieniem spełniającego wymogi ustawowe kandydata w drodze przeprowadzonego wcześniej naboru w trybie konkursowym. Brak respektowania wymogów ustawowych wynikał z konieczności zapewnienia ciągłości w zarządzaniu DPS.

Ponadto zwrócono uwagę na niewyłonienie kandydata ze względu na konflikt pomiędzy związkami zawodowymi a dyrekcją placówki oraz wyjątkowo trudne warunki pracy.

Podjęcie stosownej uchwały w zakresie czasowego zatrudnienia na stanowisku dyrektora DPS było spowodowane istnieniem pilnej potrzeby powołania osoby pełniącej funkcje dyrektora placówki, gdyż pozostawienie jej bez kierownika prowadziło do powstania realnego zagrożenia dla pensjonariuszy i personelu.

Stanowisko WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny stwierdził zgodność z prawem zaskarżonego rozstrzygnięcia nadzorczego wojewody.

Sąd podkreślił trafność argumentacji wojewody dotyczącej stosowania przepisu art. 112 ust. 7 ustawy o pomocy społecznej. Zgodnie z tym przepisem zarząd powiatu zatrudnia wskazanych kierowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej zgodnie z wymogami określonymi w art. 122 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej, po zasięgnięciu opinii kierownika powiatowego centrum pomocy rodzinie lub kierownika ośrodka pomocy społecznej w mieście na prawach powiatu. Przepis ten nie zawiera upoważnienia do podejmowania uchwał w zakresie powierzenia pełnienia obowiązków kierownika (dyrektora) DPS. Co istotne, upoważnienie takie nie wynika też z żadnego innego przepisu obowiązującego prawa.

Sąd przypomniał, że instytucję „p.o.” przewidują m.in. następujące przepisy:

• art. 36a ust. 4a ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (upoważnia organ prowadzący szkołę do powierzenia pełnienia obowiązków dyrektora szkoły wicedyrektorowi, a w szkołach, w których nie ma wicedyrektora, nauczycielowi tej szkoły do czasu powierzenia stanowiska dyrektora, zgodnie z wymogami ustawowymi, jednak nie dłużej niż na 6 miesięcy),

• art. 26 ust. 7 rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z 24 marca 2005 r. w sprawie kolegiów pracowników służb społecznych (upoważnia organ prowadzący do powierzenia pełnienia obowiązków dyrektora kolegium pracowników służb społecznych ustalonemu przez siebie kandydatowi na okres jednego roku szkolnego w sytuacji, gdy do konkursu na stanowisko dyrektora nie zgłosi się żaden kandydat albo w wyniku konkursu nie wyłoniono kandydata).

Sąd przyznał również rację argumentom wojewody dotyczącym naruszenia przez uchwałę:

• art. 122 ustawy o pomocy społecznej oraz

• art. 3a ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych.

Podkreślił także, że wynikający z art. 3a ustawy o pracownikach samorządowych wymóg, aby nabór kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze, w tym na kierownicze stanowiska urzędnicze, był otwarty i konkurencyjny (a więc następował w trybie konkursowym), ma na celu zagwarantowanie, aby osoba piastująca wysokie stanowiska w administracji samorządowej dawała rękojmię prawidłowego wykonywania zadań w zakresie kierowania powierzoną jej placówką.

Wojewódzki Sąd Administracyjny przytoczył w uzasadnieniu wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 17 października 2007 r., (sygn. akt II OSK 1445/07) oraz wyrok WSA w Łodzi z 27 marca 2008 r. (sygn. akt III SA Łd 48/08, niepubl.) dla podkreślenia istniejącego w orzecznictwie jednolitego poglądu, że wymóg dokonania naboru na kierownicze stanowisko urzędnicze w administracji samorządowej ma charakter bezwzględny i ustawa z 22 marca 1990 r. (obowiązywała do 31 grudnia 2008 r.) o pracownikach samorządowych nie przewiduje w tym zakresie żadnych wyjątków.

Co dalej z „p.o.”

Z oceny WSA wynika, że działania polegające na powierzaniu pełnienia obowiązków w sytuacji braku stosownych przepisów prawa przewidujących taką możliwość stanowią obejście prawa. Z tego powodu każdorazowo przy powierzaniu pełnienia obowiązków bez oparcia w przepisach prawa należy liczyć się z możliwością zakwestionowania takiej czynności przez organ nadzoru.

Orzeczenia sądu wiążą w danej sprawie, lecz stanowią wykładnię w odniesieniu stosowania prawa. Gdy więc zakwestionowana zostanie dana czynność w trybie nadzoru, należy pamiętać, że w przypadku zakończenia sprawy w sądzie rozstrzygnięcie będzie podobne jak w opisanej sytuacji.

W MIEJSCE „P.O.” WARTO SIĘ ZASTANOWIĆ NAD MNIEJ RYZYKOWNYM ROZWIĄZANIEM POLEGAJĄCYM NA:

• okresowym zwiększaniu obowiązków służbowych pracownikom samorządowym albo

• powierzaniu dodatkowych zadań,

co uzasadnia przyznanie dodatku specjalnego

(art. 5a rozporządzenia Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego).

Dorota Wołoszyn

Podstawy prawne:

• Ustawa z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (j.t. Dz.U z 2008˙r. nr 115, poz. 728; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 6, poz. 33)

• Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 6, poz. 33)

• Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (j.t. Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593) - obowiązywała do 31 grudnia 2008 r.

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. nr 146, poz. 1222; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 73, poz. 430)

• Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z 24 marca 2005 r. w sprawie kolegiów pracowników służb społecznych (Dz.U. nr 61, poz. 544)

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
W urzędach dodatkowe 13 dni urlopu. Do wykorzystania w 6 miesięcy. I 2 modele skróconego czasu pracy

Mniej godzin w pracy i dłuższe urlopy dla pracowników samorządowych oraz inwestycje w nowe technologie usprawniające obsługę mieszkańców planują jednostki samorządu terytorialnego w ramach pilotażu skróconego czasu pracy.

Chcą zakazu wydawania prasy przez samorządy: "to tuba propagandowa lokalnych włodarzy". Dlaczego wykreślono przepisy z projektu nowej ustawy medialnej?

Organizacje skupiające wydawców prasy i innych mediów lokalnych wydały wspólne oświadczenie w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw. Skrytykowali wykreślenie z tego projektu przepisów ograniczająych wydawanie prasy przez samorządy. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiada, że pracuje nad nowym programem wsparcia dla mediów lokalnych.

Świąteczne wydatki gmin pod lupą. Ekspert: RIO sprawdza uzasadnienie, nie estetykę iluminacji

Grudzień to dla samorządów okres wzmożonej organizacji jarmarków, iluminacji, koncertów oraz wydarzeń integracyjnych. Choć takie inicjatywy są w pełni dopuszczalne, gminy muszą pamiętać, że dla organów nadzoru – RIO czy NIK – kluczowe jest nie to, czy dekoracje podobają się mieszkańcom, lecz czy ich finansowanie ma jasną podstawę prawną i zostało właściwie udokumentowane. Mec. Bartłomiej Tkaczyk, specjalista ds. obsługi samorządów i partner w kancelarii LEGALLY.SMART, przypomina najważniejsze zasady bezpiecznego planowania, a także realizowania świątecznych wydatków.

Polska zwolniona z mechanizmu relokacji w UE. Nie musimy przyjmować migrantów [Pakt migracyjny]

Szef MSWiA: państwa członkowskie zgodziły się na zwolnienie Polski z obowiązku przyjmowania migrantów. Nie dotyczy nas mechanizm solidarnościowy w ramach paktu migracyjnego. Polska nie będzie musiała płacić rekompensaty finansowej.

REKLAMA

223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne

ZUS przegrywa w sądach - 223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne. Już wydane wyroki można znaleźć w pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków.

Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA