REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kąpieliska a Prawo wodne 2019 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kąpieliska a Prawo wodne 2019 r./ fot. Fotolia
Kąpieliska a Prawo wodne 2019 r./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kolejny sezon kąpielowy niestety dobiega końca. Dla organizatorów kąpielisk, jak też dla gmin, koniec sezonu oznacza, że powoli trzeba już myśleć o przyszłym roku.

Sezon kąpielowy, czyli kto co powinien

REKLAMA

Zgodnie z art. 37 ust. 1 i 2 prawa wodnego[1], w terminie do dnia 20 maja każdego roku rada gminy ma obowiązek określić sezon kąpielowy obejmujący okres od 1 czerwca do 30 września. W tym samym czasie rada gminy musi także określić wykaz kąpielisk, na terenie gminy lub na polskich obszarach morskich przyległych do danej gminy. Obie uchwały stanowią akty prawa miejscowego.

REKLAMA

REKLAMA

Organizator kąpieliska, który ma zamiar w następnym sezonie prowadzić kąpielisko, najpóźniej do 31 grudnia powinien przekazać wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta wniosek o umieszczenie w wykazie kąpielisk, wydzielonego fragmentu wód powierzchniowych, na którym planuje otworzyć kąpielisko (art. 37 ust. 3 prawa wodnego). Wniosek musi spełniać wymogi formalne i zawierać takie dane jak: imię i nazwisko albo nazwę oraz adres organizatora; nazwę i adres kąpieliska oraz opis granicy kąpieliska na aktualnej mapie topograficznej albo ortofotomapie lub wykaz współrzędnych punktów załamania granicy kąpieliska; wskazanie długości linii brzegowej kąpieliska; wskazanie przewidywanej maksymalnej liczby osób korzystających dziennie z kąpieliska; wskazanie terminów otwarcia i zamknięcia kąpieliska; opis infrastruktury kąpieliska, w tym urządzeń sanitarnych; wskazanie sposobu gospodarki odpadami.

Składając wniosek należy pamiętać, aby dołączyć następujące załączniki: kopię zgłoszenia wodnoprawnego wraz z zaświadczeniem o niezgłoszeniu sprzeciwu; informacje dotyczące planowanego kąpieliska tj. aktualny profil wody; status kąpieliska w poprzednim sezonie kąpielowym (czynne, nieczynne) albo wzmianka, że wniosek dotyczy kąpieliska nowo utworzonego; ocena jakości wody i klasyfikacja wody w kąpielisku w poprzednim sezonie kąpielowym, jeżeli wniosek dotyczy istniejącego kąpieliska, udogodnienia i środki podjęte w celu promowania kąpieli; a także zgodę właściciela wód oraz właściciela gruntu przylegającego do kąpieliska na utworzenie kąpieliska. Złożenie wniosku spełniającego wskazane wymogi jest istotne, gdyż w sytuacji, kiedy wniosek będzie niekompletny organ wezwie do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania. Wprowadzony w prawie wodnym termin 7 dni jest regulacją szczególną wobec postanowień art. 64 § 2 kodeksu postępowania administracyjnego[2]. Zgodnie z postanowieniami kodeksu, przy wezwaniu do usunięcia braków formalnych wniosku o wydanie decyzji, ustawodawca przewiduje termin nie krótszy niż 7 dni, a zatem w zależności od uznania organu i charakteru sprawy, termin ten może być także dłuższy aniżeli 7 dni. W przypadku wniosku o utworzenie kąpieliska termin 7 dni jest terminem maksymalnym.

W dalszej kolejności, wójt, burmistrz, prezydent miasta ma obowiązek przygotować projekt uchwały, obejmujący wykaz planowanych kąpielisk, sporządzony po rozpatrzeniu wniosków oraz wykaz wydzielonych fragmentów wód powierzchniowych, na których planuje utworzyć kąpieliska, dla których to organ wykonawczy gminy będzie organizatorem. Do projektu uchwały, podanej do publicznej wiadomości, składać można uwagi i propozycje zmian w ciągu 21 dni od jej upublicznienia. Zadaniem wójta jest rozpatrzenie złożonych uwag i propozycji w terminie nie dłuższym niż 14 dni licząc od dnia upływu ich składania. Po dokonaniu tych czynności, organ wykonawczy gminy ma obowiązek przedłożyć projekt uchwały, wraz z dokumentami i wnioskami, najpóźniej do dnia 28 lutego, do zaopiniowania: Wodom Polskim, właścicielowi wód oraz właściwemu organowi Inspekcji Ochrony Środowiska i państwowemu powiatowemu lub państwowemu granicznemu inspektorowi sanitarnemu, a w przypadku kąpieliska położonego na: terenie parku narodowego - także dyrektorowi parku narodowego, polskich obszarach morskich -także właściwemu dyrektorowi urzędu morskiego, śródlądowej drodze wodnej - także właściwemu dyrektorowi urzędu żeglugi śródlądowej. Podmioty te powinny wyrazić opinię do projektu w terminie 14 dni, przy czym brak opinii we wskazanym terminie uznawany jest za wyrażenie opinii pozytywnej (art. 37 ust. 10-12 prawa wodnego).

Zobacz: Prawo wodne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oznaczenie i ewidencja kąpielisk w projekcie nowego Rozporządzenia

W dniu 18 września 2018 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji[3] pojawił się projekt nowego Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie ewidencji oraz sposobu oznakowania kąpielisk i miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli. Projekt stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 49 prawa wodnego, a określono w nim: szczegółowy zakres informacji objętych ewidencją kąpielisk oraz miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli; wzór ewidencji kąpielisk oraz ewidencji miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli, a także sposób oznakowania kąpieliska oraz miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli.

Zgodnie z treścią Oceny Skutków Regulacji, projektowane przepisy mają na celu zapewnienie społeczeństwu aktualnych informacji o jakości wody w kąpielisku i miejscu okazjonalnie wykorzystywanym do kąpieli. Przyjęcie proponowanych rozwiązań ma także zapewnić organom wykonawczym gmin posiadanie kompleksowej, aktualnej informacji o kąpieliskach i miejscach okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli, funkcjonujących na terenie gminy (m.in. ustalonym sezonie kąpielowym, organizatorze, nadzorującej stacji sanitarno-epidemiologicznej) jak również o jakości wody w kąpielisku. Z Oceny Skutków Regulacji wynika, że projekt dotknie ok 1000 podmiotów przedkładających wnioski wraz z konieczną dokumentacją o umieszczenie w wykazie kąpielisk lub o wyrażenie zgody na utworzenie miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli.

W świetle uzasadnienia do projektu, rozporządzenie może mieć wpływ zwłaszcza na podmioty, które po raz pierwszy będą organizatorami kąpieliska lub miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli, z uwagi na konieczność oznakowania kąpieliska. Zgodnie z prezentowanym stanowiskiem, projekt nie będzie miał wpływu na działalność mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców, którzy dotychczas byli organizatorami kąpieliska lub miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli i w świetle dotąd obowiązujących przepisów, mieli obowiązek oznakowania kąpieliska.

W odniesieniu do obowiązującego jeszcze Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 kwietnia 2011 r. w sprawie ewidencji kąpielisk oraz sposobu oznakowania kąpielisk i miejsc wykorzystywanych do kąpieli[4], omawiany projekt wprowadza podobne rozwiązania, lecz z uwzględnieniem kilku zmian. Zrezygnowano z zapisów, w świetle których, w przypadku gdy został wprowadzony stały zakaz kąpieli wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany oznakować obszar czytelną informacją o zamknięciu kąpieliska, wraz z uzasadnieniem. Zmiana ta wynika z tego, iż zostało to uregulowane wprost w przepisie ustawy (t.j. art. 45 ust. 2 prawa wodnego), a zgodnie z postanowieniami § 118 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej”[5], „w rozporządzeniu nie powtarza się przepisów ustawy upoważniającej oraz przepisów innych aktów normatywnych”.

Omawiany projekt przewiduje także możliwość oznakowania kąpieliska (odpowiednio miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli) przy użyciu tablicy informacyjnej lub przy użyciu urządzenia umożliwiającego zapoznanie się z informacjami, umieszczonych w łatwo dostępnym i widocznym miejscu, w bliskim sąsiedztwie każdego kąpieliska, precyzując, że tablica informacyjna lub urządzenie, zapewniają dostęp do czytelnej informacji dotyczącej kąpieliska. W odniesieniu do zawartości treści tablicy informacyjnej, nie ulegają one zasadniczym zmianom w porównaniu do wymogów obowiązującego jeszcze rozporządzenia.

Zgodnie z art. 38 ust. 1 i 2 prawa wodnego, zadaniem wójta, burmistrza lub prezydenta miasta jest także prowadzenie i aktualizacja ewidencji kąpielisk, w której zamieszcza się informacje dotyczące kąpieliska: zawarte w wykazie kąpielisk; o ocenie bieżącej i sezonowej jakości wody w kąpielisku oraz o zakazie kąpieli i zaleceniach wydanych przez państwowego powiatowego lub państwowego granicznego inspektora sanitarnego. Szczegółowy zakres informacji objętych ewidencją kąpielisk oraz wzór ewidencji kąpielisk stanowi załącznik nr 1 do omawianego projektu. Projekt rozporządzenia został przekazany do uzgodnień i konsultacji publicznych. Wejść ma w życie z dniem 1 stycznia 2019 r.

[1] ustawa z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne, Dz. U. z 2017 r., poz. 1566;

[2] ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postepowania administracyjnego, Dz. U. z 2017 r., poz. 1257;

[3] https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12316051;

[4] T.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 2082;

[5] T.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 283;

Joanna Kostrzewska

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu,

specjalizuje się w prawie administracyjnym ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Czy Polska wprowadzi kontrole?

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Czy Polska wprowadzi kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów?

Premier D. Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

REKLAMA

Nowe standardy żywienia w szpitalach 2025: Ministerstwo Zdrowia wprowadza obowiązkowe diety dla pacjentów [PROJEKT]

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło projekt rozporządzenia, które ma ujednolicić standardy żywienia pacjentów w szpitalach. Zmiany mają zagwarantować zdrowe, zbilansowane i dostosowane do stanu zdrowia posiłki, a także zwiększyć transparentność i jakość usług cateringowych w placówkach medycznych.

Pogoda. Gwałtowne burze w dziewięciu województwach. Ostrzeżenia RCB

Na terenie dziewięciu województw można spodziewać się gwałtownych burz. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa już wysłało alerty.

REKLAMA