Kategorie

Prawo wodne

Czy rada gminy może w uchwale określić zasady, na których gmina będzie przejmować własność wybudowanych przez mieszkańców urządzeń wodociągowych? Taka uchwała miałaby regulować m.in. zasady ustalania nakładów (wycena) poniesionych na ich wybudowanie przez inwestora?
W dniu 14 października 2019 r. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z dnia 11 września 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw. Zmiany dotyczą m.in. postępowań w sprawie pozwoleń i zgód wodnoprawnych oraz przepisów dotyczących finansowania niektórych zadań administracji wodnej.
Wody Polskie przejmą uprawnienia właścicielskie Skarbu Państwa nad śródlądowymi drogami wodnymi o szczególnym znaczeniu transportowym. Nowe przepisy mają ponadto usprawnić postępowanie administracyjne.
Stronami w sprawie wydania decyzji o zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków są przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne oraz właściwy wójt (burmistrz, prezydent miasta), a jeżeli przedsiębiorstwo jest gminną jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, to tylko ono jest stroną w takim postępowaniu.
Wyrokiem z dnia 8 stycznia 2019 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. akt IV SA/Wa 2902/18) uchylił zaskarżoną decyzję Prezydenta Miasta w sprawie określenia wysokości opłaty za usługi wodne.
Wyrokiem z 14 marca 2019r. (II SA/Ke 88/19) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach, uchylił decyzję Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego w Kielcach nakładającą na Gminę Pińczów opłatę stałą za usługi wodne.
Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej przygotowało nowelizację ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw. Gminy ostrzegają przed wzrostem cen usług komunalnych.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie stwierdził, że pojemność zlokalizowanej na nieruchomości opaski chłonnej wpływa na wysokość opłaty retencyjnej, ponieważ opaskę na gruncie obowiązujących przepisów uznać należy za urządzenie do retencjonowania wody.
Projekt Programu Rozwoju Retencji ma być gotowy już w I kwartale 2019 r.
Nowe Prawo wodne obowiązuje od roku. Publikujemy rozmowę z Przemysławem Daca - prezesem Wód Polskich.
Kto powinien uiścić opłatę stałą za usługi wodne? Stanowisko w tej sprawie zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 26 października 2018 r.
Kolejny sezon kąpielowy niestety dobiega końca. Dla organizatorów kąpielisk, jak też dla gmin, koniec sezonu oznacza, że powoli trzeba już myśleć o przyszłym roku.
Prezydent podpisał ustawę z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw. Kolejne zmiany w Prawie wodnym mają na celu rozstrzygnięcie wątpliwości interpretacyjnych.
Sam fakt posiadania pozwolenia wodnoprawnego to za mało by określić wysokość opłaty stałej za usługi wodne W sądach administracyjnych zaczynają zapadać pierwsze wyroki w sprawach dotyczących określania przez Wody Polskie opłat stałych za korzystanie z usług wodnych.
W projekcie nowych przepisów ustawodawca przesądził jaki podmiot odpowiedzialny będzie za rekompensatę Gminom zwolnienia z opodatkowania gruntów pod jeziorami oraz sztucznymi zbiornikami.
Od 2018 r. Wody Polskie stały się regulatorami cen wody. Jednym z zadań tej instytucji jest kontrola ewentualnych podwyżek cen wody. Projekt noweli zakłada, że opłaty za usługi wodne nie będą wnoszone, jeśli ich wysokość nie przekroczy 20 zł.
Tegoroczny maj stanowi dla przedsiębiorstw wodociągowo – kanalizacyjnych oraz gmin (jako podmiotów odpowiedzialnych za realizację zadania z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz oczyszczania ścieków) długo oczekiwany czas uzyskiwania odpowiedzi na pytanie co do przyszłości (i pewności) finansowania przedmiotowej działalności.
Zgodnie z Prawem wodnym jednostki samorządu terytorialnego, związki i kluby sportowe zwolnione są z opłaty rocznej za użytkowanie gruntów pokrytych wodami.
Prezydent podpisał nowelę Prawa wodnego. Nowelizacja ma na celu uzupełnienie oraz doprecyzowanie przepisów aktualnie obowiązujących.
Rezygnacja z obligatoryjnej zgody samorządu w procesie przedłużania koncesji to tylko jedna z proponowanych zmian w przedłużaniu koncesji górniczych.
Nowela pozwoli przedsiębiorcom, którzy nie dotrzymywali warunków udzielonego pozwolenia wodno-prawnego zaliczyć na poczet kar rozpoczęte inwestycje środowiskowe.
Z dniem 1 stycznia 2018 roku w istotny sposób zmieniona została procedura wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. 
Zmiany w nowym prawie wodnym będą dotyczyły m.in. opłat za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej, stawek opłat zmiennych za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych czy przepisów przejściowych związanych z wprowadzaniem nowych taryf.
Zdaniem ekspertów Konfederacji Lewiatan nowe prawo wodne jest skomplikowane i już na początku obowiązywania nastręcza trudności.
Zarówno rolnicy, jak i mieszkańcy nie zapłacą więcej za wodę przez nowe Prawo wodne. Podwyżki nie dotkną także energetyki.
Opublikowano projekt rozporządzenia w sprawie jednostkowych stawek opłat za usługi wodne. Kiedy zapłacimy za wodę więcej?
Nowe regulacje prawne wprowadzające zmiany w dotychczasowym systemie gospodarowania wodami w Polsce wejdą w życie 1 stycznia 2018 r.
Ustawa Prawo wodna weszła w życie z dniem 1 lipca 2017 r. Zgodnie z przepisami nowego Prawa wodnego taryfy za dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków od mieszkańców mają się nie zmienić w 2018 i 2019 roku.