REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powódź i susza – w znowelizowanym Prawie wodnym

REKLAMA

Znowelizowana ustawa Prawo wodne wprowadza szereg nowych i zmienionych definicji. Dodano dwa nowe rozdziały regulujące problem ochrony przed powodzią oraz przed suszą, a także uzupełniono przepisy dotyczące przygotowania wstępnej oceny ryzyka powodziowego, map zagrożenia powodziowego oraz planów zarządzania ryzykiem powodziowym. Kosztami zmian w planach zagospodarowania przestrzennego obarczone zostały gminy i województwa.

Nowe przepisy określają instytucje prawne związane z ochroną przed powodzią. Wyraźnie zaznaczono, że jest to zadanie zarówno organów administracji rządowej, jak i samorządowej. Użytkownicy wód mają współpracować na rzecz ochrony przed powodzią z samorządami. Ochrona ta ma być prowadzona z uwzględnieniem map zagrożenia i ryzyka powodziowego, a także planów zarządzania ryzykiem powodziowym.

REKLAMA

Ocena ryzyka powodziowego

Konieczność dokonywania oceny ryzyka powodziowego wynika z zaleceń dyrektywy unijnej. Wymaga ona długoterminowego procesu planowania, który odbywać się będzie w trzech etapach. Państwa członkowskie zobligowane są do sporządzenia :

1.    Wstępnej oceny ryzyka powodziowego do grudnia 2011 roku,

2.    Map zagrożenia i map ryzyka powodziowego do grudnia 2013 roku,

3.    Planów zarządzania ryzykiem powodziowym do grudnia 2015 roku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do grudnia 2011 roku państwa członkowskie dokonują wstępnej oceny ryzyka powodziowego w obszarach dorzeczy oraz związanych z nimi obszarach wybrzeża. Na tej podstawie określone zostaną obszary, na których stwierdza się istnienie dużego ryzyka powodziowego lub gdzie jego wystąpienie jest prawdopodobne.

Czytaj także: Nowa procedura realizacji inwestycji przeciwpowodziowych>>

Wstępna ocena  ryzyka powodziowego musi zawierać :

- mapy obszaru dorzecza w odpowiedniej skali, zawierające granice dorzeczy, zlewni i obszarów wybrzeża, ukazujące topografię i zagospodarowanie przestrzenne,

REKLAMA

- opis powodzi, które wystąpiły w przeszłości i miały znaczące negatywne skutki oraz powodzi o mniejszej skali jeżeli prawdopodobieństwo wystąpienia podobnych zjawisk w przyszłości jest nadal duże, a ich przewidywane negatywne skutki mogą być znaczące,

- ocenę potencjalnych, negatywnych konsekwencji przyszłych powodzi dla zdrowia ludzkiego, środowiska, dziedzictwa kulturowego oraz działalności gospodarczej, z jak największym uwzględnieniem kwestii, takich jak topografia, położenie cieków wodnych, skuteczność istniejącej, wybudowanej przez człowieka infrastruktury przeciwpowodziowej, położenie obszarów zamieszkałych, obszarów działalności gospodarczej oraz prognozę długofalowego rozwoju wydarzeń, w tym wpływu zmian klimatu na występowanie powodzi.

Wstępną ocenę ryzyka powodziowego przeprowadza się w oparciu o dostępne lub łatwe do uzyskania informacje. Natomiast do grudnia 2013 roku, państwa członkowskie sporządzają mapy zagrożenia powodziowego i mapy ryzyka powodziowego, dla obszarów, na których stwierdza się istotnie dużego ryzyka powodziowego, wyznaczonych na podstawie oceny ryzyka powodziowego.

Polecamy: Nowe Prawo wodne z uzasadnieniem rządowym (książka)

REKLAMA

Do grudnia 2015 roku na podstawie tych map sporządzone zostaną plany zarządzania ryzykiem powodziowym. Plany te, skoordynowane na poziomie obszaru dorzeczy, muszą obejmować wszystkie aspekty zarządzania ryzykiem powodziowym, w szczególności działania ukierunkowane na zapobieganie, ochronę i właściwe przygotowanie, w tym prognozowanie powodzi i systemy wczesnego ostrzegania, z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych obszarów dorzecza.

Zgodnie z wymogami unijnymi, dla obszarów, gdzie występuje lub może wystąpić istotne ryzyko powodzi, ustalone zostaną odpowiednie cele zarządzania ryzykiem powodziowym, kładąc nacisk na ograniczenie potencjalnych, negatywnych konsekwencji powodzi przy wykorzystaniu w możliwych przypadkach nietechnicznych środków ochrony przeciwpowodziowej. W dłuższej perspektywie czasowej zakłada się, iż ocena ryzyka powodziowego będzie modyfikowana i dostosowywana do zmieniających się warunków w obszarach dorzeczy, również tych związanych ze zmianą klimatu, czy częstotliwością występowania powodzi. Przeglądy i aktualizacje dokumentów planistycznych mają następować w cyklu 6-letnim.

Wstępną ocenę ryzyka powodziowego przygotowuje Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej. Projekt takiego dokumentu zostaje przedstawiony właściwym marszałkom województw do zaopiniowania. Mają oni 45 dni od jego otrzymania na przedstawienie swojej opinii co do wstępnej oceny ryzyka powodziowego.

Brak odpowiedzi w wyznaczonym czasie ma być uznawany za zgodę na projekt w takim kształcie, jak został przedstawiony. Marszałkowie zostają poinformowani o sposobie rozpatrzenia ich opinii w ciągu 45 dni od daty ich otrzymania przez Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej.

Mapy zagrożenia oraz ryzyka powodziowego także sporządza Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej i przekazuje je dyrektorom regionalnym zarządów gospodarki wodnej. Oni następnie przekazują powyższe mapy marszałkom, starostom oraz wójtom, (burmistrzom, prezydentom miast).

Ustawodawca przewidział, że od dnia przekazania map zagrożenia i ryzyka powodziowego jednostkom administracji samorządu terytorialnego wszystkie decyzje o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, a także decyzje o warunkach zabudowy na obszarach wskazanych na mapach zagrożenia powodziowego, muszą uwzględniać potencjalne zagrożenie przewidziane na tych obszarach. Muszą one być także uwzględnione w planie zagospodarowania przestrzennego, w których zmiany powinny zostać wprowadzone w ciągu 18 miesięcy od dnia przekazania map. Koszty wprowadzenia zmian w poszczególnych planach i decyzjach mają być ponoszone przez gminy i województwa.

Czytaj także: Nowe prawo ureguluje usuwanie skutków powodzi>>

Ochrona przed suszą

Również ochronę przed suszą ustawodawca powierzył organom administracji rządowej i samorządowej. Przygotowuje się specjalne plany przeciwdziałania skutkom suszy na obszarach dorzeczy oraz plany obejmujące regiony wodne, w których przedstawia się analizę możliwości powiększenia dyspozycyjnych zasobów wodnych, propozycje budowy urządzeń wodnych oraz możliwości w zakresie zmian w korzystaniu z zasobów wodnych.

Plany przeciwdziałania skutkom suszy na obszarach dorzeczy przygotowuje także Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej w uzgodnieniu z Ministrem właściwym do spraw gospodarki wodnej i Ministrem właściwym do spraw rozwoju wsi. Natomiast plany w regionach wodnych są opracowywane przez dyrektorów regionalnych zarządów gospodarki wodnej.

Plany są podawane do publicznej wiadomości, a zainteresowani (w tym jednostki samorządów terytorialnych) mogą w ciągu 6 miesięcy składać odpowiednio do Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej albo dyrektorów regionalnych zarządów gospodarki wodnej uwagi do ustaleń zawartych w tych dokumentach.

Nowe przepisy przewidują, że w sytuacji gdy dochodzi do wprowadzenia stanu klęski żywiołowej, w celu ograniczenia skutków suszy, Dyrektor Regionalnego Zarządu gospodarki wodnej może wydać akt prawa miejscowego, wprowadzający czasowe ograniczenia w korzystaniu z wody.

Paweł Wiśniewski

samorzad.infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZNP: wnioskujemy o objęcie bonami wszystkich nauczycieli. Laptopy dla nauczycieli klas I-III w roku szkolnym 2024/2025. Na jakiem etapie jest sprawa?

Związek Nauczycielstwa Polskiego jest za objęciem bonami na laptopy dla wszystkich nauczycieli klas I – III. Zakończyła się rewizja KPO, dzięki której ok 172 mln zł zostaną przeznaczone na zakup nowych laptopów dla nauczycieli klas I-III.

Zespół Scorpions zagra dziś na Narodowym. Gdzie utrudnienia?

W piątek 26 lipca na Stadionie Narodowym odbędzie się koncert Warsaw Rocks ’24. Wśród gwiazd m.in. zespół Scorpions. Kierowców czekają utrudnienia. 

W Warszawie utrudnienia w związku z Biegiem Powstania Warszawskiego

W sobotę w Warszawie w związku z zawodami w Śródmieściu, na Żoliborzu i Bielanach będzie zmiana organizacji ruchu. Biegacze będą mieli do wyboru dwa dystanse: 5 i 10 km. Do tej pory do udziału w biegu zgłosiło się ponad 10 tys. osób.

Nawet 120 tys. zł na rozwój małego gospodarstwa. Rusza nabór wniosków

Dofinansowanie na rozwój małych gospodarstw. Rusza nabór wniosków, który potrwa od 25 lipca do 22 sierpnia 2024 r. Uzyskane pieniądze rolnik może przeznaczyć m.in. na inwestycje budowlane czy nabycie niezbędnego wyposażenia, maszyn, urządzeń i sprzętów.

REKLAMA

Ferie zimowe 2025 – terminy, województwa [TABELA]

Planujesz ferie zimowe w 2025 roku? Znamy już terminy dla wszystkich 16 województw. Są cztery terminy ferii: 20 stycznia-2 lutego, 27 stycznia – 9 lutego, 3-16 luty i 17 lutego – 2 marca. Zaznacz w swoim kalendarzu już dziś.

Kobieta straciła 175 tys. zł, a chciała tylko sprzedać telewizor

Tym razem ofiarą "na pracownika banku" padła 32-letnie mieszkanka Lubina. Kobieta chciała tylko sprzedać telewizor na znanym portalu, w rezultacie straciła 175 tys. zł. 

To było takie proste? Bloomberg: Polska zagroziła blokadą chińskiego eksportu do UE. Teraz spokojniej na granicy z Białorusią

Prezydent Andrzej Duda podczas niedawnej wizyty w Pekinie zagroził Chinom zablokowaniem kluczowego kolejowego szlaku transportowego do UE, by osłabić kryzys migracyjny na granicy polsko-białoruskiej – napisała 24 lipca 2024 r. agencja Bloomberga. To może być przyczyna spadku nielegalnych przekroczeń tej granicy w ostatnich tygodniach.

Barszcz Sosnowskiego groźny nie tylko po dotknięciu

Barszcz Sosnowskiego (Heracleum sosnowskyi) to jedna z roślin groźnych dla zdrowia. Warto wiedzieć, że nie tylko dotykanie jej jest ryzykowne. Niebezpieczne może być przebywanie w jej otoczeniu. Co zrobić, gdy już dojdzie do oparzenia?

REKLAMA

Rządowi brakuje pieniędzy na służby: Policję, SG, PSP i SOP. Co z programem modernizacyjnym?

Cały czas mamy sytuację niepełnego pokrycia w budżecie wydatków na służby (chodzi o Policję, Straż Graniczną, Państwową Straż Pożarną i Służbę Ochrony Państwa) - poinformował 23 lipca 2024 r. podczas sejmowej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych wiceszef MSWiA Czesław Mroczek. Dodał, że w najbliższym czasie przedstawione zostaną propozycje na kolejne lata.

Przeszło 854 mln zł na Sejm w 2025 r. Podwyżki dla posłów i wszystkich pracowników Kancelarii Sejmu. Wzrosną też ryczałty na biura poselskie

Budżet Kancelarii Sejmu na 2025 r. ma wynieść 854 mln 258 tys. zł - to ponad 80 mln więcej niż w 2024 roku. W dniu 23 lipca 2024 r. sejmowa komisja regulaminowa, spraw poselskich i immunitetowych pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu Kancelarii Sejmu na 2025 rok. Szef Kancelarii Sejmu Jacek Cichocki poinformował, że w 2025 roku nastąpi wzrost wynagrodzeń wszystkich pracowników Kancelarii Sejmu a także posłów.

REKLAMA