REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powódź i susza – w znowelizowanym Prawie wodnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów

REKLAMA

Znowelizowana ustawa Prawo wodne wprowadza szereg nowych i zmienionych definicji. Dodano dwa nowe rozdziały regulujące problem ochrony przed powodzią oraz przed suszą, a także uzupełniono przepisy dotyczące przygotowania wstępnej oceny ryzyka powodziowego, map zagrożenia powodziowego oraz planów zarządzania ryzykiem powodziowym. Kosztami zmian w planach zagospodarowania przestrzennego obarczone zostały gminy i województwa.

Nowe przepisy określają instytucje prawne związane z ochroną przed powodzią. Wyraźnie zaznaczono, że jest to zadanie zarówno organów administracji rządowej, jak i samorządowej. Użytkownicy wód mają współpracować na rzecz ochrony przed powodzią z samorządami. Ochrona ta ma być prowadzona z uwzględnieniem map zagrożenia i ryzyka powodziowego, a także planów zarządzania ryzykiem powodziowym.

REKLAMA

Ocena ryzyka powodziowego

Konieczność dokonywania oceny ryzyka powodziowego wynika z zaleceń dyrektywy unijnej. Wymaga ona długoterminowego procesu planowania, który odbywać się będzie w trzech etapach. Państwa członkowskie zobligowane są do sporządzenia :

1.    Wstępnej oceny ryzyka powodziowego do grudnia 2011 roku,

2.    Map zagrożenia i map ryzyka powodziowego do grudnia 2013 roku,

3.    Planów zarządzania ryzykiem powodziowym do grudnia 2015 roku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do grudnia 2011 roku państwa członkowskie dokonują wstępnej oceny ryzyka powodziowego w obszarach dorzeczy oraz związanych z nimi obszarach wybrzeża. Na tej podstawie określone zostaną obszary, na których stwierdza się istnienie dużego ryzyka powodziowego lub gdzie jego wystąpienie jest prawdopodobne.

Czytaj także: Nowa procedura realizacji inwestycji przeciwpowodziowych>>

Wstępna ocena  ryzyka powodziowego musi zawierać :

- mapy obszaru dorzecza w odpowiedniej skali, zawierające granice dorzeczy, zlewni i obszarów wybrzeża, ukazujące topografię i zagospodarowanie przestrzenne,

REKLAMA

- opis powodzi, które wystąpiły w przeszłości i miały znaczące negatywne skutki oraz powodzi o mniejszej skali jeżeli prawdopodobieństwo wystąpienia podobnych zjawisk w przyszłości jest nadal duże, a ich przewidywane negatywne skutki mogą być znaczące,

- ocenę potencjalnych, negatywnych konsekwencji przyszłych powodzi dla zdrowia ludzkiego, środowiska, dziedzictwa kulturowego oraz działalności gospodarczej, z jak największym uwzględnieniem kwestii, takich jak topografia, położenie cieków wodnych, skuteczność istniejącej, wybudowanej przez człowieka infrastruktury przeciwpowodziowej, położenie obszarów zamieszkałych, obszarów działalności gospodarczej oraz prognozę długofalowego rozwoju wydarzeń, w tym wpływu zmian klimatu na występowanie powodzi.

Wstępną ocenę ryzyka powodziowego przeprowadza się w oparciu o dostępne lub łatwe do uzyskania informacje. Natomiast do grudnia 2013 roku, państwa członkowskie sporządzają mapy zagrożenia powodziowego i mapy ryzyka powodziowego, dla obszarów, na których stwierdza się istotnie dużego ryzyka powodziowego, wyznaczonych na podstawie oceny ryzyka powodziowego.

Polecamy: Nowe Prawo wodne z uzasadnieniem rządowym (książka)

REKLAMA

Do grudnia 2015 roku na podstawie tych map sporządzone zostaną plany zarządzania ryzykiem powodziowym. Plany te, skoordynowane na poziomie obszaru dorzeczy, muszą obejmować wszystkie aspekty zarządzania ryzykiem powodziowym, w szczególności działania ukierunkowane na zapobieganie, ochronę i właściwe przygotowanie, w tym prognozowanie powodzi i systemy wczesnego ostrzegania, z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych obszarów dorzecza.

Zgodnie z wymogami unijnymi, dla obszarów, gdzie występuje lub może wystąpić istotne ryzyko powodzi, ustalone zostaną odpowiednie cele zarządzania ryzykiem powodziowym, kładąc nacisk na ograniczenie potencjalnych, negatywnych konsekwencji powodzi przy wykorzystaniu w możliwych przypadkach nietechnicznych środków ochrony przeciwpowodziowej. W dłuższej perspektywie czasowej zakłada się, iż ocena ryzyka powodziowego będzie modyfikowana i dostosowywana do zmieniających się warunków w obszarach dorzeczy, również tych związanych ze zmianą klimatu, czy częstotliwością występowania powodzi. Przeglądy i aktualizacje dokumentów planistycznych mają następować w cyklu 6-letnim.

Wstępną ocenę ryzyka powodziowego przygotowuje Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej. Projekt takiego dokumentu zostaje przedstawiony właściwym marszałkom województw do zaopiniowania. Mają oni 45 dni od jego otrzymania na przedstawienie swojej opinii co do wstępnej oceny ryzyka powodziowego.

Brak odpowiedzi w wyznaczonym czasie ma być uznawany za zgodę na projekt w takim kształcie, jak został przedstawiony. Marszałkowie zostają poinformowani o sposobie rozpatrzenia ich opinii w ciągu 45 dni od daty ich otrzymania przez Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej.

Mapy zagrożenia oraz ryzyka powodziowego także sporządza Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej i przekazuje je dyrektorom regionalnym zarządów gospodarki wodnej. Oni następnie przekazują powyższe mapy marszałkom, starostom oraz wójtom, (burmistrzom, prezydentom miast).

Ustawodawca przewidział, że od dnia przekazania map zagrożenia i ryzyka powodziowego jednostkom administracji samorządu terytorialnego wszystkie decyzje o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, a także decyzje o warunkach zabudowy na obszarach wskazanych na mapach zagrożenia powodziowego, muszą uwzględniać potencjalne zagrożenie przewidziane na tych obszarach. Muszą one być także uwzględnione w planie zagospodarowania przestrzennego, w których zmiany powinny zostać wprowadzone w ciągu 18 miesięcy od dnia przekazania map. Koszty wprowadzenia zmian w poszczególnych planach i decyzjach mają być ponoszone przez gminy i województwa.

Czytaj także: Nowe prawo ureguluje usuwanie skutków powodzi>>

Ochrona przed suszą

Również ochronę przed suszą ustawodawca powierzył organom administracji rządowej i samorządowej. Przygotowuje się specjalne plany przeciwdziałania skutkom suszy na obszarach dorzeczy oraz plany obejmujące regiony wodne, w których przedstawia się analizę możliwości powiększenia dyspozycyjnych zasobów wodnych, propozycje budowy urządzeń wodnych oraz możliwości w zakresie zmian w korzystaniu z zasobów wodnych.

Plany przeciwdziałania skutkom suszy na obszarach dorzeczy przygotowuje także Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej w uzgodnieniu z Ministrem właściwym do spraw gospodarki wodnej i Ministrem właściwym do spraw rozwoju wsi. Natomiast plany w regionach wodnych są opracowywane przez dyrektorów regionalnych zarządów gospodarki wodnej.

Plany są podawane do publicznej wiadomości, a zainteresowani (w tym jednostki samorządów terytorialnych) mogą w ciągu 6 miesięcy składać odpowiednio do Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej albo dyrektorów regionalnych zarządów gospodarki wodnej uwagi do ustaleń zawartych w tych dokumentach.

Nowe przepisy przewidują, że w sytuacji gdy dochodzi do wprowadzenia stanu klęski żywiołowej, w celu ograniczenia skutków suszy, Dyrektor Regionalnego Zarządu gospodarki wodnej może wydać akt prawa miejscowego, wprowadzający czasowe ograniczenia w korzystaniu z wody.

Paweł Wiśniewski

samorzad.infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Czy Polska wprowadzi kontrole?

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Czy Polska wprowadzi kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów?

Premier D. Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

REKLAMA

Nowe standardy żywienia w szpitalach 2025: Ministerstwo Zdrowia wprowadza obowiązkowe diety dla pacjentów [PROJEKT]

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło projekt rozporządzenia, które ma ujednolicić standardy żywienia pacjentów w szpitalach. Zmiany mają zagwarantować zdrowe, zbilansowane i dostosowane do stanu zdrowia posiłki, a także zwiększyć transparentność i jakość usług cateringowych w placówkach medycznych.

Pogoda. Gwałtowne burze w dziewięciu województwach. Ostrzeżenia RCB

Na terenie dziewięciu województw można spodziewać się gwałtownych burz. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa już wysłało alerty.

REKLAMA