Będzie można jeździć taksówką bez egzaminu z topografii od 1 stycznia 2020 r.
REKLAMA
REKLAMA
Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (dalej: u.t.d.) egzamin z topografii oraz znajomości prawa miejscowego może być wymagany w miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców.
REKLAMA
Zasady obowiązujące do 1 stycznia 2020 r.
REKLAMA
Jak wynika z art. 6 ust. 3a u.t.d., rada gminy liczącej powyżej 100 tys. mieszkańców może wprowadzić, w drodze uchwały, obowiązek ukończenia szkolenia zakończonego egzaminem przed komisją egzaminacyjną, potwierdzającym znajomość topografii miejscowości oraz przepisów prawa miejscowego przez przedsiębiorcę osobiście wykonującego przewozy lub kierowcę przez niego zatrudnionego.
Taki egzamin oraz poprzedzający go kurs przygotowawczy jest odpłatny (art. 6 ust. 3b u.t.d.). Wysokość opłat ustala uchwała rady gminy. Jednocześnie ustawodawca zastrzegł, że opłaty te nie mogą przekroczyć 20% kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w roku poprzedzającym przeprowadzenie szkolenia i egzaminu, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie przepisów ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1270 i 2245).
Zobacz: Pracownicy
Uchwała rady gminy w sprawie szkolenia i egzaminu ze znajomości topografii oraz przepisów prawa miejscowego powinna określać m.in.:
-
częstotliwość egzaminów,
-
program szkolenia,
-
sposób powoływania komisji egzaminacyjnej,
-
sposób egzaminowania oraz zakres wiedzy wymagany na egzaminie,
-
wzór zaświadczenia o ukończeniu szkolenia.
REKLAMA
Ponieważ przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w 2018 roku wynosiło 4585,03 zł, to maksymalna opłata za szkolenie i egzamin ze znajomości przepisów prawa miejscowego oraz topografii miasta nie może w roku bieżącym przekraczać 917 zł.
Jednocześnie, jak wynika z rozstrzygnięć nadzorczych wojewodów, ustawodawca nie przewidział upoważnienia dla organu stanowiącego JST do określenia katalogu osób, które nie są zobowiązane do ukończenia szkolenia i zdania przed komisją egzaminacyjną egzaminu potwierdzającego znajomość topografii miasta oraz przepisów prawa miejscowego w zakresie przewozu osób taksówką, przez przedsiębiorcę osobiście wykonującego przewozy osób taksówką lub kierowcę przez niego zatrudnionego (por. rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z 20 lutego 2015 r., zn. NPII.4131.1.57.2015).
Od 1 stycznia 2020 r. egzamin zostaje zniesiony
Jak wynika z uchwalonej 16 maja 2019 r. nowelizacji ustawy o transporcie drogowym, egzamin ze znajomości topografii miasta oraz przepisów prawa miejscowego zostaje zniesiony od 1 stycznia 2020 r. Jak czytamy w uzasadnieniu projektu tej ustawy zmiana ta ma na celu ułatwienie dostępu do zawodu taksówkarza. Nadal jednak wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób samochodem osobowym oraz pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej siedmiu i nie więcej niż dziewięciu osób łącznie z kierowcą będzie wymagało uzyskania licencji. ©℗
Podstawy prawne
-
art. 6 ust. 3a-3c ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 58; ost. zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 730)
-
art. 1 pkt 5 ustawy z 16 maja 2019 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym (Dz.U. z 2019 r. poz. ...............)
Zygmunt Bołtowicz
wieloletni pracownik administracji, prawnik, ekspert w dziedzinie finansów publicznych oraz gospodarki komunalne
REKLAMA
REKLAMA