REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędy w teście należy sprawdzić przed podjęciem decyzji

Michał Folcholc

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku wątpliwości co do prawidłowości pytań egzaminacyjnych ułożonych dla kandydatów na aplikantów radcowskich w 2005 roku Rada Okręgowej Izby Radców Prawnych, przed podjęciem uchwały w przedmiocie wpisu danej osoby na listę, powinna przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i zwrócić się do komisji konkursowej o zajęcia stanowiska w tej sprawie.
W przypadku wątpliwości co do prawidłowości pytań egzaminacyjnych ułożonych dla kandydatów na aplikantów radcowskich w 2005 roku Rada Okręgowej Izby Radców Prawnych, przed podjęciem uchwały w przedmiocie wpisu danej osoby na listę, powinna przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i zwrócić się do komisji konkursowej o zajęcia stanowiska w tej sprawie.

 

REKLAMA

REKLAMA

Wyrok NSA z 12 czerwca 2007 r.

SYGN. AKT GSK 42/07

STAN FAKTYCZNY

REKLAMA

W grudniu 2005 r. komisja konkursowa powołana przez ROIRP po przeprowadzenia egzaminu konkursowego dla kandydatów na aplikantów radcowskich podjęła uchwałę o uzyskaniu przez jedną z kandydatek negatywnego wyniku egzaminu konkursowego na aplikację radcowską (164 punkty). Następnie w styczniu 2006 r. OIRP poinformowała, iż podjęła uchwałę w której postanowiła, że wynik egzaminu powinien ulec zmianie, poprzez sprostowanie z uwzględnieniem komunikatu zespołu do spraw przygotowania pytań na aplikację radcowską weryfikującego dziesięć odpowiedzi, wydanego w oparciu o uchwałę Krajowej Rady Radców Prawnych z 17 grudnia 2005 r. oraz w oparciu o apel ministra sprawiedliwości z 22 grudnia 2005 r. Po dokonaniu weryfikacji wyników egzaminu ROIRP uznała, że kandydatka uzyskała 171 punktów, co oznacza, iż nie uzyskała wymaganego ustawowo progu 190 punktów umożliwiającego dokonanie wpisu na listę aplikantów radcowskich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W odwołaniu od powyższej uchwały skarżąca zarzuciła, iż w przygotowanym na egzamin konkursowy teście z wyboru było wiele pomyłek, a tylko część z nich została uwzględniona przez zespół do przygotowania pytań na aplikację radcowską. Prezydium Krajowej Rady Radców Prawnych uchwałą z marca 2006 r. utrzymało w mocy, nie znajdując podstaw do jej zmiany.

Po rozpoznaniu skargi kandydatki WSA w Warszawie stwierdził, iż zaskarżona uchwała nie narusza prawa.

Orzeczenie to zostało uchylone przez NSA, sprawa zaś przekazana WSA w Warszawie do ponownego rozpoznania.

UZASADNIENIE

NSA zauważył, że ustawa z 30 czerwca 2005 r. o zmianie ustawy Prawo o adwokaturze i niektórych innych ustaw, uregulowała m.in. sposób przeprowadzenia egzaminu na aplikację radcowską. Stosownie do art. 7 ust. 4 tej ustawy KRRP powołuje zespół do przygotowania pytań konkursowych dla kandydatów na aplikantów radcowskich, a w myśl art. 7 ust. 2 tej ustawy rada OIRP, powołuje komisję konkursową do przeprowadzenia egzaminu konkursowego dla kandydatów na aplikantów, radcowskich. Równocześnie przepis art. 7 ust. 27 omawianej ustawy wskazuje, że w 2005 roku do przeprowadzenia egzaminu konkursowego na aplikację radcowską stosowało się odpowiednio przepisy art. 331 ust. 3, art. 337, art. 339 i art. 3310 ust. 1 ustawy o radcach prawnych. W myśl przepisu art. 339, ust. 2 test sprawdza komisja w składzie, który przeprowadza egzamin konkursowy. Przepis art. 3310 ust. 1 omawianej ustawy stanowi, że po przeprowadzeniu egzaminu konkursowego komisja ustala wynik kandydata w drodze uchwały i ogłasza wyniki egzaminu konkursowego. Zdaniem NSA skoro egzamin konkursowy polega na sprawdzeniu wiedzy kandydata na aplikanta radcowskiego, to wskazane organy są powołane do opracowania testu, który ma tę wiedzę sprawdzić (zespół) i następnie oceny merytorycznej kandydata (komisja konkursowa). Działania tych organów mają zatem na celu ustalenie, czy kandydat na aplikację spełnia kryteria, od których ustawa uzależnia dokonanie wpisu na listę aplikantów radcowskich.

ROIRP z kolei odgrywa inną rolę. Organ ten orzeka o wpisie na listę aplikantów radcowskich, co następuje po przeprowadzeniu egzaminu konkursowego, przy czym tylko uzyskanie przez kandydata pozytywnej oceny z egzaminu konkursowego uprawnia go do złożenia wniosku o wpis na listę aplikantów radcowskich.

Ustawodawca nie przewidział sytuacji wadliwie opracowanego testu i nie zawarł procedur usuwania takich wadliwości. O ile jednak NSA podzielił pogląd WSA w Warszawie, iż okręgowe izby radców prawnych nie miały ustawowych uprawnień do samodzielnej weryfikacji wyników egzaminu ustalonych przez komisje konkursowe, o tyle stwierdził, że w takiej sytuacji ROIRP - przed podjęciem uchwały w przedmiocie wpisu skarżącej na listę aplikantów radcowskich - powinna przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i zwrócić się do komisji konkursowej o zajęcia stanowiska oraz o podjęcie stosownej uchwały w przedmiocie weryfikacji wyników egzaminu uzyskanych przez skarżącą.

Michał Folcholc

OPINIA

MICHAŁ FOLCHOLC

asystent sędziego NSA

Omawiana sprawa, mimo że dotyczy zasad naboru na aplikację radcowską, która miała miejsce w 2005 roku, posiada - jak się wydaje - szerszy wymiar. Jedną z zasad określonych w art. 7 Konstytucji RP jest bowiem zasada działania organów administracji publicznej wyłącznie w granicach i na podstawie prawa. Jest to związane z założeniem, iż ustawodawca wyraźnie wskazuje granice właściwości i zadań organów. W 2005 roku regulacje dotyczące egzaminów na aplikację radcowską nie wskazywały, kto, na czyj wniosek i w jakiej formie prawnej poprawia błędnie opracowany test. Tym niemniej trudno byłoby zaakceptować sytuację, w której wadliwość testu - wobec braku stosownych procedur - byłaby nieusuwalna. Dlatego NSA przyjął tutaj taką wykładnię przepisów, która nie stała w sprzeczności z celem i sensem dokonanej nowelizacji, to jest centralizacją i zwiększeniem obiektywizmu, ale jednocześnie uwzględniała fundamentalną zasadę zaufania obywatela do organów państwa i nieponoszenia przez niego negatywnych konsekwencji stanowionych przez państwo norm, niezawierających odpowiednich mechanizmów ochronnych.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

REKLAMA

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA