Kategorie

Błędy w teście należy sprawdzić przed podjęciem decyzji

Michał Folcholc
W przypadku wątpliwości co do prawidłowości pytań egzaminacyjnych ułożonych dla kandydatów na aplikantów radcowskich w 2005 roku Rada Okręgowej Izby Radców Prawnych, przed podjęciem uchwały w przedmiocie wpisu danej osoby na listę, powinna przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i zwrócić się do komisji konkursowej o zajęcia stanowiska w tej sprawie.
W przypadku wątpliwości co do prawidłowości pytań egzaminacyjnych ułożonych dla kandydatów na aplikantów radcowskich w 2005 roku Rada Okręgowej Izby Radców Prawnych, przed podjęciem uchwały w przedmiocie wpisu danej osoby na listę, powinna przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i zwrócić się do komisji konkursowej o zajęcia stanowiska w tej sprawie.

 

Wyrok NSA z 12 czerwca 2007 r.

SYGN. AKT GSK 42/07

STAN FAKTYCZNY

W grudniu 2005 r. komisja konkursowa powołana przez ROIRP po przeprowadzenia egzaminu konkursowego dla kandydatów na aplikantów radcowskich podjęła uchwałę o uzyskaniu przez jedną z kandydatek negatywnego wyniku egzaminu konkursowego na aplikację radcowską (164 punkty). Następnie w styczniu 2006 r. OIRP poinformowała, iż podjęła uchwałę w której postanowiła, że wynik egzaminu powinien ulec zmianie, poprzez sprostowanie z uwzględnieniem komunikatu zespołu do spraw przygotowania pytań na aplikację radcowską weryfikującego dziesięć odpowiedzi, wydanego w oparciu o uchwałę Krajowej Rady Radców Prawnych z 17 grudnia 2005 r. oraz w oparciu o apel ministra sprawiedliwości z 22 grudnia 2005 r. Po dokonaniu weryfikacji wyników egzaminu ROIRP uznała, że kandydatka uzyskała 171 punktów, co oznacza, iż nie uzyskała wymaganego ustawowo progu 190 punktów umożliwiającego dokonanie wpisu na listę aplikantów radcowskich.

W odwołaniu od powyższej uchwały skarżąca zarzuciła, iż w przygotowanym na egzamin konkursowy teście z wyboru było wiele pomyłek, a tylko część z nich została uwzględniona przez zespół do przygotowania pytań na aplikację radcowską. Prezydium Krajowej Rady Radców Prawnych uchwałą z marca 2006 r. utrzymało w mocy, nie znajdując podstaw do jej zmiany.

Po rozpoznaniu skargi kandydatki WSA w Warszawie stwierdził, iż zaskarżona uchwała nie narusza prawa.

Orzeczenie to zostało uchylone przez NSA, sprawa zaś przekazana WSA w Warszawie do ponownego rozpoznania.

UZASADNIENIE

NSA zauważył, że ustawa z 30 czerwca 2005 r. o zmianie ustawy Prawo o adwokaturze i niektórych innych ustaw, uregulowała m.in. sposób przeprowadzenia egzaminu na aplikację radcowską. Stosownie do art. 7 ust. 4 tej ustawy KRRP powołuje zespół do przygotowania pytań konkursowych dla kandydatów na aplikantów radcowskich, a w myśl art. 7 ust. 2 tej ustawy rada OIRP, powołuje komisję konkursową do przeprowadzenia egzaminu konkursowego dla kandydatów na aplikantów, radcowskich. Równocześnie przepis art. 7 ust. 27 omawianej ustawy wskazuje, że w 2005 roku do przeprowadzenia egzaminu konkursowego na aplikację radcowską stosowało się odpowiednio przepisy art. 331 ust. 3, art. 337, art. 339 i art. 3310 ust. 1 ustawy o radcach prawnych. W myśl przepisu art. 339, ust. 2 test sprawdza komisja w składzie, który przeprowadza egzamin konkursowy. Przepis art. 3310 ust. 1 omawianej ustawy stanowi, że po przeprowadzeniu egzaminu konkursowego komisja ustala wynik kandydata w drodze uchwały i ogłasza wyniki egzaminu konkursowego. Zdaniem NSA skoro egzamin konkursowy polega na sprawdzeniu wiedzy kandydata na aplikanta radcowskiego, to wskazane organy są powołane do opracowania testu, który ma tę wiedzę sprawdzić (zespół) i następnie oceny merytorycznej kandydata (komisja konkursowa). Działania tych organów mają zatem na celu ustalenie, czy kandydat na aplikację spełnia kryteria, od których ustawa uzależnia dokonanie wpisu na listę aplikantów radcowskich.

ROIRP z kolei odgrywa inną rolę. Organ ten orzeka o wpisie na listę aplikantów radcowskich, co następuje po przeprowadzeniu egzaminu konkursowego, przy czym tylko uzyskanie przez kandydata pozytywnej oceny z egzaminu konkursowego uprawnia go do złożenia wniosku o wpis na listę aplikantów radcowskich.

Ustawodawca nie przewidział sytuacji wadliwie opracowanego testu i nie zawarł procedur usuwania takich wadliwości. O ile jednak NSA podzielił pogląd WSA w Warszawie, iż okręgowe izby radców prawnych nie miały ustawowych uprawnień do samodzielnej weryfikacji wyników egzaminu ustalonych przez komisje konkursowe, o tyle stwierdził, że w takiej sytuacji ROIRP - przed podjęciem uchwały w przedmiocie wpisu skarżącej na listę aplikantów radcowskich - powinna przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i zwrócić się do komisji konkursowej o zajęcia stanowiska oraz o podjęcie stosownej uchwały w przedmiocie weryfikacji wyników egzaminu uzyskanych przez skarżącą.

Michał Folcholc

OPINIA

MICHAŁ FOLCHOLC

asystent sędziego NSA

Omawiana sprawa, mimo że dotyczy zasad naboru na aplikację radcowską, która miała miejsce w 2005 roku, posiada - jak się wydaje - szerszy wymiar. Jedną z zasad określonych w art. 7 Konstytucji RP jest bowiem zasada działania organów administracji publicznej wyłącznie w granicach i na podstawie prawa. Jest to związane z założeniem, iż ustawodawca wyraźnie wskazuje granice właściwości i zadań organów. W 2005 roku regulacje dotyczące egzaminów na aplikację radcowską nie wskazywały, kto, na czyj wniosek i w jakiej formie prawnej poprawia błędnie opracowany test. Tym niemniej trudno byłoby zaakceptować sytuację, w której wadliwość testu - wobec braku stosownych procedur - byłaby nieusuwalna. Dlatego NSA przyjął tutaj taką wykładnię przepisów, która nie stała w sprzeczności z celem i sensem dokonanej nowelizacji, to jest centralizacją i zwiększeniem obiektywizmu, ale jednocześnie uwzględniała fundamentalną zasadę zaufania obywatela do organów państwa i nieponoszenia przez niego negatywnych konsekwencji stanowionych przez państwo norm, niezawierających odpowiednich mechanizmów ochronnych.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    1 sty 2000
    18 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Program Poznaj Polskę - do kiedy nabór wniosków?

    Program Poznaj Polskę - do kiedy nabór wniosków na dofinansowanie do wycieczek szkolnych? Program cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem, są dodatkowe środki.

    Protest medyków 2021 [PODCAST]

    Protest medyków - jakie są postulaty protestujących? Jak wygląda obecnie praca w służbie zdrowia? Na te pytania, w rozmowie z Martą Zdanowską (Infor.pl) odpowiada ratownik medyczny, Jan Świtała. Zapraszamy do wysłuchania najnowszego podcastu "DGPtalk: Z pierwszej strony".

    Laboratoria Przyszłości - miliard na wyposażenie dla szkół

    Laboratoria Przyszłości - rusza największa rządowa inwestycja w nowoczesną edukację. Na co będzie można uzyskać wsparcie z programu?

    Whistleblowing – stan gotowości sektora publicznego

    Whistleblowing. Zostały trzy miesiące dni do wdrożenia systemów dla sygnalistów przez podmioty prawne w sektorze publicznym, a więc i jednostek samorządu terytorialnego oraz podmioty w sektorze prywatnym. Do dnia dzisiejszego, pomimo upływu blisko 22 miesięcy od dnia publikacji Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii, nie pojawił się nawet projekt ustawy implementującego ww. Dyrektywę do polskiego porządku prawnego.

    Brakuje nauczycieli - czy prawo do nauki jest zagrożone?

    Prawo do nauki może być zagrożone przez brak nauczycieli.

    Do kiedy wniosek o 300+?

    Wniosek o 300+ wciąż można złożyć. Do kiedy ZUS przyjmuje wnioski o "Dobry start" w 2021 r.?

    "Dla lasu, dla ludzi" - kampania społeczna Lasów Państwowych

    Lasy Państwowe przygotowały kampanię społeczną "Dla lasu, dla ludzi". Jakie są cele kampanii?

    Zaświadczenie o kontynuowaniu nauki do ZUS - ważny termin

    Zaświadczenie o kontynuowaniu nauki do ZUS to ważny dokument dla uczniów i studentów pobierających rentę rodzinną. Do kiedy należy go złożyć?

    Środki dla samorządów na działania edukacyjne

    Samorządy do 17 września 2021 r. mają otrzymać środki z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na działania edukacyjne.

    Whistleblowing – czemu sygnaliści nie zgłaszają naruszeń?

    Whistleblowing. Kluczowym testem dla systemów będzie to czy wpłyną zgłoszenia od sygnalistów i jak na nie zareagujemy. Ilu pracowników jest gotowych zgłosić nadużycie w pracy? Dlaczego pracownicy nie powiadamiają swoich pracodawców o nadużyciach w pracy?

    Stan wyjątkowy w Polsce 2021 - czy jest zgodny z prawem? [PODCAST]

    2 września 2021 na części terytorium Polski wprowadzono stan wyjątkowy. Jest to odpowiedź polskich władz na, trwający od kilku tygodni, kryzys uchodźczy na granicy z Białorusią. Co to właściwie oznacza dla obywateli? Czy działania rządu są zgodne z prawem? Te kwestie w rozmowie z Martą Zdanowską (Infor.pl) wyjaśnia mec. Katarzyna Gajowniczek-Pruszyńska. Zapraszamy do wysłuchania najnowszego podcastu "DGPtalk: Z pierwszej strony".

    Podział uczniów na zaszczepionych i niezaszczepionych - czy jest dozwolony?

    Podział uczniów na zaszczepionych i niezaszczepionych - czy jest dozwolony? Oto odpowiedź Ministra Edukacji i Nauki Przemysława Czarnka.

    Całodobowa infolinia dla dzieci, młodzieży i rodziców

    Całodobowa infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i już działa pod numerem telefonu 800 800 605. Można na niej uzyskać profesjonalną pomoc doświadczonych psychologów, pedagogów oraz prawników. Połączenia są bezpłatne.

    Wcześniejsze emerytury dla nauczycieli?

    Wcześniejsze emerytury dla nauczycieli? Nauczyciel, który nie będzie chciał pracować przy wyższym pensum, będzie mógł odejść na wcześniejszą emeryturę na obowiązujących wcześniej zasadach – dowiedział się DGP.

    Podwyżki dla nauczycieli i wyższe pensum w 2022 r.?

    Podwyżki dla nauczycieli i wyższe pensum w 2022 roku? Ministerstwo Edukacji i Nauki przygotowuje kolejne propozycje dotyczące reformy systemu wynagradzania nauczycieli.

    Stan wyjątkowy a stan wojenny

    Stan wyjątkowy a stan wojenny - czym się różnią, kiedy można je wprowadzić? Jakie stany nadzwyczajne przewiduje Konstytucja?

    Stan wyjątkowy - kogo nie obowiązują ograniczenia?

    Stan wyjątkowy - kogo nie obowiązują ograniczenia? Co z weselami, pogrzebami, chrzcinami? Czy w stanie wyjątkowym mogą się odbyć wybory?

    Stypendium szkolne w 2021 r.

    Stypendium szkolne na rok szkolny 2021/2022 to jedna z dostępnych form pomocy materialnej dla uczniów. Kto i kiedy może uzyskać stypendium?

    Reforma wynagrodzeń nauczycieli 2022

    Reforma wynagrodzeń nauczycieli 2022 - minister Czarnek zapowiada podwyżki wiążące się z reformą edukacji. Ile ma wynieść pensum?

    Czy będą podwyżki dla nauczycieli w 2022 r.?

    Ile zarabiają nauczyciele? Czy projekt ustawy budżetowej na 2022 rok przewiduje podwyżki dla nauczycieli? Przedstawiamy stanowisko ZNP.

    Stan wyjątkowy w Polsce - wątpliwości RPO

    Stan wyjątkowy. RPO ma wątpliwości ws. ograniczeń pracy dziennikarzy oraz dostępu do informacji publicznej.

    Stan wyjątkowy - Sejm zdecydował

    Stan wyjątkowy - Sejm nie uchylił rozporządzenia Prezydenta. Stanem wyjątkowym są objęte 183 miejscowości na Podlasiu i Lubelszczyźnie, znajdujące się przy granicy z Białorusią.

    „Hazard? Nie daj się wciągnąć!” – akcja edukacyjna KAS

    Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wznawia ogólnopolską akcję edukacyjną, której celem jest podniesienie świadomości o zagrożeniach związanych z uzależnieniem od hazardu i uczestnictwem w nielegalnych grach hazardowych. W poprzednich edycjach akcji zorganizowano  ponad 1,6 tys. spotkań w szkołach. Wzięło w nich udział prawie 110 tys. osób. Akcja odbywa się pod honorowym patronatem Ministra Edukacji i Nauki.

    Stan wyjątkowy - kary za łamanie zakazów

    Stan wyjątkowy - jakie kary grożą za łamanie zakazów i przebywanie na terenach przygranicznych na Podlasiu i w województwie lubelskim?

    Miasta a zmiany klimatu - projekt ustawy

    Projekt ustawy, która ma zwiększyć odporność miast na zamiany klimatu i poprawić jakość życia mieszkańców, opublikowano na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Co zawiera?