REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędy w teście należy sprawdzić przed podjęciem decyzji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Folcholc

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku wątpliwości co do prawidłowości pytań egzaminacyjnych ułożonych dla kandydatów na aplikantów radcowskich w 2005 roku Rada Okręgowej Izby Radców Prawnych, przed podjęciem uchwały w przedmiocie wpisu danej osoby na listę, powinna przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i zwrócić się do komisji konkursowej o zajęcia stanowiska w tej sprawie.
W przypadku wątpliwości co do prawidłowości pytań egzaminacyjnych ułożonych dla kandydatów na aplikantów radcowskich w 2005 roku Rada Okręgowej Izby Radców Prawnych, przed podjęciem uchwały w przedmiocie wpisu danej osoby na listę, powinna przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i zwrócić się do komisji konkursowej o zajęcia stanowiska w tej sprawie.

 

REKLAMA

Wyrok NSA z 12 czerwca 2007 r.

SYGN. AKT GSK 42/07

STAN FAKTYCZNY

REKLAMA

W grudniu 2005 r. komisja konkursowa powołana przez ROIRP po przeprowadzenia egzaminu konkursowego dla kandydatów na aplikantów radcowskich podjęła uchwałę o uzyskaniu przez jedną z kandydatek negatywnego wyniku egzaminu konkursowego na aplikację radcowską (164 punkty). Następnie w styczniu 2006 r. OIRP poinformowała, iż podjęła uchwałę w której postanowiła, że wynik egzaminu powinien ulec zmianie, poprzez sprostowanie z uwzględnieniem komunikatu zespołu do spraw przygotowania pytań na aplikację radcowską weryfikującego dziesięć odpowiedzi, wydanego w oparciu o uchwałę Krajowej Rady Radców Prawnych z 17 grudnia 2005 r. oraz w oparciu o apel ministra sprawiedliwości z 22 grudnia 2005 r. Po dokonaniu weryfikacji wyników egzaminu ROIRP uznała, że kandydatka uzyskała 171 punktów, co oznacza, iż nie uzyskała wymaganego ustawowo progu 190 punktów umożliwiającego dokonanie wpisu na listę aplikantów radcowskich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W odwołaniu od powyższej uchwały skarżąca zarzuciła, iż w przygotowanym na egzamin konkursowy teście z wyboru było wiele pomyłek, a tylko część z nich została uwzględniona przez zespół do przygotowania pytań na aplikację radcowską. Prezydium Krajowej Rady Radców Prawnych uchwałą z marca 2006 r. utrzymało w mocy, nie znajdując podstaw do jej zmiany.

Po rozpoznaniu skargi kandydatki WSA w Warszawie stwierdził, iż zaskarżona uchwała nie narusza prawa.

Orzeczenie to zostało uchylone przez NSA, sprawa zaś przekazana WSA w Warszawie do ponownego rozpoznania.

UZASADNIENIE

REKLAMA

NSA zauważył, że ustawa z 30 czerwca 2005 r. o zmianie ustawy Prawo o adwokaturze i niektórych innych ustaw, uregulowała m.in. sposób przeprowadzenia egzaminu na aplikację radcowską. Stosownie do art. 7 ust. 4 tej ustawy KRRP powołuje zespół do przygotowania pytań konkursowych dla kandydatów na aplikantów radcowskich, a w myśl art. 7 ust. 2 tej ustawy rada OIRP, powołuje komisję konkursową do przeprowadzenia egzaminu konkursowego dla kandydatów na aplikantów, radcowskich. Równocześnie przepis art. 7 ust. 27 omawianej ustawy wskazuje, że w 2005 roku do przeprowadzenia egzaminu konkursowego na aplikację radcowską stosowało się odpowiednio przepisy art. 331 ust. 3, art. 337, art. 339 i art. 3310 ust. 1 ustawy o radcach prawnych. W myśl przepisu art. 339, ust. 2 test sprawdza komisja w składzie, który przeprowadza egzamin konkursowy. Przepis art. 3310 ust. 1 omawianej ustawy stanowi, że po przeprowadzeniu egzaminu konkursowego komisja ustala wynik kandydata w drodze uchwały i ogłasza wyniki egzaminu konkursowego. Zdaniem NSA skoro egzamin konkursowy polega na sprawdzeniu wiedzy kandydata na aplikanta radcowskiego, to wskazane organy są powołane do opracowania testu, który ma tę wiedzę sprawdzić (zespół) i następnie oceny merytorycznej kandydata (komisja konkursowa). Działania tych organów mają zatem na celu ustalenie, czy kandydat na aplikację spełnia kryteria, od których ustawa uzależnia dokonanie wpisu na listę aplikantów radcowskich.

ROIRP z kolei odgrywa inną rolę. Organ ten orzeka o wpisie na listę aplikantów radcowskich, co następuje po przeprowadzeniu egzaminu konkursowego, przy czym tylko uzyskanie przez kandydata pozytywnej oceny z egzaminu konkursowego uprawnia go do złożenia wniosku o wpis na listę aplikantów radcowskich.

Ustawodawca nie przewidział sytuacji wadliwie opracowanego testu i nie zawarł procedur usuwania takich wadliwości. O ile jednak NSA podzielił pogląd WSA w Warszawie, iż okręgowe izby radców prawnych nie miały ustawowych uprawnień do samodzielnej weryfikacji wyników egzaminu ustalonych przez komisje konkursowe, o tyle stwierdził, że w takiej sytuacji ROIRP - przed podjęciem uchwały w przedmiocie wpisu skarżącej na listę aplikantów radcowskich - powinna przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i zwrócić się do komisji konkursowej o zajęcia stanowiska oraz o podjęcie stosownej uchwały w przedmiocie weryfikacji wyników egzaminu uzyskanych przez skarżącą.

Michał Folcholc

OPINIA

MICHAŁ FOLCHOLC

asystent sędziego NSA

Omawiana sprawa, mimo że dotyczy zasad naboru na aplikację radcowską, która miała miejsce w 2005 roku, posiada - jak się wydaje - szerszy wymiar. Jedną z zasad określonych w art. 7 Konstytucji RP jest bowiem zasada działania organów administracji publicznej wyłącznie w granicach i na podstawie prawa. Jest to związane z założeniem, iż ustawodawca wyraźnie wskazuje granice właściwości i zadań organów. W 2005 roku regulacje dotyczące egzaminów na aplikację radcowską nie wskazywały, kto, na czyj wniosek i w jakiej formie prawnej poprawia błędnie opracowany test. Tym niemniej trudno byłoby zaakceptować sytuację, w której wadliwość testu - wobec braku stosownych procedur - byłaby nieusuwalna. Dlatego NSA przyjął tutaj taką wykładnię przepisów, która nie stała w sprzeczności z celem i sensem dokonanej nowelizacji, to jest centralizacją i zwiększeniem obiektywizmu, ale jednocześnie uwzględniała fundamentalną zasadę zaufania obywatela do organów państwa i nieponoszenia przez niego negatywnych konsekwencji stanowionych przez państwo norm, niezawierających odpowiednich mechanizmów ochronnych.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

REKLAMA

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

REKLAMA