REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak powinna być skonstruowana skarga kasacyjna

AT

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy może być wniesiona skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego? Czy skargę zawsze musi sporządzić adwokat lub radca prawny? Jakie braki decydują o odrzuceniu skargi? Na jakich podstawach można oprzeć skargę kasacyjną?

JĘDRZEJ DESSOULAVY-ŚLIWIŃSKI

REKLAMA

REKLAMA

asystent sędziego w Izbie Ogólnoadministra-cyjnej Naczelnego Sądu Administracyjnego

Skarga kasacyjna stanowi wysoce sformalizowany środek zaskarżenia i może być wniesiona od wyroków wojewódzkich sądów administracyjnych, jak również postanowień tych sądów kończących postępowanie w sprawie (postanowienie o odrzuceniu skargi, postanowienie o umorzeniu postępowania sądowego). Po pierwsze, skarga kasacyjna powinna być sporządzona przez adwokata lub radcę prawnego (art. 175 par. 1 prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi). Zwolnienie z przymusu radcowsko-adwokackiego wiąże się z wykonywaniem przez osobę sporządzającą tę skargę określonego zawodu prawniczego lub legitymowaniem się przez nią tytułem profesora lub doktora habilitowanego nauk prawnych albo z sytuacją, gdy skargę kasacyjną wnosi prokurator lub rzecznik praw obywatelskich.

Po drugie, skarga kasacyjna powinna czynić zadość wymaganiom przewidzianym dla pisma w postępowaniu sądowym. Jeżeli skargę kasacyjną wnosi pełnomocnik, który wcześniej nie złożył pełnomocnictwa, to do skargi kasacyjnej powinno być dołączone pełnomocnictwo - upoważniające co najmniej do sporządzenia skargi kasacyjnej. Do skargi kasacyjnej, tak jak do każdego pisma procesowego, powinna być dołączona odpowiednia liczba egzemplarzy jej odpisów oraz odpisów ewentualnych załączników celem doręczenia ich stronom.

REKLAMA

Po trzecie, skarga kasacyjna powinna spełniać szczególne wymogi określone w art. 176 prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Musi ona zawierać oznaczenie zaskarżonego orzeczenia ze wskazaniem, czy jest ono zaskarżone w całości czy w części, przytoczenie podstaw kasacyjnych i ich uzasadnienie, jak również wniosek o uchylenie lub zmianę orzeczenia z oznaczeniem zakresu żądanego uchylenia lub zmiany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Braki formalne skargi kasacyjnej, w zakresie wymagań, jakim powinno odpowiadać pismo w postępowaniu sądowym, mogą być usunięte w drodze wezwania przewodniczącego. Natomiast niedopełnienie wymagń materialnych (konstrukcyjne) stanowi brak nieusuwalny i w konsekwencji prowadzi do odrzucenia skargi z powodu jej niedopuszczalności. Orzecznictwo sądowe częściowo łagodzi rygoryzm tych wymagań. Bezwzględnie konieczne jest oznaczenie zaskarżonego orzeczenia, czyli wskazanie konkretnego wyroku albo postanowienia, od którego wnoszona jest skarga kasacyjna. NSA nie podchodzi już rygorystycznie w odniesieniu do wymogu wskazania, czy orzeczenie jest zaskarżone w całości czy w części, bowiem w przypadku pominięcia tej kwestii w skardze kasacyjnej, przyjmuje, że orzeczenie, od którego jest wniesiona, jest zaskarżone w całości. Niezbędne jest także sformułowanie wniosku o uchylenie lub zmianę zaskarżonego orzeczenia - jego brak oznacza, iż pisma nie sposób potraktować jako skargi kasacyjnej. Liberalnie natomiast podchodzi się do wymogu oznaczenia zakresu żądanego uchylenia lub zmiany - ostatecznie o rozstrzygnięciu sprawy decyduje Naczelny Sąd Administracyjny.

Najtrudniejszym do spełnienia wymogiem w sporządzeniu skargi kasacyjnej jest sformułowanie podstaw kasacyjnych wraz z ich uzasadnieniem, czyli sformułowanie umotywowanych prawnie zarzutów pod adresem zaskarżonego orzeczenia. Skargę kasacyjną można oprzeć na następujących podstawach:

• naruszeniu prawa materialnego przez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie;

• naruszeniu przepisów postępowania, jeżeli uchybienie to mogło mieć istotny wpływ na wynik sprawy.

AT

PODSTAWA PRAWNA

• Działa IV rozdział 1 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. nr 153, poz. 1270 ze zm.).

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA