REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powierzenie stanowiska dyrektora zespołu szkół

Michał Folcholc

REKLAMA

REKLAMA

W postępowaniu sądowo-administracyjnym wszczętym skargą wojewody na zarządzenie burmistrza miasta o powierzeniu nauczycielowi pełnienia funkcji dyrektora szkoły osobie powołanej na to stanowisko przysługuje prawo uczestnictwa na prawach strony.

STAN FAKTYCZNY

REKLAMA

REKLAMA

Konkurs zorganizowany przez burmistrza miasta w lipcu 2005 r. na stanowisko dyrektora zespołu szkół nie wyłonił kandydata. W tej sytuacji organ prowadzący szkołę na podstawie art. 36a ust. 4 ustawy o systemie oświaty wystąpił do kuratora oświaty, informując o zamiarze powierzenia stanowiska dyrektora wskazanej osobie, która pracowała w szkole jako nauczyciel, zaś poprzednio piastowała stanowisko dyrektora szkoły. Mimo że w stosunku do kandydatury kurator zgłosił zastrzeżenia burmistrza miasta, powierzył tej osobie stanowisko dyrektora na sześć miesięcy, tj. od 1 sierpnia 2005 r. do 31 stycznia 2006 r. Przeprowadzony w styczniu 2006 r. ponowny konkurs nie wyłonił kandydata na dyrektora, w związku z czym zarządzeniem z 25 stycznia 2006 r. burmistrz ponownie na podstawie art. 36a ust. 4a powierzył tej samej osobie stanowisko dyrektora zespołu szkół. Wojewoda dolnośląski rozstrzygnięciem nadzorczym z 27 lutego 2006 r. stwierdził nieważność zarządzenia, gdyż powołany przepis przewiduje możliwość powierzenia tego stanowiska wicedyrektorowi, zaś nauczycielowi tylko wówczas, gdy w szkole takiego stanowiska nie ma.

UZASADNIENIE

Po rozpoznaniu skargi wojewody śląskiego, który domagał się stwierdzenia nieważności zarządzenia burmistrza, wojewódzki sąd administracyjny uznał zasadność stanowiska wojewody. Sąd wskazał - powołując się na przepis art. 36a ust. 1 ustawy o systemie oświaty - iż stanowisko dyrektora szkoły lub placówki powierza się, o ile organ sprawujący nadzór pedagogiczny nie zgłosi w terminie 14 dni od przedstawienia kandydata umotywowanych zastrzeżeń (ust. 2). Zdaniem sądu, nie można nie dostrzegać, że stanowisko wicedyrektora (czy wicedyrektorów) szkoły tworzy się tylko po to, by wesprzeć działania kierującego daną placówką oświatową. Z istoty swej funkcji wicedyrektor wykonuje obowiązki ciążące na dyrektorze szkoły w sytuacjach takich jak jego choroba czy długotrwały urlop. Jednocześnie o tym, że uprawnienie prowadzącego szkołę wynikające wprost z przepisu powinno zostać zrealizowane w sytuacjach szczególnych, świadczy to, iż powierzenie obowiązków dyrektora szkoły ustawodawca ograniczył ramami czasowymi. Ponieważ w zespole szkół jest trzech wicedyrektorów, powierzenie pełnienia czynności na stanowisku dyrektora szeregowemu nauczycielowi stanowiło istotne naruszenie art. 36a ust. 4a ustawy o systemie oświaty i skutkować powinno stwierdzeniem nieważności zarządzenia.

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z 2 października 2007 r. uchylił zaskarżony wyrok i sprawę przekazał do ponownego rozpoznania WSA we Wrocławiu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jako uzasadnienie rozstrzygnięcia NSA podał, iż w postępowaniu sądowo-administracyjnym, wszczętym skargą wojewody dolnośląskiego, osoba powołana na stanowisko dyrektora była uczestnikiem na prawach strony. Stanowi o tym przepis art. 33 par. 1 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. nr 153, poz. 1270 ze zm.). Z tej pozycji procesowej wynikają uprawnienia do otrzymania odpisu skargi (art. 47 par. 1) oraz zawiadomienia o terminie rozprawy - art. 91 par. 2 powołanej ustawy. Tymczasem o terminie rozprawy poprzedzającej wydanie wyroku zostali powiadomieni tylko wojewoda dolnośląski i burmistrz miasta. Nie została natomiast powiadomiona i nie brała udziału w sprawie osoba pełniąca obowiązki dyrektora, mimo że była uczestnikiem postępowania.

Wydanie w tych warunkach wyroku, stwierdzającego nieważność zarządzenia sprawia, iż postępowanie przed sądem I instancji dotknięte było nieważnością z powodu niezapewnienia uczestnikowi postępowania możności obrony swych praw. Niezależnie od tego NSA wskazał, iż art. 36a ust. 4a ustawy o systemie oświaty zawiera sformułowanie o charakterze fakultatywnym. Ustawodawca, określając sposób działania organu prowadzącego, nie użył określenia powierza lub powinien powierzyć, lecz wyraził to słowami może powierzyć. Uznając ten przepis za jasny sąd uchylił się od jego interpretacji, co nie pozostało bez wpływu na wynik sprawy, a co podniesiono w skardze kasacyjnej.

SYGN. AKT I OSK 591/07

MICHAŁ FOLCHOLC

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA