REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powierzenie stanowiska dyrektora zespołu szkół

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Folcholc

REKLAMA

REKLAMA

W postępowaniu sądowo-administracyjnym wszczętym skargą wojewody na zarządzenie burmistrza miasta o powierzeniu nauczycielowi pełnienia funkcji dyrektora szkoły osobie powołanej na to stanowisko przysługuje prawo uczestnictwa na prawach strony.

STAN FAKTYCZNY

REKLAMA

REKLAMA

Konkurs zorganizowany przez burmistrza miasta w lipcu 2005 r. na stanowisko dyrektora zespołu szkół nie wyłonił kandydata. W tej sytuacji organ prowadzący szkołę na podstawie art. 36a ust. 4 ustawy o systemie oświaty wystąpił do kuratora oświaty, informując o zamiarze powierzenia stanowiska dyrektora wskazanej osobie, która pracowała w szkole jako nauczyciel, zaś poprzednio piastowała stanowisko dyrektora szkoły. Mimo że w stosunku do kandydatury kurator zgłosił zastrzeżenia burmistrza miasta, powierzył tej osobie stanowisko dyrektora na sześć miesięcy, tj. od 1 sierpnia 2005 r. do 31 stycznia 2006 r. Przeprowadzony w styczniu 2006 r. ponowny konkurs nie wyłonił kandydata na dyrektora, w związku z czym zarządzeniem z 25 stycznia 2006 r. burmistrz ponownie na podstawie art. 36a ust. 4a powierzył tej samej osobie stanowisko dyrektora zespołu szkół. Wojewoda dolnośląski rozstrzygnięciem nadzorczym z 27 lutego 2006 r. stwierdził nieważność zarządzenia, gdyż powołany przepis przewiduje możliwość powierzenia tego stanowiska wicedyrektorowi, zaś nauczycielowi tylko wówczas, gdy w szkole takiego stanowiska nie ma.

UZASADNIENIE

Po rozpoznaniu skargi wojewody śląskiego, który domagał się stwierdzenia nieważności zarządzenia burmistrza, wojewódzki sąd administracyjny uznał zasadność stanowiska wojewody. Sąd wskazał - powołując się na przepis art. 36a ust. 1 ustawy o systemie oświaty - iż stanowisko dyrektora szkoły lub placówki powierza się, o ile organ sprawujący nadzór pedagogiczny nie zgłosi w terminie 14 dni od przedstawienia kandydata umotywowanych zastrzeżeń (ust. 2). Zdaniem sądu, nie można nie dostrzegać, że stanowisko wicedyrektora (czy wicedyrektorów) szkoły tworzy się tylko po to, by wesprzeć działania kierującego daną placówką oświatową. Z istoty swej funkcji wicedyrektor wykonuje obowiązki ciążące na dyrektorze szkoły w sytuacjach takich jak jego choroba czy długotrwały urlop. Jednocześnie o tym, że uprawnienie prowadzącego szkołę wynikające wprost z przepisu powinno zostać zrealizowane w sytuacjach szczególnych, świadczy to, iż powierzenie obowiązków dyrektora szkoły ustawodawca ograniczył ramami czasowymi. Ponieważ w zespole szkół jest trzech wicedyrektorów, powierzenie pełnienia czynności na stanowisku dyrektora szeregowemu nauczycielowi stanowiło istotne naruszenie art. 36a ust. 4a ustawy o systemie oświaty i skutkować powinno stwierdzeniem nieważności zarządzenia.

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z 2 października 2007 r. uchylił zaskarżony wyrok i sprawę przekazał do ponownego rozpoznania WSA we Wrocławiu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jako uzasadnienie rozstrzygnięcia NSA podał, iż w postępowaniu sądowo-administracyjnym, wszczętym skargą wojewody dolnośląskiego, osoba powołana na stanowisko dyrektora była uczestnikiem na prawach strony. Stanowi o tym przepis art. 33 par. 1 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. nr 153, poz. 1270 ze zm.). Z tej pozycji procesowej wynikają uprawnienia do otrzymania odpisu skargi (art. 47 par. 1) oraz zawiadomienia o terminie rozprawy - art. 91 par. 2 powołanej ustawy. Tymczasem o terminie rozprawy poprzedzającej wydanie wyroku zostali powiadomieni tylko wojewoda dolnośląski i burmistrz miasta. Nie została natomiast powiadomiona i nie brała udziału w sprawie osoba pełniąca obowiązki dyrektora, mimo że była uczestnikiem postępowania.

Wydanie w tych warunkach wyroku, stwierdzającego nieważność zarządzenia sprawia, iż postępowanie przed sądem I instancji dotknięte było nieważnością z powodu niezapewnienia uczestnikowi postępowania możności obrony swych praw. Niezależnie od tego NSA wskazał, iż art. 36a ust. 4a ustawy o systemie oświaty zawiera sformułowanie o charakterze fakultatywnym. Ustawodawca, określając sposób działania organu prowadzącego, nie użył określenia powierza lub powinien powierzyć, lecz wyraził to słowami może powierzyć. Uznając ten przepis za jasny sąd uchylił się od jego interpretacji, co nie pozostało bez wpływu na wynik sprawy, a co podniesiono w skardze kasacyjnej.

SYGN. AKT I OSK 591/07

MICHAŁ FOLCHOLC

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

REKLAMA

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

Lex szarlatan: nowe przepisy mają ukrócić pseudomedycynę i chronić pacjentów onkologicznych

Wzrost popularności pseudomedycyny i alternatywnych metod leczenia raka stał się poważnym zagrożeniem dla pacjentów. Jesienią mają ruszyć prace nad ustawą Lex szarlatan, która da Rzecznikowi Praw Pacjenta nowe narzędzia do walki z nieuczciwymi praktykami i ochrony chorych przed szarlatanami medycznymi.

Polska przestrzeń powietrzna naruszona przez rosyjskie drony. Uruchomiono procedury obronne

Kilkanaście lecących z Rosji dronów naruszyło nad ranem w środę polską przestrzeń powietrzną. Wojsko podjęło decyzję o ich zestrzeleniu. Armia i służby zostały postawione w stan najwyższej gotowości. Władze apelują o śledzenie komunikatów.

Pakiet antyblackoutowy: nowe prawo ma ochronić Polskę przed blackoutem i cyberzagrożeniami

Ministerstwo Energii wraz z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi (PSE) zaprezentowały właśnie kompleksowy pakiet regulacji prawnych – tzw. pakiet antyblackoutowy – który ma zwiększyć odporność Krajowego Systemu Elektroenergetycznego na awarie, cyberataki oraz zakłócenia. Projekty trafią we wrześniu do wykazu prac Rady Ministrów.

REKLAMA

Mrożenie cen prądu i bon ciepłowniczy coraz bliżej – rząd przyjął projekty ustaw

Komitet Stały Rady Ministrów przyjął trzy kluczowe projekty ustaw, które mają zabezpieczyć domowe budżety: przedłużenie zamrożenia cen energii elektrycznej do końca 2025 roku, wprowadzenie bonu ciepłowniczego dla najuboższych gospodarstw oraz nowelizację przepisów w zakresie zapasów ropy i gazu, by wzmocnić bezpieczeństwo energetyczne państwa.

ISAC wod-kan: nowe centrum cyberbezpieczeństwa chroniące infrastruktury wodociągowe

W odpowiedzi na rosnące zagrożenia cybernetyczne rząd powołał Centrum Wymiany Informacji i Analiz dla sektora wodno-kanalizacyjnego (ISAC wod-kan), umożliwiające wspólne reagowanie na incydenty, wzmacnianie ochrony systemów i zapewnienie bezpiecznego dostępu do wody dla milionów obywateli.

REKLAMA