REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sąd nie zbada prawidłowości powołania prezesa UKE

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Barańska

REKLAMA

REKLAMA

  Sąd administracyjny nie może kontrolować aktu powołania osoby sprawującej funkcję organu, a organ, utrzymując w mocy zaskarżoną decyzję, nie musi powtarzać jej meritum.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 8 stycznia 2008 r.

REKLAMA

REKLAMA

sygn. akt II GSK 291/07

 

STAN FAKTYCZNY

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W listopadzie 2006 r. prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej wydał sprzeciw wobec projektu zmiany cennika usług telekomunikacyjnych Telekomunikacji Polskiej wprowadzającego usługę Pakiet korzyści tp. Projekt wprowadzał nową usługę rozliczania sekundowego dla abonentów niektórych planów taryfowych. Za dodatkowy 1 zł miesięcznie brutto TP m.in. nie pobierałaby opłat za rozpoczęcie połączenia. Prezes UKE uznał, że warunki nowo oferowanych usług mają charakter antykonkurencyjny, a ceny usług wskazane w projekcie nie zostały określone na podstawie kosztów ich świadczenia. Wyrokiem z 23 marca 2007 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę TP na decyzję zawierającą sprzeciw.

W skardze kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego spółka zarzuciła wyrokowi m.in. niestwierdzenie nieważności decyzji wydanej przez osobę, która nie została prawidłowo powołana na stanowisko prezesa UKE, oraz nieuchylenie decyzji opartej na błędnym ustaleniu stanu faktycznego i niewskazującej tych elementów projektu cennika, które powinny podlegać w ocenie prezesa UKE zmianie.

 

UZASADNIENIE

 

Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę. Zdaniem sądu nie można przyjąć, że decyzja została wydana z rażącym naruszeniem prawa, gdyż prezes UKE został powołany nieprawidłowo. Istotnie kandydatura prezes Anny Streżyńskiej nie została przedstawiona premierowi przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Niemniej kontrola aktu powołania osoby sprawującej funkcję organu przez sąd administracyjny wykraczałaby poza granicę danej sprawy i uzasadniałaby postawienie sądowi I instancji zarzutu naruszenia art. 134 par. 1 p.p.s.a. Dla potrzeb rozstrzygnięcia rozpoznawanej sprawy istotna jest jedynie okoliczność, że zaskarżona decyzja wydana została przez właściwy organ i podpisana przez osobę, która w dacie wydawania decyzji była już powołana na stanowisko prezesa UKE i której akt powołania nie został uchylony czy cofnięty.

 

Dalsze zarzuty dotyczyły wydania zaskarżonego wyroku z naruszeniem art. 145 par. 1 pkt 1 lit. c) p.p.s.a. poprzez nieuchylenie decyzji prezesa UKE, mimo że została oparta na błędnych ustaleniach. Zgodnie z tym przepisem tylko naruszenie przepisów postępowania administracyjnego mające istotny wpływ na wynik sprawy uzasadnia uchylenie zaskarżonej decyzji. Zdaniem NSA skarżąca nie wyjaśniła, na czym w jej ocenie polegało powołane przez nią naruszenie przez organ art. 7 i 77 kodeksu postępowania administracyjnego. Sąd zaznaczył, że przepis art. 77 k.p.a. składa się z czterech jednostek redakcyjnych - paragrafów - zaś kasator nie sprecyzował, które z tak oznaczonych norm prawnych kwestionuje i w jakim zakresie. NSA będąc związany granicami skargi kasacyjnej, nie może samodzielnie konkretyzować zarzutów ani uściślać ich bądź w inny sposób korygować. Działanie takie byłoby nieuprawnione, a nawet mogłoby być niezgodne z intencją i interesem strony skarżącej. Skarga zarzucała sądowi I instancji zaakceptowanie błędnych ustaleń dotyczących postanowień projektu zmian cennika m.in. poprzez przyjęcie, że bezpłatne połączenia miejscowe i międzystrefowe realizowane z usługą Pakiet korzyści tp dotyczą połączeń realizowanych także poza sieć TP. NSA zauważył jednak, że treść zapisów zawartych w nowym projekcie nie zawiera wyraźnych postanowień ograniczających bezpłatne połączenia do realizowanych wewnątrz sieci TP. Podstawą do dokonania stosownych ustaleń faktycznych nie mogą być ogólne oświadczenia strony, zwłaszcza że organ wzywał stronę do rozwiania tych wątpliwości. Sąd I instancji słusznie zatem uznał, że ustalenia faktyczne prezesa UKE w tym zakresie są prawidłowe.

Stawiając zarzut nieokreślenia zakresu sprzeciwu, skarżąca uznała, że także druga - ostateczna - decyzja powinna wprost wskazywać fakt zgłoszenia sprzeciwu i jego zakres. NSA uznał ten zarzut za całkowicie chybiony. Zaskarżona do sądu administracyjnego decyzja została wydana przez organ po rozpatrzeniu wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. W tym przypadku organ wydał decyzję utrzymującą w mocy zaskarżoną decyzję. Zatem zarzut skarżącej, że organ powinien w rozstrzygnięciu wydanym na podstawie art. 138 par. 1 pkt 1 k.p.a. ponownie wyrazić sprzeciw, jest bezzasadny.

Joanna Barańska

OPINIA

TOMASZ LUDWIK KRAWCZYK

adwokat, Kancelaria Drzewiecki, Tomaszek i Wspólnicy

Prezes UKE powoływany jest przez premiera spośród osób zaproponowanych przez KRRiTV, a obecna prezes nie została przez KRRiTV zaproponowana, co być może skutkuje bezskutecznością jej nominacji. Z k.p.a. wynika zaś, że nieważna jest decyzja wydana przez osobę niebędącą organem. Skarżąca miała zatem prawo domagać się, aby sąd zbadał prawidłowość powołania prezesa UKE. NSA uchylił się jednak od merytorycznej oceny zarzutu, podnosząc, że nie należy to do jego kompetencji. Przeoczył przy tym, że przedmiotem skargi nie była prawidłowość powołania, lecz zarzut nieważności decyzji.

Co gorsza, z komentowanego orzeczenia NSA wynika, że adresat decyzji administracyjnej nie ma prawa do sądowej kontroli prawidłowości powołania na stanowisko osoby wydającej decyzję. Władza publiczna może więc powoływać urzędników z naruszeniem prawa, a wydane przez nich decyzje pozostaną ważne.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i branża farmaceutyczna podpisały list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy
Długie kolejki do psychiatry dziecięcego. Ubezpieczenie zdrowia psychicznego może być rozwiązaniem

Ponad połowa rodziców dostrzega pogorszenie kondycji psychicznej swoich dzieci, ale tylko co trzecia rodzina korzysta z pomocy specjalisty. Długi czas oczekiwania na pomoc gwarantowaną z NFZ i wysokie koszty prywatnych wizyt skłoniły Nationale-Nederlanden do wprowadzenia pierwszego w Polsce ubezpieczenia zdrowia psychicznego.

REKLAMA

Zmiany w zawodzie pielęgniarki: Polska dostosowuje przepisy do prawa UE

Sejm przyjął nowelizację ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej, która zobowiązuje do uznawania kwalifikacji pielęgniarek z Rumunii. Zmiana dostosowuje krajowe przepisy do prawa Unii Europejskiej i ma zakończyć procedurę naruszeniową wszczętą przez Komisję Europejską wobec Polski.

Badanie IP PAN: Im wyższy status społeczny, tym lepsze zdrowie psychiczne. Ekspertki o wykluczeniu psychologicznym w Polsce

Czy pieniądze wpływają na zdrowie psychiczne? Najnowszy raport „Status społeczno-ekonomiczny a psyche” Instytutu Psychologii PAN pokazuje, że im wyższy status społeczny, tym lepsza kondycja psychiczna i większa otwartość na psychologię. Wywiad z – mówią prof. Marta Marchlewska i dr Marta Rogoza.

Zwolnienie lekarskie a adres pobytu: ten błąd może kosztować Cię zasiłek chorobowy!

Na zwolnieniu lekarskim liczy się nie tylko diagnoza, ale też adres, pod którym przebywasz. Jeśli podczas choroby nie zgłosisz faktycznego miejsca pobytu, możesz mieć problem z ZUS-em i utracić prawo do zasiłku. Sprawdź, jakie obowiązki ma chory i o czym pamiętać, by nie narazić się na kłopoty.

Budżetówka idzie po pieniądze. Straż Graniczna, pracownicy samorządowi i cywilni. Nauczyciele

W budżetówce wciąż problem nadgodziny. O prawie do nich rzadko decydują nowelizacje ustaw z inicjatywy polityków. Częściej wyroki Trybunału Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego.

REKLAMA

Projekt budżetu 2026: rząd planuje wzrost subwencji i dotacji dla samorządów o ponad 6 proc.; najwięcej środków dla gmin

W projekcie budżetu państwa na 2026 r. rząd planuje przekazać jednostkom samorządu terytorialnego ponad 87,7 mld zł w formie subwencji i dotacji. To o 6,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Najwięcej środków ma trafić do gmin.

Zasoby ochrony ludności. 16 września 2025 r. weszły w życie nowe przepisy

Rozporządzenie w sprawie sposobu utrzymywania zasobów ochrony ludności przez obowiązane organy ochrony ludności weszło w życie 16 września 2025 r. Określa ono wytyczne dla wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów oraz wojewodów.

REKLAMA