REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są różnice między środkami odwoławczymi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
AO
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy jest stosowany protest, a kiedy wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy? Jakie są terminy stosowania odwołań? Jakie instytucje rozpatrują odwołania?


W procesie wyłaniania projektów o dofinansowanie przewidziane są dwa środki odwoławcze:

REKLAMA

REKLAMA

• protest

• oraz wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.

Protest jest pisemnym wystąpieniem podmiotu wnioskującego o dofinansowanie projektu w ramach PO IiŚ o ponowne sprawdzenie zgodności złożonego wniosku z kryteriami wyboru projektu, wskazanymi w ogłoszeniu o konkursie. Z kolei wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy służy ponownemu rozpatrzeniu kwestii będących przedmiotem protestu.

REKLAMA

Środki odwoławcze może zastosować wyłącznie podmiot składający wniosek o dofinansowanie lub działający w jego imieniu pełnomocnik. W przypadku otrzymania informacji o odrzuceniu projektu albo o umieszczeniu projektu na liście rankingowej jako projekt rezerwowy, wnioskodawca w pierwszej kolejności uprawniony będzie do wniesienia pisemnego protestu w terminie 14 dni od dnia doręczenia mu wspomnianej informacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Protest rozpoznawany jest przez instytucję pośredniczącą II stopnia (IP II) albo instytucję wdrażającą (IW). W proteście powinny znaleźć się zarzuty dotyczące kryteriów (dostępu, formalnych, merytorycznych I stopnia oraz merytorycznych II stopnia), których ocena zdaniem wnioskodawcy nie została przeprowadzona prawidłowo. Ze względu na to że niedopuszczalne będzie w trakcie postępowania odwoławczego rozszerzenie przedmiotu protestu o zarzuty dotyczące innych kryteriów, wnioskodawca już na etapie składania protestu powinien podnieść wszelkie zarzuty, które w jego ocenie są zasadne. Instytucja pośrednicząca albo instytucja wdrażająca rozpatruje protest w terminie jednego miesiąca od dnia doręczenia protestu. Nierozpatrzenie protestu w terminie miesiąca pociąga za sobą obowiązek powiadomienia wnioskodawcy o przyczynach powstałego opóźnienia. Nie przewidziano konieczności wskazania nowego terminu wydania rozstrzygnięcia. Można ubolewać, że we wspomnianym zakresie nie posłużono się rozwiązaniem przyjętym w kodeksie postępowania administracyjnego, który poza obowiązkiem informowania o przyczynach zwłoki nakłada obowiązek wyznaczania nowego (dodatkowego) terminu załatwienia sprawy.

Jeżeli instytucja rozpatrująca protest uzna, że sprawdzenie zgodności złożonego wniosku z kryteriami wyboru projektu nie zostało przeprowadzone w sposób właściwy, protest zostanie uwzględniony. W razie uwzględnienia protestu wnioskodawcy nie przysługuje żaden środek odwoławczy, z jednym zastrzeżeniem. Gdy wnioskodawca oprze zarzuty na kryteriach merytorycznych I stopnia, a instytucja rozpoznająca protest uzna, że nie wszystkie wskazane kryteria ocenione zostały w sposób nieprawidłowy, wówczas pomimo korzystnego rozstrzygnięcia (uwzględnienia protestu) wnioskodawca uprawniony będzie do zgłoszenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. Z kolei np. w przypadku nieuwzględnienia protestu wnioskodawca uprawniony będzie do wystąpienia z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy. Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy wnosi się bezpośrednio do instytucji zarządzającej w terminie 7 dni od dnia doręczenia wnioskodawcy informacji o negatywnym rozpatrzeniu protestu. Zakres przedmiotowy wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy nie może być rozszerzony, zdeterminowany jest zakresem wcześniej wniesionego protestu.

Wniosek taki jest rozpoznawalny w terminie jednego miesiąca od otrzymania wniosku przez instytucje zarządzającą. Zwłoka w rozpoznawaniu wniosku inaczej niż w przypadku protestu nie rodzi obowiązku powiadomienia wnioskodawcy o przyczynach nieterminowego załatwienia sprawy. Pewne ryzyko dla wnioskodawcy wiąże się z nakazem rozpoznania przez instytucję zarządzającą wszystkich zarzutów podniesionych przez wnioskodawcę w proteście, nawet tych, które uznane zostały przez IP II albo IW za uzasadnione. W przypadku dokonania odmiennej oceny zarzutów IZ zobowiązana będzie do rozstrzygnięcia sprawy również w ramach tych kryteriów (nie można wykluczyć, że na niekorzyść wnioskodawcy).

PAWEŁ FLUDER

prawnik z Kancelarii Radców Prawnych Jasiński, Jatczak, Lubbe

 

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA