REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są różnice między środkami odwoławczymi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
AO
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy jest stosowany protest, a kiedy wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy? Jakie są terminy stosowania odwołań? Jakie instytucje rozpatrują odwołania?


W procesie wyłaniania projektów o dofinansowanie przewidziane są dwa środki odwoławcze:

REKLAMA

REKLAMA

• protest

• oraz wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.

Protest jest pisemnym wystąpieniem podmiotu wnioskującego o dofinansowanie projektu w ramach PO IiŚ o ponowne sprawdzenie zgodności złożonego wniosku z kryteriami wyboru projektu, wskazanymi w ogłoszeniu o konkursie. Z kolei wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy służy ponownemu rozpatrzeniu kwestii będących przedmiotem protestu.

REKLAMA

Środki odwoławcze może zastosować wyłącznie podmiot składający wniosek o dofinansowanie lub działający w jego imieniu pełnomocnik. W przypadku otrzymania informacji o odrzuceniu projektu albo o umieszczeniu projektu na liście rankingowej jako projekt rezerwowy, wnioskodawca w pierwszej kolejności uprawniony będzie do wniesienia pisemnego protestu w terminie 14 dni od dnia doręczenia mu wspomnianej informacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Protest rozpoznawany jest przez instytucję pośredniczącą II stopnia (IP II) albo instytucję wdrażającą (IW). W proteście powinny znaleźć się zarzuty dotyczące kryteriów (dostępu, formalnych, merytorycznych I stopnia oraz merytorycznych II stopnia), których ocena zdaniem wnioskodawcy nie została przeprowadzona prawidłowo. Ze względu na to że niedopuszczalne będzie w trakcie postępowania odwoławczego rozszerzenie przedmiotu protestu o zarzuty dotyczące innych kryteriów, wnioskodawca już na etapie składania protestu powinien podnieść wszelkie zarzuty, które w jego ocenie są zasadne. Instytucja pośrednicząca albo instytucja wdrażająca rozpatruje protest w terminie jednego miesiąca od dnia doręczenia protestu. Nierozpatrzenie protestu w terminie miesiąca pociąga za sobą obowiązek powiadomienia wnioskodawcy o przyczynach powstałego opóźnienia. Nie przewidziano konieczności wskazania nowego terminu wydania rozstrzygnięcia. Można ubolewać, że we wspomnianym zakresie nie posłużono się rozwiązaniem przyjętym w kodeksie postępowania administracyjnego, który poza obowiązkiem informowania o przyczynach zwłoki nakłada obowiązek wyznaczania nowego (dodatkowego) terminu załatwienia sprawy.

Jeżeli instytucja rozpatrująca protest uzna, że sprawdzenie zgodności złożonego wniosku z kryteriami wyboru projektu nie zostało przeprowadzone w sposób właściwy, protest zostanie uwzględniony. W razie uwzględnienia protestu wnioskodawcy nie przysługuje żaden środek odwoławczy, z jednym zastrzeżeniem. Gdy wnioskodawca oprze zarzuty na kryteriach merytorycznych I stopnia, a instytucja rozpoznająca protest uzna, że nie wszystkie wskazane kryteria ocenione zostały w sposób nieprawidłowy, wówczas pomimo korzystnego rozstrzygnięcia (uwzględnienia protestu) wnioskodawca uprawniony będzie do zgłoszenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. Z kolei np. w przypadku nieuwzględnienia protestu wnioskodawca uprawniony będzie do wystąpienia z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy. Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy wnosi się bezpośrednio do instytucji zarządzającej w terminie 7 dni od dnia doręczenia wnioskodawcy informacji o negatywnym rozpatrzeniu protestu. Zakres przedmiotowy wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy nie może być rozszerzony, zdeterminowany jest zakresem wcześniej wniesionego protestu.

Wniosek taki jest rozpoznawalny w terminie jednego miesiąca od otrzymania wniosku przez instytucje zarządzającą. Zwłoka w rozpoznawaniu wniosku inaczej niż w przypadku protestu nie rodzi obowiązku powiadomienia wnioskodawcy o przyczynach nieterminowego załatwienia sprawy. Pewne ryzyko dla wnioskodawcy wiąże się z nakazem rozpoznania przez instytucję zarządzającą wszystkich zarzutów podniesionych przez wnioskodawcę w proteście, nawet tych, które uznane zostały przez IP II albo IW za uzasadnione. W przypadku dokonania odmiennej oceny zarzutów IZ zobowiązana będzie do rozstrzygnięcia sprawy również w ramach tych kryteriów (nie można wykluczyć, że na niekorzyść wnioskodawcy).

PAWEŁ FLUDER

prawnik z Kancelarii Radców Prawnych Jasiński, Jatczak, Lubbe

 

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

REKLAMA

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

Lex szarlatan: nowe przepisy mają ukrócić pseudomedycynę i chronić pacjentów onkologicznych

Wzrost popularności pseudomedycyny i alternatywnych metod leczenia raka stał się poważnym zagrożeniem dla pacjentów. Jesienią mają ruszyć prace nad ustawą Lex szarlatan, która da Rzecznikowi Praw Pacjenta nowe narzędzia do walki z nieuczciwymi praktykami i ochrony chorych przed szarlatanami medycznymi.

REKLAMA

Polska przestrzeń powietrzna naruszona przez rosyjskie drony. Uruchomiono procedury obronne

Kilkanaście lecących z Rosji dronów naruszyło nad ranem w środę polską przestrzeń powietrzną. Wojsko podjęło decyzję o ich zestrzeleniu. Armia i służby zostały postawione w stan najwyższej gotowości. Władze apelują o śledzenie komunikatów.

Pakiet antyblackoutowy: nowe prawo ma ochronić Polskę przed blackoutem i cyberzagrożeniami

Ministerstwo Energii wraz z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi (PSE) zaprezentowały właśnie kompleksowy pakiet regulacji prawnych – tzw. pakiet antyblackoutowy – który ma zwiększyć odporność Krajowego Systemu Elektroenergetycznego na awarie, cyberataki oraz zakłócenia. Projekty trafią we wrześniu do wykazu prac Rady Ministrów.

REKLAMA