REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wożenie dzieci do szkół bez zezwolenia

REKLAMA

 

TEZA

REKLAMA

REKLAMA

Cechą charakterystyczną przewozów regularnych specjalnych, w rozumieniu przepisów ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (t.j. Dz.U. z 2007 r. nr 125, poz. 874), jest dominująca pozycja przewoźnika w stosunku do podmiotów korzystających z jego usługi.

Dyspozycyjność przewoźnika w stosunku do podmiotu zlecającego wykonywanie usługi, oznaczająca możliwość każdorazowej zmiany ustalonych zasad, niejako wyklucza możliwość przyjęcia, że mamy do czynienia z przewozem regularnym.

Wyrok NSA z 18 czerwca 2008 r.

REKLAMA

SYGN. AKT II GSK 180/08

Dalszy ciąg materiału pod wideo

STAN FAKTYCZNY

W trakcie kontroli autobusu, którym przedsiębiorca woził dzieci do szkół, stwierdzono, że przewoźnik nie ma stosownego zezwolenia. W związku z tym wojewódzki inspektor transportu drogowego nałożył na przedsiębiorcę karę pieniężną za wykonywanie przewozów regularnych specjalnych bez wymaganego zezwolenia. Główny inspektor transportu drogowego utrzymał ją w mocy. W uzasadnieniu stwierdził, że w myśl art. 4 pkt 9 ustawy o transporcie drogowym cechą charakteryzującą przewóz regularny specjalny jest regularność właśnie, jak również przewożenie tylko określonej grupy osób. A przedsiębiorca, przewożąc uczniów (określona grupa osób) o ustalonych z dyrektorami szkół godzinach przywozu i odwozu (zawartych w rozkładach jazdy), wypełnił konieczne przesłanki.

Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił zaskarżoną decyzję z uwagi na nieprawidłowe przeprowadzenie przez organ postępowania dowodowego. W ocenie sądu I instancji inspektor nie wziął pod uwagę dokumentów ani wyjaśnień, z których wynikało, że godziny przywozów i odwozów dzieci są zmienne i uzależnione od potrzeb (m.in. zależą od trwania lekcji w poszczególnych szkołach czy rekolekcji), a także że przedsiębiorca nie stosował cennika opłat wymaganego przy przewozach regularnych. Sąd stwierdził, że mimo iż dowożenie do szkoły uczniów wsiadających do autobusu o ustalonej godzinie, na określonych przystankach, usytuowanych na określonej trasie, a następnie odwożenie ich o określonej godzinie, do miejsc zamieszkania położonych przy określonej trasie i wysadzanie na ustalonych przystankach może mieć wszystkie cechy przewozu regularnego specjalnego, to nie można wykluczyć sytuacji, w której okoliczności te powinny być zakwalifikowane jako przewóz okazjonalny, nieprzewidziany w rozkładzie jazdy.

Skargę kasacyjną od wyroku WSA złożył główny inspektor transportu drogowego. Wniósł o uchylenie zaskarżonego wyroku i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania, ewentualnie o jego uchylenie i merytoryczne zbadanie skargi.

UZASADNIENIE

Naczelny Sąd Administracyjny skargę kasacyjną oddalił. Za niezasadny uznał zarzut naruszenia przez sąd I instancji art. 18 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy o transporcie drogowym przez jego błędną wykładnię i niewłaściwe zastosowanie. Powołując się na ugruntowany w orzecznictwie pogląd, NSA wskazał, że przewóz regularny specjalny to przewóz niepubliczny, dotyczący określonej grupy osób (z wyłączeniem innych osób), posiadający cechy przewozu regularnego określonego w art. 4 pkt 7 ustawy o transporcie drogowym. NSA zanegował pogląd, że do zakwalifikowania danego przewozu jako przewozu regularnego specjalnego wystarczy, by tenże wykonywany był regularnie, bez spełniania dodatkowych wymagań, o których mowa w art. 4 pkt 7 u.o.t.d. NSA podkreślił jednocześnie, że nie można z góry wykluczyć, że dowożenie dzieci do szkół w przybierze postać przewozów regularnych specjalnych, ale nastąpi to wtedy, kiedy zostaną spełnione podstawowe przesłanki prawne w tym zakresie. Tego rodzaju przewóz z zasady nie ma jednak takiego charakteru.

OPINIA

SZCZEPAN BOROWSKI

asystent sędziego NSA

Gdy chodzi o zaklasyfikowanie rodzaju przewozu, polegającego na wożeniu dzieci do szkół, bądź jako przewozu regularnego specjalnego, wymagającego stosownego zezwolenia, bądź jako przewozu okazjonalnego, istotne jest zbadanie rzeczywistej woli stron umowy, na podstawie której wykonywana jest usługa. Jeżeli przewoźnik zobowiązuje się, że będzie do dyspozycji zleceniodawcy i jednocześnie brak jest szczegółowych zasad wykonywania transportu, trudno jest mówić o regularności.

Jak stwierdził NSA, przewóz regularny specjalny to taki, w którym przewoźnik ustala cennik, godziny odjazdu i przystanki, a potencjalny klient jest związany tymi ustaleniami. Na przewozy okazjonalne w większości przypadków nie potrzeba zezwolenia.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA