REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obywatel może kwestionować uchwały samorządów? Zaskarżanie aktów prawa miejscowego do sądu administracyjnego

Jak obywatel może kwestionować uchwały samorządów? Zaskarżanie aktów prawa miejscowego do sądu administracyjnego
Jak obywatel może kwestionować uchwały samorządów? Zaskarżanie aktów prawa miejscowego do sądu administracyjnego
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 87 ust. 2 Konstytucji RP akty prawa miejscowego są źródłami prawa powszechnie obowiązującego na obszarze działania organów, które je ustanowiły. W przypadku jednostek samorządu terytorialnego są to odpowiednio: dla gminy – uchwały rady gminy, dla powiatu – uchwały rady powiatu, dla województwa – akty stanowione przez sejmik województwa. Choć akty te nie regulują tak doniosłych i fundamentalnych kwestii jak ustawy czy ratyfikowane umowy międzynarodowe, to w praktyce wywierają one daleko idący wpływ na codzienną działalność obywatela i dotyczą kluczowych dla niego kwestii. Obywatel musi mieć zatem możliwość kwestionowania tych aktów, jeśli uważa że naruszają jego interes prawny lub uprawnienie.

Drogą tą jest zaskarżenie aktu prawa miejscowego do wojewódzkiego sądu administracyjnego, na podstawie art. 101 Ustawy o samorządzie gminnym, art. 87 Ustawy o samorządzie powiatowym albo art. 90 Ustawy o samorządzie województwa, w zależności od tego, jakiego organu akt kwestionujemy.

REKLAMA

Uwaga: zaskarżanie aktów prawa miejscowego do sądu administracyjnego nie należy mylić z odwołaniem od decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, ani nadzorem wojewody nad legalnością uchwał.

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2021

Jakie przesłanki należy spełnić aby móc kwestionować dany akt?

Przepisy te określają przesłanki jakie należy spełnić aby móc kwestionować dany akt. Przede wszystkim akt musi naruszać interes prawny lub uprawnienie. Chodzi tu o takie naruszenie subiektywnie pojmowanego przez skarżącego jego interesu, które obiektywnie polega na nieprzestrzeganiu przez organ norm prawnych powszechnie obowiązujących. Wynika to z zasady, zgodnie z którą sąd administracyjny bada wyłącznie zgodność zaskarżonych aktów i czynności z obowiązującym prawem. Łączna interpretacja powyższego wskazuje, że jedynie niezgodność z prawem uchwały wywołującej negatywne następstwa w sferze prawnej wnoszącego skargę, polegające na zniesieniu, ograniczeniu, uniemożliwieniu realizacji uprawnienia, naruszeniu interesu prawnego pozwala na skuteczne zaskarżenie aktu prawa miejscowego. Sądy podkreślają, że naruszenie interesu prawnego musi mieć charakter bezpośredni, zindywidualizowany, obiektywny i rzeczywisty. Nie zmienia wymogu indywidualnego naruszenia interesu prawnego skarżącego fakt, że skargę na uchwałę rady gminy albo powiatu można wnieść nie tylko w imieniu własnym, ale także reprezentując grupę mieszkańców, którzy wyrażą na to pisemną zgodę. Jednak w tym przypadku dana uchwała musi naruszać interes prawny lub uprawnienie każdego zainteresowanego mieszkańca.

Zgodnie z wyrokiem NSA z 7.3.2017 r., II OSK 1587/15 od interesu prawnego należy odróżnić interes faktyczny, który nie upoważnia do zaskarżania aktów organów administracji, a który występuje wówczas, gdy określony podmiot jest wprawdzie bezpośrednio zainteresowany sposobem uregulowania danej kwestii, jednak poprzez określoną regulację normatywną nie dochodzi do naruszenia przepisu prawa materialnego czy procesowego dotyczącego jego sytuacji prawnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inne akty, które można zaskarżać

Warto także wskazać, że akty prawa miejscowego gminy i powiatu nie są jedynymi uchwałami, które mogą być zaskarżane do sądu na podstawie omawianych przepisów, jako że te wskazują na szerszą kategorię, czyli uchwały lub zarządzenia podjęte w sprawie z zakresu administracji publicznej. Dzięki temu, oprócz aktów prawa miejscowego, przepisy te pozwalają także na zaskarżanie innych aktów generalnych i abstrakcyjnych (zatem na pewno nie decyzji administracyjnych) które nie mają charakteru cywilnoprawnego (choćby podejmowane były z zamiarem podjęcia w przyszłości określonych czynności cywilnoprawnych). Ustawa o samorządzie wojewódzkim przewiduje możliwość zaskarżania jedynie przepisu aktu prawa miejscowego, co bywa przedmiotem sporów w nauce prawa i rozszerzającej wykładni sądów administracyjnych.

Termin i tryb złożenia skargi

REKLAMA

Ostatnim elementem procedury zaskarżania aktów prawa miejscowego do sądu administracyjnego jest tryb i termin na dokonanie. W tym zakresie kluczowa jest zmiana w prawie administracyjnym, która weszła w życie 01.06.2017 r. Od tego dnia nie jest już wymagane uprzednie wezwanie organu do usunięcia naruszenia. Ponadto nie obowiązuje już termin na wniesienie skargi, które wcześniej ograniczony był do 30 lub 60 dni zależnie od zachowania organu.

Obecnie, skargę na akt prawa miejscowego można wnieść w każdym czasie. Nie ma zatem znaczenia moment powzięcia wiedzy o wydanym akcie czy fakcie naruszenia naszego interesu prawnego. Nie zmienił się jednak tryb wnoszenia skargi – mimo że skargę rozpatrzy wojewódzki sąd administracyjny właściwy terytorialnie dla danej jednostki samorządu terytorialnego, to skarga powinna być wniesiona do organu, który wydał kwestionowaną uchwałę. Wynika to z faktu, że organ przekazując naszą skargę do sądu, przekaże także akta administracyjne i ewentualnie swoje stanowisko w tym zakresie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

REKLAMA

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

REKLAMA

Poradnik kryzysowy. Pierwsze 72 h każde gospodarstwo powinno przetrwać o własnych siłach

Do końca roku do obywateli ma trafić tzw. poradnik kryzysowy. Robert Klonowski z MSWiA przekazał PAP: - Przez trzy dni wszyscy obywatele, każde gospodarstwo domowe, powinno przetrwać o własnych siłach.

Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych – alternatywa dla drogi sądowej

Zgodnie z obowiązującą ustawą z 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw od 1 lipca 2024 r. doszło do zniesienia wojewódzkich komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych. W ramach pozasądowego trybu kompensaty szkód medycznych zastąpił je Rzecznik Praw Pacjenta będący dysponentem Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych.

REKLAMA