reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Postępowanie administracyjne > Nieprecyzyjne żądanie nie stanowi wniosku o informację publiczną

Nieprecyzyjne żądanie nie stanowi wniosku o informację publiczną

Żądanie oczywiście niejasne, niezrozumiałe nie stanowi wniosku o udostępnienie informacji publicznej, a brak wyraźnej podstawy prawnej do uzupełniania wniosku powoduje, że podmiot powinien ograniczyć się do poinformowania, że wniosek nie jest wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej – stwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim[1] został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym.

W przedmiotowej sprawie został złożony wniosek do starosty o udostępnienie informacji publicznej w postaci umów oraz faktur dotyczących dostawy paliwa do samochodów służbowych. Informacja i zeskanowane dokumenty miały być przesłane drogą elektroniczną.

W odpowiedzi organ przesłał jedynie umowę, a w kwestii faktur poinformował wnioskodawcę, że wniosek był w tym zakresie nieprecyzyjny, gdyż nie wskazywał jakiego okresu dotyczy informacja. Tym samym organ uznał, że żądanie nie może być potraktowane jako wniosek o udostępnienie informacji publicznej.

Oferta specjalna: Pakiet książek – Nowa matryca stawek VAT Towary i Usługi z programem INFORLEX PKWiU + CN, stawki VAT i WIS na 2 m-ce

Wnioskodawca wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim (dalej: WSA), zarzucając staroście bezczynność oraz wnosząc o zobowiązanie organu do załatwienia wniosku.

WSA wskazał, że na podstawie przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej (dalej: u.d.i.p.)[2], stan bezczynności ma miejsce, gdy podmiot właściwy w sprawie i zobowiązany do zareagowania na wniosek o udostępnienie informacji publicznej, wbrew przepisom prawa, ani nie udostępnia w nakazanym terminie żądanej informacji, ani nie podejmuje innego działania mającego na celu rozpoznanie wniosku.

WSA wskazał, że wniosek o udzielenie informacji publicznej może mieć dowolną postać, o ile wynika z niego w sposób jasny, co jest jego przedmiotem. Wniosek składany w trybie u.d.i.p. nie musi odpowiadać żadnym szczególnym wymogom formalnym. Jednakże minimalne wymogi odnośnie takiego wniosku muszą obejmować jasne sformułowanie, pozwalające na określenie przedmiotu i zakresu żądania, gdyż organ jest związany treścią wniosku i nie jest upoważniony do żądania od wnioskodawcy sprecyzowania lub uzupełnienia wniosku.

W wyroku podkreślono, że w tym zakresie nie stosuje się art. 64 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.)[3], który umożliwia organowi wezwanie strony do uzupełnienia braków podania, ponieważ przepisy k.p.a. w sprawach dostępu do informacji publicznej stosuje się jedynie do decyzji wydanych na podstawie art. 16 ust. 1 u.d.i.p.

W związku z powyższym WSA przyjął, że żądanie, które jest w oczywisty sposób niejasne (niezrozumiałe) nie stanowi wniosku o udostępnienie informacji publicznej. Jednocześnie brak wyraźnej podstawy prawnej do uzupełniania wniosku powoduje, że organ w takiej sytuacji powinien ograniczyć się wyłącznie do poinformowania, że wniosek nie jest wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej.

Podsumowując całość rozważań, WSA stwierdził, iż przedmiotowy wniosek o udzielenie informacji publicznej nie zawierał precyzyjnego określenia zakresu żądanych informacji, gdyż z treści wniosku nie wynikało jakich faktur wniosek dotyczy. Z brzmienia wniosku nie wynikało również, czy chodzi o wszystkie faktury jakie zostały wystawione w tym zakresie. Zatem złożony wniosek o udostępnienie informacji publicznej był na tyle nieprecyzyjny, że organ nie miał możliwości rozpoznania żądania w trybie przepisów u.d.i.p.

reklama

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2021

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Kredytmarket

Kredyty online dla małych firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama