Kategorie

Uchwała

Tarcza 6.0 - czy skorzystać z rozwiązań, jakie tarcza 6.0 przewidziała w zakresie podatków lokalnych? Wraz z końcem marca 2020 r., w ramach specjalnych rozwiązań antykryzysowych, rady gmin zyskały czasowo dodatkowe kompetencje pozwalające im na wprowadzanie na gruncie podatku od nieruchomości zwolnień podmiotowych oraz odraczanie terminów płatności rat tego podatku.
Zmiany w opłatach za śmieci w Warszawie miały wejść w życie już 1 grudnia tego roku. Podwyżka została przesunięta na 2021 r.
Zgodnie z art. 87 ust. 2 Konstytucji RP akty prawa miejscowego są źródłami prawa powszechnie obowiązującego na obszarze działania organów, które je ustanowiły. W przypadku jednostek samorządu terytorialnego są to odpowiednio: dla gminy – uchwały rady gminy, dla powiatu – uchwały rady powiatu, dla województwa – akty stanowione przez sejmik województwa. Choć akty te nie regulują tak doniosłych i fundamentalnych kwestii jak ustawy czy ratyfikowane umowy międzynarodowe, to w praktyce wywierają one daleko idący wpływ na codzienną działalność obywatela i dotyczą kluczowych dla niego kwestii. Obywatel musi mieć zatem możliwość kwestionowania tych aktów, jeśli uważa że naruszają jego interes prawny lub uprawnienie.
W połowie października Rada Warszawy przyjęła uchwałę dotyczącą zmian związanych z gospodarowaniem odpadami. Radni zdecydowali m.in., że naliczanie opłat za gospodarowanie odpadami będzie uzależnione od zużycia wody. Zmiana taryfy wejdzie w życie 1 grudnia 2020 r. Wojewoda mazowiecki Konstanty Radziwiłł zaapelował do prezydenta stolicy Rafała Trzaskowskiego o przyjęcie mechanizmu prawnego chroniącego "mieszkańców wrażliwych".
Czy w związku z wystąpieniem epidemii COVID-19 i na podstawie art. 15zzr i art. 15zzs specustawy z 2 marca 2020 r. rada gminy mogła podjąć uchwałę o niewyodrębnianiu funduszu sołeckiego w budżecie na 2021 r. po 31 marca 2020 r.?
Czy rada gminy, podejmując uchwałę w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego (art. 40 ust. 9 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych), może ich wysokość różnicować na podstawie wprowadzonego przepisami tej uchwały kryterium „rodzaj nawierzchni drogi”?
Zdaniem NSA można zaskarżyć naruszającą przepisy prawa uchwałę organu stanowiącego gminy, jeszcze przed upływem 14 dni od jej ogłoszenia w wojewódzkim dzienniku urzędowym. O naruszeniu prawa można mówić już w dacie podjęcia uchwały a nie dopiero od dnia wejścia w życie.
Z pozoru proste zagadnienie w praktyce okazuje się problematyczne. Rozstrzygnięcie, czy obowiązek ogłoszenia występuje w przypadku uchwały rady gminy w sprawie powołania nowej jednostki organizacyjnej, wbrew pozorom nie jest oczywiste i jednoznaczne. Co zatem decyduje o tym, że tylko niektóre uchwały w tym przedmiocie podlegają obowiązkowej publikacji w wojewódzkim dzienniku urzędowym?
Czy w uchwale rady gminy w sprawie przysługujących radnym diet można zapisać, że z ryczałtowej diety przyznanej przewodniczącemu rady nie będą dokonywane potrącenia?
Przepisy ustawy o samorządzie gminnym upoważniają radę gminy do wydania aktu prawa miejscowego w sprawie określenia zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Delegacja ta jest sformułowana bardzo ogólnie. W praktyce rodzi wiele problemów.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku potwierdził, że sądy administracyjne nie rozpatrują skarg na uchwały rad gmin podjęte w postępowaniu skargowo-wnioskowym.
Gmina jest uprawniona do podjęcia decyzji o wzniesieniu pomnika, korzystając ze swych uprawnień właścicielskich tylko w przypadku, gdy będzie on zlokalizowany terenie, którego wyłącznym właścicielem jest gmina. Niedopuszczalne jest więc podjęcie decyzji o wzniesieniu pomnika na nieruchomości, która nie jest w całości własnością gminy, z uwagi na brak podstawy prawnej do takiego działania.
Uchwała rady gminy określająca szczegółowe wymogi dotyczące raportu o stanie gminy jest aktem wewnętrznie obowiązującym.
Czy w sytuacji, w której wniosek w sprawie udzielenia absolutorium zarządowi powiatu nie uzyskał bezwzględnej większości głosów "za" ani też "przeciw", głosowanie nad absolutorium dla zarządu rada powiatu powinna powtórzyć czy też nie - pozostawiając sprawę nierozstrzygniętą?
Czy rada gminy może uchwałą upoważnić wójta do zawarcia ugody sądowej, a także upoważnić organ wykonawczy do udzielenia pełnomocnictwa procesowego w imieniu gminy w toczącym się postępowaniu sądowym wskazanemu imiennie adwokatowi?
Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 15 listopada 2018 r., sygn. III CZP 49/18 rozstrzygnął, jaki jest status osoby korzystającej z lokalu gminy na podstawie umowy użyczenia zawartej z najemcą lokalu bez zgody gminy jako wynajmującego.
Obowiązujące przepisy wskazują, że budżet jednostki samorządu terytorialnego powinien zostać uchwalony do końca roku poprzedzającego rok budżetowy. Ustawodawca zdecydował jednak, że ostateczny termin na podjęcie uchwały budżetowej upływa 31 stycznia roku budżetowego. Gdy w tym terminie zadanie nie zostanie wykonane, budżet gminy (powiatu, województwa samorządowego) ustala regionalna izba obrachunkowa.
Czy rada gminy ma obowiązek podjąć uchwałę stwierdzającą złożenie ślubowania przez wójta?
Art. 101 ustawy o samorządzie gminnym formułuje prawo do zaskarżenia uchwały i zarządzenia organu gminy. Jest to narzędzie skierowane do każdego, czyj interes prawny naruszył akt prawny wójta czy też rady gminy. Niemniej jednak warto wiedzieć, jak praktyka sądów ustosunkowała się do ogólnie określonych w ustawie warunków legitymacji do wniesienia skargi.
Zdaniem Wojewody Lubelskiego, rada gminy nie może wprowadzić w stosunku do pomników przyrody innych zakazów niż te wskazane w ustawie o ochronie przyrody.
Zdaniem Wojewody Śląskiego uchwała w sprawie zmiany nazwy osiedla nie stanowi aktu prawa miejscowego.
Opisywana w niniejszym artykule zmiana nazw ulic dotyczy województwa kujawsko-pomorskiego. Wojewoda Kujawsko-Pomorski unieważnił uchwałę rady gminy w sprawie zmiany nazwy ulicy na tę samą.
Wzór uchwały jaką mają przyjąć samorządy w sprawie sieci szkół został opublikowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Do zadań gminy należy zaspakajanie potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej, w tym zapewnianie ich członkom tzw. mieszkań komunalnych. Szczegółowe zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, stanowiące realizację przedmiotowego zadania, określa rada gminy w drodze uchwały.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie przypomina o konieczności podjęcia nowych uchwał w związku ze zmianą górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych w 2017 r.
Zdaniem Prokuratury Krajowej opłaty za parkowanie w sobotę nie powinny być pobierane. Ustawa o drogach publicznych dopuszcza pobieranie opłat za parkowanie w określone dni robocze.
Uchwały, dotyczące opłat za gospodarowania odpadami komunalnymi podjęte przed dniem 1 lutego 2015 r. stracą moc 31 lipca 2016 r. RIO w Lublinie przypomina o konieczności pojęcia odpowiednich uchwał.