REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Odwołanie od rozstrzygnięcia dotyczącego najmu mieszkania komunalnego niedopuszczalne /Fot. Shutterstock
Odwołanie od rozstrzygnięcia dotyczącego najmu mieszkania komunalnego niedopuszczalne /Fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pismo odmawiające zawarcia umowy najmu lokalu komunalnego, zajmowanego bez tytułu prawnego, nie ma charakteru decyzji administracyjnej. Nie można zatem zaskarżyć go w drodze odwołania. Sprawy dotyczące najmu mieszkań komunalnych znajdujących się w zasobie lokalowym gminny, mają bowiem charakter cywilnoprawny.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu[1] [dalej także: WSA] orzekł, że odwołanie od pisma informującego o odmowie zawarcia umowy najmu lokalu komunalnego zajmowanego bez tytułu prawnego jest niedopuszczalne, z uwagi na fakt, że dokument ten nie ma waloru decyzji administracyjnej. Ponadto, skład orzekający wskazał, że sprawy z zakresu najmu mieszkań komunalnych znajdujących się w zasobie lokalowym gminy mają charakter cywilnoprawny.

REKLAMA

REKLAMA

Orzeczenie zapadło w następującym stanie faktycznym i prawnym.

Zainteresowani [dalej także: skarżący] wystąpili do spółki zarządzającej mieszkaniowym zasobem Miasta o zawarcie umowy najmu lokalu. Dyrektor Biura Spraw Lokalowych Urzędu Miasta [dalej także: Dyrektor] odpowiadając na rzeczone pismo w imieniu Prezydenta Miasta [dalej także: organ], wskazał, że spełnione nie zostały wymagania określone w uchwale Rady Miasta regulującej przedmiotową materię.  W treści pisma  wskazał przy tym, że: „Prezydent podjął decyzję o odmowie zawarcia umowy najmu lokalu”.

Polecamy: Nowy JPK_VAT w praktyce jednostek sektora publicznego

REKLAMA

Od powyższego pisma odwołanie wnieśli skarżący podnosząc, że ww. dokument należy zakwalifikować jako decyzję administracyjną. Przekazując sprawę do Samorządowego Kolegium Odwoławczego [dalej także: SKO] Urząd Miasta wskazał, że stosunki z zakresu najmu mieszkań komunalnych z zasobu lokalowego gminy mają charakter cywilnoprawny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wskutek rozpoznania rzeczonej sprawy, SKO [dalej także: organ II instancji] zadecydowało o niedopuszczalności odwołania. Swoje rozstrzygnięcie organ II instancji uzasadnił faktem, że zawarcie umowy najmu lokalu ma charakter cywilnoprawny, w związku z czym zastosowania nie mogą tutaj znaleźć przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego[2] [dalej także: KPA]. Wobec powyższego, zdaniem SKO, pismo Dyrektora nie może być uznane za decyzję administracyjną, bowiem nie zawiera rozstrzygnięcia sprawy indywidualnej, której załatwienie w formie decyzji administracyjnej leży w gestii organu administracji publicznej. W konsekwencji za niedopuszczalne należy uznać odwołanie wniesione od pisma niebędącego decyzją administracyjną.

Skargę na postanowienie SKO wnieśli zainteresowani, podnosząc m.in., że przedmiotowe pismo w sposób błędny uznane zostało za niespełniające wymagań przewidzianych dla decyzji administracyjnej. Uzasadniając swoje stanowisko, skarżący argumentowali, że rzeczone rozstrzygnięcie zwiera wszelkie konstrukcyjne elementy decyzji administracyjnej. Co więcej, decydującym czynnikiem, miało być zawarte w piśmie sformułowanie: „Prezydent podjął decyzję o odmowie zawarcia umowy najmu lokalu”. Ponadto skarżący przywołali treść uchwały rady miasta, regulującej szczegóły dotyczące zawierania  umowy najmu komunalnego, zgodnie z którą: „Prezydent (...) może podjąć decyzję o zawarciu umowy najmu lokalu (…)”. W ocenie skarżących świadczy to o formie, jaka winna zostać przez organ dochowana w niniejszej sprawie, a  konsekwencji także o tym, że kontrola instancyjna była dopuszczalna.

W odpowiedzi na skargę SKO podtrzymało swoją dotychczasową argumentację i wniosło o jej oddalenie.

W wyniku rozpoznania rzeczonej sprawy WSA podzielił argumentację SKO, i orzekł, że  wniesiona skarga nie zasługiwała na uwzględnienie. Swoje rozstrzygnięcie sąd uzasadnił tym, że pismo Dyrektora nie stanowiło decyzji administracyjnej w rozumieniu KPA, a w konsekwencji za niedopuszczalne uznać należy wniesienie od niego odwołania.

Powołując się na poglądy doktryny, skład orzekający podniósł, że to nie forma, a treść pisma decyduje o tym, z jakim aktem administracyjnym mamy w danej sprawie do czynienia. Co więcej, sąd zdefiniował decyzję administracyjną jako: „każdy wydany na podstawie powszechnie obowiązującego przepisu prawa władczy i jednostronny akt organu administracji, rozstrzygający konkretną sprawę i skierowany do imiennie oznaczonego adresata, niezwiązanego z organem ani węzłem zależności organizacyjnej, ani też podległości służbowej”. W ocenie WSA pismo Dyrektora nie spełniało ww. warunków. Jak bowiem wskazał skład orzekający: „Sprawy ze stosunków prawnych, których przedmiotem jest najem mieszkań komunalnych znajdujących się w zasobie lokalowym gminnych, mają ze swej istoty charakter cywilnoprawny (…)W takich sprawach co do zasady gmina w stosunku do mieszkańców występuje jako właściciel nieruchomości (…) a nie jako organ administracji publicznej, podejmujący działania władcze”.

Powyższej oceny nie zmienia także fakt, że w piśmie posłużono się sformułowaniem „prezydent podjął decyzję”. Nie odnosi się ono bowiem do wydania decyzji administracyjnej, a jedynie do zadecydowaniu o określonej kwestii – w potocznym tego słowa znaczeniu. Co więcej, zdaniem składu orzekającego użycie takiego sformułowania w uchwale Rady Miasta oraz skarżonym piśmie, nie może zastąpić ustawowego umocowania do załatwienia danej sprawy w tej formie, a podstawy takiej w niniejszej sprawie brak.

Podsumowując, WSA stwierdził, że pismo skierowane do skarżących zawierało jedynie wyjaśnienie powodów nieuwzględnienia ich wniosku. Nie stanowiło ono przy tym decyzji administracyjnej, a zatem wniesione odwołanie musiało zostać uznane za niedopuszczalne. Sąd wskazał jednocześnie, że ochrony swojego interesu skarżący mogą dochodzić w drodze powództwa cywilnego. Powtórnie podkreślić należy stanowisko składu orzekającego w rzeczonej sprawie, zgodnie z którym sprawy dotyczące najmu mieszkań komunalnych znajdujących się w zasobie lokalowym gminny, mają charakter cywilnoprawny.

Wyrok jest nieprawomocny.


[1] Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 5 marca 2020r., II SA/Po 998/19.

[2] Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 256 z późn. zm.).

Piotr Kołodziejczak

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, Partner, specjalizuje się w zakresie realizacji projektów inwestycyjnych, sporach sądowych, opracowywania i opiniowania umów

Martyna Krystman

asystent w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, interesuje się prawem administracyjnym

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA