REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedstawiciel strony w postępowaniu administracyjnym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Konieczność powołania przedstawiciela w postępowaniu administracyjnym dla osoby nieobecnej lub niezdolnej do czynności procesowych budzi w praktyce wiele problemów. Część wątpliwości rozstrzyga orzecznictwo.

W art. 34 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) dokonano charakterystyki konsekwencji prawnych sytuacji, w której stroną jest osoba nieobecna lub niezdolna do czynności prawnych. Jeżeli nie ma ona przedstawiciela ustawowego, organ administracji publicznej ma obowiązek wystąpienia do sądu z wnioskiem o jego wyznaczenie. W przypadku gdy występuje konieczność podjęcia czynności niecierpiącej zwłoki, do czasu wyznaczenia przedstawiciela ustawowego przez sąd organ administracji publicznej powinien sam wyznaczyć dla osoby nieobecnej przedstawiciela uprawnionego do działania w postępowaniu. 

REKLAMA

Zobacz serwis: Prawo administracyjne

REKLAMA

W doktrynie przez pewien czas budziło wątpliwości to, czy art. 34 k.p.a. odnosi się tylko do stron postępowania, czy też do wszystkich uczestników postępowania. Pomimo pewnych wątpliwości przesądzono jednak, że w tym kontekście może chodzić przede wszystkim o strony postępowania. Artykuł 34 k.p.a. należy w znaczącym stopniu wiązać z zasadą szybkości i prostoty postępowania, przy czym znajduje on zastosowanie przede wszystkim wobec osób fizycznych.

Wyjaśnienia wymagają sytuacje, w których art. 34 k.p.a. znajduje zastosowanie. Nieobecność trzeba odnieść do przypadku, gdy osoba będąca w sprawie stroną opuściła miejsce stałego zamieszkania i nie jest znane w chwili prowadzenia sprawy miejsce jej stałego pobytu. Zasada nie znajduje jednak zastosowania względem osób małoletnich, gdyż ich miejscem zamieszkania jest miejsce zamieszkania rodziców lub opiekunów i dopiero nieobecność tych ostatnich daje podstawę do zastosowania omawianego przepisu. Status strony nieobecnej nie będzie też przysługiwał osobie, która jedynie przejściowo nie jest dostępna pod wskazanym w aktach sprawy adresem.

REKLAMA

Wyznaczenie przez sąd przedstawiciela dla nieobecnej strony postępowania następuje na podstawie przepisów Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego (uchwała SN z 9 lutego 1989 r., sygn. akt III CZP 117/88). Główną rolą takiego przedstawiciela jest przede wszystkim ustalenia miejsca pobytu osoby nieobecnej i zawiadomienie jej o toczącej się sprawie. Przy czym przedstawiciel nie powinien podejmować czynności poza procesowych oraz procesowych mających skutek materialno-prawny. Nie powinien więc m.in. zawierać ugody czy też cofać wniosku o wszczęcie postępowania. Wynagrodzenie przedstawiciela należy do kosztów postępowania administracyjnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejną przesłanką powołania przedstawiciela przez sąd jest niezdolność do czynności prawnych. Niezdolność taka występuje u osób, które nie ukończyły lat 13 oraz osób całkowicie ubezwłasnowolnionych. W takim przypadku, zwracając się do sądu, organ administracji zawiesza jednocześnie postępowanie w danej sprawie. Od momentu ustanowienia przedstawiciela czynności postępowania prowadzone są z jego udziałem. To jemu należy doręczać pisma procesowe w sprawie.

Zobacz również Forum.

Warto wskazać, że późniejsze doręczenie decyzji organu I instancji stronie reprezentowanej w postępowaniu administracyjnym przez przedstawiciela, któremu została uprzednio doręczona decyzja w danej sprawie, nie powoduje otwarcia od początku dla strony terminu wniesienia odwołania. W sytuacji gdy taka strona nie złożyła wniosku o przywrócenie terminu ze skutkiem pozytywnym, to jej odwołanie wniesione w terminie 14 dni od doręczenia do jej rąk decyzji administracyjnej podlega załatwieniu w trybie art. 134 k.p.a. (wyrok WSA w Warszawie z 13 grudnia 2006 r., sygn. akt IV SA/Wa 1938/06).

Ustanowienie przedstawiciela przez sam organ administracji publicznej będzie miało miejsce jedynie w przypadku, gdy zachodzi konieczność podjęcia w trakcie postępowania tylko jednej, określonej czynności „niecierpiącej zwłoki”. Zaistnienie takiej okoliczności będzie wynikać z dokonanej przez organ oceny.

Podstawa prawna:
● Ustawa z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 267).

Maciej J. Nowak
radca prawny, ekspert w zakresie prawa administracyjnego

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA