REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki czas ma organ samorządu terytorialnego na wydanie decyzji administracyjnej?

Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Jaki czas ma organ samorządu terytorialnego na wydanie decyzji administracyjnej?/ fot. Fotolia
Jaki czas ma organ samorządu terytorialnego na wydanie decyzji administracyjnej?/ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kodeks postępowania administracyjnego określa procedurę decyzyjną organów administracji publicznej.  Prawo administracyjne wskazuje na trzy główne rodzaje terminów w jakich należy załatwić określoną sprawę.  W KPA znajdują się także informacje o skutkach niezachowania terminów  oraz prawach i obowiązkach stron.   

Decyzja administracyjna

Decyzja administracyjna jest podstawowym aktem wydawanym przez organy administracji publicznej. Decyzje rozstrzygają sprawę co do jej istoty w całości lub w części albo w inny sposób kończą sprawę w danej instancji. W polskim prawie istnieje domniemanie załatwiania spraw w drodze decyzji.

REKLAMA

REKLAMA

Postępowanie administracyjne rozpoczyna się na wniosek lub z urzędu. Zasadą wszczęcia postępowania jest wniosek podmiotu zainteresowanego.  Datą rozpoczęcia postępowania jest data dostarczenia do organu wniosku.

Terminy

Od dnia dostarczenia wniosku do organu samorządu terytorialnego rozpoczyna się czas oczekiwania na wydanie decyzji. Jest to równoznaczne z załatwieniem sprawy.

Zgodnie z art. 35 §1 KPA organy administracji publicznej powinny niezwłocznie załatwiać sprawy.  Organ bez zbędnej zwłoki załatwia sprawy, które mogą być rozpatrzone na podstawie dowodów przedstawionych przez stronę. Dotyczy to również spraw, w których organ dysponuje informacjami na dany temat lub fakty są powszechnie znane. Jako przykład można przytoczyć wydawanie zaświadczeń. KPA określa obowiązek ich niezwłocznego wydawania.

REKLAMA

W tym terminie należy wydać decyzję w sprawie, która wymaga postępowania wyjaśniającego. Organ zbiera materiał dowodowy by po jego analizie dokonać rozstrzygnięcia. Również sprawy odwoławcze powinny być rozpatrzone w tym terminie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

KPA przewiduje termin dwóch miesięcy na załatwienie sprawy szczególnie skomplikowanej. Może to wynikać z konieczności przeprowadzenia bardzo dokładnego postępowania wyjaśniającego.

Art.35 § 4 KPA wskazuje także na inne terminy załatwienia spraw. Terminy, o których mowa w zdaniu poprzednim uregulowane są w przepisach szczególnych i odnoszą się do konkretnych spraw.

Nie wlicza się do nich terminów:

  • przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności;
  • okresów zawieszenia postępowania;
  • okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.

Konsekwencje przekroczenia terminów

Wszystkie w/w terminy mają charakter jedynie instrukcyjny. Upływ terminu sprawia, że podmiot oczekujący na załatwienie sprawy uzyskuje dodatkowe uprawnienia a organ decyzyjny popada w zwłokę. Gdy organ nie załatwi sprawy w terminie to zobowiązany jest do poinformowania o tym strony. Musi także wyznaczyć nowy termin załatwienia sprawy i podać przyczynę zwłoki.

Strona zainteresowana zyskuje możliwość złożenia zażalenia do organu wyższego stopnia. Jeśli jego zasadność zostanie potwierdzona to organ wyższego rzędu wyznacza termin ostatecznego załatwienia sprawy, wyjaśnia dlaczego sprawa nie została załatwiona w terminie.

Pracownik administracji publicznej, który z nieuzasadnionych przyczyn nie załatwił sprawy w terminie lub nie dopełnił obowiązków, może zostać ukarany. Będzie podlegał odpowiedzialności porządkowej lub dyscyplinarnej.

W sytuacji, w której brak jest organu wyższego rzędu, stronie przysługuje uprawnienie by wezwać podmiot administracyjny do usunięcia naruszenia prawa.

W wyroku z 19 I 1990 r. (SAB/ Gd 9/89, ONSA z 1, poz. 14 s. 86-89) Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że rozpoznając skargę na bezczynność organu, jest uprawniony do przeprowadzenia kontroli podejmowanych przez organ czynności tamujących bieg spraw. Uznał także, że bezpodstawne zawieszenie postępowania świadczy o bezczynności organu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA