REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Małe przedsiębiorstwa muszą dostosować się do RODO 2018

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Urszula Rzepecka
Małe przedsiębiorstwa muszą dostosować się do RODO./ fot. Shutterstock.com
Małe przedsiębiorstwa muszą dostosować się do RODO./ fot. Shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są różnice pomiędzy małymi a większymi przedsiębiorstwami? Z jakimi dodatkowymi kosztami będzie się to wiązało? A warto byłoby i również zapytać, skąd to się wzięło i jaki jest tego cel?

RODO ma przede wszystkim zapewnić spójny stopień ochrony osób fizycznych a i przez to przeciwdziałać różnicom, istniejącym na rynku wewnętrznym. Warto zauważyć, iż właśnie te nierówności w głównej mierze doprowadziły do nowego rozporządzenia o ochronie danych osobowych. Ochrona nie była efektywna, bo musiała liczyć się z odmiennymi prawami i wyjątkami, panującymi w państwach członkowskich. Stąd też powstał zamysł stworzenia jednolitych, ścisłych zasad bezpieczeństwa.

REKLAMA

REKLAMA

Dwie podstawowe zasady stały się fundamentami pomysłu. Pewność prawa oraz przejrzystość. Dla każdego użytkownika ma być jasne, które jego dane są przetwarzane i w jakim celu. Równocześnie egzekwowalność i jakość tych praw ma być identyczna w każdym państwie należącym do Unii. Nie dotyczy to choćby tylko kar czy ewentualnych sankcji ale i współpracy poszczególnych organów nadzorczych. I dlatego też, w związku z przetwarzaniem danych osobowych, ich przepływ nie jest w żaden sposób ograniczany czy zakazywany.

Polecamy: RODO. Ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

Jak wpływa to na mniejsze przedsiębiorstwa?

Po pierwsze, rozporządzenie z uwagi na szczególną sytuację tych przedsiębiorstw, przewiduje odpowiednie odstępstwa od przyjętych zasad. W przypadku podmiotów, zatrudniających mniej niż 250 pracowników, raczej nie wymaga się rejestracji czynności przetwarzania ale istnieją tu pewne wyjątki. Gdyby takie dane były przetwarzane regularnie i na dużą skalę, występowałoby poważne ryzyko naruszenia praw, mogących prowadzić do uszczerbku bądź szkód majątkowych. Innym odstępstwem jest przetwarzanie szczegółowych kategorii danych osobowych („danych wrażliwych”) oraz tych, tyczących się wyroków skazujących.

REKLAMA

Małe i średnie przedsiębiorstwa nie muszą, oprócz wymienionych wyjątków, powoływać Inspektora Ochrony Danych (IOD; zastąpi on Administratora Bezpieczeństwa Informacji).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Postępowanie administracyjne

Kodeksy postępowania a mechanizmy certyfikacji

Ponadto, wprowadzenie kodeksów postępowania może ułatwić prowadzenie działalności takim przedsiębiorstwom. Zawiera się w nich choćby szczegółowo opisane obowiązki administratorów, tak aby zmniejszyć ryzyko naruszenia praw bądź wolności osób fizycznych, których dane są przetwarzane. Ułatwia to również wprowadzenie tego rozporządzenia, jak i jego przestrzeganie.

Kolejna możliwość to ustanowienie mechanizmów certyfikacji, znaków jakości bądź oznaczeń, które świadczyć będą o zgodności o RODO poszczególnych operacji przetwarzania. Dla przykładu, mogą też wykazywać jakość stosowanych zabezpieczeń. Taka  certyfikacja jest oczywiście dobrowolna i udziela jej się maksymalnie na okres 3 lat (z opcją jej przedłużenia, jeśli nadal spełnione są wszelkie warunki jej uzyskania).

Jak duże koszty poniesiemy przy wprowadzaniu RODO?

Wbrew powszechnym obawom, nie aż tak poważne. Licząc się z strukturą organizacyjną i wielkością przedsiębiorstw, może zostać powołany jeden IOD dla danej grupy. Przeto nie musi on być pełnoetatowym pracownikiem, ale choćby konsultantem.

RODO wprowadza ujednolicenie przepisów na terenie całej Unii. Wcześniej, przedsiębiorstwo działające na terenie kilku krajów UE musiało zatrudniać prawników, żeby sprawdzić, czy podejmowane działania są w pełni legalne. Teraz, te pieniądze wykorzystać można na inne cele, np. marketing, co przyczyni się do dalszego rozwoju.

Zobacz też: Finanse

Kary finansowe

Co się dzieje jeśli wystąpi naruszenie? Często, choć nie zawsze, będzie wymagało to poinformowania organu nadzorczego, działającego w danym kraju (w Polsce obecnie: GIODO). Pod warunkiem, że skutkuje to lub istnieje obawa naruszenia wolności i praw osób. Wtedy, należy to zgłosić nie później niż 72 godziny po incydencie. Brak reakcji lub niepodjęcie przeciwdziałań daje nieprzyjemną konsekwencję w postaci administracyjnej kary pieniężnej.

Organ nadzorczy bierze pod uwagę wszystkie okoliczności zaistnienia tej sytuacji, w tym jej charakter, wagę, czas trwania    a także podjęte środki, mające jej zaradzić i zmniejszyć ewentualne straty. Może jednak, jeśli szkoda ma nikłe efekty i sankcja stanowiłaby nieproporcjonalne obciążenie, udzielić zamiast tego upomnienia.

Inaczej, mamy do czynienia z poważnymi karami. Zależnie od tego, co konkretnie zostało naruszone odmienne są kary.

Gdy naruszenie tyczy się obowiązków administratora, podmiotu przetwarzającego, monitorującego bądź certyfikującego podlega się sankcji nawet rzędu 10 000 000 euro albo do wysokości 2% całkowitego rocznego światowego obrotu, przy czym zastosowanie ma kwota wyższa.

Jeśli zaś ów incydent odnosi się do zakłócenia podstawowych zasad przetwarzania, praw osób, których dotyczą te dane; przekazywania danych odbiorcy w państwie trzecim czy organizacji międzynarodowej lub nieprzestrzegania nakazu ograniczenia (tymczasowego bądź nie) przetwarzania albo zawieszenia przepływu danych, kwota ta podwaja się. Sięga wtedy 20 000 000 euro bądź aż 4% rocznego obrotu z poprzedniego roku obrotowego. Nadal zastosowanie ma wyższa kara.

Zatem, mimo pewnych ułatwień dla mniejszych przedsiębiorstw, występują i wady. Główna to duża restrykcyjność, jeśli chodzi o kary. Należy mieć jednak nadzieję, że przyczyni się to do bardziej efektywnego przestrzegania RODO, a i zatem zwiększenia ochrony naszych danych. Ponadto, zaoszczędzone dzięki temu rozporządzeniu pieniądze przeznaczy się na badania naukowe czy reklamę, co przełoży się na szybszy rozwój  takich podmiotów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

Pomagają pomagać. Pożyczki dla ekonomii społecznej

Są firmy i organizacje, których celem jest nie tyle zysk, co przede wszystkim pomaganie ludziom. To podmioty ekonomii społecznej, które łączą działalność gospodarczą z misją społeczną. Często to jednak one same potrzebują finansowania, by wystartować z nowymi usługami, utrzymać działalność albo się rozwijać.

REKLAMA

Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

Wstrzymywanie planowych zabiegów w szpitalach to ekonomiczny absurd. Zamrożony blok operacyjny kosztuje tyle samo, co działający … tylko nie leczy

Zawieszanie planowych zabiegów ma być sposobem na „oszczędności” w szpitalach. W rzeczywistości to finansowa i medyczna pułapka: pacjenci wracają później na SOR w gorszym stanie, koszty rosną, a zaufanie do systemu znika. Szpital nie jest urzędem — nie może „zawiesić przyjmowania interesantów” - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA