REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie ryzykiem ułatwieniem we wdrażaniu RODO

Maciej Fornalczyk (CEO)
Partner Założyciel, COMPER
Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Zarządzanie ryzykiem ułatwieniem we wdrażaniu RODO./ fot. Fotolia
Zarządzanie ryzykiem ułatwieniem we wdrażaniu RODO./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jedną ze zmian, wprowadzanych nowym standardem zarządzania danymi osobowymi – RODO[1] jest oparcie systemu ochrony danych osobowych na zarządzaniu ryzykiem. Dla wielu polskich przedsiębiorców oraz  jednostek samorządu terytorialnego zarządzanie ryzykiem jest nadal nowością lub czymś zupełnie nieznanym.

Jednostki samorządu terytorialnego powinny już dawno temu powinny mieć  wdrożone i funkcjonujące Standardy Kontroli Zarządczej i zarządzać ryzykami[2]. Z doświadczenia COMPER i współpracujących ekspertów wynika, że z Systemami Kontroli Zarządczej, a więc i zarządzaniem ryzykami w jednostkach samorządu terytorialnego bywa niestety różnie.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: RODO. Ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

Zarządzanie ryzykiem to bardzo szerokie zagadnienie i nie da się omówić wszystkich jego aspektów w jednym artykule. Można jednak wskazać na podstawowe uwarunkowania z nim związane. Kluczowe jest wyjaśnienie dlaczego warto zajmować się tym tematem w kontekście nowych wymogów zarządzania danymi osobowymi. Warto również określić, czy zarządzanie ryzykiem można wykorzystać do innych celów biznesowych. Na gruncie RODO, zarządzanie ryzykiem to fundament ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych. Bez zarządzania ryzykiem nie da się wdrożyć adekwatnych środków technicznych i organizacyjnych, aby zapewnić właściwy stopień bezpieczeństwa. Ryzyko naruszenia ochrony danych osobowych jest tylko kwestią czasu. W przypadku naruszenia ochrony danych osobowych grożą sankcje w wysokości do 20 milionów euro lub 4% całkowitego rocznego światowego obrotu. Jednocześnie należy pamiętać, że przy podejmowaniu decyzji o nałożeniu kary pieniężnej oraz ustalając jej wysokość, organ nadzoru będzie zwracał uwagę m.in. na to, czy wdrożone były procesy zarządzania ryzykiem, czy były one właściwie wykorzystywane oraz,  czy podjęte zostały adekwatne środki techniczne i organizacyjne by zminimalizować te ryzyka (ryzyka bowiem nigdy nie da się usunąć).[3] W związku z tym kluczowym pytaniem nie powinno być „czy zarządzać ryzykiem, tylko „jak zarządzać ryzykiem?”. Należy zdać sobie sprawę, że zarządzanie ryzykiem jest czynnikiem warunkującym sprawne wdrożenie RODO i pozwala uniknąć odpowiedzialności, w tym odpowiedzialności finansowej.

Zobacz: Rozwój i promocja

REKLAMA

Jak nim zarządzać? Biznes wypracował standardy i praktyki zarządzania ryzykiem. Najbardziej znane metodyki to PN-ISO 31000:2012, COSO II/III, ALARM/IRM, FERMA. We wdrożeniu optymalnych dla danego podmiotu rozwiązań, pomóc mogą specjaliści od zarządzania ryzykiem, którzy doradzą i pomogą zbudować i wdrożyć zintegrowany system zarządzania ryzykiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podsumowując, w celu efektywnego wprowadzenia RODO, w pierwszej kolejności wskazane jest zastosowanie metodyki służącej do zarządzania ryzykiem, a następnie przystosowanie systemu tak, aby możliwe było wykorzystanie posiadanych informacji do realnych procesów biznesowych.

[1] Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE

[2] Art. 68 i art. 69  ustawy o finansach publicznych  (tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 2077) i Komunikat Nr 23 Ministra Finansów w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych z dnia 16 grudnia 2009 r. (Dz. Urz. MF Nr 15, poz. 84)

[3] Art. 83 ust 2 RODO

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA