REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Udzielanie zamówień publicznych przez spółki komunalne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Kasprzycki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy wodno-kanalizacyjna spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która w 100% należy do gminy, ma obowiązek kupować energię w trybie zamówienia publicznego?

Odpowiedź: Tak, jeżeli zamówienie przekracza wartość 412 tys. euro.

REKLAMA

REKLAMA

Uzasadnienie: Do stosowania zamówień publicznych zobowiązane są następujące podmioty (art. 3 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych; dalej: Pzp):

1) jednostki sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów o finansach publicznych,

2) państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej,

REKLAMA

3) osoby prawne, utworzone w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym niemających charakteru przemysłowego ani handlowego, a jednostki sektora finansów publicznych:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• finansują je w ponad 50% lub

• posiadają ponad połowę udziałów albo akcji, lub

• sprawują nadzór nad organem zarządzającym, bądź

• mają prawo do powoływania ponad połowy składu organu nadzorczego lub zarządzającego.

Spółka została utworzona w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym, gdyż rozprowadzanie wody pitnej i odbiór ścieków to zaspokajanie potrzeb powszechnego odbiorcy (ludności, a także wszelkich innych jednostek). Nie zmienia tego nawet sytuacja, gdy spółka prowadzi dodatkowo inną działalność, która ma charakter komercyjny, np. polegający na legalizacji wodomierzy.

Działalność spółki nie ma charakteru przemysłowego ani handlowego, gdyż opłaty za wykonywane świadczenia nie są przeznaczone na cele komercyjne czy handlowe, ale na użytek własny, tj. na pokrycie kosztów prowadzenia działalności albo też na rozbudowę sieci wodno-kanalizacyjnej i modernizację eksploatowanych obiektów (stacje uzdatniania wody, przepompownie, oczyszczalnie ścieków). Wreszcie, gmina posiada ponad połowę udziałów w spółce, a co za tym idzie, ma prawo do powoływania ponad połowy składu organu nadzorczego.

Spółka spełnia więc nie jeden, a wszystkie warunki do stosowania zamówień publicznych przewidziane przez Pzp (a wystarczy, że co najmniej jeden z tych warunków jest spełniony).

Prawo zamówień publicznych zawiera jednak wyjątki od zasady konieczności stosowania trybu zamówień publicznych. Nie stosuje się go do zamówień i konkursów o niskiej wartości. Obecnie jest to 14 tys. euro. Dla zamówień nieprzekraczających takiej wartości (bez podatku od towarów i usług) nie trzeba przeprowadzać przetargów. Dla niektórych zamawiających, którzy udzielają tzw. zamówień sektorowych, procedura przetargowa będzie obowiązywała dopiero od progu 422 tys. euro.

Zamówienia sektorowe udzielne są m.in. w celu wykonywania działalności polegającej na tworzeniu sieci przeznaczonych do świadczenia publicznych usług związanych z produkcją lub dystrybucją wody pitnej lub dostarczania wody pitnej do takich sieci lub kierowania takimi sieciami. Działalność tę należy utożsamiać z uzdatnianiem i dostarczaniem wody w ramach zbiorowego zaopatrzenia w wodę, o którym mowa w ustawie z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Ponadto reżim sektorowy będzie właściwy do zamówień związanych z kanalizacją i oczyszczaniem ścieków oraz działalnością związaną z pozyskiwaniem wody pitnej (art. 132 ust. 2 Pzp). Zamówień sektorowych będą zatem udzielały m.in. przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne.

Spółka wodno-kanalizacyjna wspomniana w pytaniu spełnia wszystkie warunki, żeby móc udzielać zamówień sektorowych. Jeżeli więc zamówienie nie będzie przekraczało wartości 412 tys. euro, nie będzie musiała stosować Pzp.

Warto również zwrócić uwagę, na to że umowa dostawy energii elektrycznej z sieci energetycznej może być zawarta na czas nieoznaczony (art. 143 Pzp).

Rafał Kasprzycki

Podstawy prawne:

• Ustawa z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2007 r. nr 223, poz. 1655; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 171, poz. 1058)

• Ustawa z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (j.t. Dz.U. z

2006 r. nr 123, poz. 858; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. nr 147, poz. 1033)

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

Pomagają pomagać. Pożyczki dla ekonomii społecznej

Są firmy i organizacje, których celem jest nie tyle zysk, co przede wszystkim pomaganie ludziom. To podmioty ekonomii społecznej, które łączą działalność gospodarczą z misją społeczną. Często to jednak one same potrzebują finansowania, by wystartować z nowymi usługami, utrzymać działalność albo się rozwijać.

REKLAMA

Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

Wstrzymywanie planowych zabiegów w szpitalach to ekonomiczny absurd. Zamrożony blok operacyjny kosztuje tyle samo, co działający … tylko nie leczy

Zawieszanie planowych zabiegów ma być sposobem na „oszczędności” w szpitalach. W rzeczywistości to finansowa i medyczna pułapka: pacjenci wracają później na SOR w gorszym stanie, koszty rosną, a zaufanie do systemu znika. Szpital nie jest urzędem — nie może „zawiesić przyjmowania interesantów” - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA