Udzielanie zamówień publicznych przez spółki komunalne
REKLAMA
REKLAMA
Odpowiedź: Tak, jeżeli zamówienie przekracza wartość 412 tys. euro.
REKLAMA
Uzasadnienie: Do stosowania zamówień publicznych zobowiązane są następujące podmioty (art. 3 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych; dalej: Pzp):
1) jednostki sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów o finansach publicznych,
2) państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej,
3) osoby prawne, utworzone w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym niemających charakteru przemysłowego ani handlowego, a jednostki sektora finansów publicznych:
• finansują je w ponad 50% lub
• posiadają ponad połowę udziałów albo akcji, lub
• sprawują nadzór nad organem zarządzającym, bądź
• mają prawo do powoływania ponad połowy składu organu nadzorczego lub zarządzającego.
REKLAMA
Spółka została utworzona w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym, gdyż rozprowadzanie wody pitnej i odbiór ścieków to zaspokajanie potrzeb powszechnego odbiorcy (ludności, a także wszelkich innych jednostek). Nie zmienia tego nawet sytuacja, gdy spółka prowadzi dodatkowo inną działalność, która ma charakter komercyjny, np. polegający na legalizacji wodomierzy.
Działalność spółki nie ma charakteru przemysłowego ani handlowego, gdyż opłaty za wykonywane świadczenia nie są przeznaczone na cele komercyjne czy handlowe, ale na użytek własny, tj. na pokrycie kosztów prowadzenia działalności albo też na rozbudowę sieci wodno-kanalizacyjnej i modernizację eksploatowanych obiektów (stacje uzdatniania wody, przepompownie, oczyszczalnie ścieków). Wreszcie, gmina posiada ponad połowę udziałów w spółce, a co za tym idzie, ma prawo do powoływania ponad połowy składu organu nadzorczego.
Spółka spełnia więc nie jeden, a wszystkie warunki do stosowania zamówień publicznych przewidziane przez Pzp (a wystarczy, że co najmniej jeden z tych warunków jest spełniony).
REKLAMA
Prawo zamówień publicznych zawiera jednak wyjątki od zasady konieczności stosowania trybu zamówień publicznych. Nie stosuje się go do zamówień i konkursów o niskiej wartości. Obecnie jest to 14 tys. euro. Dla zamówień nieprzekraczających takiej wartości (bez podatku od towarów i usług) nie trzeba przeprowadzać przetargów. Dla niektórych zamawiających, którzy udzielają tzw. zamówień sektorowych, procedura przetargowa będzie obowiązywała dopiero od progu 422 tys. euro.
Zamówienia sektorowe udzielne są m.in. w celu wykonywania działalności polegającej na tworzeniu sieci przeznaczonych do świadczenia publicznych usług związanych z produkcją lub dystrybucją wody pitnej lub dostarczania wody pitnej do takich sieci lub kierowania takimi sieciami. Działalność tę należy utożsamiać z uzdatnianiem i dostarczaniem wody w ramach zbiorowego zaopatrzenia w wodę, o którym mowa w ustawie z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Ponadto reżim sektorowy będzie właściwy do zamówień związanych z kanalizacją i oczyszczaniem ścieków oraz działalnością związaną z pozyskiwaniem wody pitnej (art. 132 ust. 2 Pzp). Zamówień sektorowych będą zatem udzielały m.in. przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne.
Spółka wodno-kanalizacyjna wspomniana w pytaniu spełnia wszystkie warunki, żeby móc udzielać zamówień sektorowych. Jeżeli więc zamówienie nie będzie przekraczało wartości 412 tys. euro, nie będzie musiała stosować Pzp.
Warto również zwrócić uwagę, na to że umowa dostawy energii elektrycznej z sieci energetycznej może być zawarta na czas nieoznaczony (art. 143 Pzp).
Rafał Kasprzycki
Podstawy prawne:
• Ustawa z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2007 r. nr 223, poz. 1655; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 171, poz. 1058)
• Ustawa z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (j.t. Dz.U. z
2006 r. nr 123, poz. 858; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. nr 147, poz. 1033)
REKLAMA
REKLAMA