| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Ustrój i jednostki > Na jakie zadania sołectwo może przeznaczyć fundusz sołecki w zakresie ochrony przeciwpożarowej?

Na jakie zadania sołectwo może przeznaczyć fundusz sołecki w zakresie ochrony przeciwpożarowej?

Na jakie zadania sołectwo może przeznaczyć fundusz sołecki w zakresie ochrony przeciwpożarowej, jeśli budynek Ochotniczej Straży Pożarnej jest własnością gminy? Czy można wyremontować (rozbudować) garaż, pomieszczenia, w których przechowywany jest sprzęt OSP, zakupić taki sprzęt lub np. umundurowanie strażackie?

Odpowiedź

Tak. Jak wynika z przepisów ustawy o funduszu sołeckim, środki na nim zgromadzone mogą zostać wydatkowane na przedsięwzięcia będące zadaniami własnymi gminy, służącymi poprawie warunków życia mieszkańców. Jak natomiast wynika z przepisów ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należą m.in. sprawy ochrony przeciwpożarowej. Ponadto z przepisów ustawy o ochronie przeciwpożarowej wynika, że koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej Ochotniczej Straży Pożarnej ponosi gmina.

Uzasadnienie

Jak wynika z art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.) zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego. Ponadto zgodnie z treścią art. 32 ustawy z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (dalej: u.o.p.) koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej Ochotniczej Straży Pożarnej ponosi gmina (ust. 2). Gmina ma również obowiązek bezpłatnego umundurowania członków OSP.

Natomiast, jak wynika z przepisów ustawy z 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (dalej: u.f.s.), środki funduszu sołeckiego przeznacza się na realizację przedsięwzięć, które są zadaniami własnymi gminy, służą poprawie warunków życia mieszkańców i są zgodne ze strategią rozwoju gminy (art. 2 ust. 6 u.f.s.). Środki funduszu mogą być przeznaczone na pokrycie wydatków na działania zmierzające do usunięcia skutków klęski żywiołowej w rozumieniu ustawy z 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (art. 2 ust. 7 u.f.s.).

Zobacz: Rozwój i promocja

Z powyższych przepisów wynika, że środki funduszu sołeckiego mogą być przeznaczone na wymienione w pytaniu zadania związane z ochroną przeciwpożarową i zapewnieniem gotowości bojowej OSP. Należy jednak pamiętać, że gmina i Ochotnicza Straż Pożarna są odrębnymi osobami prawnymi. Sprzęt zakupiony przez gminę (np. w ramach funduszu sołeckiego) po jego zakupie staje się własnością gminy. Natomiast przekazanie sprzętu w trybie darowizny na rzecz OSP przenosi jego własność. Z mocy art. 32 ust. 2 u.o.p. gmina pokrywa wówczas koszty utrzymania sprzętu będącego własnością OSP. Będący własnością OSP sprzęt podlega ewidencji księgowej i jest obejmowany księgami finansowymi OSP. Jeśli sprzęt pozostaje na stanie OSP - właściciela, księgowość OSP jest bardziej rozbudowana i czasochłonna, niż gdyby sprzęt będący własnością gminy pozostawał w użyczeniu OSP.

Z kolei przekazanie sprzętu na rzecz OSP w trybie użyczenia jest wyrazem nadania praw do bezpłatnego korzystania na czas określony lub nieokreślony. Co do zasady w ramach umowy użyczenia biorący rzecz ponosi zwykłe koszty jej używania. Jednak ze względu na dyspozycję art. 32 u.o.p. i tak wszystkie koszty eksploatacyjne i koszty konserwacji sprzętu pokrywać musi gmina. Przy czym jeśli umowa użyczenia nie postanowi inaczej, korzystający (OSP) nie czerpie pożytków z rzeczy, jak również bez zgody użyczającego (gminy) nie może rzeczy oddawać do korzystania osobom trzecim. Sprzęt oddany OSP w drodze użyczenia pozostaje w ewidencji księgowej gminy i podlega inwentaryzacji jak inne składniki majątkowe gminy. ©℗

Michał Cyrankiewicz

prawnik, dziennikarz, autor licznych publikacji z zakresu ustroju gmin, finansów publicznych, gospodarki komunalnej i samorządowego prawa pracy

Podstawy prawne

  • art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 506)

  • art. 32 ust. 2 i 3 ustawy z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 620; ost. zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 1669)

  • art. 2 ust. 6 i 7 ustawy z 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz.U. z 2014 r. poz. 301; ost. zm. Dz.U. z 2010 r. nr 217, poz. 1427

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Compliance 2020

Eksperci portalu infor.pl

Czublun Trębicki Kancelaria Radców Prawnych Spółka Partnerska

Doradztwo prawne dla biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »