REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działalność sołectwa - zadania, fundusz

Kancelaria Prawnicza Skibiński
Specjalista w zakresie prawa samorządowego, gospodarczego oraz spraw odszkodowawczych. Kancelaria prowadzi blog prawniczy „Filiżanka Prawa”.
Polska/ Fot. Fotolia
Polska/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czym tak naprawdę jest sołectwo, kim jest sołtys i czym się zajmuje? Czy w ciągu roku istnieje możliwość zmiany funduszu sołeckiego?

Działalność sołectwa – praca, czy jedynie funkcja społeczna?

Jednym z podstawowych zadań gminy w świetle art. 7 pkt 17 ustawy o samorządzie gminnym, jest tworzenie warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej.

REKLAMA

REKLAMA

Czym są te jednostki pomocnicze? Są to „organy”, z których gminy korzystają, by być bliżej lokalnej społeczności. Słowo „organ” znalazło się w cudzysłowie, gdyż w istocie jednostki pomocnicze (dzielnice i sołectwa) nie są żadnymi, odrębnymi podmiotami. Nie są to też odrębne jednostki samorządu terytorialnego, a lepiej pasowałby do nich, w dużym uproszczeniu, termin „oddział terenowy gminy”. Z uwagi na ich popularność (występują praktycznie w każdej gminie), dzisiejszy wpis poświęcimy sołectwom. Kancelaria Skibiński wielokrotnie, w ramach swojej działalności w zakresie obsługi jednostek samorządu terytorialnego, miała do czynienia z działalnością sołtysów i sołectw, oraz była współorganizatorem szkoleń (wraz z Audit Consulting Municipal) dotyczących funduszu sołeckiego.

Gospodarka finansowa

Zgodnie z art. 51 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym, statut gminy określa uprawnienia jednostki pomocniczej do prowadzenia gospodarki finansowej jedynie w ramach budżetu gminy. Jednostki pomocnicze nie mogą zatem posiadać własnych rachunków bankowych, lecz prowadzą gospodarkę finansową jedynie w ramach planu wydatków budżetu gminy. Jednostki pomocnicze zarządzają i korzystają z mienia komunalnego oraz rozporządzają dochodami z tego źródła w zakresie określonym w statucie. Statut ustala również zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez jednostkę pomocniczą w zakresie przysługującego jej mienia. Za sam zarząd mieniem przekazanym jednostce pomocniczej również odpowiada sołtys.

Zobacz również: Finansowanie imprez kulturalnych ze środków funduszu sołeckiego

REKLAMA

Organy

Przepis  artykułu  36 ustawy o samorządzie gminnym stanowi iż organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie, a wykonawczym – sołtys; działalność sołtysa wspomaga rada sołecka. Sołtys oraz członkowie rady sołeckiej wybierani są w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród nieograniczonej liczby kandydatów, przez stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania. Zadania sołtysów oprócz zadań związanych z reprezentacją sołectwa na zewnątrz i tworzeniem warunków do rozwoju społeczności lokalnej jednostki pomocniczej określają szczegółowo statuty jednostek pomocniczych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sołtys stoi na czele sołectwa jako organ wykonawczy jednostki pomocniczej. W wielu przypadkach pełni on również funkcję inkasenta podatków i opłat lokalnych. Niezależnie od powyższego zauważyć należy, że podobnie jak ma to miejsce w przypadku wójta, sołtys pełni swoją funkcję kadencyjnie. Pochodzi z wyborów powszechnych i równych i wybierany jest w głosowaniu tajnym.

Fundusz sołecki

Dodatkowe zadania sołtysa wynikają z szeregu ustaw szczególnych, jak chociażby ustawa o funduszu sołeckim, w świetle której to sołtys otrzymuje informację od wójta o kwocie środków przypadających na sołectwo w kolejnym roku budżetowym. Wniosek uchwalany przez zebranie wiejskie jak i jego zmiany w zakresie zadań realizowanych w ciągu roku budżetowego mogą być uchwalane miedzy innymi z inicjatywy sołtysa. Sołtys przekazuje wójtowi wniosek uchwalony przez zebranie wiejskie a w przypadku jego odrzucenia w terminie 7 dni może podtrzymać wniosek. O ile wniosek uchwalony w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy był formalnie poprawnie uchwalony, a nie zawierał jedynie zadań (przedsięwzięć) wraz z ich oszacowaniem i uzasadnieniem, sołtys może inicjować ponowne zwołanie zebrania wiejskiego celem jego ponownego uchwalenia.

Niezależnie od powyższego sołtys może być odpowiedzialny za mienie w tym środki trwałe przekazane do używania albo w inną formę władania do jednostki pomocniczej.

Pamiętajmy, że fundusz sołęcki jest swego rodzaju budżetem obywatelskim. Wnioskowane środki, które zostaną potem jako fundusz sołecki uchwalone, są przeznaczone do wyłącznej dyspozycji sołectwom, które mogą dokonywać m.in. drobnych inwestycji, finansować imprezy lokalny, czy też wykorzystywać środki do zarządzanie i utrzymywania wspólnego mienia (dobrym przykładem są częste zakupy nardzędzi i sprzętu koniecznego do utrzymywania lokalnych obiektów użyteczności publicznej, jak choćby boiska).

Ustawa z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (j.t. Dz. U. z 2014, poz. 301) w przeciwieństwie do uregulowań „starej” ustawy o funduszu sołeckim z 2009 roku zakłada możliwość dokonywania zmian w ramach realizacji funduszu sołeckiego w trakcie roku budżetowego. Następować to może jednak nie na podstawie projektu budżetu przedstawionego radzie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy, lecz dopiero po jego formalnym uchwaleniu przez organ stanowiący w nieprzekraczalnym terminie do dnia 31 stycznia roku budżetowego.

Dopiero tak uchwalony budżet stanowi podstawę do zmiany zapisanych w uchwale zebrania wiejskiego przedsięwzięć (zadań), która dokonywana być może w okresie roku budżetowego jednak nie dłużej niż do 31 października roku budżetowego. Zmiana dokonywana w ramach ponownie uchwalonej uchwały zebrania wiejskiego może zatem zarówno dokonywać zmian w zakresie rzeczowym realizowanych przedsięwzięć, jak i w ich ilościowym czy rodzajowym zakresie. Możliwa jest również rezygnacja z niektórych zadań pierwotnie ujętych we wniosku sołectwa lub dołożenie nowych. Możliwa jest również zmiana ich zakresu czy też priorytetów jakie stawia sobie sołectwo. Co ważne dokonywanych zmian może być nawet kilka czy też nawet kilkanaście w ciągu roku, ale pamiętajmy, że wszystkie one wymagają przeprowadzenia pełnej procedury ich uchwalenia i przekazania przez sołtysów danych sołectw, podobnie jak ma to miejsce w przypadku wniosku pierwotnie uchwalonego.

Zobacz również: Sołectwo wśród zainteresowań miast

Ważne jest aby pamiętać że ustawa o funduszu sołeckim nie przewiduje w tym zakresie żadnego „trybu uproszczonego” dla zmiany uchwalonych pierwotnie we wniosku zadań. Zmieniony wniosek może być również odrzucony, jak też podtrzymany. Włączenie zmienionego wniosku do uchwały budżetowej następuje poprzez zmianę planu wydatków budżetu gminy, co wymagać może odpowiednich przesunięć w ramach działów lub rozdziałów klasyfikacji budżetowej, oraz pomiędzy paragrafami wydatków. Ważne jest aby pamiętać, że zmiana zadań sołeckich dokonana po 31 października roku budżetowego jest nieważna z mocy prawa!

Wnioski

Nie należy sądzić, że funkcja sołtysa to tylko funkcja reprezentacyjna bowiem niejednokrotnie wiąże się ona z koniecznością realizacji zadań publicznych, a o stopniu skomplikowania tej funkcji świadczy przyznanie sołtysom statutu ochrony przewidzianego dla funkcjonariuszy publicznych. Nie tylko wykonują bowiem w terenie zadania gminne (inkaso, obwieszczenia, doręczenia), ale wielokrotnie są reprezentantami społeczności lokalnej (i to nie będąc jednocześnie radnymi, choć i takie przypadki się zdarzają) i czynnie uczestniczą w sesjach rad, spotykając się z somorządowcami. To oni z jednej strony współorganizują to najprostsze (a jednocześnie najbliższe mieszkańcom) obcowanie ze sferą publiczną, a przy tym ich ustami przekazywane są często wnioski i petycje.

A.S.

Polecamy serwis: Organizacja

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Polska zwolniona z mechanizmu relokacji w UE. Nie musimy przyjmować migrantów [Pakt migracyjny]

Szef MSWiA: państwa członkowskie zgodziły się na zwolnienie Polski z obowiązku przyjmowania migrantów. Nie dotyczy nas mechanizm solidarnościowy w ramach paktu migracyjnego. Polska nie będzie musiała płacić rekompensaty finansowej.

223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne

ZUS przegrywa w sądach - 223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne. Już wydane wyroki można znaleźć w pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków.

Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

REKLAMA

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

REKLAMA

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA