REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sekretarz powiatu nie może być zastępcą wójta

REKLAMA

Czy osoba pełniąca funkcje sekretarza starostwa powiatowego może być równocześnie zastępcą burmistrza urzędu miejskiego?

 

Osoba pełniąca funkcje sekretarza powiatu nie może być równocześnie zastępcą burmistrza.


Zasady łączenia różnych stanowisk samorządowych (sekretarz powiatu, zastępca burmistrza) określone zostały przede wszystkim w samorządowych przepisach ustrojowych (ustawie z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, ustawie z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym i ustawie z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych), ale wynikają także z ogólnych zasad prawa pracy.


Zgodnie z postanowieniami ustawy o samorządzie gminnym (art. 27), funkcji wójta oraz jego zastępcy nie można łączyć z:

l funkcją wójta lub jego zastępcy w innej gminie,

l członkostwem w organach jednostek samorządu terytorialnego, w tym w gminie, w której jest wójtem lub zastępcą wójta,

l zatrudnieniem w administracji rządowej,

l mandatem posła lub senatora.


Do wójta i jego zastępców stosuje się odpowiednio przepis art. 24e ust. 1 (art. 28). Radni nie mogą podejmować dodatkowych zajęć ani otrzymywać darowizn mogących podważyć zaufanie wyborców do wykonywania mandatu zgodnie z art. 23a ust. 1 (art. 24e ust. 1).


Przedstawiony w art. 27 katalog stanowisk i funkcji, których nie można łączyć ze stanowiskiem zastępcy wójta, nie obejmuje stanowiska sekretarza powiatu. Zatem ustawa nie wprowadziła wprost takiego zakazu.


Problem pojawia się jednak na tle regulacji art. 24e ust. 1 w zw. z art. 28 ustawy o samorządzie gminnym. Zakaz podejmowania dodatkowych zajęć mogących podważyć zaufanie wyborców ma bowiem bardzo szeroki zakres. Nie da się wykluczyć z góry sytuacji, w której interesy powiatu i gminy znajdą się w konflikcie. A sytuacja konfliktu interesów zawsze podważa zaufanie do osoby będącej w takim położeniu.


Ustawa o samorządzie powiatowym nie zawiera żadnych postanowień dotyczących wykonywania funkcji sekretarza powiatu w kontekście zakazów łączenia funkcji i stanowisk. Natomiast ustawa o pracownikach samorządowych taki zakaz zawiera.

Po pierwsze, w art. 1 pkt. 2 i 3 oraz art. 2 pkt 3 ustawa ta wskazuje zarówno sekretarza powiatu, jak i zastępcę wójta jako pracowników samorządowych.


Po drugie, w art. 18 wskazano, że pracownik samorządowy nie może wykonywać zajęć tożsamych, pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność. W razie naruszenia przez pracownika samorządowego któregokolwiek z zakazów, o których mowa w ust. 1, pracodawca samorządowy niezwłocznie rozwiązuje bez wypowiedzenia stosunek pracy z takim pracownikiem w trybie art. 52 par. 2 i 3 Kodeksu pracy lub odwołuje go ze stanowiska. Ponadto w art. 16 ust. 1 tej ustawy podkreślono obowiązek sumiennego i starannego wypełniania poleceń przełożonego.


Mamy tu zatem do czynienia z podobną sytuacją jak w przypadku zakazu wynikającego z art. 24e ust. 1 w zw. z art. 28 ustawy o samorządzie gminnym.


Przy rozstrzyganiu przedstawionego zagadnienia należy również pamiętać o podstawowych zasadach prawa pracy.

Kodeks pracy przewiduje bowiem, że pracownik zobowiązany jest świadczyć pracę na rzecz pracodawcy w zakresie przewidzianym m.in. normami czasu pracy.


Zarówno stanowisko sekretarza powiatu, jak i zastępcy wójta są stanowiskami wymagającymi dużego nakładu pracy, aby można było mówić o ich należytym piastowaniu. Dotyczy to zwłaszcza stanowiska zastępcy wójta, które wiązać się może z obowiązkiem przejęcia do wykonywania wszystkich zadań i kompetencji wójta.


Trudno zatem przewidzieć możliwość, aby ta sama osoba pracując jednocześnie na dwóch etatach mogła należycie wykonywać obowiązki zarówno sekretarza powiatu, jak i zastępcy wójta.


Podstawa prawna:

l Ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.)

l Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)

l Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 z późn. zm.)

l Ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1592 z późn. zm.)


Grzegorz Ninard

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA