REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urząd ma realizować zadania, a nie spełniać procedury

Mariusz Jendra

REKLAMA

Zadaniem zarządzania jest nie stabilizacja, lecz pobudzanie innowacji w organizacji. Wprowadzaniu zmian służy CAF - Powszechny Model Oceny. To prosty w obsłudze kwestionariusz oceniający jakość działania urzędu. Umożliwia on porównywanie wyników między instytucjami.


Współczesna administracja staje się coraz bardziej rozbudowana. Nie można spodziewać się już jej znacznego „odchudzenia”. Wynika to z nowych zadań nakładanych na urzędy, które rozrastając się, tworzą czasami molochy. Coraz trudniej nimi zarządzać.

- Każdy urząd zatrudniający powyżej pięciuset osób może funkcjonować tylko na swoje potrzeby. Samoistnie puchną w nim wewnętrzne zadania. Urząd działa, ręce są pełne roboty, mimo że nie ma on żadnych klientów - powiedział Rafał Wdowicz, kierownik zespołu ds. Zintegrowanego Systemu Zarządzania w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Małopolskiego na konferencji „Model CAF 2006, zarządzanie ryzykiem w jednostkach administracji publicznej i samorządzie terytorialnym” zorganizowanej 13 kwietnia br. w Warszawie przez Global Training Centre. Jak więc sprawdzać, czy urząd zaspokaja potrzeby mieszkańców, czy pracuje tylko na swoje potrzeby?

Model oceny pracy

Zjawisko urzędowych molochów dostrzegła Unia Europejska. W celu zapobieżenia „pracy dla samej pracy” stworzyła prosty kwestionariusz oceny jakości. CAF (Common Assessment Framework), czyli Powszechny Model Oceny, przedstawiony został w 2000 r. w Lizbonie. Kwestionariusz ten kompleksowo diagnozuje problemy urzędu. Może być stosowany zarówno w instytucjach rządowych, jak i w administracji samorządowej. Co więcej, wyniki tej samooceny mogą być porównywane między różnymi urzędami.

CAF bada dziewięć wskaźników

Pilotażowy program wdrożenia CAF w Polsce realizowany był w 30 krajowych jednostkach administracji. Urząd kontrolowany jest w modelu CAF pod kątem 9 głównych kryteriów:

l przywództwa,

l zarządzania zasobami ludzkimi,

l strategii i planowania,

l partnerstwa i zasobów,

l procesów i zarządzania zmianą,

l relacji z pracownikami,

l relacji z klientami,

l relacji ze społeczeństwem,

l kluczowych wyników działalności.

Podliczenie wyników w tych kategoriach pokazuje osiągane przez urząd efekty. Wskazuje też, co w urzędzie trzeba poprawić.

Naprawa funkcjonowania pracy urzędu prowadzona jest na zasadzie pętli Deminga - planuj - wykonaj - sprawdź - popraw. Efekty pracy muszą być stale badane, a organizacja i funkcjonowanie urzędu cały czas udoskonalane. Proces samodoskonalenia urzędu - wynika ze szkolenia CAF - jest działaniem ciągłym. Stale wpisanym w jego istnienie.

Jakość pracy polskich urzędów

Reorganizowanie urzędów w Polsce jest zadaniem dość skomplikowanym. Wynika to z faktu, że po 1989 r. instytucji nie formowano zgodnie z jakimś świadomie wybranym modelem. Trzeba też przyznać, że część z nich kontynuowała swoje działanie jeszcze według wzorców z PRL. Powstał w kraju konglomerat różnego typu instytucji.

Wspólne jest natomiast to, że działają one na zasadzie sektorowego podporządkowania pionowego. - Charakteryzują się także pierwszeństwem sformalizowanej procedury nad prawem materialnym. Skutkiem tego mamy skomplikowanie procedur w sprawach drobnych i generalną przewlekłość postępowania - uważa Sławomir Wysocki, specjalista z zakresu zarządzania w sektorze publicznym. Urzędy większy nacisk kładą na przestrzeganie procedur niż efekt pracy. Nie biorą pod uwagę rzeczywistych potrzeb klientów ani jakości produktu, który oferują.

Dwuetapowa reforma samorządowa (z lat 1990 i 1999) doprowadziła do częściowego rozdzielenia funkcji poszczególnych administracji. Samorząd przejął obowiązki świadczenia usług o charakterze lokalnym i ponadlokalnym. Administracja rządowa stała się regulatorem odpowiedzialnym za planowanie polityki. - Jednak żeby osiągać cele zamierzone w strategiach, trzeba posiadać narzędzia do sprawdzania wyników - powiedział Sławomir Wysocki.

Model CAF został właśnie opracowany po to, żeby pomóc urzędom doskonalić swoje działanie. Narzędzie to dba o to, żeby działalność urzędów nastawiona była na widoczne efekty, a nie tylko petryfikację istniejącego stanu.

W Unii Europejskiej odchodzi się od administracji rozumianej jako biurokratyczna dokładność. Preferowany jest wzorzec funkcjonowania urzędu zorientowany na obywatela. Kontroluje się osiągane wyniki, a nie przestrzeganie procedur.

Urzędy większy nacisk kładą na przestrzeganie procedur niż efekt pracy. Nie biorą pod uwagę rzeczywistych potrzeb klientów ani jakości produktu, który oferują. Model CAF został opracowany po to, żeby pomóc urzędom doskonalić swoje działanie.

Mariusz Jendra

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
W Boże Narodzenie wyrzucamy najwięcej jedzenia. Rocznie w śmieciach ląduje żywność o wartości 2-3 tys. zł

Jedno gospodarstwo domowe wyrzuca 165 kg żywności rocznie; to ok. 67 kg w przeliczeniu na mieszkańca - wynika z danych Instytutu Ochrony Środowiska - Państwowego Instytutu Badawczego. Zdaniem IOŚ, święta Bożego Narodzenia to okres największej nadprodukcji żywności w polskich domach.

Pierwszy dzień zimy. Kiedy wypada astronomiczna i kalendarzowa zima w 2025 r.?

Zima 2025. Kiedy przypada pierwszy dzień kalendarzowej i astronomicznej zimy? Kiedy jest najkrótszy dzień w roku? Czym jest zima meteorologiczna?  

Najkrótszy dzień w roku. Kiedy wypada? Kiedy jest przesilenie zimowe?

Kiedy w tym roku wypada najkrótszy dzień w roku? Ile będzie trwałą najdłuższa noc? Kiedy wypada kalendarzowa i astronomiczna zima?

Rozdali choinki w zamian za elektroodpady i sztuczne drzewka

200 naturalnych drzewek choinkowych dostali w sobotę od władz miasta mieszkańcy Białegostoku w zamian za przyniesione drobne elektroodpady czy stare, sztuczne choinki. Organizowana od kilku lat przed Bożym Narodzeniem akcja cieszyła się dużym zainteresowaniem.

REKLAMA

Dziura budżetowa w 2026 r. zwiększa się już teraz. 3 miliardy z podatków, których nie będzie. Prezydenckie weta weryfikują nadmierny optymizm fiskalny rządu

W uchwalonym 5 grudnia br. budżecie na 2026 r. przewidziano deficyt w wysokości ponad 271 mld zł. Choć ustawa nie weszła jeszcze w życie, już dziś wiadomo, że deficyt będzie jeszcze większy - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

KSeF i fakturowanie ustrukturyzowane w samorządach. Na co się przygotować?

Krajowy System e-Faktur to system teleinformatyczny, z którego już niebawem będą musieli korzystać wszyscy krajowi podatnicy polskiego podatku od towarów i usług. Jednak nie jest to cały krąg podmiotowy stosowania KSeF.

Jeden PSZOK na 50 000 mieszkańców? Szykują się zmiany w gminach

W PSZOK będzie można przyjmować odpłatnie nowe rodzaje odpadów. Rady gmin otrzymają możliwość wprowadzenia ulg dla osób starszych i znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. To tylko niektóre zmiany, jakie ma wprowadzić nowelizacja ustawy czystościowej.

13 mld zł na program modernizacji służb MSWiA w latach 2026-2029. Większość na inwestycje budowlane, sprzęt oraz nowe etaty w Policji, Straży Granicznej i PSP

Prezydent Karol Nawrocki podpisał 15 grudnia 2025 r. ustawę wprowadzającą program modernizacji służb MSWiA na lata 2026-2029. Zakłada ona przekazanie na ten cel 13 mld zł. Do Policji trafi 7,3 mld zł, z czego największa część zostanie przeznaczona na inwestycje budowlane i remonty.

REKLAMA

Ponowny wniosek o orzeczenie o niepełnosprawności w 2026 roku. Kto musi złożyć?

Kto musi złożyć ponowny wniosek o orzeczenie o niepełnosprawności w 2026 r.? Czym skutkuje błąd we wniosku bądź niezłożenie go?

Wrocław bogate miasto z biednym myśleniem. Kto naprawdę utrzymuje stolicę Dolnego Śląska?

Wrocław nie jest biednym miastem. To bogate miasto, które funkcjonuje jak ktoś z wysoką pensją i stałym debetem na rachunku: zarabia dużo, ale w praktyce cały czas żyje „na styk” i regularnie dopłaca do własnej codzienności długiem.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA