REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urząd ma realizować zadania, a nie spełniać procedury

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Jendra

REKLAMA

Zadaniem zarządzania jest nie stabilizacja, lecz pobudzanie innowacji w organizacji. Wprowadzaniu zmian służy CAF - Powszechny Model Oceny. To prosty w obsłudze kwestionariusz oceniający jakość działania urzędu. Umożliwia on porównywanie wyników między instytucjami.


Współczesna administracja staje się coraz bardziej rozbudowana. Nie można spodziewać się już jej znacznego „odchudzenia”. Wynika to z nowych zadań nakładanych na urzędy, które rozrastając się, tworzą czasami molochy. Coraz trudniej nimi zarządzać.

- Każdy urząd zatrudniający powyżej pięciuset osób może funkcjonować tylko na swoje potrzeby. Samoistnie puchną w nim wewnętrzne zadania. Urząd działa, ręce są pełne roboty, mimo że nie ma on żadnych klientów - powiedział Rafał Wdowicz, kierownik zespołu ds. Zintegrowanego Systemu Zarządzania w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Małopolskiego na konferencji „Model CAF 2006, zarządzanie ryzykiem w jednostkach administracji publicznej i samorządzie terytorialnym” zorganizowanej 13 kwietnia br. w Warszawie przez Global Training Centre. Jak więc sprawdzać, czy urząd zaspokaja potrzeby mieszkańców, czy pracuje tylko na swoje potrzeby?

Model oceny pracy

Zjawisko urzędowych molochów dostrzegła Unia Europejska. W celu zapobieżenia „pracy dla samej pracy” stworzyła prosty kwestionariusz oceny jakości. CAF (Common Assessment Framework), czyli Powszechny Model Oceny, przedstawiony został w 2000 r. w Lizbonie. Kwestionariusz ten kompleksowo diagnozuje problemy urzędu. Może być stosowany zarówno w instytucjach rządowych, jak i w administracji samorządowej. Co więcej, wyniki tej samooceny mogą być porównywane między różnymi urzędami.

CAF bada dziewięć wskaźników

Pilotażowy program wdrożenia CAF w Polsce realizowany był w 30 krajowych jednostkach administracji. Urząd kontrolowany jest w modelu CAF pod kątem 9 głównych kryteriów:

l przywództwa,

l zarządzania zasobami ludzkimi,

l strategii i planowania,

l partnerstwa i zasobów,

l procesów i zarządzania zmianą,

l relacji z pracownikami,

l relacji z klientami,

l relacji ze społeczeństwem,

l kluczowych wyników działalności.

Podliczenie wyników w tych kategoriach pokazuje osiągane przez urząd efekty. Wskazuje też, co w urzędzie trzeba poprawić.

Naprawa funkcjonowania pracy urzędu prowadzona jest na zasadzie pętli Deminga - planuj - wykonaj - sprawdź - popraw. Efekty pracy muszą być stale badane, a organizacja i funkcjonowanie urzędu cały czas udoskonalane. Proces samodoskonalenia urzędu - wynika ze szkolenia CAF - jest działaniem ciągłym. Stale wpisanym w jego istnienie.

Jakość pracy polskich urzędów

Reorganizowanie urzędów w Polsce jest zadaniem dość skomplikowanym. Wynika to z faktu, że po 1989 r. instytucji nie formowano zgodnie z jakimś świadomie wybranym modelem. Trzeba też przyznać, że część z nich kontynuowała swoje działanie jeszcze według wzorców z PRL. Powstał w kraju konglomerat różnego typu instytucji.

Wspólne jest natomiast to, że działają one na zasadzie sektorowego podporządkowania pionowego. - Charakteryzują się także pierwszeństwem sformalizowanej procedury nad prawem materialnym. Skutkiem tego mamy skomplikowanie procedur w sprawach drobnych i generalną przewlekłość postępowania - uważa Sławomir Wysocki, specjalista z zakresu zarządzania w sektorze publicznym. Urzędy większy nacisk kładą na przestrzeganie procedur niż efekt pracy. Nie biorą pod uwagę rzeczywistych potrzeb klientów ani jakości produktu, który oferują.

Dwuetapowa reforma samorządowa (z lat 1990 i 1999) doprowadziła do częściowego rozdzielenia funkcji poszczególnych administracji. Samorząd przejął obowiązki świadczenia usług o charakterze lokalnym i ponadlokalnym. Administracja rządowa stała się regulatorem odpowiedzialnym za planowanie polityki. - Jednak żeby osiągać cele zamierzone w strategiach, trzeba posiadać narzędzia do sprawdzania wyników - powiedział Sławomir Wysocki.

Model CAF został właśnie opracowany po to, żeby pomóc urzędom doskonalić swoje działanie. Narzędzie to dba o to, żeby działalność urzędów nastawiona była na widoczne efekty, a nie tylko petryfikację istniejącego stanu.

W Unii Europejskiej odchodzi się od administracji rozumianej jako biurokratyczna dokładność. Preferowany jest wzorzec funkcjonowania urzędu zorientowany na obywatela. Kontroluje się osiągane wyniki, a nie przestrzeganie procedur.

Urzędy większy nacisk kładą na przestrzeganie procedur niż efekt pracy. Nie biorą pod uwagę rzeczywistych potrzeb klientów ani jakości produktu, który oferują. Model CAF został opracowany po to, żeby pomóc urzędom doskonalić swoje działanie.

Mariusz Jendra

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

REKLAMA

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA