REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Radny nie powinien być członkiem komisji przetargowej

REKLAMA

Podczas obrad sesji rady miejskiej zwróciłem się do burmistrza z pytaniem, czy w skład komisji przetargowych zostaną powołani radni. Burmistrz odpowiedział, że radni nie mogą wchodzić w skład takich komisji, gdyż byłoby to niezgodne z prawem. O ile mi wiadomo są gminy, gdzie radni wchodzą w skład takich komisji. Czy to zgodne z prawem? Czy radni mogą, czy nie mogą wchodzić w skład komisji przetargowej?

Nie, radny nie powinien być członkiem komisji przetargowej. Wprawdzie z przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych nie wynika zakaz powołania radnego w skład komisji przetargowej, ale należy mieć na uwadze przepisy innych ustaw, z których wnioskować można, że takie powołanie nie powinno nastąpić.


Przepisy ustawy - Prawo zamówień publicznych nie określają w sposób szczegółowy, kto może wchodzić w skład komisji przetargowej. Stanowią jedynie, że powinna się ona składać z co najmniej 3 osób. Nie jest przy tym wymagane, aby członkami komisji byli wyłącznie pracownicy zamawiającego. Mogą to być np. osoby, które mają zawartą z zamawiającym umowę zlecenia. Jeżeli zachodzi taka potrzeba, komisja przetargowa może liczyć więcej członków w zależności od specyfiki przedmiotu zamówienia publicznego.

Ograniczenia odnoszące się do zagadnienia powołania radnego na członka komisji przetargowej znaleźć można, analizując przepisy ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym czy odpowiednio ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.

Z przepisów tych ustaw wnioskować można, że powołanie radnego na członka komisji przetargowej może prowadzić do konfliktu interesów.

Przy rozstrzyganiu poruszanego problemu należy mieć też na względzie wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25 października 1999 r. (sygn. akt I SA /Ka 1628/99) dotyczący członkostwa radnych w pracach komisji przetargowej, który co do zasadniczych tez zachowuje nadal aktualność na podstawie obecnego stanu prawnego.

W wyroku tym podkreślono, że z przepisów ustawy o samorządzie gminnym wynika, iż podejmowanie czynności wykonawczych dotyczących inwestycji i remontów, a co za tym idzie prowadzenie postępowania związanego z udzieleniem zamówienia publicznego leży w gestii wójta (burmistrza), jako że są to czynności dotyczące gospodarowania mieniem komunalnym i wykonywania budżetu.

Powołanie komisji przetargowej jest jednym z elementów postępowania o udzielenie zamówienia publicznego podejmowanego jako ciąg czynności o charakterze cywilnoprawnym, a zatem leży w sferze uprawnień o charakterze wykonawczym.

Do rady gminy należy natomiast kontrola prawidłowości tego postępowania poprzez właściwą komisję rewizyjną. Radny jako członek organu kontrolnego nie powinien zatem być powoływany na członka komisji przetargowej.

W przypadku takiego powołania doszłoby bowiem do połączenia funkcji wykonawczych z kompetencjami radnego jako członka organu stanowiącego i kontrolnego.

Trzeba jednak stwierdzić, że żaden przepis wprost nie zakazuje radnemu udziału w składzie komisji przetargowej. Orzecznictwo sądowe też nie pozwala jednoznacznie rozstrzygnąć tej kwestii. Sąd Najwyższy w wyroku z 6 lipca 2001 r. (sygn. akt III RN 114/00, opubl. OSNP 2002/2/32) uznał, że rada gminy może ustanowić diety i zwrot kosztów podróży dla radnych desygnowanych do komisji przetargowej (art. 24 i art. 25 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym), co oznacza, że nie miał zastrzeżeń co do uczestnictwa radnego w takiej komisji.

Rafał Baran

PODSTAWA PRAWNA:

l Ustawa z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 164, poz. 1163 z późn. zm.)

l Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)

l Ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1592 z późn. zm.)

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

REKLAMA

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

REKLAMA

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA