Radny nie powinien być członkiem komisji przetargowej
REKLAMA
Nie, radny nie powinien być członkiem komisji przetargowej. Wprawdzie z przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych nie wynika zakaz powołania radnego w skład komisji przetargowej, ale należy mieć na uwadze przepisy innych ustaw, z których wnioskować można, że takie powołanie nie powinno nastąpić.
Przepisy ustawy - Prawo zamówień publicznych nie określają w sposób szczegółowy, kto może wchodzić w skład komisji przetargowej. Stanowią jedynie, że powinna się ona składać z co najmniej 3 osób. Nie jest przy tym wymagane, aby członkami komisji byli wyłącznie pracownicy zamawiającego. Mogą to być np. osoby, które mają zawartą z zamawiającym umowę zlecenia. Jeżeli zachodzi taka potrzeba, komisja przetargowa może liczyć więcej członków w zależności od specyfiki przedmiotu zamówienia publicznego.
Ograniczenia odnoszące się do zagadnienia powołania radnego na członka komisji przetargowej znaleźć można, analizując przepisy ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym czy odpowiednio ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.
Z przepisów tych ustaw wnioskować można, że powołanie radnego na członka komisji przetargowej może prowadzić do konfliktu interesów.
Przy rozstrzyganiu poruszanego problemu należy mieć też na względzie wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25 października 1999 r. (sygn. akt I SA /Ka 1628/99) dotyczący członkostwa radnych w pracach komisji przetargowej, który co do zasadniczych tez zachowuje nadal aktualność na podstawie obecnego stanu prawnego.
W wyroku tym podkreślono, że z przepisów ustawy o samorządzie gminnym wynika, iż podejmowanie czynności wykonawczych dotyczących inwestycji i remontów, a co za tym idzie prowadzenie postępowania związanego z udzieleniem zamówienia publicznego leży w gestii wójta (burmistrza), jako że są to czynności dotyczące gospodarowania mieniem komunalnym i wykonywania budżetu.
Powołanie komisji przetargowej jest jednym z elementów postępowania o udzielenie zamówienia publicznego podejmowanego jako ciąg czynności o charakterze cywilnoprawnym, a zatem leży w sferze uprawnień o charakterze wykonawczym.
Do rady gminy należy natomiast kontrola prawidłowości tego postępowania poprzez właściwą komisję rewizyjną. Radny jako członek organu kontrolnego nie powinien zatem być powoływany na członka komisji przetargowej.
W przypadku takiego powołania doszłoby bowiem do połączenia funkcji wykonawczych z kompetencjami radnego jako członka organu stanowiącego i kontrolnego.
Trzeba jednak stwierdzić, że żaden przepis wprost nie zakazuje radnemu udziału w składzie komisji przetargowej. Orzecznictwo sądowe też nie pozwala jednoznacznie rozstrzygnąć tej kwestii. Sąd Najwyższy w wyroku z 6 lipca 2001 r. (sygn. akt III RN 114/00, opubl. OSNP 2002/2/32) uznał, że rada gminy może ustanowić diety i zwrot kosztów podróży dla radnych desygnowanych do komisji przetargowej (art. 24 i art. 25 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym), co oznacza, że nie miał zastrzeżeń co do uczestnictwa radnego w takiej komisji.
Rafał Baran
PODSTAWA PRAWNA:
l Ustawa z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 164, poz. 1163 z późn. zm.)
l Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)
l Ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1592 z późn. zm.)
REKLAMA
REKLAMA