| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Ustrój i jednostki > Przedmiot zaskarżania wynika z charakteru uchwały

Przedmiot zaskarżania wynika z charakteru uchwały

Uchwała rady gminy, która nie zawiera żadnych elementów władztwa publicznego i ma zamiar wywołać wyłącznie skutki o charakterze niepublicznym, nie jest w swym charakterze uchwałą z zakresu administracji publicznej i nie może być przedmiotem zaskarżenia w trybie określonym w art. 101 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.


STAN FAKTYCZNY

Gmina toczyła ze spółką prowadzącą działalność gospodarczą spór przed sądem administracyjnym. Rada gminy uchwałą z marca 2005 r. podjęła decyzję o wniesieniu skargi kasacyjnej od niekorzystnego dla gminy wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi. Uchwała ta została zaskarżona przez spółkę do sądu w trybie art. 101 ustawy o samorządzie gminnym. WSA w Łodzi odrzucił skargę spółki, argumentując, iż uchwała rady gminy, której przedmiotem było wniesienie kasacji od wyroku sądu, nie zawiera żadnych elementów władztwa publicznego i ma zamiar wywołać wyłącznie skutki o charakterze niepublicznym, zatem nie jest w swym charakterze uchwałą z zakresu administracji publicznej. Sąd podkreślił, iż gmina korzystająca ze swojej podmiotowości prawnej zarówno w sferze prawa cywilnego, jak i publicznego, podejmuje uchwałę z zakresu administracji publicznej tylko wtedy, gdy wykorzystuje swoje kompetencje władzy publicznej.

UZASADNIENIE

WSA w Łodzi dostrzegł szereg wad zaskarżonej uchwały, w tym niewłaściwe określenie jej przedmiotu, wadliwe wskazanie podstawy prawnej, lecz jednocześnie podkreślił, iż wskazane w skardze spółki art. 7 ust. 1 pkt 1 i art. 18 ust. 2 pkt 5 ustawy o samorządzie gminnym nie stanowią podstawy rozstrzygnięć zawartych w uchwale.

W ocenie sądu wskazanie przez skarżącego wadliwej podstawy prawnej, polegający na powołaniu przepisów ustawy o samorządzie gminnym, dotyczący obowiązków rady gminy o charakterze publicznoprawnym (uchwalanie studium i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego), nie stanowi wystarczającej podstawy do uznania zaskarżonej uchwały, zaś o jej charakterze decyduje materia rozstrzygana zaskarżoną uchwałą, nie zaś oczywiście błędne powołanie się na przepisy prawa. Od postanowienia sądu spółka wniosła skargę kasacyjną, wnosząc o uchylenie orzeczenia w całości i przekazanie sprawy sądowi I instancji do ponownego rozpoznania. Postanowieniu zarzucono naruszenie art. 101 ust. 1 i art. 101a ustawy o samorządzie gminnym poprzez niezasadne przyjęcie, iż nie jest to sprawa z zakresu obowiązków wynikających z ustawy.

NSA nie podzielił zarzutu spółki, iż WSA w Łodzi naruszył art. 101 ust. 1 i art. 101a ustawy o samorządzie gminnym przez ich niewłaściwe zastosowanie oraz art. 3 par. 2 pkt 6 prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi przez jego niezastosowanie. Zauważono bowiem, iż istotnie uchwała rady gminy, której przedmiotem było wniesienie kasacji od wyroku WSA w Łodzi, nie zawierała żadnych elementów władztwa publicznego i ma zamiar wywołać jedynie skutki o charakterze niepublicznym. Wobec tego nie była ona w swym charakterze uchwałą z zakresu administracji publicznej, a co za tym idzie, nie miały do niej zastosowania przepisy art. 101 ust. 1 i art. 101a ustawy o samorządzie gminnym. W myśl tych przepisów można zaskarżyć uchwałę lub zarządzenie organu gminy podjęte w sprawie z zakresu administracji publicznej. Zgodnie zaś z art. 101a powołanej ustawy przepisy art. 101 stosuje się odpowiednio, gdy organ gminy nie wykonuje czynności nakazanych prawem albo przez podejmowane czynności prawne lub faktyczne narusza prawa osób trzecich. Chodzi wyłącznie o czynności prawne i faktyczne dokonywane w sprawach z zakresu administracji publicznej.

Z pewnością nie są to wszystkie uchwały i zarządzenia wydawane przez organy gminy. Uchwała jest decyzją w rozumieniu przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, jeżeli przedmiotem uchwały jest władcze i jednostronne rozstrzygniecie o prawach lub obowiązkach indywidualnych jednostki, co wyłącza możliwość zaskarżenia jej do sądu administracyjnego na podstawie art. 101 powołanej ustawy oraz art. 3 par. 2 pkt 6 prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, bowiem zaskarżona uchwała nie jest z zakresu administracji publicznej.

SYGN. AKT II OSK 283/06

Michał Folcholc

Czytaj także

Autor:

Źródło:

GP

Zdjęcia


Alimenty. Jak szybko dostać pieniądze na dziecko14.90 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł Partnerski

Compliance 2020

Eksperci portalu infor.pl

Robert Pakla

doktorant Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego im. Jana Pawła II, ekspert ds. Regulacji Nadzorczych i ALM w Alior Bank SA.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »