REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedmiot zaskarżania wynika z charakteru uchwały

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Folcholc

REKLAMA

REKLAMA

Uchwała rady gminy, która nie zawiera żadnych elementów władztwa publicznego i ma zamiar wywołać wyłącznie skutki o charakterze niepublicznym, nie jest w swym charakterze uchwałą z zakresu administracji publicznej i nie może być przedmiotem zaskarżenia w trybie określonym w art. 101 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

STAN FAKTYCZNY

REKLAMA

REKLAMA

Gmina toczyła ze spółką prowadzącą działalność gospodarczą spór przed sądem administracyjnym. Rada gminy uchwałą z marca 2005 r. podjęła decyzję o wniesieniu skargi kasacyjnej od niekorzystnego dla gminy wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi. Uchwała ta została zaskarżona przez spółkę do sądu w trybie art. 101 ustawy o samorządzie gminnym. WSA w Łodzi odrzucił skargę spółki, argumentując, iż uchwała rady gminy, której przedmiotem było wniesienie kasacji od wyroku sądu, nie zawiera żadnych elementów władztwa publicznego i ma zamiar wywołać wyłącznie skutki o charakterze niepublicznym, zatem nie jest w swym charakterze uchwałą z zakresu administracji publicznej. Sąd podkreślił, iż gmina korzystająca ze swojej podmiotowości prawnej zarówno w sferze prawa cywilnego, jak i publicznego, podejmuje uchwałę z zakresu administracji publicznej tylko wtedy, gdy wykorzystuje swoje kompetencje władzy publicznej.

UZASADNIENIE

WSA w Łodzi dostrzegł szereg wad zaskarżonej uchwały, w tym niewłaściwe określenie jej przedmiotu, wadliwe wskazanie podstawy prawnej, lecz jednocześnie podkreślił, iż wskazane w skardze spółki art. 7 ust. 1 pkt 1 i art. 18 ust. 2 pkt 5 ustawy o samorządzie gminnym nie stanowią podstawy rozstrzygnięć zawartych w uchwale.

REKLAMA

W ocenie sądu wskazanie przez skarżącego wadliwej podstawy prawnej, polegający na powołaniu przepisów ustawy o samorządzie gminnym, dotyczący obowiązków rady gminy o charakterze publicznoprawnym (uchwalanie studium i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego), nie stanowi wystarczającej podstawy do uznania zaskarżonej uchwały, zaś o jej charakterze decyduje materia rozstrzygana zaskarżoną uchwałą, nie zaś oczywiście błędne powołanie się na przepisy prawa. Od postanowienia sądu spółka wniosła skargę kasacyjną, wnosząc o uchylenie orzeczenia w całości i przekazanie sprawy sądowi I instancji do ponownego rozpoznania. Postanowieniu zarzucono naruszenie art. 101 ust. 1 i art. 101a ustawy o samorządzie gminnym poprzez niezasadne przyjęcie, iż nie jest to sprawa z zakresu obowiązków wynikających z ustawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

NSA nie podzielił zarzutu spółki, iż WSA w Łodzi naruszył art. 101 ust. 1 i art. 101a ustawy o samorządzie gminnym przez ich niewłaściwe zastosowanie oraz art. 3 par. 2 pkt 6 prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi przez jego niezastosowanie. Zauważono bowiem, iż istotnie uchwała rady gminy, której przedmiotem było wniesienie kasacji od wyroku WSA w Łodzi, nie zawierała żadnych elementów władztwa publicznego i ma zamiar wywołać jedynie skutki o charakterze niepublicznym. Wobec tego nie była ona w swym charakterze uchwałą z zakresu administracji publicznej, a co za tym idzie, nie miały do niej zastosowania przepisy art. 101 ust. 1 i art. 101a ustawy o samorządzie gminnym. W myśl tych przepisów można zaskarżyć uchwałę lub zarządzenie organu gminy podjęte w sprawie z zakresu administracji publicznej. Zgodnie zaś z art. 101a powołanej ustawy przepisy art. 101 stosuje się odpowiednio, gdy organ gminy nie wykonuje czynności nakazanych prawem albo przez podejmowane czynności prawne lub faktyczne narusza prawa osób trzecich. Chodzi wyłącznie o czynności prawne i faktyczne dokonywane w sprawach z zakresu administracji publicznej.

Z pewnością nie są to wszystkie uchwały i zarządzenia wydawane przez organy gminy. Uchwała jest decyzją w rozumieniu przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, jeżeli przedmiotem uchwały jest władcze i jednostronne rozstrzygniecie o prawach lub obowiązkach indywidualnych jednostki, co wyłącza możliwość zaskarżenia jej do sądu administracyjnego na podstawie art. 101 powołanej ustawy oraz art. 3 par. 2 pkt 6 prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, bowiem zaskarżona uchwała nie jest z zakresu administracji publicznej.

SYGN. AKT II OSK 283/06

Michał Folcholc

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób starszych i bez emerytury [Petycje]

Co więcej podwyżka nie dla każdej osoby 75+, ale takiej, która nie ma prawa do emerytury i renty. To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

REKLAMA

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. To coś nie tak. Niewidoma nie dostała świadczenia wspierającego. Tylko 61 punkty

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

REKLAMA

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA