REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedmiot zaskarżania wynika z charakteru uchwały

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Folcholc

REKLAMA

REKLAMA

Uchwała rady gminy, która nie zawiera żadnych elementów władztwa publicznego i ma zamiar wywołać wyłącznie skutki o charakterze niepublicznym, nie jest w swym charakterze uchwałą z zakresu administracji publicznej i nie może być przedmiotem zaskarżenia w trybie określonym w art. 101 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

STAN FAKTYCZNY

REKLAMA

REKLAMA

Gmina toczyła ze spółką prowadzącą działalność gospodarczą spór przed sądem administracyjnym. Rada gminy uchwałą z marca 2005 r. podjęła decyzję o wniesieniu skargi kasacyjnej od niekorzystnego dla gminy wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi. Uchwała ta została zaskarżona przez spółkę do sądu w trybie art. 101 ustawy o samorządzie gminnym. WSA w Łodzi odrzucił skargę spółki, argumentując, iż uchwała rady gminy, której przedmiotem było wniesienie kasacji od wyroku sądu, nie zawiera żadnych elementów władztwa publicznego i ma zamiar wywołać wyłącznie skutki o charakterze niepublicznym, zatem nie jest w swym charakterze uchwałą z zakresu administracji publicznej. Sąd podkreślił, iż gmina korzystająca ze swojej podmiotowości prawnej zarówno w sferze prawa cywilnego, jak i publicznego, podejmuje uchwałę z zakresu administracji publicznej tylko wtedy, gdy wykorzystuje swoje kompetencje władzy publicznej.

UZASADNIENIE

WSA w Łodzi dostrzegł szereg wad zaskarżonej uchwały, w tym niewłaściwe określenie jej przedmiotu, wadliwe wskazanie podstawy prawnej, lecz jednocześnie podkreślił, iż wskazane w skardze spółki art. 7 ust. 1 pkt 1 i art. 18 ust. 2 pkt 5 ustawy o samorządzie gminnym nie stanowią podstawy rozstrzygnięć zawartych w uchwale.

REKLAMA

W ocenie sądu wskazanie przez skarżącego wadliwej podstawy prawnej, polegający na powołaniu przepisów ustawy o samorządzie gminnym, dotyczący obowiązków rady gminy o charakterze publicznoprawnym (uchwalanie studium i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego), nie stanowi wystarczającej podstawy do uznania zaskarżonej uchwały, zaś o jej charakterze decyduje materia rozstrzygana zaskarżoną uchwałą, nie zaś oczywiście błędne powołanie się na przepisy prawa. Od postanowienia sądu spółka wniosła skargę kasacyjną, wnosząc o uchylenie orzeczenia w całości i przekazanie sprawy sądowi I instancji do ponownego rozpoznania. Postanowieniu zarzucono naruszenie art. 101 ust. 1 i art. 101a ustawy o samorządzie gminnym poprzez niezasadne przyjęcie, iż nie jest to sprawa z zakresu obowiązków wynikających z ustawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

NSA nie podzielił zarzutu spółki, iż WSA w Łodzi naruszył art. 101 ust. 1 i art. 101a ustawy o samorządzie gminnym przez ich niewłaściwe zastosowanie oraz art. 3 par. 2 pkt 6 prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi przez jego niezastosowanie. Zauważono bowiem, iż istotnie uchwała rady gminy, której przedmiotem było wniesienie kasacji od wyroku WSA w Łodzi, nie zawierała żadnych elementów władztwa publicznego i ma zamiar wywołać jedynie skutki o charakterze niepublicznym. Wobec tego nie była ona w swym charakterze uchwałą z zakresu administracji publicznej, a co za tym idzie, nie miały do niej zastosowania przepisy art. 101 ust. 1 i art. 101a ustawy o samorządzie gminnym. W myśl tych przepisów można zaskarżyć uchwałę lub zarządzenie organu gminy podjęte w sprawie z zakresu administracji publicznej. Zgodnie zaś z art. 101a powołanej ustawy przepisy art. 101 stosuje się odpowiednio, gdy organ gminy nie wykonuje czynności nakazanych prawem albo przez podejmowane czynności prawne lub faktyczne narusza prawa osób trzecich. Chodzi wyłącznie o czynności prawne i faktyczne dokonywane w sprawach z zakresu administracji publicznej.

Z pewnością nie są to wszystkie uchwały i zarządzenia wydawane przez organy gminy. Uchwała jest decyzją w rozumieniu przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, jeżeli przedmiotem uchwały jest władcze i jednostronne rozstrzygniecie o prawach lub obowiązkach indywidualnych jednostki, co wyłącza możliwość zaskarżenia jej do sądu administracyjnego na podstawie art. 101 powołanej ustawy oraz art. 3 par. 2 pkt 6 prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, bowiem zaskarżona uchwała nie jest z zakresu administracji publicznej.

SYGN. AKT II OSK 283/06

Michał Folcholc

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

Pomagają pomagać. Pożyczki dla ekonomii społecznej

Są firmy i organizacje, których celem jest nie tyle zysk, co przede wszystkim pomaganie ludziom. To podmioty ekonomii społecznej, które łączą działalność gospodarczą z misją społeczną. Często to jednak one same potrzebują finansowania, by wystartować z nowymi usługami, utrzymać działalność albo się rozwijać.

REKLAMA

Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

Wstrzymywanie planowych zabiegów w szpitalach to ekonomiczny absurd. Zamrożony blok operacyjny kosztuje tyle samo, co działający … tylko nie leczy

Zawieszanie planowych zabiegów ma być sposobem na „oszczędności” w szpitalach. W rzeczywistości to finansowa i medyczna pułapka: pacjenci wracają później na SOR w gorszym stanie, koszty rosną, a zaufanie do systemu znika. Szpital nie jest urzędem — nie może „zawiesić przyjmowania interesantów” - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA